  • 1. Data: 2009-03-12 14:54:01
    Temat: Nazwa firmy, nazwisko prowadzącego DG
    Od: w...@g...com

    Witam,

    Mam proste pytanie, na które nie mogę znaleźć odpowiedzni.
    Założyłem DG i nie chciałem mieć nazwy. W urzędzie gminy nakazano mi
    wpisać jakąś nazwę, chociażby Imię Nazwisko.

    W efekcie mam jako właściciel: imię drugie imię nazwisko
    Nazwa pod którą prowadzona jest działalność: imię nazwisko

    Wiem że do pieczątki i na fakturach powinienem mieć nazwę i dane
    właściciela no więc ? Mam mieć:

    imię nazwisko
    imię drugie imię nazwisko
    adres
    nip
    regon

    Wygląda nielogicznie, ale waham się czy mogę brać US na logikę
    przecież :)

    Pozdrawiam
    Login?
    Whatlogin

  • 2. Data: 2009-03-12 15:02:17
    Temat: Re: Nazwa firmy, nazwisko prowadzącego DG
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    w...@g...com pisze:
> [...]
    > nip
    > regon
    >
    > Wygląda nielogicznie, ale waham się czy mogę brać US na logikę

    Coś się w urzędzie im pomieszało. Firma to imię i nazwisko, oraz
    opcjonalnie dodatek. Jak ktoś rezygnuje z dodatku, to pozostaje mu imię
    i nazwisko. A nie - imię i nazwisko, imię i nazwisko.

    Ale nie ma co się kopać z koniem. Na pieczątkach itp. podawaj raz
    imię i nazwisko i będzie ok.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-03-12 15:22:04
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2009 o 16:02:17 Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > i nazwisko. A nie - imię i nazwisko, imię i nazwisko.
    >
    > Ale nie ma co się kopać z koniem. Na pieczątkach itp. podawaj raz

    Lepiej niech idzie to sprostować, bo teraz ma firmę
    "Jan Kowalski Jak Chryzostom Kowalski." Co prawda pewnie
    niczym to nie grozi, ale skoro można poprawić, to czemu
    tego nie zrobić.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2009-03-12 15:31:17
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    To zapewne nie o US chodzi, dokładnie tak debilki w WUS-ie przy 1-Sierpnia wymuszają.
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2009-03-12 16:58:48
    Od: Radzik <r...@r...pl>

    Tomek pisze:
    > Lepiej niech idzie to sprostować, bo teraz ma firmę
    > "Jan Kowalski Jak Chryzostom Kowalski."
    to niech lepiej poczeka do kwietnia bo teraz go skasują na 50 zł

  • 6. Data: 2009-03-12 17:01:20
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2009 o 17:58:48 Radzik <r...@r...pl> napisał(a):

    > to niech lepiej poczeka do kwietnia bo teraz go skasują na 50 zł

    A mają zmiany być darmowe?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2009-03-12 17:06:56
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 12-03-2009 o 18:01:20 Tomek <t...@o...pl> napisał(a):

    > A mają zmiany być darmowe?

    Mogłem sprawdzić - art. 7a.3 PDG będzie brzmiał:

    <3. Wniosek o wpis oraz zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej
    nie podlega opłacie.>

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2009-03-12 18:53:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Mar 2009, w...@g...com wrote:

    > Wiem że do pieczątki

    wKF: napisz jeszcze skąd wiesz co masz mieć do pieczątki!
    Bo moja wiedza nie zgadza się z Twoją wiedzą.
    Wedle wieloletniej obserwacji grup .prawo oraz .prawo.podatki
    mogę stwierdzić, że jedynym jako tako (znaczy bardzo rzadko) znanym
    przepisem jest nakaz podania REGONu (i *tylko* REGONu) na pieczątce,
    a contrario można jeszcze wywieść zakaz podawania informacji
    nieprawdziwych.
    I to by było na tyle :)
    Jeśli wiesz więc o innych nakazach, to uprzejmie prosimy o ujawienie
    źródła tej wiedzy w postaci przepisów :)

    A, dla porządku, to o REGONie stąd:
    http://www.stat.gov.pl/bip/56_PLK_HTML.htm
    ...art. 43
    +++
    3. Podmioty podlegajšce wpisowi do rejestru podmiotów w kontaktach
    urzędowych i zwišzanych z obrotem gospodarczym sš obowišzane do
    posługiwania się zaœwiadczeniem, o którym mowa w ust. 1, i podawania
    numeru identyfikacyjnego w pieczęciach firmowych i drukach urzędowych.
    ---

    Jeśli nie można wskazać innego przepisu, to wniosek jest taki, że
    na pieczęci mogą znajdować się *dowolne* dane dotyczące DG
    (dopuszczalne jest więc podawanie *zarówno* takich danych jak
    imię i nazwisko bądź adres zamieszkania dotyczących właściciela,
    jak i takich danych jak *marka* [nie mylić z firmą!] i adres
    przedsiębiorstwa).
    Oczywiście co innego np. w przypadku f-ry - i jeśli na pieczęci
    są dane potrzebne do f-ry (NIP, dane właściciela - a nie przedsiębiorstwa)
    to można stosować pieczątkę z takimi danymi "zamiast", np. w razie
    wystawiania f-ry w "warunkach polowych" z użyciem pieczęci.

    A co do Twojego problemu, to IMHO bierze się on zwyczajnie
    z nieznajomości przepisów przez urzędników.

    Nie rozróżniają *potocznego* pojęcia "nazwa" (które formalnie
    powinno brzmieć "dowolne określenie które można włączyć do
    firmy") od "firma" (które to określenie jest urzędową
    definicją wg Kodeksu Cywilnego, obejmującą *łącznie*
    imię, nazwisko i rzeczone "określenie").

    Stąd później takie dziwolągi i korowody :(

    > Wygląda nielogicznie, ale waham się czy mogę brać US na logikę
    > przecież :)

    A to że "logika podatkowa" wymaga oddzielnych ścieżek rozumowania
    to wiemy :D

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2009-03-12 19:06:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Mar 2009, Tomek wrote:

> [...]

    Pewnie znamy odpowiedź na pytanie "kiedy czytali Kodeks Cywilny" :D

    Pamiętam, że na (chyba) .prawo kiedyś była dyskusja o tym, czy jest
    dopuszczalne przyjęcie "dodatku" w formie własnego imienia i nazwiska
    (czyli właśnie tak jak piszesz - "Jan Kowalski Jan Kowalski").
    Chyba *zabronić* nie można :|
    A ponieważ "określenie" jest "dowolne" (z zastrzeżeniem w innych
    przepisach "niewprowadzania w błąd" i tak dalej), to "Jan Antoni
    Kowalski" ujdzie, więc domniemanie iż prowadzący *CHCIAŁ* aby
    występować pod firmą "Jan Kowalski Jan Antoni Kowalski" nie
    jest sprzeczne z prawem :)

    > Lepiej niech idzie to sprostować, bo teraz ma firmę
    > "Jan Kowalski Jak Chryzostom Kowalski." Co prawda pewnie
    > niczym to nie grozi, ale skoro można poprawić, to czemu
    > tego nie zrobić.

    Sprawą sporną jest co rozumieć przez określenie (jak sądzę wzięte
    z formularza) "nazwa pod którą prowadzona jest działalność".

    Jakby na mnie trafiło i by mi się chciało, to zwróciłbym się
    do UM z pytaniem
    "czy przez >>nazwę pod którą prowadzona jest działalność<< należy
    rozumieć pojęcie >>firma<<, zgodnie z definicją art.43[4] Kodeksu
    Cywilnego, czy stanowiące jej część >>określenie dowolnie wybrane<<?"

    :P

    Dla porządku: nie chciało by mi się, bo z zupełnie innych
    powodów owo "dowolnie wybrane określenie" stanowi wartość
    samą w sobie.
    Mianowicie faktura "na firmę" stanowi wtedy *oczywisty*
    dowód "nabycia w celu" (co przekłada się na samoistny
    dowód jednego z warunków koniecznych do uznania za koszt).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-03-12 19:09:29
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    > Założyłem DG i nie chciałem mieć nazwy.

    Swoją szosą to wredziol jesteś... Tak smrodzić kontrahentom, nieładnie.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek