    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: permanentna inwigilacja
    Date: Tue, 6 Jun 2023 18:25:42 +0200

    On Tue, 6 Jun 2023 17:02:36 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Jestem mocno zaskoczony. Ja to pamiętam inaczej.
    > Już się zastanawiam do jakiego poziomu doszła moja skleroza.

    Pod koniec PRL, a moze i wczesniej, wprowadzili podatek obrotowy,
    i skonczył się on gdzies przed VAT.

    > Jak wprowadzali VAT to bardzo chcieliśmy być VATowcem bo VAT sprowadzał
    > się do podatku obrotowego zapłaconego tylko na ostatnim etapie a nie jak
    > dotychczas na wszystkich etapach.

    Wczesniej ten podatek płacono tylko przy sprzedaży detalicznej.
    I był on dosyc spory - 15-25%, w zależnosci od towaru.
    Na komputery nie było.

    Ale uwaga - później pojawiły sie "ryczałty" zamiast/w ramach PIT.
    I tu juz było 3/6/9% na kazdym etapie ... ale zasadniczo to sie firmy
    detaliczne kwalifikowały, wieksze po staremu.

    > Tylko w ostatniej chwili okazało się, że jesteśmy przymusowo zwolnieni z
    > VAT, ale była furtka - jak ktoś (przez pomyłkę) wystawi raz fakturę VAT
    > to już potem musi zawsze wystawiać faktury VAT.
    > Więc się raz pomyliliśmy...

    To chyba cos faktycznie źle pamietasz.
    Szczególnie, ze to wystawienia faktury VAT trzeba bylo miec numer NIP
    i byc zarejestrowanym płatnikiem VAT ... no chyba, ze faktycznie
    wystarczyla jedna pomyłka i musiales sie zarejestrować ... ale nie
    przypominam sobie, aby utrudniali rejestracje.

    > Nie pamiętam tego.
    > Według mnie mogło być taniej bo wprowadzenie w koszty obniżało podatek.

    Nie w koszty. Odkurzacz np potrzebujesz. W sklepie powiedzmy 1200zl.
    Ale jak kupuje firma czy np szkoła, to 1000zl, bo bez podatku
    obrotowego.
    Wiec potrzebne zamówienie z pieczątką. Wystawione przez szkołę,
    przedszkole, zakład pracy, firmę znajomego ... jak sie nie boi
    ... i moze jeszcze w koszta sobie wrzuci.

    J.