  • 1. Data: 2024-01-25 19:51:37
    Temat: KSEF - jakies plusy?
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Zastanawiam sie jak to bedzie działac i widze jeden potencjalny plus.
    Czy jezeli po wprowadzeniu obowiazkowego ksef wejde na swoje konto w
    podatki.gov.pl to bede widział wszystkie faktury kosztowe i nie bedzie
    trzeba ich recznie wprowadzac?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Bądź odważny. A jeżeli nie jesteś, udawaj, ze jesteś.

  • 2. Data: 2024-01-25 20:43:08
    Temat: Re: KSEF - jakies plusy?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-01-25 o 19:51, Budzik pisze:
> [...]
    > Czy jezeli po wprowadzeniu obowiazkowego ksef wejde na swoje konto w
    > podatki.gov.pl to bede widział wszystkie faktury kosztowe i nie bedzie

    Chyba nie do końca. Jakies pół roku temu pytałem autorów programu,
    którego używam jak będzie wyglądała integracja z Ksef i o ile w kwestii
    wstawienia własnej faktury do systemu zapewniano mnie, że wszystko się
    cacy odbędzie i się wytransferuje ze wszystkimi szykanami/raprtami itp
    to obróbka obcych (kosztowych faktur przez Ksef) na dzień udzielania
    informacji wyglądała słabo - za mało jest danych w specyfikacjach itd.
    Dodatkowo p atrząc tak po ludzku okiem użytkownika, to nawet jeśli Twój
    system księgowy będzie zintegrowany
    i zaciągnie te faktury do programu, to i tak będziesz musiał coś odklikać,
    żeby to zadekretować w odpowiednie kolumny.
    A jeśli nie masz programu księgowego, to tylko ściągniesz te faktury i
    nic więcej.

  • 3. Data: 2024-01-25 22:51:37
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik cef c...@i...pl ...

> [...]
    > musiał coś odklikać, żeby to zadekretować w odpowiednie kolumny.
    > A jeśli nie masz programu księgowego, to tylko ściągniesz te

    Korzystam z emikrofirmy na stronie ministerstwa...
    wiec nie widze problemu zeby oni zaciagneli sobie własne dane do
    własnego programu.
    Ale szczerze powiedziawszy nie widze rowniez problemów o których
    piszesz w przypadku innych programów - przeciez to musi być opisane
    standardami - inaczej nie miałoby to zadnego sensu.
    A do wpisania faktury w koszty nie potrzeba przeciez wielu danych...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    jest mniemanie, że się nie ma go wcale." Nikos Kazantzakis

  • 4. Data: 2024-01-26 06:58:33
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-01-25 o 22:51, Budzik pisze:
> [...]
    > standardami - inaczej nie miałoby to zadnego sensu.
    > A do wpisania faktury w koszty nie potrzeba przeciez wielu danych...

    Zakładam, że z zaciągnięciem nie będzie problemu, ale pozostanie
    dekretowanie,
    bo nie sądzę, żeby system księgowy sam sobie poradził z ustalaniem czy
    to faktura za paliwo czy parking czy naprawę z różnym procentowo
    odliczeniem VAT czy to zwykły koszt czy zakup materiału czy częściowy
    nkup. Więc wklepywać może nie trzeba będzie, ale odklikać każdą tak.

  • 5. Data: 2024-01-26 12:13:50
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Jan 2024 06:58:33 +0100, cef napisał(a):

> [...]
    > odliczeniem VAT czy to zwykły koszt czy zakup materiału czy częściowy
    > nkup. Więc wklepywać może nie trzeba będzie, ale odklikać każdą tak.

    Ale przecież różne systemy już od dawna zaciągają dane elektronicznie:
    Optima, CDN-XL, Enova itd itp.
    Od kilku lat mogą też dane zaciągać z plików graficznych (pdf, jpg itp) za
    pomocą mechanizmów OCR. A to jest trudniejsze, bo "każda" faktura jest
    inna: od brutto, od netto, wąska z fiskalki za paliwo, z dodatkowymi kodami
    albo danymi dotyczącymi pozycji (np. nr partii towaru) itd. I programy
    sobie radzą.
    Oczywiście jest jeszcze EDI / ECOD już chyba ze 30 lat, ale to działa w
    prawie każdym polskim programie prawidłowo. Oraz większości europejskich, w
    tym we wszystkich chyba odmianach SAP.

    W przypadku KSEF jest o tyle łatwiej, że jest standaryzacja.
    Program wczytuje dane i jeśli nie zadziała algorytm (np. paliwo 50% VAT i
    75% KUP) to program pyta i po wprowadzeniu schematu następną taką fakturę
    łyknie bez pytania.
    Poza tym jest możliwość zaczytywania faktur nie tylko kosztowaych, ale i
    "handlowych", z automatycznym dopisywaniem nowych pozycji towarów bądź
    usług i dopisywaniem nowych kontrahentów.

    Przykład:
    https://www.comarch.pl/erp/ksef/

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2024-01-26 12:16:17
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Jan 2024 12:13:50 +0100, Adam napisał(a):

    > (...)
    > Przykład:
    > https://www.comarch.pl/erp/ksef/

    drugi przykład:

    https://pomoc.comarch.pl/optima/pl/2024/index.php/do
    kumentacja/zakladka-ksef-na-dokumentach-handlowych/

    to samo krócej:
    https://tiny.pl/cz5jb

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2024-01-26 13:53:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Jan 2024 21:51:37 -0000 (UTC), Budzik wrote:
    > Użytkownik cef c...@i...pl ...

    > Korzystam z emikrofirmy na stronie ministerstwa...
    > wiec nie widze problemu zeby oni zaciagneli sobie własne dane do
    > własnego programu.

    Powinni potrafic ... ale drobnego klikania i tak nie unikniesz.
    Bo skąd program ma wiedziec, czy to towar handlowy na magazyn, czy w
    koszta, czy do amortyzacji, czy do niepełnego odliczenia.
    Ale zawsze to duzo mniej roboty.

    > Ale szczerze powiedziawszy nie widze rowniez problemów o których
    > piszesz w przypadku innych programów - przeciez to musi być opisane
    > standardami - inaczej nie miałoby to zadnego sensu.

    Powinno tak być, ale format dośc nowy. Tym niemniej powinni potrafic
    zaimportować - jak nie już, to wkrótce.

    Tylko, ze w dużych firmach dochodzą inne problemy:
    -przyszła faktura ... ktos powinien sprawdzic, ze zasadna.
    Że w ogole towar przyszedł, ze ilość dobra, ze cena dobra.

    -taki mały przykład - faktura z hotelu.
    A kto był w delegacji, a jak zapłacił ?

    J.