eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › Kwota wolna od podatku zamrożona do 2018 r.

Kwota wolna od podatku zamrożona do 2018 r.

2016-11-14 13:46

Kwota wolna od podatku zamrożona do 2018 r.

Kwota wolna od podatku: Rząd nie wykonał wyroku TK © ysuel - Fotolia.com

Zgodnie z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 28 października 2015 r. już w 2016 r. powinna obowiązywać nowa - wyższa kwota wolna od podatku. Tymczasem w Sejmie trwają prace nad ustawą nowelizującą PIT i CIT, która zakłada m.in. zachowanie dotychczasowych zasad aż do 2018 r.

Przeczytaj także: Wysoka i zmienna kwota wolna od podatku skomplikuje rozliczenia

Trybunał Konstytucyjny (TK) w wyroku z dnia 28 października 2015 r. sygn. akt K 21/14 orzekł, że „Art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie, w jakim nie przewiduje mechanizmu korygowania kwoty zmniejszającej podatek, gwarantującego co najmniej minimum egzystencji, jest niezgodny z art. 2 i art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Przepis wymieniony w części I, w zakresie tam wskazanym, traci moc obowiązującą z dniem 30 listopada 2016 r.”

Do określonego wyżej terminu rządzący powinni opracować nową treść tego przepisu - wypełniając wolę Trybunału Konstytucyjnego. Wskazana wyżej regulacja za pół miesiąca straci ważność, w związku z czym przedstawiony został projekt nowelizacji ustaw o podatku dochodowym, który czasowo ma zastąpić obecne regulacje. Niestety nowa „łatka” ustawowa nie wnosi nic nowego.
Projektodawcy ustawy nowelizacyjnej wskazali bowiem w niej, że w latach 2016 i 2017 obowiązywać będzie ta sama skala podatkowa oraz kwota wolna od podatku, o której mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym 2015 r.


Wyrok TK jest ale jakoby go nie było, bo jego wykonanie może szkodzić obywatelom!


Tak w skrócie można określić tłumaczenie się projektodawców ustawy o zmianie ustaw o podatku dochodowym.

Autorzy projektu wskazali bowiem, że z sentencji wyroku wynika, iż TK orzekł o pominięciu prawodawczym, przy czym odroczył w czasie utratę mocy obowiązującej we wskazanym zakresie do 30 listopada 2016 r. W związku z tym art. 27 ust. 1 ustawy o PIT utraci moc obowiązującym w zakresie objętym pominięciem prawodawczym, a więc w zakresie nienależącym do jego treści normatywnej. W praktyce zatem z tym dniem ów przepis przestanie obowiązywać.

fot. ysuel - Fotolia.com

Kwota wolna od podatku: Rząd nie wykonał wyroku TK

Projekt ustawy nowelizującej zakłada przedłużenie obecnej kwoty wolnej od podatku (zaledwie 3 091 zł na rok) do końca 2017 r.


„(...) W doktrynie prawa konstytucyjnego prezentowany jest m.in. pogląd, że wyroki dotyczące niekonstytucyjności pominięcia prawodawczego mają jedynie pozornie zakresowy charakter. W istocie rzeczy dotyczą one bowiem niekonstytucyjności całości poddanego kontroli konstytucyjnej przepisu ze względu na brak w niej określonej regulacji. Przyjęcie tej koncepcji oznaczałoby derogację z dniem 30 listopada całego przepisu art. 27 ust. 1 ustawy. W przypadku zaś uwzględnienia faktu, że stwierdzenie niekonstytucyjności odnosiło się w istocie części przepisu w zakresie w jakim reguluje wysokość przysługującej podatnikom kwoty wolnej od podatku, nie można wykluczyć, że utrata mocy obowiązującej będzie dotyczyć wyłącznie kwoty wolnej od podatku, a w konsekwencji podatnicy pozbawieni zostaną prawa do pomniejszenia podatku o kwotę wolną w wysokości gwarantowanej przez obecnie obowiązujące przepisy. (...)” - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Mówiąc innymi słowy, projektodawcy podkreślili, że skutki powyższego wyroku nie są jasne i nie można przy tym wykluczyć interpretacji, że skoro norma prawna pozwalająca na uwzględnienie kwoty wolnej w rozliczeniu podatku traci moc obowiązującą już 30 listopada, to kwoty wolnej nie będzie można odliczyć już w zeznaniu za 2016 r.

Powyższe oznaczana zatem pozbawienie podatników w ogóle kwoty wolnej od podatku, zaś celem przedłożonej nowelizacji jest zagwarantowanie możliwości jej odliczania także w tym jak i kolejnym roku (na dotychczasowych zasadach).

Nie taka jednak była wola Trybunału Konstytucyjnego, który chciał, aby przepisy zostały tak zmienione, aby kwota wolna od podatku odpowiadała co najmniej minimum egzystencji (obecnie ponad 6,5 tys. zł). Brak mechanizmu korygującego kwotę zmniejszającą podatek, czyli w efekcie wieloletnie utrzymywanie kwoty wolnej od podatku na stałym poziomie i uniezależnienie jej od sytuacji społeczno-gospodarczej państwa, jest wadliwością prawa podatkowego niedopuszczalną w demokratycznym państwie prawnym. Rządzący, zamiast przez ostatni rok dostosować przepisy do zaleceń TK, próbują wszczepić protezę, która obecny stan rzeczy utrzyma do końca 2017. Jej celem jest oczywiście nie dobro społeczeństwa, a utrzymanie wpływów budżetowych z podatku dochodowego (wyższa kwota wolna od podatku to bowiem mniejsze podatki).

Projektodawcy nie wycofali się przy tym z planów podniesienia kwoty wolnej do poziomu 8 tys. zł. Ta ma być jednak realizowana dopiero w ramach podatku jednolitego, który co do zasady ma obowiązywać od 2018 r.

Rodzi się jednak pytanie, czy pozostawienie kwoty wolnej na dotychczasowym poziomie nie da podatnikom prawa do żądania stwierdzenia nadpłaty podatku dochodowego obliczonego na jej podstawie. Skoro bowiem nowe przepisy nie zmieniają dotychczasowych regulacji, to można przyjąć że są tak samo wadliwe.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: