eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › PKPP Lewiatan: nowelizacja VAT niewystarczająca

PKPP Lewiatan: nowelizacja VAT niewystarczająca

2008-03-25 13:10

Przeczytaj także: Podatek w VAT: nowe faktury i obowiązek podatkowy


Odliczanie podatku naliczonego w czasie (art. 1 pkt 28 c) i d) projektu)

Propozycja dotycząca art. 86 ust 11 ustawy o VAT rozciągająca w czasie możliwość obniżenia podatku należnego z dwóch do trzech okresów rozliczeniowych jest dalece niewystarczająca i powinna zostać rozciągnięta w czasie przynajmniej do okresu odpowiadającego 12 miesiącom kalendarzowym. W sytuacji, gdy podatnicy są uprawnieni do korygowania deklaracji wstecz, utrzymywanie limitu 3 okresów rozliczeniowych powodować będzie w dalszym ciągu, w przypadku odszukania wcześniejszych nierozliczonych dotychczas zakupowych faktur VAT, konieczność korekt deklaracji. Odważniejsze rozciągnięcie w czasie prawa do obniżenia podatku należnego spowodowałoby ograniczenie konieczności korygowania deklaracji podatkowych, a tym samym uprościłoby podatnikom rozliczenia podatkowe.

Terminy zwrotu nadwyżki podatku naliczonego (art. 1 pkt. 29 projektu)

Zmiana dotycząca skrócenia okresu zwrotu podatku VAT ze 180 na 60 dni jest bardzo dobrą zmianą. Niemniej jednak regulacje różnicujące prawa podatników ze względu min. na długość okresu prowadzenia działalności gospodarczej powinny być zmienione.

Zdecydowanie jednak negatywnie należy ocenić przepisy opóźniające termin zwrotu dla podmiotów, które rozpoczynają działalność gospodarczą. Nie powinno się różnicować podstawowych uprawnień podatników i utrudniać prowadzenie działalności tym, którzy dopiero rozpoczynają działalność gospodarczą. Przeciwko możliwości różnicowania zasad odliczania i zwrotu podatku pomiędzy podatnikami w zależności od długości prowadzenia przez nich działalności gospodarczej wypowiadał się kilkukrotnie ETS.

Przy okazji warto byłoby zmienić przepisy dotyczące zwrotu podatku w terminie 25 dni (ust.6 pkt 1,2). Obecnie obowiązujące przepisy dotyczące przyspieszonego zwrotu (w ciągu 25 dni) są skrajnie formalistyczne (np. wymóg zapłaty całość zobowiązań wynikających z wszystkich faktur uwzględnionych w deklaracji za dany miesiąc bezpośrednio wystawcy faktury). W praktyce, zwłaszcza w dużych przedsiębiorstwach warunki te są praktycznie niemożliwe do spełnienia. Z przyspieszonego zwrotu nie można również skorzystać, jeśli jakikolwiek wystawca faktury skorzystał z factoringu, bądź sprzedał wierzytelność - płatność nie jest wtedy dokonywana bezpośrednio na rzecz wystawcy faktury. Podobna sytuacja może wystąpić jeśli sprzedający udzieli rabatu czy bonifikaty.

Sankcja za brak kas fiskalnych (art. 1 pkt 41 projektu)

Istniejące obecnie i proponowane w nowelizacji rozstrzygnięcie co do sankcji za brak stosowania kas rejestrujących nie zawierają przyjętego w praktyce i w orzecznictwie ograniczenia stosowania sankcji tylko do podatku naliczonego z zakupu towarów, których sprzedaż podlegała obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. Brak wskazania takiego ograniczenia może prowadzić do rozbieżności interpretacyjnych w przyszłości. Dlatego proponujemy dodać do zapisu art. 111 ust 2 po przecinku zdanie "wobec sprzedaży których istniał obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących".

poprzednia  

1 ... 3 4

oprac. : Krzysztof Skrzypek / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: