eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności

Koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności

2007-04-03 13:46

Przeczytaj także: Kiedy aplikacja prawnicza w kosztach prowadzonej działalności?


Przy ustalaniu wartości początkowej takiego środka trwałego należy stosować art. 22 g. W niniejszym artykule zostaną przedstawione tylko dwie sytuacje wynikające z tego artykułu. Występują bowiem najczęściej u podatników otwierających własną działalność gospodarczą. Sytuacja pierwsza odnosi się do nabycia rzeczy w drodze kupna w czasie obecnym, na potwierdzenie których podatnik posiada dowody zakupu. Druga natomiast odnosi się do rzeczy nabytych w czasie wcześniejszym, odnośnie których podatnik takiego dowodu już nie posiada.

Do zobrazowania powyższych sytuacji użyty zostanie zakup środka trwałego – komputera.

Sytuacja pierwsza

Podatnik w lutym 2007 roku otworzył działalność gospodarczą. Kilka dni wcześniej dokonał jednak zakupu komputera po bardzo atrakcyjnej cenie. Nie mógł czekać z zakupem do momentu rozpoczęcia działalności gdyż komputer kupiłaby inna osoba. Posiada dowód zakupu i zamierza wykorzystywać ten komputer w prowadzonej działalności gospodarczej. W tej sytuacji podatnik przyjmie jako wartość początkową środka trwałego cenę zakupu. Uregulowanie takie wynika z art. 22g ust. 1 pkt 1, zgodnie z którym za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uważa się w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia.

Sytuacja druga

Podatnik w lutym 2007 roku otworzył działalność gospodarczą. Do jej prowadzenia wykorzystuje prywatny komputer zakupiony 2 lata wcześniej. Nie posiada przy tym dowodu zakupu komputera – wyrzucił go, gdy skończyła się gwarancja na zakupiony sprzęt. W tej sytuacji będzie miał zastosowanie art. 22g ust. 8 ustawy o PIT, który mówi: „Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia środków trwałych lub ich części nabytych przez podatników przed dniem założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu, o których mowa w art. 22n, wartość początkową tych środków przyjmuje się w wysokości wynikającej z wyceny dokonanej przez podatnika, z uwzględnieniem cen rynkowych środków trwałych tego samego rodzaju z grudnia roku poprzedzającego rok założenia ewidencji lub sporządzenia wykazu oraz stanu i stopnia ich zużycia.”

A zatem – w celu wprowadzenia tego komputera do ewidencji środków trwałych oraz ustalenia wartości początkowej – podatnik musi ustalić (w naszym przypadku) jego wartość rynkową na grudzień 2006 roku uwzględniając przy tym jego zużycie.

Forma dokumentu potwierdzającego przekazanie danego środka trwałego na potrzeby działalności gospodarczej nie została ściśle określona przez ustawodawcę. Dokument taki powinien jednak zawierać takie dane jak: datę przekazania, rodzaj środka trwałego oraz inne niezbędne informacje potrzebne do wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych i ustalenia prawidłowych odpisów amortyzacyjnych.

Do pobrania:


poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: