  • 1. Data: 2007-08-31 16:45:07
    Temat: Pojazd do firmiy ...raz jeszcze
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    Witam ponownie,

    ponieważ poprzedni wątek zmienił kierunek więc proszę ponownie o pomoc.
    Więc jest tak: DG, VAT, Ryczałt. Zakupiłem samochód ciężarowy. Co mam
    uczynić aby ten samochód był na firmę? Wpisuję w EŚT? skoro jestem
    ryczałtowcem to nie amortyzuję (dobrze myślę?), mam zaświadczenie że
    pojazd odpowiada warunkom VAT-1 i kopie mam zanieść do US. I teraz co
    mogę odliczyć (myślę tylko o VAT)? Paliwo? Naprawy? Ubezpieczenie? I w
    jakiej wysokości? Proszę wybaczyć lamerstwo ale to mój pierwszy raz :)

    Postroofki

    --
    nick......: DaNsOuNd
    name......: Daniel Rykowski

  • 2. Data: 2007-08-31 20:41:09
    Temat: Re: Pojazd do firmiy ...raz jeszcze
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    witaj :)
    Trochę poszatkowałam Twój post, przepraszam ;)

    Dnia Fri, 31 Aug 2007 18:45:07 +0200, DaNsOuNd napisał(a):

    > ponieważ poprzedni wątek zmienił kierunek więc proszę ponownie o pomoc.

    No to spróbujmy ;)

    > Więc jest tak: DG, VAT, Ryczałt. Zakupiłem samochód ciężarowy. Co mam
    > uczynić aby ten samochód był na firmę? Wpisuję w EŚT?

    Dokładnie tak trzeba zrobić, wpisać do ewidencji

    > skoro jestem
    > ryczałtowcem to nie amortyzuję (dobrze myślę?),

    Może myślisz dobrze, ale nieprawidłowo ;p
    AMORTYZUJESZ, ale nie wpisujesz do kosztów uzyskania, bo w ryczałcie
    takowych nie ma. Wystarczy, że od nowego roku zmienisz sposób opodatkowania
    i co wtedy? Amortyzujesz od początku? ;>
    się nie da...

    > mam zaświadczenie że
    > pojazd odpowiada warunkom VAT-1 i kopie mam zanieść do US. I teraz co
    > mogę odliczyć (myślę tylko o VAT)? Paliwo? Naprawy? Ubezpieczenie?

    Eee.. na podstawie tego zaświadczenia to tylko VAT z zakupu samochodu, bo
    VAT z paliwa to już na podstawie faktur ;)

    Tak poważnie - nie ma żadnych przeciwskazań do odliczania VATu z faktur
    paliwowych, usług naprawczych, części samochodowych.

    Uważaj tylko przy kosztach powypadkowych, jeśli nie masz AC, nie stanowią
    kosztu dla firmy, tym samym VAT naliczony też się nie nadaje do odliczeń.

    Ubezpieczenie nie posiada VATu naliczonego, więc z tym w ryczałcie nic nie
    zrobisz.

    > I w
    > jakiej wysokości? Proszę wybaczyć lamerstwo ale to mój pierwszy raz :)
    W pełnej wysokości :)
    Ograniczenia w odliczeniu VATu z zakupu samochodów mają podatnicy, którzy
    nie posiadają zaświadczenia, którego jesteś szczęśliwym posiadaczem.

    I tyle na pierwszy raz!;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-09-01 09:56:14
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Jagna w <news:fb9uid$9vl$1@mx1.internetia.pl>:

    > witaj :)
    > Trochę poszatkowałam Twój post, przepraszam ;)
    > Eee.. na podstawie tego zaświadczenia to tylko VAT z zakupu samochodu, bo
    > VAT z paliwa to już na podstawie faktur ;)

    Nie dostarczy kopii zaświadczenia, to faktury sobie może...

> [...]

    > kosztu dla firmy, tym samym VAT naliczony też się nie nadaje do odliczeń.

    I tak nie stanowią kosztu ;-) Ale: jeżeli wydatki na ich nabycie nie
    _mogłyby_ być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu
    przepisów o podatku dochodowym...

    I powstaje pytanie -- których przepisów o podatku dochodowym -- tych które
    dotyczą podatnika (o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych
    przychodów osiąganych przez
    osoby fizyczne), czy może jednak autorzy na myśli mieli ustawę o podatku
    dochodowym od osób fizycznych?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 4. Data: 2007-09-01 14:49:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 31 Aug 2007, Jagna wrote:

    > Dnia Fri, 31 Aug 2007 18:45:07 +0200, DaNsOuNd napisał(a):
    [...]
    > Dokładnie tak trzeba zrobić, wpisać do ewidencji

    > Może myślisz dobrze, ale nieprawidłowo ;p
    > AMORTYZUJESZ, ale nie wpisujesz do kosztów uzyskania,

    Coś dziś padło, żebym się Twoich postów czepiał :)
    Ale IMO rozpędziłaś się.
    Całość zaczyna się w błędzie formalnym poprzednika: to co się
    zakłada przy ryczałcie nazywa się "wykazem ST" (a nie ewidencją).
    Wielu i tak mówi "ewidencja" :) i nie tego się czepiam.
    Chodzi o to, że do "wykazu" *nie* rozlicza się amortyzacji,
    i (patrz niżej) dlatego nie można o niej mówić.
    Dopiero *w razie* przejścia na zasady ogólne (PK lub KPiR)
    w tym wskutek wniesienia aportem do spółki (dajmy na to taki
    ryczałtowiec wstępuje w SJ), podatnik jest zobowiazany
    porachować *przeszłe* raty amortyzacyjne!

    No więc nie można mówić, że *teraz* amortyzuje (mimo, że
    wirtualnie i nie policzona przez nikogo wartość "ubywa"
    sobie), bo *dokona* tego być może w przyszłości :)

    > bo w ryczałcie
    > takowych nie ma. Wystarczy, że od nowego roku zmienisz sposób opodatkowania
    > i co wtedy? Amortyzujesz od początku? ;>
    > się nie da...

    Idea się zgadza, skutek też, ale amortyzacja polega na *określeniu*
    sposobu "ubywania wartości" - skoro podatnik teraz tego NIE liczy,
    to IMO *nie* określił, no i mi wyszło że mam się czepiać ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-01 14:58:52
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Witaj :)

    Dnia 1 Sep 2007 09:56:14 GMT, 'Tom N' napisał(a):

    > Nie dostarczy kopii zaświadczenia, to faktury sobie może...

    Mam nadzieję, że zauważyłeś ujęcie żartobliwe powyższego mojego cytatu? ;>
    Oczywiście, że bez zaświadczenia, to z faktur to tylko samolocik, bo na co
    innego papier nie bardzo się nadaje.

    > I tak nie stanowią kosztu ;-) Ale: jeżeli wydatki na ich nabycie nie
    > _mogłyby_ być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu
    > przepisów o podatku dochodowym...

    No nie stanowią, ale VAT odliczyć można tylko pod warunkiem zapłaty AC,
    choć faktycznie:

> [...]
    > przychodów osiąganych przez
    > osoby fizyczne), czy może jednak autorzy na myśli mieli ustawę o podatku

    Tu trzeba by zaznaczyć wyraźnie IMHO, mimo, że w ryczałcie nie odlicza się
    kosztów uzyskania przychodu, ale przecież się je ponosi?
    Przekombinowałam? Chyba nie :)
    Jeśli jednak iść tym tropem, to art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, pasuje
    jak ulał, tym bardziej, że jest tam napisane wyraźnie, jak już podkreśliłeś
    "mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu".

    Nie ma tu określenia, których podatników dotyczy, więc chyba można się
    domyślić, że wszystkich, których dotyczą przepisy podatku dochodowego?
    Prawda? ;>
    Niezależnie od tego, czy to osoba prawna, czy fizyczna, czy fizyczna
    opodatkowana ogólnie, czy ryczałtowo, a nawet karta podatkowa...
    :)
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 6. Data: 2007-09-01 15:10:54
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Witaj :)

    Dnia Sat, 1 Sep 2007 16:49:43 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Coś dziś padło, żebym się Twoich postów czepiał :)

    A czepiaj się! :)
    Gdybym ja miała taką okazję, to pewnie bym jej nie przepuściła... ;p

    [...]
    > Idea się zgadza, skutek też, ale amortyzacja polega na *określeniu*
    > sposobu "ubywania wartości" - skoro podatnik teraz tego NIE liczy,
    > to IMO *nie* określił, no i mi wyszło że mam się czepiać ;)

    Semantyka... ;)
    Można by powiedzieć: jak zwał, tak zwał... ale jak zwykle masz rację i
    dlatego tak swobodnie tu się panoszę, bo przecież mnie poprawisz ;)

    Ale tak poważnie, to należy stosować nazewnictwo takie jak należy, tym
    bardziej, że w tym drugim poście, to ja chciałam się czepić semantyki, z
    podobnym skutkiem, jak tu chcę się przed nią bronić... :)

    Dziękuję i pozdrawiam
    Jagna :)

  • 7. Data: 2007-09-02 13:12:09
    Temat: Re: Pojazd do firmy ...raz jeszcze
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

    > witaj :)
    > Trochę poszatkowałam Twój post, przepraszam ;)

    Nie szkodzi :)

> [...]
    > takowych nie ma. Wystarczy, że od nowego roku zmienisz sposób opodatkowania
    > i co wtedy? Amortyzujesz od początku? ;>

    Acha,

    > Eee.. na podstawie tego zaświadczenia to tylko VAT z zakupu samochodu, bo
    > VAT z paliwa to już na podstawie faktur ;)

    No to teraz dalej. A od kiedy mogę odliczać VAT z faktury za paliwo lub
    naprawę czy też zakup części zamiennych? Od chwili uzyskania
    zaświadczenia o spełnieniu warunków VAT-1 czy może od momentu
    dostarczenia tego zaświadczenia do US?

