  • 61. Data: 2022-05-30 14:27:32
    Temat: Re: Czy PPK jest waloryzowane?
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 30.05.2022 o 13:22, J.F napisał:

    > Ale jak 30% skladek trafia do OFE, to brakuje wiecej.

    nie ma znaczenia czy trafia 5% czy 80%, istotne jest ile osób wpłaca i
    ile wypłaca w danym momencie oraz jak przeliczone (przypadek górników)

    > Owszem, tylko mundurowi i rolnicy "od zawsze" byli wyłaczeni,
    > a gornicy ... czy przy okazji zmian kopalnie nie musialy wiekszej
    > skladki wplacic?

    nie pokrywa wyższych wypłat przy krótszym czasie pracy.

    > A tu widzisz - weszlismy to UE, mlodzi wyjechali za granice.
    > No ale w kraju pracy dla nich nie bylo.

    wyjechali/wrócili, do nas sprowadzili się ludzie ze wschodu, ale i tak
    szacowano wtedy, że struktura demograficzna będzie się w tym kierunku
    zmieniać i w okolicach 2024-2025 będzie brakować wpłacających składki.

    > no ba - pieniedzy zawsze brakowalo, a ty chcesz "odkladac".
    > Gdzie odkladac - zeby inflacja zżarła?

    Powiem tak: taki paradoks - niby wydajesz dużo, masz zadłużenie.
    Zaczynasz pomimo to odkładać. Po jakimś czasie zadłużenie możesz spłacić
    i jesteś do przodu? Dlaczego? Bo oszczędzając masz mniej do wydania i
    stajesz się mniej rozrzutny. Dlatego pomimo, że masz tyle samo
    pieniędzy, wychodzisz z długów, gdy zaczynasz oszczędzać.

    > No coz, ja myslalem troche inaczej.
    > Jest rok 1997, srednie krajowe zarobki 1062zl, kurs euro 3.70,
    > ale euro jeszcze nie ma w obiegu, kurs dolara ~3.30,
    > czyli zarabiamy ok 320$ lub 290euro.
    >
    > w USA cos piszą o srednim dochodzie 24k$ rocznie,
    > https://www.census.gov/library/publications/1997/com
    pendia/statab/117ed.html
    > ale moglem złą liczbe odczytac.
    >
    > W Niemczech
    > https://www.destatis.de/EN/Themes/Labour/Earnings/Ea
    rnings-Earnings-Differences/Tables/liste-average-gro
    ss-monthly-earnings.html
    > 2400 euro w 1997, w "former teritory". Z 8 razy wiecej niz my.
    >
    > I teraz nie uwzgledniajac inflacji, bylem sklonny załozyc, ze przez
    > kolejnych 30 lat osiagniemy powiedzmy polowe niemieckich zarobkow.
    > 1200 euro. To co będą warte te odłożone grosze z czasów, gdy
    > zarabialismy po 300 euro?
    > Do OFE trafialo 7% pensji, jesli sie nie myle, czyli jakies 20 euro.
    >
    > Ale OFE "stanęly na wysokosci zadania" i udało sie im pomnozyc
    > początkowe jednostki uczestnictwa ponad 4x, zanim Tusk je okradl.
    >
    > Tylko ... czy to mnozenie to nie bylo z odsetek na obligacjach?

    Część pieniędzy była na giełdzie, więc nie tylko.

    > A teraz jak widac Niemcy juz maja zarobki 4200 euro.
    > My powiedzmy dojdziemy do 2000 euro, czyli jakies 9000 zl,
    > To te 20 euro, nawet pomnozone 4x ... jałmużna?

    a co za róznica ile razy pomnożone, przecież nie wypłacasz tyle ile
    wpłaciłeś co miesiąc, a to co nazbierałeś idzie na ubezpiecvzenie typu
    renta dożywotnia. Liczy się wtedy średnia długość życia ect, więc nie
    możesz liczyć 20euro x 4, bo to nieporozumienie.

    > Wiec moze Tusk dobrze nam zrobil, przeksiegowal do ZUS na subkonto,
    > tam bedzie rewaloryzowane srednią krajową ... tylko, czy przyszle
    > rzady wypłacą, czy powiedzą, ze nie ma pieniędzy.

    i czy nie zastopią rewaloryzacji - bo w zasadzie mogą wszystko. Należy
    pamiętać, płacących składki będzie mniej...

    > Tak czy inaczej - takie odkladanie ma sens, jesli mozna dobrze
    > zainwestowac.
    > Czy "dobra inwestycja" w skali kraju to obligacje SP?

    Nie, odkładanie zawsze ma sens, choćby dlatego, że tak czy inaczej
    gromadzisz, a jednocześnie zaczynasz wychodzić z długów. Tu długiem jest
    zobowiązanie wypłat emerytur z ZUS-u.

    > Bo w krajowy przemysl na gieldzie ... byc moze.
    > O ile nie padnie.

    no właśnie - kraj powinien dawać odpowiednie warunki do tego, by biznes
    się rozwijał w kraju, wtedy właśnie systemy kapitałowe dają możliwość
    wypłat w przeciwieństwie właśnie do systemów opartych na piramidzie
    demograficznej, w drugim przypadku istotne jest ile osób płaci składki w
    pierwszym - jak inwestowano składki płacących.

    > P.S. A w Niemczech ... emeryci narzekają na niskie emerytury.

    cóż, w Niemczech emerytury socjalne nie są wysokie, fajne emerytury mają
    ci co oszczędzali dodatkowo...

    > Ale ta podwyzka to z jakiego tytulu?
    > Rewaloryzacja, czy kryzys byl, rewaloryzacja sie nie nalezala?

    Rewaloryzacja roczna - były dokumenty z propozycjami wiosennych podwyżek
    i były one wyższe niż weszły.

    > 13-tka ma jeszcze jedną ceche - taka sama dla wszytkich.
    > Biedni dostaną relatywnie duzo, bogaci ... cos dostaną.
    >
    > Można też manipulować formułami w rewaloryzacji, ale to moze bardziej
    > widac, ze niektorym zabrali :-)

    no można, ale wiesz, następna waloryzacja będzie od niższej kwoty - więc
    jeśli procent nawet się będzie zgadzał, to od niższej kwoty będzie mniej
    do kieszeni.

    > Jest, choc czesto odsetki i tak placone co roku.

    > Nie potrafil. Jak wszyscy od 1970. I wiekszosc krajow europejskich
    > oraz USA.
    >
    > Podobno PiS sie udało niedawno.

    nie nie udało się, tak tylko twierdzili....

    > No coz, jak nie rosla wczesniej, to musiala.
    > Srednie zarobki tez rosly.

    no musiała, bo wartość pieniądza malała ze względu na to, że kiepsko
    zarządzano kasą. O ile wcześniej maskowała to koniunktura, to ona jak to
    ma koniunktura zwalniała, a interwencje socjalne mają to do siebie, że
    trzeba za nie kiedyś zapłacić. Keynes pomimo, że był za takimi
    transferami "za", to nigdy w czasie koniunktury - bo twierdził, że
    będzie trzeba za to zapłacić (nie ma darmowych obiadów), ale
    rozdawnictwo z czasów dekoniunktury będzie spłacane w czasie
    koniunktury, więc będzie mniej bolało.

    > Ale zalezy od ustawy.

    zawsze będzie zależało od ustawy.

    > O ile pamietam, to jakos tak jednak bylo.
    > Potem cos zmieniali.

    > No i jak im płacisz?

    rożnie - zazwyczaj muszą sobie radzić sami. Aczkolwiek np związek
    piłkarski w Niemczech, czy w Holandii z automatu zabiera część wypłaty
    piłkarza i odkłada we własnym systemie. Jak ktoś kończy karierę, to
    otrzymuje te pieniądze albo w gotówce na start, albo sami proponują
    szkolenia itp, które pozwalają Tobie się przekwalifikować i kasę masz na
    start nowego życia.

    > Tez mi tak chodzi po glowie.

    > Nie bylbym taki pewien. Zasady dla mundurowych sa jednak troche inne.
    > Poza tym to niewielka roznica ... no chyba, ze zakladasz,
    > ze władza moze powiedziec "robcie co kazemy, bo wyp* was bez
    > emerytury". Zawsze moze :-(

    no jakby byli w systemie ogólnym, to odchodzą i pracują gdzie indziej, a
    staż emerytalny i kasę na emeryturę z przepracowanych lat już mają.

    > Szczegolnie, jak obsadza TK :-)

    to już zupełnie inna sprawa

    > Ale jakie tam byly kwoty i kto wplacal pieniadze?

    takie jakie chciano przepuścić poza budżetem.

    > https://www.zus.pl/baza-wiedzy/skladki-wskazniki-ods
    etki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach

    > 2007 2691
    > 2010 3224
    > 2015 3899
    > 2020 5167
    >
    > najwiekszy wzrost byl w 2007 8.6%, 2009 9.3%, 2018 7.3%
    > i 2019 - 7.3% w stosunku do roku potrzedniego.
    >
    > No i w 2021 9.6%, ale to juz Covid.

    > To co beda obywatele z pieniedzmi robic?
    > Musza na cos wydac.
    > A kto zaplaci rosnące pensje?

    Dlatego napisałem, że jeśli zwiększy się wydajność, to można pracować
    mniej i dostać za pracę więcej - proste jeśli masz na jakąś czynność za
    która masz zapłacić Xzł, wcześniej musiało to wykonać 5 osób przez
    tydzień, dzięki zwiększeniu wydajności (to dzięki organizacji, używanymi
    narzędziami) można to zrobić angażując 3 osoby, które zrobią to w 4 dni,
    to można im zapłacić chyba więcej nie?

    I nie zwiększy to inflacji, bo wyprodukowane będzie tyle samo, a moze i
    więcej, bo przecież mamy zluzowane 2 osoby i mają więcej czasu.

    > Owszem, co jest czasem zastanawiajace.

    > Nie wiem, czy gdzies tu mozna o jakim bezpieczenstwie mowic,
    > ale skoro tak rosna ceny, to i tak powinny rosnąc zarobki.

    sam pokazałeś, że średnie zarobki rosły bardziej, a ceny nawet spadały,
    mieliśmy nawet krótko deflację. Bo jeśli gospodarka rośnie dzięki
    zwiększeniu wydajności, to można podnieść płace, a na inflacje nie
    będzie miało to znaczącego wpływu.

    > Tylko za co ta oplata, jesli kupujesz obligacje, a nawet musisz kupic
    > obligacje, i zadowalasz sie odsetkami z nich ...

    znowu - nie spłycajmy - nie tylko obligacje - inaczej nie byłoby różnic
    między ofe, a przecież były... Inna rzecz, że pisałem też, że za dużo,
    więc powtarzanie w kółko tego nie ma moim zdaniem sensu.

    --
    http://kaczus.zrzeda.pl

  • 62. Data: 2022-05-30 16:53:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 May 2022 14:27:32 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > nie ma znaczenia czy trafia 5% czy 80%, istotne jest ile osób wpłaca i
    > ile wypłaca w danym momencie oraz jak przeliczone (przypadek górników)

    No jak nie, jak tak?
    Masz wyplacic powiedzmy 21mld zl emerytur.
    Jak wplynie 20mld skladek od pracujących, to trzeba doplacic 1mld.

    Jak wplynie 20mld skladek, ale z tego 6 mld przelewasz na konto OFE,
    to rzad musi dołożyc 7 mld.

    > nie pokrywa wyższych wypłat przy krótszym czasie pracy.

    Byc moze, choc po tylu reformach ... moze powinni wiecej podniesc
    składke kopalniom.

    > wyjechali/wrócili,

    Wielu nie wrocilo.

    > do nas sprowadzili się ludzie ze wschodu, ale i tak

    Owszem.

    > szacowano wtedy, że struktura demograficzna będzie się w tym kierunku
    > zmieniać i w okolicach 2024-2025 będzie brakować wpłacających składki.

    No i brakuje.
    "na szczescie" ... wielu emerytow zmarlo z powodu Covid?

    https://praca.gazetaprawna.pl/artykuly/8296403,finan
    se-zus-fundusz-ubezpieczen-spolecznych.html

    Ale nie, to chyba zafalszowane dane z powodu dotacji covidowych,

> [...]
    > stajesz się mniej rozrzutny. Dlatego pomimo, że masz tyle samo
    > pieniędzy, wychodzisz z długów, gdy zaczynasz oszczędzać.

    To jedna strona medalu - a druga - jesli kupuje mieszkanie na kredyt,
    zeby nie mieszkac z tesciową, albo samochod, to czemu panstwo
    nie ma kupic autostrady, mostu, czy np tomografu do szpitala ...

> [...]
    > renta dożywotnia. Liczy się wtedy średnia długość życia ect, więc nie
    > możesz liczyć 20euro x 4, bo to nieporozumienie.

    Dlugosc zycia rosnie, wplacasz powiedzmy 40 lat, a wyplacasz przez 15.
    Matki Polki 35/20.
    Wiec te 20 euro wplacone na OFE w 2000r dalyby teraz powiedzmy 40
    euro. Strasznie duza dokladka do głodowej emerytury.
    Na szczescie zostaly pomnozone.

    > i czy nie zastopią rewaloryzacji - bo w zasadzie mogą wszystko. Należy
    > pamiętać, płacących składki będzie mniej...

    Mogą wszystko, a emeryci mają prawo wyborcze :-)
    W odroznieniu od OFE czy teraz PPK :-)

    Choc oczywiscie wladza moze i do OFE doplacic :-)

    > Nie, odkładanie zawsze ma sens, choćby dlatego, że tak czy inaczej
    > gromadzisz, a jednocześnie zaczynasz wychodzić z długów. Tu długiem jest
    > zobowiązanie wypłat emerytur z ZUS-u.

    No to masz - oszczedzam, kupujac obligacje SP, a za pare lat będę
    spłacał te obligacje jako obywatel, taki sens :-)

> [...]
    > się rozwijał w kraju, wtedy właśnie systemy kapitałowe dają możliwość
    > wypłat w przeciwieństwie właśnie do systemów opartych na piramidzie

    To niekoniecznie jest piramida.
    Ale dlugosc zycia rosnie, i coraz wiecej trzeba "odkładac" na
    przyszłosc.
    Czy tez moze - coraz wiecej dochodow pracujących obywateli pochłoną
    wyplaty emerytur.
    Do tego demografia, ktora moze byc ujemna, i moze trzeba dbac
    o "dzietnosc".
    Np sprowadzic Ukrainki z dziecmi ...

    > w drugim przypadku istotne jest ile osób płaci składki w
    > pierwszym - jak inwestowano składki płacących.

    > cóż, w Niemczech emerytury socjalne nie są wysokie, fajne emerytury mają
    > ci co oszczędzali dodatkowo...

    Albo troche sie w ekonomii zmienilo, i w dlugosci zycia,
    bo efekt DDR to akurat nie powinien byc duzy.

    > Rewaloryzacja roczna - były dokumenty z propozycjami wiosennych podwyżek
    > i były one wyższe niż weszły.

    Moze sie myle, ale rewaloryzacja jest z mocy ustawy, to nie wiem jakby
    to mieli zmienic.
    Moze po prostu trafilo w jakis slaby okres i nie oplacalo sie podnosic
    "o złotówke".

    > no można, ale wiesz, następna waloryzacja będzie od niższej kwoty - więc
    > jeśli procent nawet się będzie zgadzał, to od niższej kwoty będzie mniej
    > do kieszeni.

    Niby tak, ale czy tego nie powinni jakos uwzglednic?

    > nie nie udało się, tak tylko twierdzili....

    Nie sprawdzalem.

    > no musiała, bo wartość pieniądza malała ze względu na to, że kiepsko
    > zarządzano kasą. O ile wcześniej maskowała to koniunktura, to ona jak to
    > ma koniunktura zwalniała,

    Ale koniunktura to tez czynnik inflacjogenny.
    Ludzie juz nie licza kazdej zlotowki przed wydaniem.

    > a interwencje socjalne mają to do siebie, że
    > trzeba za nie kiedyś zapłacić. Keynes pomimo, że był za takimi

    Keynes zył jeszcze w czasach pieniądza złotego :-)

> [...]
    > będzie trzeba za to zapłacić (nie ma darmowych obiadów), ale
    > rozdawnictwo z czasów dekoniunktury będzie spłacane w czasie

    Dokladnie, w dodatku panstwowe wydatki pozwalaja podtrzymac
    gospodarke, a w czasach kryzysu latwiej o nizsze ceny.

    Z drugiej strony ... jak masz specjalistow od budowy dróg, to co -
    maja czekac dekadę az sie koniunktura skonczy?

    > zawsze będzie zależało od ustawy.

    Ale ustawa tak czesto i mocno sie nie zmienia.

> [...]
    > otrzymuje te pieniądze albo w gotówce na start, albo sami proponują
    > szkolenia itp, które pozwalają Tobie się przekwalifikować i kasę masz na

    No to masz - koszty jednak są.

    > no jakby byli w systemie ogólnym, to odchodzą i pracują gdzie indziej, a
    > staż emerytalny i kasę na emeryturę z przepracowanych lat już mają.

    A teraz nie jest jakos podobnie?

    > to już zupełnie inna sprawa

    Niby osobna, ale jak widac - powiązana.

    Tylko jak to rozwiązac ... dozywotnie stanowiska w TK?
    Bo teraz jak partia rzadzi dwie kadencje, to i tak wiekszosc obsadza,
    na kolejne dwie, tzn 9 lat.

    > takie jakie chciano przepuścić poza budżetem.

    No ale duze były?

> [...]
    > tydzień, dzięki zwiększeniu wydajności (to dzięki organizacji, używanymi
    > narzędziami) można to zrobić angażując 3 osoby, które zrobią to w 4 dni,

    A gdzie tam - to zwalniasz 3 osoby, a zysk zabierasz dla siebie.
    Albo nie zwalniasz, tylko bierzesz wiecej zlecen, a kto inny zwalnia
    :-)

    > I nie zwiększy to inflacji, bo wyprodukowane będzie tyle samo, a moze i
    > więcej, bo przecież mamy zluzowane 2 osoby i mają więcej czasu.

    Jak spadną ceny produktu, to inflacja nie wzrosnie.
    Ale jak zaplacisz ludziom wiecej, to wzrosnie.

