    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: permanentna inwigilacja
    Date: Wed, 7 Jun 2023 11:59:00 +0200

    On Tue, 6 Jun 2023 21:14:55 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Podatek obrotowy oczywiście pamiętam. Mi chodziło o to, że według mojej
    > pamięci on był płacony od każdego obrotu - czyli się kumulował a nie jak
    > Ty napisałeś, że tylko od sprzedaży detalicznej.
    > Ale oczywiście głowy za to nie będę dawał. Ale gdyby był tylko od
    > sprzedaży detalicznej to dlaczego nazywałby się obrotowym.

    Usiluje odnaleźć odpowiednie przepisy, ale trudne to jest.

    Jedna ustawa z 1972
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19830430191

    dotyczy firm prywatnych, i tu jakby faktycznie od każdej sprzedaży
    było płacone.

    Druga ustawa z 1982 dotyczy j.g.u
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19820070055

    I tu sie pojawia taki zapis
    art 20
    wysokosc podatku ustala sie w formie roznicy miedzy wartośćią
    sprzedanych towarów, obliczoną według rzeczywistych cen sprzedaży, a
    wartoscią obliczoną według cen nabycia, z uwzględnieniem [...]

    VAT?
    Ale to jest jakas póżniejsza wersja, w pierwotnej był calkiem inny
    zapis. Trzeba by prześledzic kolejne zmiany.

    Obie ustawy uchyliła ustawa o VAT.

    Ale przeciez nie mogło byc tak, ze kopalnia dolicza 10% do węgla,
    huta 10% do stali, Romet do roweru, hurtownia do roweru, sklep do
    roweru ... a może mogło i było? W tej uspolecznionej gospodarce
    mogło nie byc za duzo stopni, np sklep był razem z hurtownią ...

    A potem podniesli do 20% ...

    > To całkiem możliwe, ale jak był to według mnie w obrocie między firmami
    > też a nie tylko od sprzedaży detalicznej.
    > Ale podatki wtedy rozliczał brat.

    Pewnie podpadaliscie pod inną ustawę.
    Ja pisze raczej o "panstwowym" sklepie.

    > Ale tego akurat jestem pewny. Było nas wtedy 3 wspólników i ten trzeci
    > się cieszył, że jesteśmy (z powodu za małych obrotów) zwolnieni z VAT.
    > Nie rozumiał, że to oznacza, że będziemy drożsi dla naszych odbiorców
    > (naszymi klientami były tylko firmy). Czytaliśmy te przepisy dokładnie
    > szukając jak by tu być VATowcem i znaleźliśmy jakiś zapis, że jak raz
    > wystawisz fakturę VAT to już potem wszystkie musisz.
    > Nie pamiętam, aby był jakiś problem, że nie mamy NIP. Byliśmy wtedy
    > chyba spółką cywilną.

    Moge nie pamietać początków, ale IMO nie było problemów z zostaniem
    VAT-owcem i uzyskaniem NIP. Owszem, w pierwszej wersji
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19930110050

    było zwolnienie dla tych, co w poprzednim roku nie przekroczyli 600mln
    (dzisiejsze 60 tys ... no, troche wiecej, bo inflacja).

    Być może ja zakładałem nową działalność, i wystarczyła deklaracja, ze
    przekroczę.
    Chyba dokładnie tak - art 13.6 - jakbym chciał zwolnienie,
    to bym musiał zadeklarowac, ze nie przekroczę 600mln/4mld.
    Nie zadeklarowałem, to zostałem automatycznie.

    No ale nie mając NIP mielibyscie problem z wystawieniem faktury VAT
    ... chyba, ze nie musiała byc prawidlowa, wystarczyło "przez pomyłke"
    napisac "Faktura VAT" :-)

    > Nic nie wiem o utrudnianiu. Chodziło tylko o to, że firmy mające obrót
    > mniejszy niż.. były z definicji zwolnione z VAT.

    No fakt, tak to jakos zapisane w pierwszej wersji.

    > Nie pamiętam tego, ale to nie znaczy, że nie było jakichś zwolnień z
    > obrotowego. Po prostu nigdy nie kombinowaliśmy. Tylko jak już inaczej
    > się nie dało.
    > Komputer kupowaliśmy od kogoś obdarowanego tym komputerem przez kogoś z
    > jego rodziny,

    Komputery z podatku obrotowego były zwolnione.

    > a sprężarkę z jakiegoś powodu musieliśmy kupować przez komis.

    Tak to jakos pamietam, ze ze jak firma cos chciala kupic od osoby
    prywatnej, to sie pojawiał podatek i inne trudnosci.
    A przez komis można było prosto i tanio :-)

    J.