  • 1. Data: 2007-04-01 17:38:02
    Temat: updof, różnice kursowe AD 2007
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dostałem interpretację z US odnosnie różnic - wpływ waluty na konto
    walutowe
    niezależnie od wszystkiego ma być potraktowany kursem średnim NBP z dnia
    poprzedzającego dzień wpływu.

    Zapomniałem zapytać co w przypadku następnego przewalutowania tych walut
    na złotówki
    - czy brać kurs wymiany na złotówki minus kurs średni NBP z dnia
    poprzedzającego wpływ walut
    czy inaczej - ma ktoś jakąś interpretację albo pewne info?

    tommyz

  • 2. Data: 2007-04-01 19:57:22
    Temat: Re: updof, różnice kursowe AD 2007
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości news:op.tp38lowiipkhj4@unk...
> [...]
    > poprzedzającego wpływ walut
    > czy inaczej - ma ktoś jakąś interpretację albo pewne info?
    W ust.4 art.24c jest napisane ze roznice kursowe odnosimy do kursu NBP
    zawsze gdy nie jest znany faktycznie zastosowany kurs banku. Przy operacjach
    walutowych na koncie walutowym, nie istnieje pojecie kursu zastosowanego - z
    samej definicji. dlatego wplyw waluty na konto i jej rozchod w walucie
    nalezy traktowac wg kursu NBP. Inaczej ma sie sytuacja gdy zlecamy bankowi
    zakup walut lub przekazanie pewnej kwoty na konto zlotowe, wówczas bank
    stosuje swój własny kurs (często przy większych operacjach wynegocjowany ze
    zleceniodawcą) i to ten kurs musimy wziąć pod uwagę przy obliczaniu
    różnic.(zresztą, sytuacji w których stosujemy kurs banku jest znacznie
    więcej)
    Atomek

  • 3. Data: 2007-04-01 20:14:59
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 01-04-2007 o 21:57:22 Atomek <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > zawsze gdy nie jest znany faktycznie zastosowany kurs banku. Przy
    > operacjach walutowych na koncie walutowym, nie istnieje pojecie kursu

    Pytanie co dokładnie znaczy że "nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie
    zastosowanego kursu waluty".
    Możliwych odpowiedzi jest kilka, więc interpretacja jest jedynym słusznym
    wyjściem dla kogoś
    miłującego fakt nieprowadzenia postępowania przeciwko swojej osobie ;)

> [...]
    > ten kurs musimy wziąć pod uwagę przy obliczaniu różnic.(zresztą,
    > sytuacji w których stosujemy kurs banku jest znacznie więcej)

    Tak, tylko co z tym zrobić:

    "wartość otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w
    walucie
    obcej w dniu ich wpływu jest niższa od wartości tych środków lub wartości
    pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków
    lub wartości pieniężnych, według faktycznie zastosowanego kursu
    waluty z tych dni, z zastrzeżeniem pkt 4 i 5,"

    - jaka jest wartość kasy która wpływa na konto walutowe?
    Przeliczać ją po kursie średnim NBP z dnia poprzedzającego wpływ,
    po kursie NBP z dnia wpływu czy kursie kupna banku z dnia wpływu?

    Kur... czemu dorośli ludzie muszą się taką gówniarzerią zajmować,
    socjalizm do ntej...

    BTW w ramach taniego państwa dostałem wiążącą interpretację w postaci
    5(pięciu!) listów poleconych,
    chyba ktoś ma od godziny pisania płacone :)

    pozdro

  • 4. Data: 2007-04-01 21:16:07
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

> [...]
    > wyjściem dla kogoś
    > miłującego fakt nieprowadzenia postępowania przeciwko swojej osobie ;)
    ============================
    np. Mając konto walutowe w EUR kupujesz w niemczech krzesło za 50 EUR gdy
    płacisz te 50 EUR ze swojego konta bank nie musi niczego przeliczać na PLN.
    Po prostu przelewa 50 EUR na konto sprzedawcy. A więc nie jest możliwe
    ustalenie zastosowanego kursu bowiem bank nie musiał go stosować (i nie
    stosował)