    > Tak poważnie - nie ma żadnych przeciwskazań do odliczania VATu z faktur
    > paliwowych, usług naprawczych, części samochodowych.

    ok,

    > Uważaj tylko przy kosztach powypadkowych, jeśli nie masz AC, nie stanowią
    > kosztu dla firmy, tym samym VAT naliczony też się nie nadaje do odliczeń.

    to akurat już wyczytałem :)

    > Ubezpieczenie nie posiada VATu naliczonego, więc z tym w ryczałcie nic nie
    > zrobisz.

    Acha,

    > W pełnej wysokości :)
    > Ograniczenia w odliczeniu VATu z zakupu samochodów mają podatnicy, którzy
    > nie posiadają zaświadczenia, którego jesteś szczęśliwym posiadaczem.
    >
    > I tyle na pierwszy raz!;)

    Wielkie dzięki :)

    Postroofki

  • 8. Data: 2007-09-02 14:11:37
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Witaj :)

    Dnia Sun, 02 Sep 2007 15:12:09 +0200, DaNsOuNd napisał(a):

> [...]
    > naprawę czy też zakup części zamiennych? Od chwili uzyskania
    > zaświadczenia o spełnieniu warunków VAT-1 czy może od momentu

    IMO to od chwili uzyskania tego zaświadczenia, bo od tego momentu masz
    stwierdzone spełnienie wymagań ustawy. Poza tym masz przecież 14 dni na
    dostarczenie go do US (ustawa o VAT art.86 ust.5a), a koszty eksploatacyjne
    przecież ponosisz w tym okresie, czyż nie? ;>

    Zresztą, moim zdaniem, nawet gdybyś go (zaświadczenia) nie dostarczył, to
    odliczać możesz ten VAT, skoro przecież warunki ustawowe pojazd posiada.

    To, że nie zostałoby w US złożone, to jedynie powód do ukarania za
    niewypełnienie obowiązku, który akurat nie ma nic wspólnego z odliczeniem
    VAT-u.
    Przy czym podkreślam - to już moje przekonanie ;)

    > Wielkie dzięki :)

    Nie ma za co ;)
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 9. Data: 2007-09-02 14:28:14
    Od: DaNsOuNd <d...@a...pl>

> [...]
    > dostarczenie go do US (ustawa o VAT art.86 ust.5a), a koszty eksploatacyjne
    > przecież ponosisz w tym okresie, czyż nie? ;>

    No to pytam dalej. Czy owe zaświadczenie (VAT-1) uprawnia tylko do
    odliczenia VAT-u od paliwa czy od wszelkich innych czynności związanych
    z pojazdem? np gdy przed uzyskaniem w/w zaświadczenia poniosłem koszty
    na jakieś tam naprawy lub przystosowanie pojazdu do działalności
    (specjalne uchwyty, podlogi itp) to mogę odliczyć od tych kosztów VAT??

    > Nie ma za co ;)

    Oj jest,jest :)

    Postroofki

  • 10. Data: 2007-09-02 15:20:36
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    :)

> [...]
    > na jakieś tam naprawy lub przystosowanie pojazdu do działalności
    > (specjalne uchwyty, podlogi itp) to mogę odliczyć od tych kosztów VAT??

    To zanim Ci odpowiem, zrobię sobie jedno założenie, ok? ;)

    Zakładam więc, że to nie te specjalne uchwyty, podłogi itd. (karawan? ;>)
    sprawiły, że samochód ten został uznany za taki, który spełnia wymagania
    art. 86 ust. 4 ustawy o VAT.
    Bez tych przeróbek zaświadczenie też byś otrzymał, prawda?

    To teraz, uwaga!, IMHO samo zaświadczenie jedynie potwierdza spełnienie
    przez pojazd tych ustawowych wymagań.
    Ważne jest więc, moim zdaniem, posiadać takowy papierek przed tym, zanim US
    Cię o niego poprosi, ale nie ogranicza to do odliczenia podatku naliczonego
    od nabycia paliw czy też części, pod warunkiem jednakże, że oczywiście
    służą uzyskaniu przychodu, ale to już omówiliśmy ;)

    Wiem natomiast, że były przypadki, kiedy US nie uznał takiego odliczania
    VATu przed otrzymaniem zaświadczenia, ale wytrwały podatnik, np. w Izbie
    Skarbowej, już otrzyma przychylną opinię.

    Jako potwierdzenie masz tu linka z interpretacji przepisów, która dotyczyła
    sprawy analogicznej. Te ostatnie akapity są ważne.
    Jeśłi chcesz się asekurancko zachować, to VATu nie odliczysz, ale skoro
    jest możliwość? ;>
    Choćby więc dla adrenalinki - zaryzykować?

    Tu masz wyszukiwarkę:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/

    wklej tę syganturę:
    PPII/4407-005/06