  • 1. Data: 2004-01-28 20:11:14
    Temat: Co zrobić jeśli firma mi nie zapłaciła, upadła i chce wystawić PIT11 za cały okres pracy???
    Od: "buchacz" <b...@g...pl>

    Witam.

    Problem jest taki:
    przepracowalem w firmie 2 miesiace (dwie jednomiesieczne umowy o prace -
    16.06.2003 - 16.08.2003) ale pieniadze dostalem tylko za pierwsze dwa tygodnie
    pracy. W tej chwili podalem firme do sadu i czekam na efekty dzialalnosci
    wladzy sadowniczej. :)

    Rzecz w tym, ze w miedzyczasie firma upadla (tak przynajmniej twierdza moi byli
    koledzy z pracy) ale ksiegowa firmy chcac (jak sama tlumaczy) "miec czyste
    konto" przed rozprawa chce wystawic mi PIT11 (juz bez pieczeci firmy) za caly
    przepracowany przeze mnie okres (dwa miesiace).

    Co powinienem zrobic? Czy odebranie przeze mnie tych PITow moze zostac
    wykorzystane przez firme podczas procesu jako dowod, ze odebralem calosc
    naleznych mi pieniedzy? A moze nie stanowi zadnego dowodu, a pokwitowanie
    odbioru ulatwi mi tylko zycie (bo przeciez jakos sie musze z tych dwoch
    miesiecy pracy rozliczyc przed Urzedem Skarbowym)? A jesli nie odbiore PITow,
    to w jaki sposob rozliczyc sie za ten okres pracy z US? Co zrobic, gdy odmowie
    odebrania PITow a firma sprytnie przysle mi je listem poleconym (odebrac-nie
    odebrac)???

    Dzieki.
    buchacz

  • 2. Data: 2004-01-28 22:05:18
    Od: "aga" <j...@p...neostrada.pl>

    Użytkownik "buchacz" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    odmowie
    > odebrania PITow a firma sprytnie przysle mi je listem poleconym

    Firma powinna wystawic PIT-11 zaraz po ustaniu stosunku pracy, a nie na
    "chybcika bo rok sie konczy". Wiec powinienies go dostac jeszcze w sierpniu
    2003. Wowoczas firma nie byla jeszcze w upadlosci. PIT bylby wystawiony z
    pieczatkami i wszystko byloby OK. Ale firma nie dopelnila tego obowiazku i
    sprawe zawalila. Pracodawca ma obowiazek dostarczyc PITa pracownikowi, a
    pracownik ma obowiazek z podatku sie rozliczyc.
    Sam fakt wystawienia, odebrania czy nieodebrania PITa nie jest dowodem na
    to, ze otrzymales lub nie otrzymales wynagrodzenia za prace.To jest tylko
    zestawienie osiagnietych przez Ciebie dochodow, odprowadzonych podatkow
    itp.a nie potwierdzenie otrzymania wynagrodzenia.Wiec nie dotyczy toczacej
    sie w sadzie sprawy.
    Aby sie rozliczyc z US lepiej odebrac nawet tak "nieopieczetowanego" PITa,
    bo sa tam zawarte informacje, ktore beda ci potrzebne do rozliczenia
    rocznego.
    Bez tych informacji nie rozliczysz sie, bo skad bedziesz wiedzial jaki masz
    dochod , ile odprowadzonego podatku i skladki ZUS?
    Pozdrawiam Aga.

  • 3. Data: 2004-01-28 23:25:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jan 2004, aga wrote:

> [...]
    >+ > 16.06.2003 - 16.08.2003) ale pieniadze dostalem tylko za pierwsze dwa
    [...]
    >+ > Co powinienem zrobic? Czy odebranie przeze mnie tych PITow moze zostac
    >+ > wykorzystane przez firme podczas procesu jako dowod, ze odebralem calosc
    >+ > naleznych mi pieniedzy?
    [...]
    >+ Firma powinna wystawic PIT-11 zaraz po ustaniu stosunku pracy, a nie na
    >+ "chybcika bo rok sie konczy".