    A ceny spadną, ale dopiero pózniej.
    I moze Chinczyki będą to produkowac, a w kraju bezrobocie :-)

> [...]
    > mieliśmy nawet krótko deflację. Bo jeśli gospodarka rośnie dzięki
    > zwiększeniu wydajności, to można podnieść płace, a na inflacje nie

    U nas duza wymiana zagraniczna.
    To roznie moze byc.

    > znowu - nie spłycajmy - nie tylko obligacje - inaczej nie byłoby różnic
    > między ofe, a przecież były... Inna rzecz, że pisałem też, że za dużo,
    > więc powtarzanie w kółko tego nie ma moim zdaniem sensu.

    Jakby zarobili, to bym nawet napisal, ze im sie nalezalo.

    Ale znow w skali makro ... jak oni zarobili, to kto stracil? :-)

    J.

  • 63. Data: 2022-05-30 18:01:06
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 30.05.2022 o 16:53, J.F napisał:

> [...]
    > Jak wplynie 20mld skladek od pracujących, to trzeba doplacic 1mld.
    >
    > Jak wplynie 20mld skladek, ale z tego 6 mld przelewasz na konto OFE,

    nie - system zakładał że ilość płacących wzrośnie (o rolników i
    mundurowych i kilka innych grup), więc to nie jest takie proste -
    dlatego zwracam uwagę na to ile osób płaci. Dodatkowo z czasem, ze
    względu na zmianę systemu wielkość wypłat z ZUS-u by się zmniejszała

> [...]
    > zeby nie mieszkac z tesciową, albo samochod, to czemu panstwo
    > nie ma kupic autostrady, mostu, czy np tomografu do szpitala ...

    autostrada to inwestycja, więc niech to zrobi. Tomograf niech kupi
    szpital w którym kontraktowane są usługi leczenia, ale jeśli chodzi o
    rozdawnictwo, to niech w celu ratowania banków nie wprowadza
    idiotycznych systemów typu RNS, które tylko psuły rynek i hamowały
    spadek cen mieszkań po górce.

> [...]
    > Wiec te 20 euro wplacone na OFE w 2000r dalyby teraz powiedzmy 40
    > euro. Strasznie duza dokladka do głodowej emerytury.

    nie pamiętam jaka jest średnia obecnie, więc nie będę się kłócił, ale
    niezbyt długa dla mężczyzn. Wypłata zaś to ubezpieczenie od długości
    życia wykupione za pieniądze, które uzbierałeś - płatne w ratach
    miesięcznych dożywotnio.

    > Mogą wszystko, a emeryci mają prawo wyborcze :-)
    > W odroznieniu od OFE czy teraz PPK :-)

    i tak i nie. Ci emeryci mają rodziny....

    > No to masz - oszczedzam, kupujac obligacje SP, a za pare lat będę
    > spłacał te obligacje jako obywatel, taki sens :-)

    Przecież banknot to też taki rodzaj zobowiązania i też państwo go
    emituje w twoim imieniu, abyś mógł obracać gotówką...

    > To niekoniecznie jest piramida.
    > Ale dlugosc zycia rosnie, i coraz wiecej trzeba "odkładac" na
    > przyszłosc.

    no ale mówisz "trzeba odkładać", a jednocześnie zniechęcasz do
    odkładania i mówisz by przejadać...

> [...]
    > wyplaty emerytur.
    > Do tego demografia, ktora moze byc ujemna, i moze trzeba dbac

    nie - to droga donikąd - automatyzacja powoduje, że to też kiepski
    kierunek. Rozumiesz - taka pułapka. Dlatego mimo wszystko system mniej
    zależny od demografii trzeba było wprowadzić tak czy inaczej, żeby nie
    miec później problemu jak w Kanadzie, gdzie rząd wymyśla, aby do systemu
    emerytalnego wpłacać pieniądze od robotów.

    > Albo troche sie w ekonomii zmienilo, i w dlugosci zycia,
    > bo efekt DDR to akurat nie powinien byc duzy.

    socjalne emerytury mają ci co nie odkładali. Żona ma wujka emeryta w
    Niemczech - większość swojego życia dorosłego tam pracował, zarabiał tam
    nieźle, ale kombinował by płacić jak najmniej do ubezpieczalni, teraz
    jest na głodowej emeryturze. Więc tu nie o DDR chodzi, a o fakt, czy
    ktoś odkładał prywatnie dodatkowo, czy nie.

    > Moze sie myle, ale rewaloryzacja jest z mocy ustawy, to nie wiem jakby
    > to mieli zmienic.

    można bo jest tam miejsce na pewną "interpretację" i może być trochę
    więcej albo trochę mniej

    > Moze po prostu trafilo w jakis slaby okres i nie oplacalo sie podnosic
    > "o złotówke".

    nie, podwyżki były, ale mniejsze - procent był mniejszy niż w
    pierwotnych założeniach - podczas prac rządowych zmieniono a potem
    ogłoszono wypłacanie 13 emerytur...

    > Niby tak, ale czy tego nie powinni jakos uwzglednic?

    kto? rząd? Przecież to jest dla rządu lepiej, mniej wypłaca emerytur, że
    niższe, że więcej osób potrzebuje pomocy - to będziemy hojni i damy
    dodatek...

    > Ale koniunktura to tez czynnik inflacjogenny.
    > Ludzie juz nie licza kazdej zlotowki przed wydaniem.

    niekoniecznie, zobacz, że nawet była okresowo deflacja....

    > Keynes zył jeszcze w czasach pieniądza złotego :-)

    nie ma znaczenia, na czym oprzemy pieniądz - zasada jest ta sama - pusty
    pieniądz, nieograniczony zawsze prowadzi do inflacji.

> [...]
    >
    > Z drugiej strony ... jak masz specjalistow od budowy dróg, to co -
    > maja czekac dekadę az sie koniunktura skonczy?

    budowa drogi to inwestycja - 500+ to przekupstwo wyborcze w postaci
    transferu.

    > Ale ustawa tak czesto i mocno sie nie zmienia.

    jedna w ciągu roku chyba kilkanaśice razy potrafiła się zmienić za
    czasów PiS-u... I ciągle tam błędy były...

    > No to masz - koszty jednak są.

