  • 1. Data: 2017-07-05 13:08:36
    Temat: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Od: papuga <g...@g...pl>

    Cześć,

    Klient obudził się, że faktura z 31 maja jest wystawiona nie na niego
    (bardzo podobna nazwa klienta, ale to całkiem inna firma).

    Klient jest poważnym klientem - w rozumieniu dużych obrotów.
    Chce teraz tej samej FA nr, ale ze zmienionym nabywcą na właściwego
    (na niego).

    JPK za maj dawno wysłane. Oni także pewnie zaksięgowali.
    Trzeba wszystko wyksięgować, aby umożliwić zmianę nabywcy na FA (system
    ERP).

    Po zmianie wysłać ponownie JPK z nr 2 (korekta).
    Ale ...

    Internet mówi o wystawieniu korekty ze zmienionym nabywcą, czy jakoś
    tak.
    Tego nie da się zrobić w systemie, wystawia tylko korekty do istniejącej
    faktury i po drodze oczywiście nie da się zmienić klineta.
    Nota korygująca tu nie pomoże - inny klient (nip), a zresztą nadal co
    z danymi w JPK.
    Oczywiście korekty na tego złego klienta nie wystawimy bo jej
    nie przyjmie. Nie miał FA zakupu, nie księgował jej, a teraz z jakiej
    paki ma nam iść na rękę i jeszcze wziąć korektę ...itd. (pomijając że
    to byłoby nieprawdziwe zdarzenie gospodarcze - czyli sznurek na szyję)

    W spominałem, korekty na nowego klienta nie wystawimy, bo nie ma do
    czego, nie ma na niego wystawionej FA, ..itd.

    Można ostatecznie wystawić FA "ręcznie", ale jest jazda z wysłaniem
    JPK, trzeba to będzie sztucznie podklejać do głównego pliku JPK, nie
    wiadomo czy system wyśle coś takiego (jakaś weryfikacja zapisów), a
    wysyłając z programu innego (MF gov) też nie jest różowo bo nie będzie
    tego w systemie ERP i nie będzie spójnej historii JPK.

    I teraz jeszcze pytanie: czy nie zwalimy sobie kontroli na kark, jak US
    odkryje zmianę klienta (w poprawionym JPK) na FA nr 123456 (tylko zmiana
    NIP, nazwa nabywcy), kwotowo nic nie zmieniamy.

    Ktoś wysyłał "duże" korekty JPk i nic się nie działo?

    Macie jakiś pomysł? Ktoś przerabiał? Co zrobić, jak żyć?

    Księgowa leży i kwiczy.

    ps. infolinie US traktują JPK jako "tajemnicza skrzynkę". Nic
    konkretnego.

  • 2. Data: 2017-07-05 13:31:05
    Temat: Re: Fa nie na tego klienta w maju a JPK
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-07-05, papuga <g...@g...pl> wrote:

    [...]

    > Internet mówi o wystawieniu korekty ze zmienionym nabywcą, czy jakoś
    > tak.

    A nie można tamtej anulować jako wadliwej i wystawić nowej?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 3. Data: 2017-07-05 13:50:30
    Od: papuga <g...@g...pl>

    On Wed, 5 Jul 2017 13:31:05 +0200
    Wojciech Bancer <w...@g...com> wrote:

    > On 2017-07-05, papuga <g...@g...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A nie można tamtej anulować jako wadliwej i wystawić nowej?

    fa jest z 31 maja,
    klient przyjął towar (odebrał towar sam na magazynie)
    i wprowadził do obrotu
    nie wiem czy zaksięgował do maja czy czerwca i czy oni wysyłają JPK
    (kazałem ustalić te rzeczy - jeszcze nie wiadomo)

    My fakturę nr 1234567 wykazaliśmy w JPK za maj (na złego klienta).

    Cokolwiek teraz zrobić, może być podejrzane przez algorytmy US (jpk).

    Myśląc po staremu (przed JPK), można było zawsze jakoś się ratować, ale
    teraz (jpk) człowiek jest jak na sznurku, a przepisy nieprecyzyjne jak
    zawsze.

    Najwłaściwiej byłoby powiedzieć klientowi, że to tylko jego problem
    (zaksięgował nie swoją fa), tylko że wiadomo, że się wścieknie i koniec
    współpracy.

  • 4. Data: 2017-07-05 15:18:03
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-07-05, papuga <g...@g...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > (kazałem ustalić te rzeczy - jeszcze nie wiadomo)
    >
    > My fakturę nr 1234567 wykazaliśmy w JPK za maj (na złego klienta).

    No i w lipcu wykażecie korektę do zera i wystawicie nową. W czym problem?

    > Cokolwiek teraz zrobić, może być podejrzane przez algorytmy US (jpk).