> [...]
    > po kursie NBP z dnia wpływu czy kursie kupna banku z dnia wpływu?
    >
    > Kur... czemu dorośli ludzie muszą się taką gówniarzerią zajmować,
    =============
    Spróbuję ci to krótko opisać. Załóżmy, że twoje konto walutowe jest bez
    limitu debetowego (to znacznie komplikuje sprawę). I rozpatrzmy najpierw
    twoje przychody. 1. Wystawiłeś fakturę w dniu 02.03.2007 na 100EUR fakturę
    taką musisz zaksięgować w PLN - więc przeliczasz ją wg średniego kursu NBP z
    dnia 01.03.2007 i księgujesz w księgach (lub KPiR) - do VATu przeliczasz wg
    kursu z dnia 02.03.2007 i ujmujesz w rejestrach VAT.
    2. 20.03.2007 na twój rachunek walutowy wpływa 100EUR jako zapłata za
    fakturę, przeliczasz ten wpływ wg kursu z dnia 19.03.2007 i ustalasz jaka
    jest różnica w stosunku do zaksięgowanego przychodu, jeżeli otrzymałeś
    więcej do masz dodatnią różnicę kursową która powiększa przychód jeżeli
    mniej to ujemną i wtedy powiększasz koszty. Art.24c ust.2 pkt 1 i ust.3 pkt
    1
    3. dla prostoty załóżmy że zastosowałeś kurs 4.0 i masz na koncie 100EUR
    które warte są 400PLN (tyle właśnie masz zaksięgowane po stronie sprzedaży i
    po uwzględnieniu róznicy kursowej)
    4. Teraz kupujesz coś za 100 EUR otrzymałeś fakture (księgujesz ją wg
    jakiegoś kursu) i płacisz kotrahentowi powiedzmy 30.03.2007 100EUR. Niech
    kurs NBP z dnia poprzedniego wynosi 3.0 (masz tu podobną różnicę kursową jak
    przy sprzedaży pomiędzy zaksięgowanym dokumentem a kwotą zapłaty) Ale
    dochodzi tu jeszcze jeden element. Otrzymałeś 100EUR - wydałeś 100EUR, a
    według zarachowanych przychodów i kosztów masz na rachunku 100PLN - a
    powinieneś mieć 0. Mamy tu tzw róznicę kursową od własnych środków
    walutowych opisaną dla tego przypadku w art.24c ust.3 pkt 3. A więc te
    100PLN to ujemna różnica kursowa która powiększa koszty.
    Jak z tego wynika na podobieństwo kartotek magazynowych nalezy prowadzić
    kartoteki przychodów walutowych i zgodnie z zasadą fifo lub lifo
    rozchodowywać walutę z tych kartotek ustalając odpowiednie różnice kursowe.
    Każdy rozchód na koncie walutowym powoduje powstanie tej róznicy.
    Atomek

  • 5. Data: 2007-04-01 21:28:02
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 01-04-2007 o 23:16:07 Atomek <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>
    napisał(a):

    > Spróbuję ci to krótko opisać. (...)

    Ok, thx, to rozumiem. Chodzi mi o to jakie kursy stosować w sytuacji
    takiej, że przyszła już kasa za fakturę. Mam te EUR100 na koncie walutowym
    wycenione wg kursu śr NBP z dnia poprzedzającego dzień wpływu(dajny 4.0) i
    teraz
    przewalutowuję na złotówki po kursie dajmy na to 3.9.
    Na logikę różnica to (3.9-4.0)*100 czyli -10zł, ale nie wiem jaka jest
    logika
    Art 24c. Chodzi mi konkretnie o wartość waluty która wpłynęła - czy
    wyceniać
    ją wg tego kursu śr. NBP czy też wg wartości realnej(czyli kursu kupna
    banku).
    Rozmiem że wg kursu śr NBP, ale wolę się zapytać czy ktoś ma jakąś
    interpretację już
    na to żeby się nie okazało że minister dał jakieś "ciekawe" wytyczne swoim
    pieskom :)