    A ktoś mówił, że będzie bezkosztowo? Ale to w ramach organizacji
    branżowej jest robione i z pieniędzy tylko tego pracownika, gdzie są one
    odkładane po to by dać mu po tym jak będzie musiał się przekwalifikować,
    aby miał za co. I najważniejsze - przekwalifikowuje się i pracuje dalej,
    tylko na innym stanowisku.

    > A teraz nie jest jakos podobnie?

    Nie teraz jak odejdziesz za wcześnie, emerytury nie masz (chyba, że będą
    to względy zdrowotne). Stąd zgadzaja się na rózne rzeczy, by nie stracić
    lat służby.

    > Niby osobna, ale jak widac - powiązana.
    >
    > Tylko jak to rozwiązac ... dozywotnie stanowiska w TK?
    > Bo teraz jak partia rzadzi dwie kadencje, to i tak wiekszosc obsadza,
    > na kolejne dwie, tzn 9 lat.

    ogólnie zmienić sposób powoływania TK i dodatkowo: obowiązkowe
    vacatio-legis KAŻDEJ ustawy. Możliwość zaskarżenia blokującego wejście w
    życie aż do rozstrzygnięcia (jeśli złożone w okresie 50% czasu vacatio
    legis przez odpowiednio dużą ilość obywateli). No i możliwość
    zaskarżania przez grupy obywatelskie wszelkich nowych ustaw.

    > No ale duze były?

    z tego co wiem - tak

    etki/wskazniki/przecietne-wynagrodzenie-w-latach

    >>> 2010 3224
    >>> 2015 3899

    > A gdzie tam - to zwalniasz 3 osoby, a zysk zabierasz dla siebie.
    > Albo nie zwalniasz, tylko bierzesz wiecej zlecen, a kto inny zwalnia
    > :-)

    takie coś nie utrzyma się przy konkurencji, możliwe tylko w
    zmonopolizowanych dziedzinach. Tam gdzie jest konkurencja takie
    podejście się nie utrzyma.

    > Jak spadną ceny produktu, to inflacja nie wzrosnie.
    > Ale jak zaplacisz ludziom wiecej, to wzrosnie.

    no właśnie niekoniecznie, bo ilość dóbr do kupienia się zwiększy, więc
    nie będzie pustego pieniądza.

    > U nas duza wymiana zagraniczna.
    > To roznie moze byc.

    jaka wymiana zagraniczna? Ot z czasem zwiększano produktywność i tyle,
    więc płace można było podwyższyć.

    > Jakby zarobili, to bym nawet napisal, ze im sie nalezalo.
    >
    > Ale znow w skali makro ... jak oni zarobili, to kto stracil? :-)

    Też niekoniecznie, jeśli zainwestowane były pieniądze w gospodarkę, to9
    jakaś firma dzięki tym pieniądzom mogła się rozwinąć, wdrożyć nowy
    produkt, albo poprawić efektywność - zarobiła więcej i się tym zyskiem
    podzieliła z inwestującym OFE - więc mamy win:win. Dzięki temu nie
    trzeba sztucznie wymyślać, by np roboty płaciły składki emerytalne, by
    na wypłaty emerytur było. Tak firma wprowadzająca roboty podzieli się w
    inny sposób- w podzięce, że zanim byłeś emerytem zainwestowałeś w nią.
    (tak obrazowo przedstawie, bo oczywiście problem jest ciut bardziej
    skomplikowany, ale tak można opisać go w modelu bardzo uproszczonym)

    --
    http://zrzeda.pl

  • 64. Data: 2022-05-30 22:23:17
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Mon, 30 May 2022 08:27:36 +0200, w <t71o4o$ai6$1@gioia.aioe.org>, Tomasz
    Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> napisał(-a):

    > Oczywiście, że ukradziono - zmieniono zabezpieczenie bez mojej zgody -
    > więc jak najbardziej ukradziono, gdyż rozporządzono nimi wbrew mojej woli.

    Zmiana zabezpieczenia to nie kradzież, rozporządzenie wbrew woli to też nie
    kradzież. Nadal pierdolisz kocopoły bez elementarnej znajomości pojęć.

    Już pomijam taki szczegół, że kradzież to w ogóle odbywa się wbrew prawu, a nie
    wbrew woli jakiegoś trolla.

    > czyli właśnie na tym polega ukrycie długu, bo nie widać go w
    > statystykach liczonych do progów, czego nie rozumiesz?

    To, że nie widać w jednych statystykach, ale widać w drugich, to co za ukrycie?
    Tak, wiem, niektórzy cierpią na teorie spiskowe itp.

    > W sumie mogę się spodziewać ze nazywasz mnie konfederatą z powodu takiej
    > samej niewiedzy w innych tematach takoż i tu Twoje konfabulacje nie mają
    > racji bytu. Ot kolejne Twoje teorie z tyłka...

    Idź się doszkol z elementarnych pojęć, a potem wróć dalej zawracać dupę swoim
    oszołomstwem. Twojej igonoracji dorównuje tylko tupet.

  • 65. Data: 2022-05-30 22:59:27
    Od: marios <d...@f...gd>

    > Hello marios,
    >
    > Tuesday, May 24, 2022, 8:35:46 AM, you wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Na litość! Jak coś może spaść o 100 czy 200%? Spadek o 100% oznacza
    > spadek do zera. Spadek o 200% oznacza wartość ujemną!

    Czepiasz się - uproszczenie - w rozumieniu wzrostu cen o taki procent.
    .. i niech będzie "wartość ujemną" - siły nabywczej - gdyż nie mogę
    zakupić worka cementu za 1/3 obecnej ceny - dajmy Styrlep 225 - dwa,
    trzy lata temu 25-30 zł za worek, kilka godzin temu - 47,50 zł pokazać
    paragon?

  • 66. Data: 2022-05-31 07:44:38
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 30.05.2022 o 22:23, r...@k...pl pisze:

> [...]
    >
    > Już pomijam taki szczegół, że kradzież to w ogóle odbywa się wbrew prawu, a nie

    "... o bycie przestępstwa przywłaszczenia rzeczy decyduje nie tylko samo
    jej zatrzymanie, a nawet używanie wbrew woli właściciela ... " (wyr.
    S.A. w Białymstoku z dnia 29 listopada 2012 r., sygn. akt II AKA 115/12)

    Tak więc zmiana zabezpieczenia jest jak najbardziej w potocznym
    znaczeniu kradzieżą...

