eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Reklama i promocja w Internecie a podatki

Reklama i promocja w Internecie a podatki

2010-08-10 11:59

Przeczytaj także: Remarketing - jak skutecznie podążać za klientem


Taka kwalifikacja umowy o udostępnienie powierzchni strony WWW ma szczególne znaczenie dla „najemcy”: po pierwsze zwolniony on będzie z obowiązków płatnika PIT, albowiem „wynajmujący” we własnym zakresie rozliczy swoje zobowiązania podatkowe z tego tytułu, zgodnie przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Co więcej: taka umowa nie będzie już obciążona należnościami na rzecz ZUS, co poprawi rentowność przedsięwzięcia i oczywiście uchroni organizatora akcji przed obowiązkami dokumentacyjnymi. Sam dysponent strony będzie mógł swoje przychody opodatkować na zasadach ogólnych, lub też w sposób zryczałtowany na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – płacąc podatek w wysokości jedynie 8,5% uzyskanego przychodu.

Powyższą koncepcję potwierdzają np. interpretacje: Urzędu Skarbowego w Mińsku Mazowieckim z dnia 11 stycznia 2007r. (1412/PD/415-38/06), czy Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 7 grudnia 2006r. (PDFN/415-99/06). Jednakże przeciwko takiej interpretacji opowiedział się dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 19 lutego 2008r. (IPPB1/514-404/07-2/ES). W ocenie tego organu udostępnienie strony internetowej należy uznać za „świadczenie usługi”, a przychody z tego tytułu zakwalifikować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 lit a ustawy o PIT. Organ podatkowy podkreślił, że czynność, jaką należy wykonać, aby reklama pojawiła się na stronie WWW, prowadzący tę stronę będzie wykonywał osobiście. W konsekwencji osoba korzystająca z cudzej strony zobowiązana będzie do potrącania zaliczki na podatek, jak i składek ZUS.

W mojej ocenie interpretacja zastosowana przez Izbę Skarbową w Warszawie nie zasługuję na aprobatę. Nie wdając się w tym miejscu w szczegółową polemikę należy jedynie zauważyć, że całkowicie pomija ona okoliczność, że sednem umowy łączącej strony jest to, że dysponent strony WWW oddaje jej część innemu podmiotowi do wykorzystania do określonych celów – co jest bez wątpienia relacją o podobnym charakterze do najmu. A „osobiste działanie” prowadzącego stronę w zakresie wklejenia na nią określonych elementów to działanie jedynie akcydentalne i nie może ono mieć rozstrzygającego wpływu na kwalifikację umowy. Warto zauważyć, że w świecie realnym w przypadku najmu lokalu wynajmujący podobnie osobiście wręcza najemcy klucze i nikt z tego powodu nie podważa kwalifikacji umowy jako „najmu”.

Warto, aby w powyższym zakresie przeważyła elastyczność w podejściu do interpretacji prawa podatkowego. Prawo nie nadąża za rozwojem techniki, więc jedyne co pozostaje, to nowocześniejsze podejście do już ustanowionych regulacji – aczkolwiek z poszanowaniem ich sensu i założeń. Zaś kurczowe trzymanie się sztywnych schematów może negatywnie wpływać na rozwój nowoczesnych technologii i korzystanie z nich w bieżącym życiu.

Konkursy organizowane przez Internet

Jednym z narzędzi marketingu jest wzbudzanie u konsumentów zainteresowania produktem, bądź marką, przez obietnicę otrzymania określonego dobra. W tym celu przedsiębiorcy organizują dla klientów konkursy z nagrodami, przy czym coraz częściej tego typu akcje ogłaszane są na stronach internetowych organizatora, lub realizującej daną akcję agencji reklamowej. Czy takie nagrody mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolnione z podatku, obok konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, są również konkursy o innej tematyce „organizowane i emitowane (ogłaszane) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja)” – jeżeli wartość nagrody nie przekracza 760 zł. Czy zatem wygrana w konkursie organizowanym przez Internet o tak limitowanej wartości korzysta ze zwolnienia z PIT? Z powodu niefortunnie sformułowanego przepisu ustawy kwestia ta od dawna budzi kontrowersje i rozbieżne opinie.

Z dosłownej treści analizowanego przepisu wynika, że za środki masowego przekazu uważane są tylko te wymienione w nawiasie: brak zastrzeżenia „w szczególności” oznacza, że ta lista wymienionych środków masowego przekazu (nie wskazująca wprost Internetu) jest zamknięta. Czy zatem Internet nie jest środkiem masowego przekazu? Początkowo organy podatkowe opierały swoje interpretacje na literalnym brzmieniu analizowanego przepisu, dochodząc do wniosku, że skoro Internet nie został wymieniony w treści ustawy wprost jako środek masowego przekazu, to nagrody wygrane w konkursach organizowanych przez Internet nie korzystają ze zwolnienia z PIT (zob. np. interpretacje: Urzędu Skarbowego w Płocku z dnia 18 listopada 2005r. 1419/UPO-415-173/05/AS, Urzędu Skarbowego w Lubartowie z dnia 12 grudnia 2006r. DP-I/415-1/13911/2006).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: