    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Nowe podatki
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <s9l51a$4sg$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s9ldo4$41b$1@gioia.aioe.org>
    <s9lmu3$ftl$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s9m5mn$1f2v$1@gioia.aioe.org>
    <s9nkug$h0f$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s9nu53$1gvp$1@gioia.aioe.org>
    <s9ocso$tis$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s9ore9$1ovv$1@gioia.aioe.org>
    <s9qesq$416$2$PiotrGalka@news.chmurka.net> <s9r2ge$1ffp$1@gioia.aioe.org>
    <s9vdd4$vq4$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <1...@e...not.valid>
    <s9vq5u$6su$1$PiotrGalka@news.chmurka.net> <sa0fc8$t89$1@gioia.aioe.org>
    <j...@4...net>
    <saahhn$1gdm$1@gioia.aioe.org>
    <m...@4...net> <sab50o$m1h$1@gioia.aioe.org>
    <18yo0avwd6qw4.1luc6j3u4cx2f$.dlg@40tude.net>
    <sacv3c$10c$1@gioia.aioe.org>
    Date: Wed, 16 Jun 2021 17:39:36 +0200

    On Wed, 16 Jun 2021 15:42:04 +0200, Kviat wrote:

    > No właśnie...

    I w tym czasie byly dwie wojny, jeden powazny kryzys, jeden okres
    prosperity, pare rewolucji, wycofanie zlotego pieniadza, wielka
    transformacja spoleczna ... i jak tu wyciagac wnioski?

    > ...albo umożliwisz tym ludziom pracę za godną płacę.

    godną place wymusic najlatwiej ... tylko jaka uznasz za godną?

    Ale czy ich produkcje uda sie sprzedac?

    > https://strefainwestorow.pl/artykuly/rekordowe-podat
    ki-w-historii-najbogatsi-placili-nawet-98-swoich-doc
    hodow
    > Jeszcze raz popatrz na te wykresy, tym razem ze zrozumieniem.

    Tylko jeszcze bys musial odszukac, ile oni naprawde placa.
    Bo zaloze sie, ze omijaja jak tylko moga ..

    > 1) wkurw ludzi
    > 2) wzrost podatków, bo wojna wisi w powietrzu - wybuch I wojny

    Na tym wykresie, to raczej widac, ze w 1909 wprowadzono podatek w GB,
    jakies 8%, w 1913 w USA - 7%, w 1914 podniesiono we Niemczech - z 3 do
    4%, a w 1915 wprowadzono we Francji.

    Wiec nie wiem czy taki wkurw, i stad ta wojna, ale wojne trzeba
    finansowac.

    > 3) koniec I wojny - gwałtowny spadek podatków

    Jak byly takie olbrzymie, to i spadaly.
    Przy czym zaloze sie, ze niewielu placilo tak wysokie.

    > 4) kryzys

    spowodowany podatkami?

    > 5) wkurw ludzi, wzrost podatków bo wojna wisi w powietrzu, wybuch II
    > wojny

    Chyba za malo rozbiles. Wkurw z powodu kryzysu - jak najbardziej
    uzasadniony. W USA jak widac zaregowano wzrostem najwyzszych stawek.
    Taki to kapitalistyczny kraj :-)
    Przy czym oni tu pokazuja rok 1932 ... to jeszcze za Hoovera, i na
    dlugo po rozpoczeciu kryzysu. Ale moze wlasnie sie rozwinal, i
    stwierdzili, ze inaczej nie dadza rady.

    GB jak widac podnosila juz wczesniej, Francja czekala, Hitler podniosl
    umiarkowanie - z 40 do 50%.

    > 6) krótki okres między I i II wojną
    > 7) wyciągnięcie wniosków
    > 8) po II wojnie wysokie podatki aż do końca lat 60-tych, początku
    > 70-tych - z widocznym już spadkiem, ale nie tak gwałtownym jak po I wojnie

    No wiesz - gospodarke trzeba bylo odtworzyc, emerytow utrzymac.

    > 9) lata 80-te gwałtowne obniżanie podatków - coraz większy syf i
    > wkurwieni ludzie, którzy znowu coraz chętniej głosują na populistów, co
    > właśnie masz możliwość doświadczać na własnej skórze

    W Polsce? Polska to zly przyklad, my akurat mielismy wlasna historie.

    > (w Niemczech i we Francji (akurat te państwa są na tym wykresie) nie tak
    > gwałtowne - efekt UE, dzięki temu zmiana nastrojów społecznych nie była
    > tak radykalna i rozciągnęła się w czasie)

    albo wcale nie bylo takiego wkurwu jak piszesz, tylko wrecz odwrotnie
    - okres dobrobytu. Po czym produkcja zaczela migrowac do Azji ...

    > "Nie tylko w Wielkiej Brytanii nie obniżono szybko najwyższych stawek
    > podatku po Drugiej Wojnie Światowej. W USA za czasów rządów Dwighta D.
    > Eisenhowera (1953 r. - 1961 r.) podatek wynosił 91% i był pobierany od
    > dochodów przekraczających 400 tys. dolarów.

    Zapewne owczesnych. Czyli na dzisiejsze - jakies miliony.
    A bogaci pewnie sie juz nauczyli omijac podatki.

    I efekt masz - jeden francuski aktor zmienil kraj.

    > To samo działo się w Europie za sprawą Margaret Thatcher, zwolenniczki
    > niebezpośrednich podatków, która obniżyła najwyższą stawkę podatku
    > najpierw do 60%, a następnie do 40% w 1988 roku.

    Ona przede wszystkim to wprowadzila staly podatek "pogłówny", i
    zmniejszyla od nieruchomosci.
    Jak mi jeden Anglik tlumaczyl - akurat u niego prawie nie bylo zmiany.
    Placil wiecej od osoby, a mniej od domku.
    Za to np biedniejsi, ktorzy mieszkania wynajmowali ... wlascicielom
    podate obnizono, czynsze bynajmniej nie spadly, a podatek osobowy
    placic musieli.

    Przy czym to ciagle klasa srednia ... bogaci pewnie omijali :-)

    A jeszcze ... w GB byly powazne protesty spoleczne, ale ... Thatcher
    11 lat rzadzila, czytaj: wygrywala wybory. A Mayor z tej samej
    partii.

    > Najwyższe stawki podatku utrzymywały się na poziomie około 40% aż do
    > roku 2009, kiedy to w środku kryzysu zaczęto je nieśmiało podnosić do
    > 50%. Cztery lata później znów powróciły do średnich wartości czyli 40%."
    >
    > Zestaw to np. z faktem brexitu - nie bez powodu to akurat oni jako
    > pierwsi wyszli z UE - efekt władzy populistów.

    Wspomaganych rozgrywkami frakcyjnymi w partii.

    Przy czym w UK to bywaly cykliczne okresy wladzy jednych i drugich.
    Jak to ktos podsumowywal - jak sie dorywali do wladzy socjalisci z
    Partii Pracy - to zwiekszali socjal, zwiekszali, az dochodzili do
    skraju przepasci, i musieli torysi naprawiac finanse panstwa.
    I tak naprawiali, i sie rozpedzali w naprawianiu, az w koncu znow
    wygrywali socjalisci :-)

    > Ludzie dali się
    > zmanipulować i teraz żałują, ale mleko się rozlało.

    No nie wiem czy zaluja ... w koncu niewielka wiekszosc spoleczenstwa
    chciala wyjsc ... i co, teraz im sie nie podoba?

    Mnie tylko ciakawi, na ile to Polakow wina :-)

    > Na te dane nałóż też sobie dane dotyczące coraz bardziej postępującego
    > rozwarstwienia dochodów. Wyciągnij wnioski.

    Nie moge odnalezc, ale kiedys byl artykul o parze, z dziecmi, ktora
    nie pracuje. Nie musi - zasilki i inne benefity wystarczaja na "godne
    zycie". Maja mieszkanie komunalne, meble, telewizor, ubrania, zabawki
    dla dzieci. Samochodu nie maja ... ale po co samochod?

    A "jak sobie policze ile strace jak pojde do pracy i ile zyskam, to mi
    sie nie chce zap* na kasie w Sainbury".
    "nie musze pracowac - rodzice pracowali, i widac wystarczajaco duzo
    wypracowali, my juz nie musimy".

    Artykul rzekomo wywolal maly skandal w UK, ale ... kto wie, jak to tam
    naprawde bylo.

    Nawiasem mowiac - znajomy na poczatku lat 90-tych jakos podobnie
    policzyl, tylko chodzilo o prace w winnicy - przestalo sie oplacac.

    > Serio? Nic nie zrozumiałeś z tego co pisałem do tej pory?

    Pisales pisales, ale jakos nic konkretnego.
    Wiec podaj jakas przykladowa skale.

    > Taaak... zdecydowanie nie zrozumiałeś.

    Zdecydowanie nie. Napisz prosto jak dla malpy :-)

    > Więc wyciągnij wnioski.

    Ja jakies wnioski od dawna mam.
    Ciekaw jestem tych twoich.