    > To, że nie widać w jednych statystykach, ale widać w drugich, to co za ukrycie?
    > Tak, wiem, niektórzy cierpią na teorie spiskowe itp.

    oczywiście, jak ukrywasz się przed Heńkiem w domu Julka, to Julek cię widzi.

    > Idź się doszkol z elementarnych pojęć, a potem wróć dalej zawracać dupę swoim
    > oszołomstwem. Twojej igonoracji dorównuje tylko tupet.

    Zastosuj swoje rady do własnej osoby.
    --
    http://zrzeda.pl

  • 67. Data: 2022-05-31 10:14:12
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2022-05-30, Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl> wrote:

    [...]

    > Tak, bo Państwa mogą kreować walutę, stąd ta inność i na tym się kończy-
    > reszta jest podobna - po prostu takie zadłużenie ma inną bezwładność.

    Nie, nie jest.

    > nie mam jasnej odpowiedzi co do tego jaki poziom zadłużenia jest
    > akceptowalny, a jaki szkodliwy - a tu się spierają - jednak nie
    > pamiętam, aby mówili, że każda wielkość zadłużenia dla danego kraju jest
    > dobra.

    Nikt nie mówi o "każdej"

    > Zatem pozwalanie na zwiększanie zadłużenia jest niebezpieczne, a
    > więc złe.

    Dziecinne uproszczenie tematu.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 68. Data: 2022-05-31 12:11:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello marios,

    Monday, May 30, 2022, 10:59:27 PM, you wrote:

> [...]
    > zakupić worka cementu za 1/3 obecnej ceny - dajmy Styrlep 225 - dwa,
    > trzy lata temu 25-30 zł za worek, kilka godzin temu - 47,50 zł pokazać

    Bełkoczesz usiłując udowodnić, że nie masz pojecia o obliczeniach na
    procentach.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 69. Data: 2022-05-31 14:36:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 May 2022 18:01:06 +0200, Tomasz Kaczanowski wrote:

    > nie - system zakładał że ilość płacących wzrośnie (o rolników i
    > mundurowych i kilka innych grup), więc to nie jest takie proste -

    A to nie wiem na jakiej podstawie - skoro tego do ustawy nie wpisano.

    > dlatego zwracam uwagę na to ile osób płaci.

    Tylko ze obecnie rzad za mundurowych zadnej skladki nie placi.
    Jakby mieli trafic "do systemu", to by musial placic.

    > Dodatkowo z czasem, ze
    > względu na zmianę systemu wielkość wypłat z ZUS-u by się zmniejszała

    Ale to za 30 lat, bo tak to jakos wychodzilo. System wytrzymal 15,
    wiecej nie dal rady.
    Byly jakies pomysly, zeby OFE sie wczesniej dokladaly do wyplat
    emerytur, co tez smierdzi formą kradziezy,
    ale poza tym swiadczy o tym, ze o przyszlosci nikt nie pomyslal -
    jak bedzie wygladala wyplata, to byla jeszcze sprawa otwarta.

    > autostrada to inwestycja, więc niech to zrobi.

    O ile platna. A tu obywatele nie chca placic zbyt duzo.

    > Tomograf niech kupi
    > szpital w którym kontraktowane są usługi leczenia,

    W zasadzie tak. Ale szpitala nie stac, wiec kolejki do tomografu sa
    miesieczne. Moglby szpital kredyt zaciagnac, ale nie wiadomo,
    czy bedzie mial kontrakt za rok.
    Zreszta wiele szpitali jest samorzadowych, to samorzad da,
    zaciagnie przy tym kredyt w banku, rzad mu bedzie splacal przez NFZ.
    Zarobia na tym tylko banki :-)

    > ale jeśli chodzi o
    > rozdawnictwo, to niech w celu ratowania banków nie wprowadza
    > idiotycznych systemów typu RNS, które tylko psuły rynek i hamowały
    > spadek cen mieszkań po górce.

    Co to RNS?

    No coz - USA od lat regulowaly gospodarke kredytami na domy.
    Jak przestaly, tzn sprywatyzowaly, to sobie zrobily najwiekszy kryzys
    od 70 lat :-)

    rnings-Earnings-Differences/Tables/liste-average-gro
    ss-monthly-earnings.html

    > nie pamiętam jaka jest średnia obecnie, więc nie będę się kłócił, ale
    > niezbyt długa dla mężczyzn.

    IMO - blisko 80 lat. Teraz troche spadlo, ale wroci na te 78 lat
    i bedzie rosnąc dalej

    https://www.money.pl/emerytury/spadki-w-tablicach-sr
    edniego-trwania-zycia-przyszli-emeryci-dostana-wiece
    j-pieniedzy-6752088936086464a.html

    > Wypłata zaś to ubezpieczenie od długości
    > życia wykupione za pieniądze, które uzbierałeś - płatne w ratach
    > miesięcznych dożywotnio.

    No to licze - wplacam przez 40 lat, wyplacam przez 15 lat (65-80).
    I kobiet gorzej, jak wplacaly przez 35 a wyplacac beda przez 20.

    Srednio powiedzmy ze wyplata dwa razy krocej, wiec moze byc 2x
    dluzsza.

    No to fajną kwote da teraz te 20 euro wplacane 20 lat temu.
    Bedzie mozna poszalec.

    Na szczescie OFE pomnozyly.

    > Przecież banknot to też taki rodzaj zobowiązania i też państwo go
    > emituje w twoim imieniu, abyś mógł obracać gotówką...

    W zasadzie tak.
    Tylko ze do niczego panstwa nie zobowiazuje :-(

    Tak czy inaczej - odkladanie w obligacjach skarbu Polski cos mi
    smierdzi :-)

    > no ale mówisz "trzeba odkładać", a jednocześnie zniechęcasz do
    > odkładania i mówisz by przejadać...

    Bo raz - w rzeczywisci roku 2000 i rosnacych zarobkow to nie widzialem
    sensu odkladac wtedy.
    A teraz mamy rzeczywistosc roku 2022, inflacje - wiec odkladanie
    tak, tylko w co zainwestowac, aby nie stracic.