    Dlaczego? Pomyłki się zdarzają.
    https://poradnik.wfirma.pl/-zmiana-nabywcy-na-faktur
    ze-sprzedazy-w-jaki-sposob

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 5. Data: 2017-07-05 15:39:56
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 05.07.2017 15:18, Wojciech Bancer pisze:
    > On 2017-07-05, papuga<g...@g...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No i w lipcu wykażecie korektę do zera i wystawicie nową. W czym
> [...]

    "należy również posiadać potwierdzenie otrzymania korekty (od
    kontrahenta, którego dane zostały ujęte na fakturze pierwotnej),"

    Które to dane są pomyłkowe, więc taka firma albo w ogóle nie istnieje,
    albo niczego nie kupowała, faktury pierwotnej nie dostała i nie zamierza
    odpowiadać na pisma z fakturami korygującymi, bo ma wszystko w nosie i
    nie uważa się za stronę.

    MJ

  • 6. Data: 2017-07-05 15:56:04
    Od: papuga <g...@g...pl>

    On Wed, 5 Jul 2017 15:18:03 +0200
> [...]

    > On 2017-07-05, papuga <g...@g...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > No i w lipcu wykażecie korektę do zera i wystawicie nową. W czym

    ^^^^ link
    Klient "B" otrzymał towar i wprowadził go do obrotu, ma jeszcze 1/2
    tego towaru dajmy.

    Wykażemy korektę? - czyli przyjąć i podpisać ją musi klient "A",
    który niczym nie zawinił i na oczy żadnej faktury ani towaru nie
    widział.
    Będzie chciał? - wątpię , i jeszcze dać mu oryginalną FA do której jest
    ta korekta i zasugerować by tego bałaganu nie księgował bo po co?

    Co teraz ma uczynić klient "B", wprowadził na stany i sprzedawał
    przez cały maj towar znikąd? Wykazał VAT od tej sprzedaży, VAT od
    zakupu nie, bo nie miał i nie ma nadal poprawnej FA na jego NIP.
    A jak nieświadomy wysłał JPK? (ciągle nie ustalone)

    Wystawić nową? no ale lipcem tylko możemy (->akapit wyżej), nadal
    zostaje problem danych w JPK, ..itd.
    [ na marginesie, zakres danych w JPK zmienił się w 2017r i teraz
    zawiera dane kontrahenta a na stronach MF nadal wiszą "Pytania i
    odpowiedzi JPK" do starszej wersji, gdzie zmiana klienta nie powodowała
    zmiany danych w JPK_VAT - patrz odpowiedz nr.28 ]

    Zdaje się że ciągle wałkujemy wariant noty korygującej a nie faktury
    korygującej ze zmianą nabywcy.

    Ale .. po poszukiwaniach znaleźliśmy "błąd w bazie" , symbol klienta
    źle był powiązany z danymi klienta, uszkodzone indeksy, informatyk
    podpisze oświadczenie o błędnym zadziałaniu programu, JPK vat zostanie
    wysłany ponownie z juz poprawnym NIPem nabywcy.

    dzięki

  • 7. Data: 2017-07-05 23:26:57
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-07-05 o 15:56, papuga pisze:

    > Zdaje się że ciągle wałkujemy wariant noty korygującej a nie faktury
    > korygującej ze zmianą nabywcy.

    A co sprawia Wam kłopot wyprostować to co w rzeczywistości się stało?
    Anulujecie tę sprzedaż i wystawiacie nową fakturę na prawidłowe dane
    dokonując stosownych korekt w ewidencjach. Czyli wasza sprzedaż jest
    anulowna ale pomyłkowo przecież wykazaliście wczesniej VAT, więc nic nie
    zmienia się u Was.
    U kilenta który sprzedawał towar, który od Was otrzymał,
    ale nie miał na to faktury jest trochę gorzej, bo VAT pewnie odliczył i
    to jedyny problem, leżący po stronie klienta i nie ma się co wkurzać na
    siebie, tylko sobie wytłumaczyć. Klient pewnie będzie musiał zrobić
    korektę swoich deklaracji
    a od Was dostanie nową fakturę do tamtego towaru. To tylkjo kwestia
    dokumentów do towaru WZ-RW itp.
    Takie same ruchy w JPK i zostawić jakieś papiery co i jak i dlaczego.
    Zawsze możecie skonsultować te ruchy w swocih US, żeby sie potem nikt
    nie przypier...ale nie przez telefon z "konsutantem formułkowcem"
    tylko na żywo z konkretną osobą obsługująca ten NIP.

  • 8. Data: 2017-07-06 00:56:22
    Od: papuga <b...@b...pl>

    W dniu 05.07.2017 o 23:26, cef pisze:

> [...]
    > nie przypier...ale nie przez telefon z "konsutantem formułkowcem"
    > tylko na żywo z konkretną osobą obsługująca ten NIP.

    cef, rozbijmy to na atomy (pomijając wysokoenergetyczna 10^E6256324
    cząstkę elementarną z kosmosu przelatująca przez komórki pamięci różnych
    podzespołów i białek), stosujemy bardzo ogólnikowe terminy.

    1/ ---- "Anulujecie tę sprzedaż"
    2/ ---- "i wystawiacie nową fakturę na prawidłowe dane"
    3/ ---- "To tylkjo kwestia dokumentów do towaru WZ-RW itp."
    4/ ---- "Takie same ruchy w JPK"
    5/ ---- "skonsultować te ruchy w swocih US ... tylko na żywo z konkretną
    osobą obsługująca ten NIP"

    Co mam napisać? - "o ja durny, przecież to jest banał" ?

    Bardzo interesująco zapowiada się [5/] - "na żywo", było już kilku na
    żywo, drodzy byli, zawsze coś znaleźli,... No własnie chodzi o to by
    jednak nie spotykac się "na żywo".

    Zaproponuj kroki, podyskutujemy publicznie, tylko mam problem, ciut
    "zmienne" IP ;) i moge odpowiadać z poślizgiem bom zajęty strasznie
    naprawami systemu :) aktualnej "demokracji ludowej".

  • 9. Data: 2017-07-06 10:31:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "papuga" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >(na niego).
    >JPK za maj dawno wysłane. Oni także pewnie zaksięgowali.

    A ta druga firma ?
    Ona pewnie tez JPK wyslala, teraz wypadaloby korekte lub storno, o
    stornie JPK nie wspomina.

    Klientowi na dacie zalezy ?

    Moze najprosciej "anulowac" fakture, wyslac JPK bez niej, wyslac
    korekte VAT,
    niedoszly nabywca tez niech tak zrobi i US beda sie kwoty zgadzaly.

    NIP na fakturze jak rozumiem inny ?

    J.

  • 10. Data: 2017-07-06 13:01:13
    Od: papuga <g...@g...pl>

    On Thu, 6 Jul 2017 10:31:07 +0200
    "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > korekte VAT,
    > niedoszly nabywca tez niech tak zrobi i US beda sie kwoty zgadzaly.

    Nip inny, nazwa b.podobna np.: Sklep Wielobranżowy "DUET" i Sklep
    Wielobranżowy "DUET" A.Kowalski

    No właśnie intryguje mnie "anulować".

    Tylko przekreślić? nie, do bani, system nadal ja będzie wszędzie
    uwzględniał (i wysyłał w jpk).
    Jakiegoś "Anulowana" w systemie nie ma.
    Czyli trzeba wyksięgować i "skasować" fakturę w systemie (a wydruk
    przekreślić i opisać "Anulowana").
    Stany magazynowe wrócą, trzeba wypisać jakieś RW/WZ, ale chyba nie
    miesiącem maj. Albo nie wypisywać RW, tylko FV w lipcu.
    Robi się dziura w numeracji faktur, wysyłamy jpk_vat bez niej, robimy
    korekte deklaracji, stanów magazynowych na koniec miesiąca w cenach
    zakupu też(?), drukować ryzę papieru (sic) dziennika,

    Teraz zostaje klient. Kupił dajmy 60 pozycji na fv za 10tys. zł.
    Sprzedawał to na FV i paragony.
    Z FV coś tam można kombinować, gorzej z paragonami, sfiskalizowane i
    wycofać się nie da z urządzeń.
    Sprzedawał towar, którego formalnie nie miał. Tylko czy ktos będzie
    wnikał? Ale prawdopodobnie klient nie chce mieć tego na głowie.
    Ma dajmy 1000 zapisów w swoim komputerowym systemie sprzedażowym
    związane ze sprzedażą tego towaru. Być może (nie wiem dlaczego to
    ciągle nie zostało ustalone) wysłał JPK.
    Usunięcie/zmiana transakcji niemożliwa w bazie klienta.

    W dodatku klient jest "ciążki" do takiej współpracy.

    Do głowy przychodzą mi tylko dwa sensowne rozwiązania.
    1. Poprawienie FV i wymiana klienta + ponowne wysłanie JPK
    2. Skasowanie tej złej fv i wystawienie z jakiejś pomocniczej numeracji
    (np. inny magazyn) nowej fv z datą majową. Kwotowo będzie to samo na
    deklaracjach - czyli odpada korygowanie. JPK trzeba wysłać ponownie (my
    i on).
    Tylko w księdze, taka fv wystawiona z datą majową będzie jak na patelni
    miała numerację zapisów z lipca. Zresztą wyksięgowanie fv i poprawienie
    nabywcy też będzie wymagało ponownego zaksięgowania z aktualnym
    licznikiem wpisów dziennika.

    Z każdej strony do bani.