    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: permanentna inwigilacja
    Date: Tue, 6 Jun 2023 22:15:49 +0200

    W dniu 06.06.2023 o 21:14, Piotr Gałka pisze:

    > Podatek obrotowy oczywiście pamiętam. Mi chodziło o to, że według mojej
    > pamięci on był płacony od każdego obrotu - czyli się kumulował a nie jak
    > Ty napisałeś, że tylko od sprzedaży detalicznej.
    > Ale oczywiście głowy za to nie będę dawał. Ale gdyby był tylko od
    > sprzedaży detalicznej to dlaczego nazywałby się obrotowym.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Podatek_obrotowy

    "Początkowo był naliczany od każdego towaru i usługi, przez co jego
    wysokość była bardzo różna dla różnych artykułów, w zależności od liczby
    etapów produkcji, co w efekcie prowadziło do opodatkowania podatku przy
    kolejnych etapach produkcji, przez co nazywano go podatkiem
    kumulacyjnym, wielofazowym i kaskadowym. Później ograniczono go do
    opodatkowania dobra tylko w chwili sprzedaży go ostatecznemu odbiorcy."

    > To całkiem możliwe, ale jak był to według mnie w obrocie między firmami
    > też a nie tylko od sprzedaży detalicznej.
    > Ale podatki wtedy rozliczał brat.

    Bo w różnych okresach tego podatku było różnie.

    > Nic nie wiem o utrudnianiu. Chodziło tylko o to, że firmy mające obrót
    > mniejszy niż.. były z definicji zwolnione z VAT.

    Kiedyś było tak, że spółki cywilne nie były (tak jak teraz) spółkami
    osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. To była taka
    działalność gospodarcza składająca się z osób fizycznych.
    Dostawała automatycznie NIP do celów podatkowych, bez związku z
    podatkiem VAT.
    Były dwa "zaświadczenia" - jedno o nadaniu NIPu, a drugie (jak ktoś
    "zgłosił" się do VATu) o byciu czynnym podatnikiem VAT. Była do tego
    osobna deklaracja.
    Czyli można było mieć NIP i być vatowcem lub nie być.
    Tak więc NIP już pewnie mieliście, a po pierwszej VATowej sprzedaży
    musieliście tylko w odpowiednim terminie zgłosić się (przy pomocy tej
    deklaracji) jako podatnik VAT.

    Pozdrawiam
    Piotr