Minimalny podatek CIT odroczony o dwa lata
2022-08-24 12:16
![Minimalny podatek CIT odroczony o dwa lata [© Piotr Adamowicz - Fotolia.com] Minimalny podatek CIT odroczony o dwa lata](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/podatek-minimalny/Minimalny-podatek-CIT-odroczony-o-dwa-lata-247424-200x133crop.jpg)
Minimalny podatek CIT odroczony o dwa lata © Piotr Adamowicz - Fotolia.com
Przeczytaj także: Polski Ład wprowadza 10 proc. minimalny CIT dla firm i spółek
Jak wynika z danych Ministerstwa Finansów dotyczących szacunkowego wykonania budżetu państwa za pierwsze 7 miesięcy bieżącego roku, wpływy z tytułu CIT wzrosły w stosunku do analogicznego okresu 2021 r. aż o 14,6 mld zł, czyli 47,2%. W dyskursie publicznym pojawiła się teza, iż tak znaczący wzrost dochodów budżetowych związanych z opodatkowaniem osób prawnych jest zasługą wprowadzonego w ramach Polskiego Ładu tzw. minimalnego podatku dochodowego. Nie jest to jednak prawdą z bardzo prostej przyczyny – minimalny CIT jest płacony dopiero po zakończeniu roku podatkowego, co oznacza, że do tej pory żadne wpływy podatkowe nie zostały wygenerowane z tytułu tej daniny.Wprowadzone zmiany do projektowanej ustawy stanowią krok w dobrym kierunku, choć nie realizują w pełni zgłaszanych postulatów. Docelowo instrument podatku minimalnego w przyjętej formie powinien zostać uchylony, ponieważ w praktyce obciążałby on przedsiębiorstwa niestosujące wątpliwych praktyk związanych z unikaniem opodatkowania, lecz notujące niską rentowność z czysto biznesowych przesłanek. Zawieszenie poboru podatku minimalnego przez kolejne dwa lata daje jednak firmom większą przewidywalność odnośnie do ich sytuacji prawnej oraz poziomu ponoszonych obciążeń podatkowych w nadchodzącym czasie. Okres zawieszenia krajowych przepisów w zakresie podatku minimalnego pozostawia również ustawodawcy niezbędny czas na wdrożenie unijnej dyrektywy ATAD3 oraz II filaru BEPS 2.0, przewidujących globalne minimalne opodatkowanie transgranicznych spółek oraz opodatkowanie przychodów pasywnych. Dzięki temu możliwa będzie harmonizacja obowiązujących w Polsce przepisów z regulacjami unijnymi, bez niepotrzebnie częstego zmieniania zasad opodatkowania dochodów spółek – podkreśla Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP).
Projektowana ustawa wprowadza również zmiany w innych obszarach, m.in. regulacjach zagranicznej spółki kontrolowanej (CFC), poboru podatku u źródła (WHT), cen transferowych, przerzucania dochodów, czy też tzw. ukrytej dywidendy.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Polski Ład 3.0 - jakie zmiany w podatkach nas czekają?
-
Pułapka na podatników CIT w Polskim Ładzie: podatku nie unikniesz
-
BEPS 2.0 - wpływ nowych regulacji na polskich podatników
-
COVID a kary umowne. Kiedy kara umowna to koszt uzyskania przychodu?
-
Sądy bronią amortyzacji w spółkach nieruchomościowych
-
Rozliczenie CIT za 2022 rok - na co uważać, jakie zmiany?
-
Estoński CIT - MF namawia a kontrowersyjne interpretacje podatkowe zniechęcają
-
Podatek u źródła 2023 (WHT): jakie warunki należy spełnić, aby skorzystać ze zwolnień, zwrotów i innych preferencji podatkowych?
-
Usługi niematerialne: jak zaliczyć koszty z lat ubiegłych do KUP 2022
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)
Najnowsze w dziale Podatki
-
inFakt Check: analiza podatkowych obietnic wyborczych Konfederacji
-
inFakt Check: analiza podatkowych obietnic wyborczych Polski 2050
-
Niezgłoszone w terminie nabycie spadku a możliwość dochodzenia przez US zapłaty podatku
-
Płaca minimalna przyjęta przez rząd. Koszt zatrudnienia pracownika w 2024 r. znacznie wzrośnie