    Sprzeciw. A co mi tam ;)

> [...]
    >+ pieczatkami i wszystko byloby OK. Ale firma nie dopelnila tego obowiazku i

    Sprzeciw.
    Powód jest prosty: dochody osobiste rozlicza się KASOWO, a pytający
    wyraźnie pisał że NIE DOSTAŁ jeszcze wynagrodzenia !
    Z tego powodu uważam, że strony (byłego pracodawcę i byłego pracownika)
    jak najbardziej wiąże jeszcze "stosunek", mimo że już nie umowa :)
    pracy.
    Co miał dostać, PIT-11 z wykazanymi 2 tygodnióskami czy 2 pensjami
    miesięcznymi ? Uważasz że powinien dostać drugi/trzeci/czawrty
    PIT-11 jakby firma mu kolejno wypłacała zaległe wynagrodzenie
    w ratach ??

    >+ Pracodawca ma obowiazek dostarczyc PITa pracownikowi,

    Zgoda.

    >+ a pracownik ma obowiazek z podatku sie rozliczyc.
    >+ Sam fakt wystawienia, odebrania czy nieodebrania PITa nie jest dowodem na
    >+ to, ze otrzymales lub nie otrzymales wynagrodzenia za prace.

    Ależ on nie napisał najważniejszej rzeczy: JAKA KWOTA jest na
    tym PIT który otrzymał !
    Bo jeśli "za dwa tygodnie" - to nie mam pytań. I nie dziwi mnie
    że dostał dopiero teraz - pracodawca miał prawo czekać (IMO)
    uznając że "a nuż resztę dopłaci" !
    Ale jeśli "za dwa miesiące", to IMHO odebranie takiego PITa bez
    protestu byłoby poświadczeniem nieprawdy (do tego na własną
    niekorzyść :>) - IMHO powinien go odebrać (skoro pracodawca musi
    go dostarczyć to i tak się od odbioru nie uchyli), ale ja w takim
    układzie najpierw poprosiłbym o podpis na kopii własnej "informacji
    że w PIT-11 jest wpisana wartość niepoprawna". Albo jak niżej
    (z dopiskiem).

    Kto przeciw ? :)

    >+ To jest tylko
    >+ zestawienie osiagnietych przez Ciebie dochodow, odprowadzonych podatkow
    >+ itp.a nie potwierdzenie otrzymania wynagrodzenia.

    No toż ja się pytam po dobroci - jeśli to są "dochody postawione
    do dyspozycji", to JAK to się ma stać że to NIE będzie potwierdzenie
    iż on się zgadza że je dostał ??
    Na pokwitowaniu (kopii): "odebrałem zgłaszając zastrzeżenia co do
    wykazanych kwot".

    >+ Wiec nie dotyczy toczacej sie w sadzie sprawy.

    Ja się mu nie dziwię - bo są podstawy żeby być ostrożny.
    W PIT-11 nie chodzi o wynagrodzenie NALEŻNE a OTRZYMANE.
    FYI: zdarzyło mi się testować odbiór wynagrodzenia 2 lata później :)

    >+ Aby sie rozliczyc z US lepiej odebrac nawet tak "nieopieczetowanego" PITa,
    >+ bo sa tam zawarte informacje, ktore beda ci potrzebne do rozliczenia
    >+ rocznego.

    Wrrrr.... :)

    >+ Bez tych informacji nie rozliczysz sie, bo skad bedziesz wiedzial jaki masz
    >+ dochod ,

    ...z wydruku wpływu na konto ? ;)

    >+ ile odprowadzonego podatku i skladki ZUS?

    Oczywiscie. Zgoda.
    Ale on na PIT-11 ma wpisane najwyraźniej KŁAMSTWO.
    Jak nie zaprotestuje... zawsze spowoduje to jakiś cień wątpliwości
    (co najmniej); "nieznajomość prawa może szkodzić"...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-01-28 23:32:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 28 Jan 2004, buchacz wrote:

    Wnoszę o ułaskawienie z tytułu nieprzeczytania najpierw kawałka
    niniejszego posta :) - niniejszym:
    [...]
> [...]
    >+ odbioru ulatwi mi tylko zycie (bo przeciez jakos sie musze z tych dwoch
    >+ miesiecy pracy rozliczyc przed Urzedem Skarbowym)?

