Udział w targach a reprezentacja i reklama
2007-06-19 13:51
Przeczytaj także: Szkolenie dla kontrahenta w kosztach uzyskania przychodu
Jakie wątpliwości wyjaśnił urząd skarbowy?W skierowanym do organu podatkowego zapytaniu Spółka wyjaśniła, że w ramach działalności gospodarczej, w celu zwiększenia sprzedaży i pozyskania nowych odbiorców, prowadzi reklamę poprzez uczestnictwo w targach organizowanych w kraju i za granicą. Przedsięwzięciom tym towarzyszą m.in. wydatki takie jak: wynajem powierzchni wystawienniczej, zorganizowanie stoiska (zabudowanie powierzchni wystawowej, jej urządzenie i wystrój, wydrukowanie folderów i katalogów reklamowych), nabycie gadżetów reklamowych, np. długopisów, koszulek, kalendarzy, słodyczy z logo firmy i innych gadżetów, zakup towarów innych na zorganizowanie i wyposażenie stoiska (kwiaty, słodycze, alkohol, napoje i inne artykuły spożywcze), transport eksponatów wystawienniczych na miejsce organizowania targów, obsługę stoiska przez hostessy. W programie są m.in. spotkania z klientami na stoisku wystawowym oraz w wynajętych pomieszczeniach restauracyjnych i związane z tym koszty usług gastronomicznych. W związku z tym Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy powyższe wydatki można w całości uznać za koszty reklamy, które stanowią koszty uzyskania przychodów? W przedmiotowej sprawie urząd skarbowy zajął następujące stanowisko:
„(…) Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.
Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.
Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.
W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów, usług czy też reklamą samej Spółki. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 w/w ustawy.
Ponieważ przepisy w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy więc sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego. „Słownik języka polskiego” pod redakcją profesora Stanisława Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003 r. reprezentację określa jako:
- grupę osób, instytucję występującą w czyimś imieniu, reprezentującą czyjeś interesy, przedstawicielstwo,
- okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną.
Z kolei reklama jest definiowana jako:
- działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług,
- napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi,
- efekt czyjejś celowej działalności dotyczący własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia).
Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Może być prowadzona poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś. Pojęcie „reklama” oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego. Reklama może dotyczyć nie tylko oferowanych towarów, ale również samej firmy i jej znaku.
Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że bierze Ona udział w targach, organizowanych w kraju i za granicą. Działania te spełniają wyżej opisane znamiona reklamy, bowiem głównym celem uczestnictwa przedsiębiorców w tego rodzaju przedsięwzięciach jest informowanie potencjalnych klientów o zaletach produkowanych przez siebie wyrobów, a w konsekwencji doprowadzenie do zawarcia stosownych umów kupna-sprzedaży.
Zatem poniesione przez Spółkę po 01.01.2007 r. wydatki w postaci wynajmu powierzchni wystawienniczej, zabudowania tej powierzchni oraz jej urządzenia i wystroju, wydrukowania folderów i katalogów reklamowych, nabycia gadżetów reklamowych opatrzonych w logo firmy, zakupu innych towarów, takich jak kwiaty, słodycze, napoje i inne artykuły spożywcze (nie mające charakteru wytworności lub okazałości), ogólnie dostępne dla uczestników targów, koszty transportu w/w eksponatów na miejsce organizowania targów oraz obsługi stosika przez hostessy, stanowią Jej koszty uzyskania przychodów, jako wydatki związane z reklamą.
Natomiast koszty poniesione w związku z zakupem usług gastronomicznych, alkoholu lub innych kosztownych prezentów, nie opatrzonych w logo firmy, z przeznaczeniem dla potencjalnych klientów biorących udział w targach, należy zakwalifikować do kosztów reprezentacji, nie stanowiących podatkowych kosztów uzyskania przychodów.
Końcowo zauważa się, iż organ podatkowy wydając postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, że dokonanie danej czynności spełnia znamiona reklamy, czy też reprezentacji. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.(…)”
Pełną treść postanowienia/decyzji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów
![Wyjazd szkoleniowo-integracyjny a koszty firmy [© Nabar - Fotolia.com] Wyjazd szkoleniowo-integracyjny a koszty firmy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/koszty-podatkowe/Wyjazd-szkoleniowo-integracyjny-a-koszty-firmy-99478-150x100crop.jpg)
oprac. : Ministerstwo Finansów
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Podatki
-
Funkcja dodawania załączników w KSeF miała być dla wszystkich. W praktyce skorzystają nieliczni
-
Kontrola podatkowa w firmie a przedłużanie terminu zwrotu VAT
-
KSeF po nowelizacji: Okres przejściowy, tryb offline i brak kar do 2026 roku
-
Rezydencja podatkowa, czyli jak Polska zamyka się na freelancerów z zagranicy