    A moze jednak nie odkladac, "umowa spoleczna" ZUS ma swoje zalety.
    A rzad niech o demografie dba.

    > nie - to droga donikąd - automatyzacja powoduje, że to też kiepski
    > kierunek. Rozumiesz - taka pułapka.

    Automatyzacja przemyslu, czy automatyzacja systemu emerytalnego?

> [...]
    > miec później problemu jak w Kanadzie, gdzie rząd wymyśla, aby do systemu
    > emerytalnego wpłacać pieniądze od robotów.

    A to swoją drogą - patrz Zajdel Limes Inferno.

    Tylko na razie to kiepski pomysl, bo jak w Kanadzie bedzie podatek, to
    roboty stana w Meksyku.

> [...]
    > jest na głodowej emeryturze. Więc tu nie o DDR chodzi, a o fakt, czy
    > ktoś odkładał prywatnie dodatkowo, czy nie.

    Jak pracowal na etacie, to chyba mozliwosci kombinowania ograniczone.

    A DDR - raz, ze duze obciazenie dla budzetu Niemiec bylo,
    dwa - ze im emerytow przynioslo.

    > można bo jest tam miejsce na pewną "interpretację" i może być trochę
    > więcej albo trochę mniej

    To jak rozumiem - przepisowo powinna wzrosnac tak malo, ze mozna bylo
    nie podnosic.

    > nie, podwyżki były, ale mniejsze - procent był mniejszy niż w
    > pierwotnych założeniach - podczas prac rządowych zmieniono a potem
    > ogłoszono wypłacanie 13 emerytur...

    Co jak pisalem - ma pewna ceche. Biedni dostaną relatywnie duzo.
    O oni glosują na PiS.

    > kto? rząd? Przecież to jest dla rządu lepiej, mniej wypłaca emerytur, że
    > niższe, że więcej osób potrzebuje pomocy - to będziemy hojni i damy
    > dodatek...

    Ale nie bedzie tak, ze jak nie podniesiesz raz, to potem musisz
    podniesc wiecej?

    > niekoniecznie, zobacz, że nawet była okresowo deflacja....

    Ale to chyba nie byly czasy koniunktury.

    > nie ma znaczenia, na czym oprzemy pieniądz - zasada jest ta sama - pusty
    > pieniądz, nieograniczony zawsze prowadzi do inflacji.

    Pieniadz zloty nie jest pusty.
    No chyba, ze tylko "oparty", a potem sie okazuje, ze zlota nie ma :-)

    > budowa drogi to inwestycja - 500+ to przekupstwo wyborcze w postaci
    > transferu.

    Albo inwestycja w dzieci, ktorych tak bardzo nam brakuje.

    Ale chyba nieudana - dzieci nie ma :-(

    > jedna w ciągu roku chyba kilkanaśice razy potrafiła się zmienić za
    > czasów PiS-u... I ciągle tam błędy były...

    Jaki rzad, taka ustawa.

    Ale emerytury mundurowe to widzisz - prawa nabyte itp - mozna zmienic
    ustawe dla nowych, a nie dla starych.

> [...]
    > odkładane po to by dać mu po tym jak będzie musiał się przekwalifikować,
    > aby miał za co. I najważniejsze - przekwalifikowuje się i pracuje dalej,

    No to z mundurowymi mozesz tak samo, ale wydatki z budzetu ciagle
    beda.
    Wiec czy to sposob na oszczednosci?

    > Nie teraz jak odejdziesz za wcześnie, emerytury nie masz (chyba, że będą
    > to względy zdrowotne). Stąd zgadzaja się na rózne rzeczy, by nie stracić
    > lat służby.

    Jakos tak watpie, aby ich z niczym zostawiono.
    Pewnie jest na to jakis przepis, ale widzę, ze sie czesto zmieniaja
    ostatnio.

    A sie trzymaja, bo to sie po prostu oplaca - wiecej lat sluzby,
    wyzsze stanowisko, wieksza pensja ... i emerytura duzo wyzsza.

    https://nszzp.pl/aktualnosci/skladki-zus-za-funkcjon
    ariuszy-odchodzacych-przed-uzyskaniem-praw-emerytaln
    ych/

    "Składki ZUS za funkcjonariuszy odchodzących przed uzyskaniem praw
    emerytalnych obciążają komendy - to dla nich spory wydatek. Zrozumiałe
    jest, że komendanci starają się zmniejszyć to obciążenie. Zdarza się
    więc, że niewygodnych funkcjonariuszy się przesuwa - informuje
    Rzeczpospolita w artykule zatytułowanym: "ZUS za mundurowych
    odchodzących przed uzyskaniem praw emerytalnych obciąża komendy"

    Gdy jednostka zwalnia funkcjonariusza ze służby, musi za niego
    zapłacić składki do ZUS i na Fundusz Pracy za wszystkie przesłużone
    lata.

    Na przykład w zeszłym roku ze straży pożarnej z własnej woli przed
    uzyskaniem praw emerytalnych odeszło 13 funkcjonariuszy. Z innych
    przyczyn zwolniono zaledwie sześciu. W 2018 r. z PSP odeszło 27
    strażaków. Zwolniono sześciu. [...]"

    Czyli jest obopolny interes, aby sie trzymac służby :-)

    J.

  • 70. Data: 2022-05-31 15:33:40
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 31.05.2022 o 14:36, J.F napisał:

    > A to nie wiem na jakiej podstawie - skoro tego do ustawy nie wpisano.

    Mundurowi byli, rolnicy mieli być, był plan wygaszania KRUS-u.

    > Tylko ze obecnie rzad za mundurowych zadnej skladki nie placi.
    > Jakby mieli trafic "do systemu", to by musial placic.

    Płaci, ale nie wprost, zadłuża nas tak samo, albo i bardziej.

> [...]
    > ale poza tym swiadczy o tym, ze o przyszlosci nikt nie pomyslal -
    > jak bedzie wygladala wyplata, to byla jeszcze sprawa otwarta.

    znaczy sie pomysły były i nawet jakieś 2-3 propozycje dość podobne, aby
    prywatne firmy ubezpieczeniowe ubezpieczały nas dożywotnio za te
    pieniądze. BYły kwestie szczegółów, czy warunki mniej indywidualnie, czy
    bardziej indywidualnie należałoby liczyć. I tym się całość różniła.

