eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Środki trwałe: plac, ogrodzenie i budynek

Środki trwałe: plac, ogrodzenie i budynek

2012-04-25 11:54

Przeczytaj także: Nieruchomości: hala produkcyjna w podatkach


Jak wynika z pytania, plac oraz ogrodzenie, które planuje zbudować spółka, będą obsługiwały więcej niż jeden budynek. W związku z powyższym należy uznać, że stanowić będą one odrębne środki trwałe, podlegające amortyzacji niezależnie od pozostałych budynków. Analogiczne stanowisko wyrażają także organy podatkowe.

VAT
Z punktu widzenia rozliczenia podatku VAT kluczowe znaczenie ma określenie, czy firmie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi na budowę opisywanych środków trwałych. Zakładamy przy tym, że spółka prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przepis ten stanowi podstawę do odliczania przez podatników podatku VAT podatku naliczonego zawartego w otrzymywanych przez nich fakturach, jeżeli tylko opisywany podatek jest związany z wykonywaniem przez tych podatników czynności opodatkowanych.

Jednakże zgodnie z ustawą o VAT (art. 88 ust. 3a ustawy o VAT) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku m.in. gdy:
  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

Tak więc, jeżeli opisywane wydatki będą związane z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą, a jednocześnie nie wystąpią przesłanki wyłączające możliwość odliczenia podatku VAT, będzie ona uprawniona do dokonania stosownych odliczeń.


Miesięcznik Koszty w Firmie. W jednej publikacji znajdziesz rozwiązania dotyczące rozliczania kosztów w firmie z punktu widzenia 3 dziedzin: podatków dochodowych, VAT, ustawy o rachunkowości.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: