  • 1. Data: 2003-11-18 09:08:37
    Temat: Komandytariusz lub akcjonariusz
    Od: "Barman" <b...@N...gt.pl>

    spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej płacu Zus czy nie płaci?

    Pani w Zusie nawet nie wiedziała :)

  • 2. Data: 2003-11-19 16:18:08
    Temat: Re: Komandytariusz lub akcjonariusz
    Od: "MSP" <m...@g...pl>

    Użytkownik Barman <b...@N...gt.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bpcnir$j$...@S...icm.edu.pl...
    > spółki komandytowej lub komandytowo-akcyjnej płacu Zus czy nie płaci?
    >
    > Pani w Zusie nawet nie wiedziała :)

    A z tytułu czego niby mialby płacić????
    Nie ma podstawy do tego, aby jakiekolwiek przychody z tytułu "bycia"
    akcionariuszem podlegały ZUS-owi

    MSP

  • 3. Data: 2003-11-19 17:05:34
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2003-11-19 17:18, MSP wrote:
> [...]
    >>

    > A z tytułu czego niby mialby płacić????
    > Nie ma podstawy do tego, aby jakiekolwiek przychody z tytułu "bycia"

    USTAWA
    z dnia 13 października 1998 r.
    o systemie ubezpieczeń społecznych

    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    (...)
    4) [5] wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
    oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej.
    Akcjonariusz faktycznie nie.

    Szczególnie interesujący jest przypadek (chociaż to nie temat)
    jednoosobowej spółki z o.o.

    Logiki i konstyucyjności tego zapisu nie komentuję.
    Co on np. oznacza, gdy jedyny wspólnik nie jest członkem zarządu - albo
    dlaczego dwóch wspólników nie prowadzi działalności, jeden tak.

    Pzdr: Catbert

  • 4. Data: 2003-11-20 09:49:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Nov 2003, MSP wrote:

> [...]
    >+ A z tytułu czego niby mialby płacić????
    >+ Nie ma podstawy do tego, aby jakiekolwiek przychody z tytułu "bycia"

    No, wspólnicy i akcjonariusze to przedsiębiorcami nie są.
    Komplementariusze chyba też nie (dają wkład i tyle).
    Byłoby dziwne jakby wszyscy posiadacze akcji notowanych na
    giełdzie musieli płacić z tego tytułu ZUS :), choć ja wiem,
    może ustawodawca na to wspadnie.... ;)

    Ale *komandytariusz* niczym (niemal) nie różni się od "normalnego"
    przedsiębiorcy, on *imiennie* prowadzi DG w firmie, odpowiada
    własnym majątkiem itp !

    BTW: ładny wykres googlem znalazłem:
    http://www.wup.mm.com.pl/przeds/formy_pdg.htm

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-11-20 10:56:53
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2003-11-20 10:49, Gotfryd Smolik news wrote:
    (...)
> [...]

    (...)
    4) [5] wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością(...)

    Pierwszy krok mamy już za sobą - pora na następne :-(

    Zagadka: jeżeli wspólnik jednoosobowej sp. z o.o. prowadzi też DG, to
    ile ZUSów powinien płacić - jeden czy dwa?

    Pzdr: Catbert

  • 6. Data: 2003-11-20 11:15:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Nov 2003, Catbert wrote:

    >+ On 2003-11-20 10:49, Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ (...)
    >+ > No, wspólnicy i akcjonariusze to przedsiębiorcami nie są.
    [...]
    >+ 4) [5] wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością(...)

    A to tak. Zresztą źle napisałem, bo "wspólnik" jest również
    w S.C. (miało być: "udziałowcy i to nie jednoosobowi").
    Trafiony, zatopiony... :[

    [...]
    >+ Zagadka: jeżeli wspólnik jednoosobowej sp. z o.o. prowadzi też DG, to
    >+ ile ZUSów powinien płacić - jeden czy dwa?

    Rozumiem że masz jakąś odpowiedź że dwa :], ciekaw jestem :)

    Przepisologicznie - skoro jest to "DG" to "tytuł" jest jeden.
    ZUS społeczny płaci się AFAIR od "tytułu" właśnie, czyli
    wypadałoby raz.
    Ale przykładowo składka zdrowotna np. ma odrębną regulację, już
    mi wyparowało jak to tam jest ujęte (nie "tytuł", tylko...)
    - i chyba jednak przypadnie dwa razy.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-11-20 15:43:29
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 2003-11-20 12:15, Gotfryd Smolik news wrote:
    > [...]
    >
    > Rozumiem że masz jakąś odpowiedź że dwa :], ciekaw jestem :)

    Moja księgowa mówi, że przynajmniej zdrowotne x 2.
    Ja jestem skłonny do okazania obywatelskiego nieposłuszeństwa w tej
    sprawie. Uważam za bzdurę uznanie wspólnika z o.o. za prowadzącego DG,
    niezależnie od struktury udziałowej.

    Jak np. określić moment rozpoczęcia DG, gdy jeden ze wspólników kupi od
    drugiego udziały i stanie się 100%? Czy taka "DG" liczy się od dnia
    zakupu, czy od wpisu do rejestru?
    Co ze spółką "w organizacji"?
    KSH literalnie zabrania wspólnikowi z o.o. jednoosobowej / w organizacji
    / reprezentowania jej, poza zgłoszeniem do rejestru.
    Co w sytuacji, gdy zarząd np. ustali, że wspólnik kradnie z kasy i
    zabroni mu wstępu do firmy (ma do tego kodeksowe uprawnienia) - co to za
    DG jak nawet wejść do firmy nie można?
    A co, jak wspólnik umrze i jest jeden spadkobierca, ale nie prawomocny -
    prowadzi on wtedy DG czy nie? A co, jak nie przyjmie spadku, bo np.
    spółka ma długi - zwłaszcza "co?" w okresach "przejściowych" -
    nieprawomocności, braku wpisu, etc.

    Ciekawym przypadkiem wydaje się być jednoosobowa spółka Skarbu Państwa -
    interesujący byłby zwłaszcza sposób naliczania wieku emerytalnego.
    /nie chce mi się sprawdzać, ale być może taki przypadek jest możliwy, bo
    w ustawie, gdy mówi sie o osobie, nie napisano, że ma być fizyczna -
    chyba, że coś przeoczyłem/.

    Pzdr: Catbert

    Pzdr: Catbert

  • 8. Data: 2003-11-20 21:49:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+
    >+ Moja księgowa mówi, że przynajmniej zdrowotne x 2.

    Chyba ma rację - rozumiem że zwróciłeś uwagę na miejsce w którym
    pisałem że zdrowotne ma inaczej zdefiniowany "powód płacenia" - i nie
    jest nim "tytuł ubezpieczenia" tylko "coś_tam_nie_chce_mi_się
    _szukać tytułu ubezpieczenia" co powoduje że jest jak jest.

    >+ Ja jestem skłonny do okazania obywatelskiego nieposłuszeństwa w tej
    >+ sprawie. Uważam za bzdurę uznanie wspólnika z o.o. za prowadzącego DG,
    >+ niezależnie od struktury udziałowej.

    Ja uważam za bzdurę że od grudnia "w zasadzie" nie wolno komuś
    wyprodukować (erm...no...tego...) więcej mleka niż ma limitu,
    a po maju - chyba nawet jakieś konsekwencje tego będą.
    Znaczy: jak będziesz chciał mieć "normalne 100%" mleko to musisz
    sobie krowę na własne potrzeby sprawić, bo "inaczej nie wolno" !
    I co ?
    Dura lex.
    [...zastrzeżenia...]

    Rozumiem, nie popieram, nie wiem jak obejść.
    [...]
    >+ A co, jak wspólnik umrze i jest jeden spadkobierca, ale nie prawomocny -
    >+ prowadzi on wtedy DG czy nie?

    Z tym to bywa cyrk i przy "działalności fizycznej", zarówno 1-osobowej
    jak i S.C. - było parę razy na grupie.
    [...]
    >+ Ciekawym przypadkiem wydaje się być jednoosobowa spółka Skarbu Państwa -
    >+ interesujący byłby zwłaszcza sposób naliczania wieku emerytalnego.

    ROTFL :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2003-11-21 17:12:37
    Od: "Barman" <b...@N...gt.pl>

    wg ZUS:

    w komandytowej - wszyscy płacą (choć składkę za komandytariuszy uważam za
    bez sensu)
    w S.K.A. - NIKT nie płaci - nie ma w ustawie, więć nikogo nie dotyczy.

    a kolega MSP chyba trochę sięuniósł za mocno, gdyż nie mówiłem o akcyjnej
    tylko o S.K.A. a ta zgodnie UoPOPW nie moze kierowac akcji do obrotu
    publicznego.

    Co ciekawsze - komplementairusz, ktorzy sa traktowani po czesci jak
    wspolnicy sp.j. w KSH - NIE PŁACA ZUS!!!!

    Barman

    wiadomości
    tezjan.zabrze.pl...