eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Koszty promocji i reklamy: prezenty a podatki firmy

Koszty promocji i reklamy: prezenty a podatki firmy

2012-11-26 13:44

Przeczytaj także: Reklama firmy w koszty uzyskania przychodu podatku dochodowego


Gdy natomiast prezent przekazywany jest podmiotowi prowadzącemu działalność gospodarczą, to niezależnie od tego, czy jest to podmiot krajowy, czy zagraniczny, na wręczającym nie ciążą żadne obowiązki podatkowe w związku z ww. przekazaniem, także informacyjne.

Z kolei podmiot otrzymujący w pierwszej kolejności określa, czy powstanie u niego z tego tytułu przychód podatkowy. W tym celu musi ustalić, czy otrzymany prezent posiada wartość handlową (tj. może być przedmiotem obrotu), czy też nie. Wartość otrzymanego prezentu pozostaje tu bez znaczenia.

A zatem, gdy otrzymany przez podmiot gospodarczy prezent ma wartość handlową, to u podmiotu tego powstanie przychód, który powinien być doliczony do innych przychodów z działalności. Jeśli natomiast prezent nie przedstawia żadnej wartości handlowej, to otrzymujący go podmiot nie uzyskuje żadnego przysporzenia majątkowego i w efekcie - nie uzyskuje przychodu.

1.3. Koszty uzyskania przychodów związane z wydaniem prezentu podczas akcji promocyjnych (reklamowych)
Wydatki ponoszone na akcje promocyjne czy reklamowe przeważnie wykazują związek z przychodami podatnika, mają one bowiem na celu osiągnięcie przychodów, zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Nie przesądza to jednak o możliwości ujęcia ich w kosztach podatkowych. Jeśli bowiem wydatki te mają charakter reprezentacji, to nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (por. art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o PDOP i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PDOF). Tak może być np. w przypadku, gdy podatnik przekazuje wyselekcjonowanym kontrahentom towary o znacznej wartości.

1.4. Ewidencja księgowa wydania prezentu w ramach akcji promocyjnych/ reklamowych
Wydatki ponoszone w związku z promocją i reklamą firmy obciążają koszty działalności operacyjnej jednostki i mogą być ujmowane np. na koncie 40-6 "Koszty reklamy".

Mogą być one odnoszone w koszty bezpośrednio po zakupie. Jeśli jednak zakup prezentów nastąpi przed rozpoczęciem ww. akcji, wówczas ich wartość ujmuje się na zapasie (np. na koncie 33 "Towary"), a w koszty odnosi się dopiero w momencie rozpoczęcia akcji promocyjnej lub z chwilą wydania prezentu (jeżeli nie ma pewności, czy prezent zostanie wydany, np. czy zostaną spełnione warunki uprawniające klienta do jego odbioru).

Operacje związane z zakupem prezentów i ich wydaniem w ramach akcji promocyjnych/reklamowych mogą zostać zaewidencjonowane w księgach rachunkowych w następujący sposób:
  1. Zaksięgowanie faktury za zakup prezentów:
    • wartość netto faktury:
    - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu";
    • kwota VAT naliczonego, jeżeli podlega on odliczeniu:
    - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie";
    • wartość brutto faktury:
    - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami".
  2. Rozliczenie zakupu:
    a) wydatki na zakup prezentów zostały zaliczone bezpośrednio do kosztów:
    - Wn konto 40-6 "Koszty reklamy", Ma konto 30
    i równolegle:
    - Wn odpowiednie konto zespołu 5,
    - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów";
    b) prezenty zostały po zakupie wprowadzone na stan magazynu:
    - Wn konto 33 "Towary", Ma konto 30.
  3. Zaliczenie do kosztów wartości prezentów (wprowadzonych na stan magazynu) wydanych na potrzeby akcji promocyjnej/reklamowej:
    - Wn konto 40-6, Ma konto 33
    i równolegle:
    - Wn odpowiednie konto zespołu 5, Ma konto 49.
  4. Zaksięgowanie VAT należnego, wykazanego na fakturze wewnętrznej, dokumentującej przekazanie prezentu:
    - Wn konto 40-3 "Podatki i opłaty",
    - Ma konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego"
    i równolegle:
    - Wn odpowiednie konto zespołu 5, Ma konto 49.

Wspomnijmy, że VAT należny od przekazania towarów na potrzeby reklamy (i reprezentacji) stanowi koszt uzyskania przychodów, co wprost wynika z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o PDOP i odpowiednio art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. b) ustawy o PDOF.


Wydawnictwo Podatkowe GOFIN – wydawca czasopism, Gazety Podatkowej i serwisów internetowych dostarczających specjalistycznej wiedzy z zakresu podatków, rachunkowości, ubezpieczeń i prawa pracy.

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

  • Komentarz usunięty

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: