    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: permanentna inwigilacja
    Date: Wed, 7 Jun 2023 14:42:04 +0200

    W dniu 2023-06-06 o 22:15, Kviat pisze:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Podatek_obrotowy
    >
    > "Początkowo był naliczany od każdego towaru i usługi, przez co jego
    > wysokość była bardzo różna dla różnych artykułów, w zależności od liczby
    > etapów produkcji, co w efekcie prowadziło do opodatkowania podatku przy
    > kolejnych etapach produkcji, przez co nazywano go podatkiem
    > kumulacyjnym, wielofazowym i kaskadowym. Później ograniczono go do
    > opodatkowania dobra tylko w chwili sprzedaży go ostatecznemu odbiorcy."

    Według mojej pamięci nam się zawsze kumulowało. W tej chwili
    podejrzewam, że pobieranie go tylko w chwili sprzedaży ostatecznemu
    odbiorcy mogło likwidować kumulację obrotowego w łańcuchach dostaw ale
    nie w produkcji.

    Zastanawia mnie jak mógł być zdefiniowany ostateczny odbiorca.
    Kupuję oporniki w sklepie.
    Ja tych oporników dalej już nie sprzedam jako oporniki. Może byłem ich
    ostatecznym odbiorcą bo na mnie kończył się łańcuszek kolejnych sprzedaży.
    Ja je użyję do wyprodukowania jakiegoś urządzenia i jeśli dla oporników
    byłem ostatecznym odbiorcą to mi się w moim produkcie podatek kumuluje.

    Nie pamiętam, aby trzeba było się rozliczać, że kupiłem 100 oporników
    (bo były sprzedawane w pudełkach po 100), ale zużyłem tylko 40 bo tyle
    produktów się wyprodukowało i potem nastąpiła zmiana projektu i ten
    opornik już do nowego nie wchodził.
    Rozliczenie miało by prowadzić do tego, że od 40 oporników nie trzeba
    było zapłacić podatku obrotowego a od 60 trzeba było.

    Gdyby podatek obrotowy był tak naliczany, że nie kumuluje się w
    produkcji to właściwie nie wiem kiedy on byłby naliczany.
    Od oporników nie bo użyję je do wyprodukowania czytnika kart magnetycznych.
    Od czytnika nie bo jest on elementem do 'produkcji' systemu kontroli
    dostępu.
    Od systemu nie, bo jest on elementem do wyprodukowania budynku.
    Chyba dopiero nabywca budynku zapłaciłby podatek obrotowy. Ale jak
    budynek to hala produkcyjna...

    Sądzę, że w produkcji obrotowy się kumulował. A jeśli tak to jest on
    wrogiem gospodarki produkującej nowoczesne, skomplikowane produkty.
    P.G.