  • 1. Data: 2013-09-22 14:17:58
    Temat: Darowizna na operacje...
    Od: "tibam" <g...@i...pl>

    Witam, jest tak sytuacja.

    U żony (32lata) stwierdzono zwyrodnienie biodra. Stało się to dość nagle w
    2011 urodziła nam się córeczka i wszystko było do tego czasu Ok.
    Po ciąży biodro co raz bardziej bolało, chodzenie stawało się co raz
    cięższe. Po badaniach u kilku specjalistów stwierdzono, że pomóc może tylko
    operacja -
    - wszczepienie endoprotezy. Kazano zapisać się w kolejce w NFZ i tu uwaga -
    termin operacji wyznaczono na 23 marzec 2023!!! (tak nie pomyliłem się - za
    10 lat...)
    Pani, do której dawano dokumenty do operacji stwierdziła, że na pewno będzie
    troszkę szybciej bo dużo ludzi nie dożyje operacji... nie mówiąc juzo tym,
    że sam lekarz, który ma to wykonać może nie dożyć tego terminu...
    Lekarz zaproponował również, że taką operacje może przeprowadzić prywatnie -
    wszystko potrafi załatwić do miesiąca - ale koszt to około 30 000 zł z
    pobytem w szpitalu.

    Raczej nie możemy pozwolić sobie na czekanie 8 czy 10 lat bo żona już ma
    takie dni, że nie potrafi wstać z łóżka, nie mówiąc o chodzeniu.
    Wiadomo, że dziecko dorasta i chciałaby jak najwięcej dać siebie w tym
    okresie. Przez swoje schorzenie nie potrafi tez znaleźć pracy - zwolniono ją
    po porodzie.
    Właściwie teraz to już nikt jej w tej sytuacji nie zatrudni - stąd
    propozycje lekarza by starać się o rentę.

    Ale wracając do sedna:
    Mamy w rodzinie osobę, która chciałaby zapłacić za taką operacje - wg
    przepisów nie jest to najbliższa rodzina - siosta mojego ojca.

    Jak to wszystko pozałatwiać by tym złodziejom w polsce nie dać ani grosza z
    podatku - bo pewnie będziemy musieli się z tego rozliczyć.
    Wszelke sugestie mile widziane. Czy jest to w ogole możliwe??????
    Nie dość, że całe życie płaci się składki chorobowe - to jak przychodzi co
    do czego to zbywają czlowieka na drzewo!!!!

    Pozdrawiam
    uciu

  • 2. Data: 2013-09-22 15:29:38
    Temat: Re: Darowizna na operacje...
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    tibam wrote:
> [...]
    > Nie dość, że całe życie płaci się składki chorobowe - to jak przychodzi
    > co do czego to zbywają czlowieka na drzewo!!!!

    przede wszystkim zastanówcie się, czy nie da sie tego zrobic za granicą
    na koszt NFZ.
    Bardzo duzo ludzi robi tak, ze bierze kartę ubezpieczenia i jedzie na
    zabieg do niemiec, uzasadniajac to tym, ze w polsce w rozsadnym czasie
    zrobic sie zabiegu nie da.
    W kazdym razie jakies papiery ze szybciej niz za 10 lat sie nie da wezcie.

    Jesli codzi o darowiznę to wyglada to tak.

    siostra ma prawo dac darowizne nie tylko zonie ale i tobie
    wcale nie musi wyszczegolniac na co to pojdzie. po prostu daje darowiznę.

    ty jako druga grupa podatkowa mozesz bez podatku dostac 7 tys
    zona jako III - 5 tys

    jak siostra mezata, a pewnie to jej maz jest traktowany oddzielnie
    wiec od niego po 5 tys kazdy z was

    to juz razem jest 22 tys

    pozostalą kwota mozna formalnie pozyczyc.

    pozyczka do 5 tys jest zwolniona wiec nastepne 10 tys mozecie pozczyc

    potem tylko dokumentujcie splaty

    nawet jakbyscie chciecli calosc przepchnac jako darowizne, to dzielicie
    ja na 4 czesci.

    od siostry i jej meza dla ciebie i zony
    razem macie 4 oddzielne darowizny, a podatek platny jest tylko od
    zwolnionej nadwyzki.
    wiec jakbys ty wzial 20 tys, a zona 10 tys
    to masz do zaplacenia ty 7% x 6 tys = 420 zl
    zona 12 % x 2000 = 240 zl

    pytanie czy dla 650 zl warto kombinowac.

    limit darowizny jest oddzielny dla kazdej osoby darujacej, wiec moze
    ktos w rodzinie jednak zechce darowac chocby bo 1000 zl.

    generalnie mowiac duzo wieksze kwoty daje sie przepchanc bez podatku,
    ale trzeba o tym zaczac myslec zanim sie pieniadze dostanie, a nie po.
    bo potem jest znacznie trudniej.