    > O ile platna. A tu obywatele nie chca placic zbyt duzo.

    nie, autostrada zawsze jest inwestycją, bo dzięki dobrym drogom łatwiej
    o inwestycje.

    > W zasadzie tak. Ale szpitala nie stac, wiec kolejki do tomografu sa
    > miesieczne. Moglby szpital kredyt zaciagnac, ale nie wiadomo,
    > czy bedzie mial kontrakt za rok.

    tak, bo system ogólnie powinien inaczej wyglądać, wtedy szpital, jeśli
    spełnia warunki miałby długoterminowe umowy.

    > Zreszta wiele szpitali jest samorzadowych, to samorzad da,
    > zaciagnie przy tym kredyt w banku, rzad mu bedzie splacal przez NFZ.
    > Zarobia na tym tylko banki :-)

    wiem, jest to patologiczne

    > Co to RNS?

    rodzina na swoim? Nie pamiętasz już?

    > No coz - USA od lat regulowaly gospodarke kredytami na domy.
    > Jak przestaly, tzn sprywatyzowaly, to sobie zrobily najwiekszy kryzys
    > od 70 lat :-)

    nie, to raczej był efekt tego, ktoś powiedział "sprawdzam". Problem w
    tym, że ratowano banki, które przeszarżowały, zamiast pozwolić im upaść.

> [...]
    > i bedzie rosnąc dalej
    >
    > https://www.money.pl/emerytury/spadki-w-tablicach-sr
    edniego-trwania-zycia-przyszli-emeryci-dostana-wiece

    tam masz średnią dla tzw babochłopa (jak nazwyał to mój wykładowca),
    natomiast średnia dla mężczyzn jest dużo niższa niż dla kobiet.
    Dodatkowo - te "rewelacje", które tam podają są śmieszne, bo
    typowy 30 latek ma średnio dożyć 76 lat, natomiast 50 latek 78 - ale
    należy pamiętać, że część tych 30 latków nie dożyje 50, więc z tych 30
    latków ile dożyją pozostali 50-latkowie to znowu jest inna kwestia.

> [...]
    > dluzsza.
    >
    > No to fajną kwote da teraz te 20 euro wplacane 20 lat temu.

    raz, że pomnożyły 2, że znowu - firma wypłacająca będzie obracać
    pozostałymi pieniedzmi przez jakiś czas już wypłacając.

    > W zasadzie tak.
    > Tylko ze do niczego panstwa nie zobowiazuje :-(

    trochę tak, trochę nie. Niestety krótkoterminowo nie, a politycy patrzą
    teraz w coraz krótszej perspektywie

    > Tak czy inaczej - odkladanie w obligacjach skarbu Polski cos mi
    > smierdzi :-)

    wiesz - jakąś pożyczkę, jeśli na inwestycje, państwo może wziąć, wtedy
    lepiej by brało u nas niż na zewnątrz, bo taniej, albo trochę tu trochę
    tu, ale tak czy inaczej: taniej.

    Żle jest wtedy, gdy kredyt jest na "przechulanie" czyli wszelkie
    socjalne rozdawnictwa.

> [...]
    > tak, tylko w co zainwestowac, aby nie stracic.
    >
    > A moze jednak nie odkladac, "umowa spoleczna" ZUS ma swoje zalety.

    rząd nie zadba o demografię, tym bardziej, że mają to w pycie, oni nie
    będą rządzić za parę lat, więc jest zasada TKM lansowana przez AWS w
    dawnych czasach...

    > Automatyzacja przemyslu, czy automatyzacja systemu emerytalnego?

    przemysłu. Mniej ludzi będzie potrzeba do prac - szczególnie tych
    automatycznych, niskopłatnych...

    > A to swoją drogą - patrz Zajdel Limes Inferno.
    >
    > Tylko na razie to kiepski pomysl, bo jak w Kanadzie bedzie podatek, to
    > roboty stana w Meksyku.

    ano, dlatego będą kombinować dalej. To jest właśnie ten problem, że
    socjalizm musi bohatersko rozwiązywać problemy, które sam generuje.

    > Jak pracowal na etacie, to chyba mozliwosci kombinowania ograniczone.

    trochę na etacie, a z czasem właśnie zakombinował tworząc firmę....

    > Ale nie bedzie tak, ze jak nie podniesiesz raz, to potem musisz
    > podniesc wiecej?

    liczy się okresami, jak muszą podnieść to liczone jest r/r

    > Ale to chyba nie byly czasy koniunktury.

    Jak nie jak tak: od połowy 2014 do końca 2016...

    > Pieniadz zloty nie jest pusty.
    > No chyba, ze tylko "oparty", a potem sie okazuje, ze zlota nie ma :-)

    > Albo inwestycja w dzieci, ktorych tak bardzo nam brakuje.
    >
    > Ale chyba nieudana - dzieci nie ma :-(

    jak chcesz inwestować w dzieci, ucząc ich od początku nieróbstwa.
    Wychowując się w kulcie nieróbstwa, to ani nie będą miały ochoty się
    kształcić ani później pracować. Więc inwestycją byłoby stworzenie
    warunków do wygodnego wychowywania dzieci, a niedawanie pieniędzy.

    > Jaki rzad, taka ustawa.
    >
    > Ale emerytury mundurowe to widzisz - prawa nabyte itp - mozna zmienic
    > ustawe dla nowych, a nie dla starych.

    ale nie mówię, by zmieniać dla starych, tylko dla nowych, dla tych w
    służbie w zależności od stażu: warunkowo - czyli pozwolić wybrać.

    > No to z mundurowymi mozesz tak samo, ale wydatki z budzetu ciagle
    > beda.

    no właśnie o to chodzi, aby dostawali to od razu w wypłacie, a ichnie
    związki by się zajmowały tworzeniem takich funduszy osłonowych.

    > Wiec czy to sposob na oszczednosci?

    oczywiście, że tak - widzisz od razu ile masz i eliminujemy patologię
    wczesnych emerytur - bo czegoś takiego być nie powinno być. Masz chorobę
    idziesz na rentę inwalidzką, w innym wypadku pracujesz dalej, w innym
    zawodzie, albo na innym stanowisku.

    --
    kttp://kaczus.zrzeda.pl