  • 6. Data: 2007-04-01 21:40:23
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

> [...]
    > interpretację już
    > na to żeby się nie okazało że minister dał jakieś "ciekawe" wytyczne swoim
    =====================
    sorry wysłalo mi się na twoje konto (sic)
    Waluta wpłyneła po kursie średnim NBP 4.0. Teraz (przwalutowujesz - rozumiem
    że dajesz do banku zlecenie przekazania 100EUR na konto
    złotówkowe, albo np. wypłacasz z bankomatu 390PLN a bank zdejnuje ci z konta
    100EUR) i wtedy masz te 10PLN róznicy (kurs 3.9 to w
    tym przypadku kurs banku a kurs 4.0 to kurs NBP) Dla jednego przychodu i
    jednego rozchodu sprawa jest prosta, gorzej jeśli na twoim
    rachunku panuje ciągły ruch i wtedy musisz ustalić z którego przychodu euro
    własnie wypłacasz.
    Atomek

  • 7. Data: 2007-04-01 22:05:23
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 01-04-2007 o 23:40:23 Atomek <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > jednego rozchodu sprawa jest prosta, gorzej jeśli na twoim
    > rachunku panuje ciągły ruch i wtedy musisz ustalić z którego przychodu

    Thx za odpowiedź

    jakby ktoś miał inne zdanie, najlepiej poparte jakimś świstkiem,
    to zapraszam do podzielenia się :)

  • 8. Data: 2007-04-01 22:08:27
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    Dam ci jeszcze dwa przykłady
    1. Masz 0 na rachunku walutowym a chcesz coś kupić. Idziesz do kantoru i
    kupujesz za 420PLN 100EUR. Potem wpłacasz na swoj rachunek te 100 EUR. W tym
    przypadku przyjmiesz średni kurs NBP, bo twój bank nie zastosował żadnego
    przeliczenia. (przelicenia dokonal kantor)
    2. Idziesz do swojego banku i mówisz że chcesz zasilić konto kwotą 100EUR,
    Bank mówi ci że to będzie kosztowało 410PLN płacisz 410 PLN dostajesz kwit a
    na twoim koncie pojawia się 100 EUR, W tym przypadku zastosujesz kurs
    banku - czyli 4.1
    Atomek

  • 9. Data: 2007-05-18 10:01:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    t...@o...pl wrote:
    > Dostałem interpretację z US odnosnie różnic - wpływ waluty na konto
    > walutowe
    > niezależnie od wszystkiego ma być potraktowany kursem średnim NBP z dnia
    > poprzedzającego dzień wpływu.

    A mnie dla odmiany odpowiedzieli (wiążąca interpretacja), że użycie
    kursu kupna banku w którym mam rachunek, z dnia otrzymania przelewu
    (nawet bez fizycznego przewalutowania) jest prawidłowe ...

    Piotrek

  • 10. Data: 2007-05-18 10:39:34
    Od: "my way" <y...@n...pl>

    Użytkownik "Piotrek" <p...@p...na.berdyczow.info> napisał w wiadomości

    > A mnie dla odmiany odpowiedzieli (wiążąca interpretacja), że użycie kursu
    > kupna banku w którym mam rachunek, z dnia otrzymania przelewu (nawet bez
    > fizycznego przewalutowania) jest prawidłowe ...

    tu też tak twierdzą:

    sygnatura I-1/415/8/07

    Z powyższego wynika, że kwota otrzymana z tytułu sprzedaży lub zobowiązanie
    podlegające zapłacie, winny być wycenione wg faktycznego kursu waluty z
    danego dnia, stosowanego w banku, z którego usług Pan korzysta.

    szkoda że MF nie zabrało głosu w tej sprawie

    (i w wielu innych też)

    pozdrawiam