  • 3. Data: 2013-09-22 20:35:33
    Od: "tibam" <g...@i...pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup

[...]

    Z zagranicą to dużo kombinowania chyba ale popytamy.
    Co do potwierdzenia 10lat - będziemy pisać pismo do NFZtu czy nie da się
    tego w jakiś sposób przyspieszyć - choćby z racji wieku, stanu zdrowia.

[...]

    siostra ojca - dla nas ciocia - nie jest mężata wiec jedna osoba wypada...

    <pozostalą kwota mozna formalnie pozyczyc.
    <pozyczka do 5 tys jest zwolniona wiec nastepne 10 tys mozecie pozczyc
    <potem tylko dokumentujcie splaty

    Jak takie cos ma być udokumentowane???
    Na pewno jakaś umowa i w niej ma być zawarte jak to bede spłacał?

    A na przyklad można zrobić tak ,że ciotka daruje swojemu bratu i jego żonie
    calą kwote a Ci (moi rodzice) darują to mi i mojej zone?
    W obudwu przypadkach byłaby to grupa pierwsza a wiec z wysokim progiem
    Nie wiem czy tak można wiec pytam...

    Ogolnie wiem, że przy takiej kwocie, zapłacenie kilkuset zł podatku to nie
    jest duza kwota jednak czuję sie wyrolowany przez system w polsce i nie chce
    dać mu na tym zarobić. Te kilkastet słoty wole przeznaczyć na jakieś leki,
    rehabilitacje itp...

    <generalnie mowiac duzo wieksze kwoty daje sie przepchanc bez podatku,
    <ale trzeba o tym zaczac myslec zanim sie pieniadze dostanie, a nie po.
    <bo potem jest znacznie trudniej.

    Dlatego właśnie pytam przed - bo miałoby to miejsce po nowym roku.

    Dzieki i informacje
    Pozdrawiam tibam

  • 4. Data: 2013-09-22 23:29:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    tibam wrote:

    > siostra ojca - dla nas ciocia - nie jest mężata wiec jedna osoba wypada...

    no co za cholera :)
    tylko wam kłopotu narobiła.

> [...]
    > <potem tylko dokumentujcie splaty
    >
    > Jak takie cos ma być udokumentowane???
    > Na pewno jakaś umowa i w niej ma być zawarte jak to bede spłacał?

    papiery tylko i wylacznie potrzebne są w celach dowodowych dla US jakby co.

    Wystarczy zwykla umowa na papierze, kto co komu i ile pozycza i kiedy
    kwota zostanie oddana.

    tak samo przy darowiznie
    kto co komu ile darawał, jaki jest stopien pokrewienstwa, oraz
    oswiadczenie ile darowizn dana osoba otrzymała od tej osoby przez
    ostatnie 5 lat. Zeby sie US nie czepiał.

> [...]
    > żonie calą kwote a Ci (moi rodzice) darują to mi i mojej zone?
    > W obudwu przypadkach byłaby to grupa pierwsza a wiec z wysokim progiem

    Nie można tak łączyć darowizn.
    Jak się US kapnie, że to poszło dookoła naliczy wam podatek tak jak od
    pojedynczej darowizny plus odsetki.
    A jak o to zapyta za 5 lat to wyjdzie dużo więcej niż gdybyście to mieli
    zapłacić sami.
    Nie opłaca się.

> [...]
    > <bo potem jest znacznie trudniej.
    >
    > Dlatego właśnie pytam przed - bo miałoby to miejsce po nowym roku.

    to napisz cos wiecej
    ta siostra mieszka w polsce czy zagranicą?
    Nie budujecie sie przypadkiem?
    jakas inna rodzina chętna pomóc?
    w przypadku pozyczki, bedziecie jakos w stanie udokumentowac nie tyle,
    ze pozyczke spłacacie czy spłaciliscie, ale to ze was na te spłaty stac.
    Chocby to była pozyczka do oddania nawet za 10 lat?
    czy wolelibyscie raczej darowizne z podatkiem niz kombinowanie z pozyczkami?

  • 5. Data: 2013-09-23 00:22:48
    Temat: Re: Darowizna na operacje... [OT]
    Od: "ikarek" <i...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    > Jesli codzi o darowiznę to wyglada to tak.