    Problem jest taki, że z tytułu "wpływów osobistych" (umow z pracy,
    umów "osobistych" o dzieło i zleceniem, dochodów z praw majątkowych)
    podatek płaci się od kwot OTRZYMANYCH.
    Dokładniej: "postawionych do dyspozycji" - jeśli leżą w kasie
    zapakowane do koperty z twoim nazwiskiem to są "postawione" mimo
    że ich nie odebrałeś. Ale jeśli ich nie było "w umówionym czasie
    i miejscu" to ich NIE otrzymałeś i NIE należał się od nich podatek !

    >+ A jesli nie odbiore PITow,
    >+ to w jaki sposob rozliczyc sie za ten okres pracy z US?

    Komentarz zapodałem w sąsiednim poście :)

    [...]
    >+ (odebrac-nie odebrac)???

    IMO - *oczywiście* odebrać. Z wyraźnym zaznaczeniem iż informujesz
    ich że wpisali ci nieprawidłowe kwoty - przeczytaj ustawę
    (zeszłoroczną !), znajdź i zapodaj im wg którego artykułu wpisali
    źle... Możesz posłać na grupę do weryfikacji :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-01-29 08:08:36
    Od: /slawek <w...@W...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > Z tego powodu uważam, że strony (byłego pracodawcę i byłego pracownika)
    > jak najbardziej wiąże jeszcze "stosunek", mimo że już nie umowa :)

    Popieram w 100%. Firma sobie może księgować listy płac jak jej się
    podoba, ale z punktu widzenia podatku dochodowego i zusu liczy się
    wypłata ew. postawienie do dyspozycji.

    > ...z wydruku wpływu na konto ? ;)

    Albo z odcinków płacowych. Pit nie jest dokumentem niezbędnym do
    rozliczenia podatku.

    --

    /slawek/szczecin
    http://windsurfing.sytes.net

  • 6. Data: 2004-01-29 14:13:36
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > (zeszłoroczną !), znajdź i zapodaj im wg którego artykułu wpisali
    > źle... Możesz posłać na grupę do weryfikacji :)

    Pit może być za całe dwa miesiące, ważne żeby kwoty potwierdzały stan
    faktyczny.
    Odebrać.
    Jeżeli będą chcieli, żebyś odbierał osobiście, to przy odbiorze będą
    chcieli, żebyś potwierdził im odbiór na kopii.
    Jeżeli pit będzie wystawiony źle (wpiszą kwotę za dwa miesiące.) to odmów
    odbioru. Niech ci przyślą listem.
    Uwaga, przy potwierdzeniu wpisz koniecznie datę bieżącą nie daj się wrobić w
    podpisanie z datą wstecz, albo bez daty, bo potem sami dopiszą.

    Jak ci przyślą listem. Odebrać.
    Jak będzie źle, to natychmiast wyślij im listem poleconym żądanie
    poprawienia pitów.
    Przy braku odpowiedzi w ciągu 7-14 dniu, powiadom US, że firma wystawiła ci
    nieprawidłowy pit i nie chce sprostować błędu.

  • 7. Data: 2004-01-30 17:50:25
    Od: "aga" <j...@p...neostrada.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Wed, 28 Jan 2004, aga wrote:

    > W PIT-11 nie chodzi o wynagrodzenie NALEŻNE a OTRZYMANE.
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

    Chyba pracyje w zbyt dobrze placacej spolce :-)), bo utrwalio sie w mojej
    łepetynie przekonanie "co nalezne to na PIT-cie". Na szczescie nie
    rozlliczam PIT-ow, wiec przynajmniej nie narobie bigosu pracownikom. O
    dzieki Ci Gotfrydzie!!, ze tak szybko wyprowadziles pytajacego z bledu, bo
    moglby miec przeze mnie klopoty. Oczywiscie luke w tym zakresie wiedzy
    uzupelnilam !

    Aga

  • 8. Data: 2004-01-30 20:01:51
    Od: Marek<b...@i...pl>

    Przeczytaj uważnie - zgłaszasz roszczenie do masy upadłości, czyli do
    syndyka i to wszystko

    -> http://usenet.pomocprawna.info