  • Data: 2007-09-26 13:09:37
    Temat: Re: Remanent "niedokończonych" produktów
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 26 Sep 2007, Dyzmund wrote:

    > U mnie chodzi o nieco inną umowę
    > - etapy nie są oceniane, tylko efekt końcowy, klient odbiera gotowy budynek
    > - płatności w formie zaliczek, płacone są w trakcie budowy wg sztywnego
    > harmonogramu bez względu na pogodę
    > - jeśli zerwę umowę to zwracam zaliczki tak jak u ciebie tommyz

    Teraz cięcie:

    > Zastanawiam się nad sprawą ksiegowania kosztów, jeśli zaliczki byłyby
    > nieopodatkowane a materiały stanowiły koszt to powstaje w KPiR strata do
    > momentu wystawienia faktury końcowej a to się fiskusowi może niepodobać.

    Jeśli owe materiały nie są "przekazane klientowi", to przecież pojawią
    się w remanencie - czy w postaci towaru czy półwyrobu, prawda?

    > Przecież firma dostała pieniądze i oprócz opłacenia materiałów zostaje jej
    > nawet jakiś dochód.
    > Intuicja podpowida mi, że albo zaliczki w tym przypadku są jednak dochodem
    > albo materiały nie są kosztem

    IMO, o ile nie ma przepisów szczególnych (a nikt ich dotąd nie podał),
    jest tak:
    - jeśli przedmiot umowy został *sprzedany*, to oczywiście wydatki są KUP
    - powyższe ma zastosowanie również przy częściowej sprzedaży dla
    wydatków które dotyczą owej części
    - jeśli przedmiot umowy *nie* został sprzedany, to wywalenie z kosztów
    następuje poprzez remanent. Bo ten przedmiot umowy (lub jego części
    składowe) pęta się w majątku firmy i w ten sposób zostanie zaliczony
    do majątku jako "podniesienie przychodu").

    Sam pisałeś o tym remanencie. Dlaczego teraz go pomijasz w rozważaniach?

    pzdr, Gotfryd