    Nie chciałbym wprowadzać niepotrzebnego zamieszania, więc
    potraktujcie mój wtręt jako offtop - ale się zastanawiam, co się
    działo, gdy emir Kuwejtu (czy tam inny król Arabii) finansował
    super kosztowne operacje polskich dzieci, wykonywane w USA.
    Pamiętam, że byly takie przypadki. Niech taka operacja kosztuje
    mln USD - czy nasz fiskus nalicza rodzicom dziecka 20% podatku
    od tej kwoty? Wydaje mi się to mocno wątpliwe.

    A może jest jakiś wyjątek dla zabiegów ratującycych życie lub
    ratujących od kalectwa? Ciężko traktować uratowanie zdrowia
    za przychód podatnika, podlegający opodatkowaniu...

  • 6. Data: 2013-09-23 02:51:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ikarek wrote:

> [...]
    > ratujących od kalectwa? Ciężko traktować uratowanie zdrowia
    > za przychód podatnika, podlegający opodatkowaniu...

    formalnie podatek sie nalezy
    jak to zostalo rozwiązane, nie wiem
    moze oplacil podatek. co mu wisi.

  • 7. Data: 2013-09-23 06:47:48
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-09-23 02:51, witek pisze:

    > formalnie podatek sie nalezy
    > jak to zostalo rozwiązane, nie wiem
    > moze oplacil podatek. co mu wisi.

    Hmm... ale czy to zadziała?
    Obdarowany dostał milion. Od tego jest podatku 190k, czego też nie
    posiada, żeby zapłacił. No więc dostaje 1.19m, ale od tego jest podatek...

    (wiem: ten szereg ma sumę skończoną :) )

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 8. Data: 2013-09-23 12:04:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Sep 2013, ikarek wrote:

    > A może jest jakiś wyjątek dla zabiegów ratującycych życie lub
    > ratujących od kalectwa?

    Nie wiem o takim.

    Ale jest dość powszechny "myk", który jest publicznie opisywany
    przy okazji "1% od podatku", czyli "darowizna celowa" na
    rzecz fundacji, która następnie finansuje leczenie.
    Nie mam pojęcia czy taki mechanizm może zadziałać przy "zwykłej
    darowiźnie", ale IMO dla fundacji fakt, że tak przekazane
    pieniądze nie kwalifikowałyby się dla osoby fizycznej pod
    darowiznę (z powodu "przeznaczenia" w umowie właśnie) jest
    bez znaczenia, bo dla osoby prawnej jest to przychód jak
    każdy, a ważne jest, że podpadanie pod "cel statutowy"
    kwalifikujący się pod art.17.1.4 PDoP.

    > Ciężko traktować uratowanie zdrowia
    > za przychód podatnika, podlegający opodatkowaniu...

    Optymista.
    Dla wysokiego sejmu widocznie lekko.

    Najwyraźniej jednak furtka jest, tylko wymaga istnienia
    fundacji i to wiarygodnej.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-09-23 12:07:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 23 Sep 2013, sqlwiel wrote:

    > (wiem: ten szereg ma sumę skończoną :) )

    No i tyle - tak to właśnie działa :)
    (z tym że wystarczy liczyć poprzez "przekształcenie z podstawówki",
    a nie szukaniem sumy szeregu) :D

    A praktyce podejrzewam, że wykorzystali myk z fundacją.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2013-09-23 12:17:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Sep 2013, witek wrote:

    > pozostalą kwota mozna formalnie pozyczyc.

    W sprawie formalnej - do rozważenia zamiast pożyczki jest weksel.
    Oczywiście bezwarunkowy (niegwarancyjny) itede, żeby nie dało
    się przyczepić że stanowi on jedynie "zebezpieczenie" formalnej
    pożyczki.
    No i weksel wymaga przeczytania paru stron przez zainteresowanego,
    co uwadze wątkotwórcy polecam, od weksel.pl poprzez hasła
    "weksel" i "Liwiusz" w archiwach grup .prawo i .prawo.podatki :D

    IMVHO, po spłacie i unieważnieniu, weksel jest dobrze zachować
    przez okres do przedawnienia potencjalnego czepiania się o podatek
    od pożyczki, ale to chyba oczywiste.

    > nawet jakbyscie chciecli calosc przepchnac jako darowizne, to dzielicie ja na
    > 4 czesci.

    Mnie intryguje, czy są jakieś przeciwwskazania do "myku
    z fundacją" o którym piszę w poście obok.
    Jak zwykle (?) w .pl aby coś zrobić musi być prezes, zarząd,
    księgi i tak dalej, ale wydaje się iż "da się" tą drogą.
    Dlaczego (w .pl) nie można tak po prostu zapłacić szpitalowi
    to już dla mnie za trudne, ale w 100% zgadzam się, że
    bez podatku się nie da.

    pzdr, Gotfryd