    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Date: Sat, 4 Jul 2015 10:02:52 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Sens amortyzacji

    On Fri, 3 Jul 2015, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > Tylko dlaczego ujęcie cennych rzeczy ma być inne niż ujęcie mniej cennych?

    Bo jak już pisali, to Ty odwracasz pojęcia.
    Jakby ściśle trzymać się zasady "odliczenia kosztów służących celowi",
    to młotek wart 5 zł też odliczałbyś przez parę lat.
    Aż do fizycznego zużycia i przekazania resztek na złom.
    Ba, ołówek też powinieneś pod koniec każdego okresu rozliczeniowego
    zmierzyć i odliczyć kolejną zużytą część :>

    Po prostu ustawodawca uznał, że przy drobiazgach można odpuścić
    ŚCISŁE trzymanie się tej zasady i pozwolić na zaliczanie w koszty
    "z góry", w momencie rozpoczęcia "zużywania".
    To ostatnie podkreślam, bo w archiwach powinien być post Maddy,
    opisującej jak kiedyś kontrola skarbowa po prawdzie nie czepiała się
    bardzo, ale zwróciła uwagę, że bodaj paczka papieru komputerowego
    nie powinna (jeszcze) być w kosztach.
    Dlaczego?
    Ano, bo była NIEROZPAKOWANA, co dowodziło, że jeszcze nie zaczął
    się okres "zużywania" :P

    FYI: przy KPiR materiały w ogóle wolno zaliczać w koszty "z góry",
    co tym bardziej jest wyjątkiem.
    Ale już wyposażenia nie - przepis z ustawy obowiązuje wszystkich,
    i prawo do zaliczenia (jednorazowo) z KUP oszem jest, ale z momentem
    ROZPOCZĘCIA UŻYWANIA :>
    I bardzo proszę o nieargumentowanie, że to "gorący zapas na
    umowę serwisową", bo przecież jak ów "zapas" jest niesprawdzony,
    to jaki tam on "gorący", może okazać się fabrycznie zepsuty ;>

    > Zasada PIT chyba powinna być jasna. Płacisz od ZYSKU.

    Tak.
    Ale "majątek w DG" jest NADAL "majątkiem w DG", i z tego
    że kupiłeś ołówki nie wynika, że one przestały być Twoje.
    Jak zamienisz pieniądze na ołówki to majątku masz tyle
    samo.
    Jak zostanie Ci nadmiar zużytego towaru czy wyposażenie,
    to ustawodawca nie wnika, czy wtopiłeś na zbędnym zakupie,
    czy też celowo "nakupiłeś na zapas" - to jest Twoje, tak
    jakbyś to kupił nie prowadząc DG.
    Czyli podatek się należy.
    Tyle, że dla "drobiazgów" (podatek) należy się dopiero
    w momencie remanentu, a przy DG OF (dla niektórych kosztów)
    w ogóle tylko przy remanencie kończącym DG.
    I te pół niezużytego ołówka ściśle rzecz biorąc NIE BYŁOBY
    podstawą do zaliczenia w koszty - tylko żeby nie przesadzać,
    robi się wyjątek i przyjmuje, że w momencie pierwszego
    naostrzenia taki ołówek jest kosztem (we wszystkich DG),
    a przy KPiR (jest kosztem) wręcz w momencie zakupu.

    Nie rób tylko z wyjątku zasady.

    > A przez amortyzację
    > płacę nie od zysku, a od przychodu,

    Nieprawda.
    CO DO ZASADY majątek w DG kupujesz z UPRZEDNIO zarobionych
    i opodatkowanych pieniędzy!
    (no dobra, pożyczone też mogą być)

    > no to właśnie o tym piszę.

    Ale to jest właśnie ZASADA. "Tak ma być".
    A Ty próbujesz postawić ją na głowie bazując na tym, że ustawodawca
    dla uproszczenia życia pozwolił na zaliczanie niektórych kosztów
    "z góry", momencie rozpoczynania używania bądź (niekiedy) wręcz
    w momencie zakupu.

    > A zabrzmiałeś tak, jakbym nie rozumiał i jakby to
    > narzędzie dawało MI jakieś znaczące możliwości, których nie dostrzegam.

    Nie dostrzegasz faktu, że wyjątek traktujesz jak zasadę!

    pzdr, Gotfryd