    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Sat, 1 Nov 2003 00:25:57 +0100

    On Fri, 31 Oct 2003, 100ry wrote:
    [...]
    >+ To, że Zarząd Wspólnoty zleci czynności księgowe firmie VAT-owskiej
    >+ chyba nie rozwiązuje sprawy VATu Wspólnoty.

    ...no to może się pospieszyłem :)
    Przeoczyłem że wspólnota musi "osobiście" dokonać rozliczeń,
    jeśli powierzono zarząd.
    Ale spytam (*spytam*, bo nie wiem czy w dużej wspólnocie tak
    wolno - bo w małej na pewno !):

    >+ Przecież to Wspólnota, która ma swój NIP , REGON, konto bankowe
    >+ zawiera umowy na dostawę ciepła, wody i wywóz śmieci.

    ...czy istnieje powód, dla którego umowę musiałaby zawierać
    wspónota ? Patrząc na twój cytat:

    >+ Zgodnie z Ustawą o własności lokali:
    >+ "Zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono
    >+ w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany:

    ...a jeśli "nie powierzono" ?
    Co stoi na przeszkodzie żeby każdy lokator zawarł umowę z kim
    innym niż wspólnota ?
    Oczywistym jest że:
    - przy zakupie energii elektrycznej *w zasadzie tak jest*.
    Owszem, widzę problem: kto ma zawrzeć umowę na oświetlenie
    klatki schodowej i innych części wspólnych :)
    - przy zakupie wody mogłoby tak być. Żaden zakład wodociągowy
    (prawdopodobnie) nie zgodzi się na patyczkowanie się z osobnymi
    lokalami; niemniej: dlaczego nie pośrednik ? Owszem, widzę
    problem: rozliczanie strat... :]
    - przy zakupie ciepła... w zasadzie, poza próbą "uchylania się"
    też mogłoby tak być.

    Hm...
    [...]
    >+ który samodzielnie rozlicza zaliczki i koszty jest tylko USŁUGOBIORCĄ.
    >+ Zarządcę lub Zarząd można odwołać w każdej chwili, a zawarte umowy przez
    >+ Wspólnotę będą nadal obowiazywać i będzie realizował je nowy Zarządca.

    ...o ile umowy były zawarte przez wspólnotę.
    Jak dla mnie - na razie nie jest oczywiste dlaczego umowę
    o dostawę energii elektrycznej miałaby zawierać wspólnota ?
    Przy odrobinie uwagi pewnie dałoby się tak zawrzeć umowę,
    żeby nawet zmiana zarządzcy nie powodowała konieczności
    wyłączenia światła na klatce :)

    [...]
    >+ Firma np. biuro podatkowe (które jest Vatowcem), rozlicza
    >+ koszty mediów Wspólnoty, a nie swoje.

    Oczywiście.

    >+ I jeżeli Wspólnota nie jest Vatowcem to problem pozostaje.
    >+ Czy prawidłowo rozumuję ?

    Wygląda że tak :), na pewno z praktycznego punktu widzenia.
    Trzymając się przykładu z prądem:
    - umowę o dostawę do lokalu zawiera każdy właściciel
    - umowę o dostawę "na klatkę" zawiera... no i właśnie. Tu
    chyba problem jest - bo w małej wspólnocie *na pewno*
    mogą ją zawrzeć współwłaściciele (po prostu podpisują
    *wszyscy* !), a w dużej - po pierwsze nie wiem czy
    mogą a po drugie mogłoby to być lekko skomplikowane :)

    pozdrowienia, Gotfryd