    > Jest szansa, że sam wpadniesz na to, co ci klaruję od kilku postów i co
    > już przynajmniej ze dwa razy ci napisałem wprost, a ty dalej pytasz, co
    > proponuję...

    Bo tak nie rozumiem. Ma byc wysoki podatek dla bogatych?
    Ktory maja chetnie placic, w trosce o wlasna d*?
    I ma byc kraj szczesliwosci, tylko ... kto ma w niego inwestowac i
    dlaczego ?

    > Powtórzę (chyba) trzeci raz.
    > W obecnej sytuacji podnoszenie lokalnych podatków niczego nie rozwiązuje
    > - to jest leczenie syfa pudrem.

    I to jest wlasnie ogolnik.
    Napisz w koncu wyraznie, co proponujesz.

    > Jeszcze co.

    > Nie. Tego nie proponuję.

    > Więc wyciągnij wnioski.

    Nie wpuszczac imigrantow? :-)
    Z wyjatkiem Ukraincow i Bialorusinow :-)

    > Zastanów się jakie muszą być spełnione warunki, żeby takie globalne
    > podniesienie zadziałało.
    >
    > Jeżeli jesteś "prawdziwym patriotą", to te wnioski bardzo ci się nie
    > spodobają.

    Ale proponujesz to globalne podniesienie czy nie?

    Bo jak wprowadzisz rowne stawki ... to kto zainwestuje w Afryce?
    Albo w Polsce ?
    I to jest recepta na globalny dobrobyt?

    Przy czym odrozniaj podatki dla bogatych, od zarobkow i kosztow pracy
    - bo to sa IMO dwie osobne sprawy.

    > Wiedzę, że nie bardzo rozumiesz.
    > Łopatologicznie: uważam, że nawet nie próbują dogadywać się z innymi, a
    > wręcz przeciwnie.

    No owszem. Dialogu w naszej polityce troche brakuje.
    Tylko:
    -jedni maja twarde stanowisko, inni mniej twarde, a wyborcy wybieraja,
    -mowia "uchodzcow nie wpuscimy", a jednoczesnie Ukraincy mile
    widziani. A teraz Bialorusinom bedziemy chetnie pomagac.

    -wygrali wybory odpowiednio, i sie nie musza dogadywac.
    W dodatku ta mentalnosc "teraz, k*, my".

    -jak pisalem - jakos tak doszlo do polaryzacji spoleczenstwa i mamy
    teraz wszystko w jednym pakiecie: uchodzcy, zarobki minimalne,
    stosunek do kosciola, kiboli, aborcji, zamachu, sadow - jestes z nami,
    albo przeciw.
    Ale czy to PiSu wina, czy takze poprzednich rzadow, ze jakos tak
    wybiórczo zaniedbywaly, butnie ... i sobie wychodowaly elektorat PiS.

    > Nie. To skutek.

    Ta bieda byla od dawna. Skutkiem moze byc co najwyzej to, ze nadal
    jest.
    Ale ... to bylo w kontekscie

    " > I zamiast próbować się dogadać z innymi tylko dolewa benzyny
    pierdoląc
    > głupoty o "ataku na rodzinę i wartości", o złych emigrantach, którzy
    > zabiorą pracę,"

    a wczesniej cos chyba o jakis globalnych podatkach?

    czemu "bogaty" mialby byc niezadowolony z wladzy?
    Czemu mialby gdzies emigrowac, czemu mialby tam byc niechetnie
    widziany?

    > To skutek.

    Przyczyna tych emigracji i nacjonalizmow ...

    > To jest takie powiedzenie, które oznacza, że ktoś jest zdziwiony tym, że
    > lecząc objawy zamiast przyczyn, nie osiąga efektu którego się
    > spodziewał. I zamiast wyciągnąć wnioski dalej uparcie syfa zasypuje pudrem.
    > A przynajmniej tak znaczyło wtedy, gdy ja chodziłem do szkoły.

    I znow ogolniki i krytyka.
    Podaj proponowane rozwiazanie.

    > Dokładnie to samo, co naukowcy wiedzą już od jakiegoś czasu, ale
    > politycy (i ich wyborcy którzy tych polityków słuchają bezkrytycznie i
    > bezmyślnie) nie chcą przyjąć do wiadomości.

    A tak konkretnie to co ?

    > Zapomniałem, że trzeba ci pisać pełnymi zdaniami.
    > Serio będziesz rzucał truizmami, które niczego nowego nie wnoszą do
    > dyskusji?

    Widac biore z Ciebie przyklad.

    J.