eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiAktualności podatkowe › ZFŚS a podatek VAT: ostatnie interpretacje podatkowe

ZFŚS a podatek VAT: ostatnie interpretacje podatkowe

2012-05-07 10:18

Przeczytaj także: Świadczenia finansowane z ZFŚS a podatek VAT


Podobnie w interpretacji indywidualnej z 26 sierpnia 2011 r. Dyrektor IS w Warszawie (sygn. IPPP1/443-850/11-2/AP) stwierdził, że skoro zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel i rezultat tej działalności, a w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy i dodatkowo obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych – tym samym to, że czynności administratora funduszu wykonuje pracodawca, nie przesądza o niewykonywaniu przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (z tytułu wykonywania tych czynności). Oznacza to, że:
  • Nieodpłatne przekazanie towarów, których zakup jest sfinansowany ze środków ZFŚS (tj. udzielanie pomocy materialnej rzeczowej), z uwagi na spełnienie dyspozycji określonych w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, mieści się w pojęciu dostawy towarów. W konsekwencji czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  • Usługi oferowane osobom uprawnionym nieodpłatnie w ramach administrowania ZFŚS podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, ponieważ administrator funduszu dokonuje zakupu usług finansowanych ze środków ZFŚS, związanych np. z działalnością sportowo-rekreacyjną czy kulturalno-oświatową i jeżeli podmiot w związku z tym dokonuje na przykład zakupu abonamentów uprawniających do korzystania z basenów, siłowni, biletów do kina, teatru itp., to te usługi niewątpliwie są świadczone na cele osobiste osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy VAT, co pozwala uznać powyższe świadczenia za podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT.

Taki sam pogląd został wyrażony w:
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 1 sierpnia 2011 r. (sygn. ITPP1/443-688/11/MN) – tu warto przytoczyć fragment: „Mając natomiast na względzie, że w katalogu czynności, do których nie stosuje się przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 6 ustawy), nie wymieniono czynności świadczonych (finansowanych) na podstawie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, uznać należy, że czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych”.
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 25 lipca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-694/11-2/JL).
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 20 lipca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-668/11-2/AS).

Zaznaczyć dodatkowo oczywiście należy, iż nie każde przekazanie środków pieniężnych przez zakład pracy na rzecz pracowników będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z brzmieniem od 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę. A to oznacza, że w przypadku udzielenia pracownikowi pożyczki z ZFŚS, czynność taka podlega opodatkowaniu, jako świadczenie usług, korzystając jednocześnie ze zwolnienia od tego podatku. Na przykład w interpretacji indywidualnej z 13 lipca 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-672/11-2/AK) stwierdził, że udzielanie oprocentowanych pożyczek ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednak ze względu na przewidziane w ustawie zwolnienie przedmiotowe usługi takie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT.

W tej interpretacji między innymi podkreślono również, że czynność taka z ZFŚŚ powinna być udokumentowana fakturą stosownie do treści art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Jednakże świadcząc usługę na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, udzielający pożyczki ma obowiązek wystawienia przedmiotowego dokumentu – w świetle art. 106 ust. 4 ustawy o VAT – jedynie na żądanie.

Jak zatem widać, gospodarowanie środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w świetle interpretacji indywidualnych wydawanych w ciągu ostatnich miesięcy jest niesłychanie trudne. Nie mamy żadnej gwarancji, jakie stanowisko zajmie nasz urząd skarbowy. Jedynym wyjściem jest zwrócenie się o indywidualną interpretację.


Czasopismo "Rachunkowość dla Praktyków" to praktyczne wskazówki dotyczące najnowszych zmian w podatkach, rachunkowości i ubezpieczeniach społecznych, przeznaczone dla doświadczonych księgowych i głównych księgowych, dla kogoś takiego jak Ty!

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: