    From: "100ry" <1...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: VAT we wspolnocie
    Date: Sat, 1 Nov 2003 17:27:55 +0100

    WITAM :)

    > Przeoczyłem że wspólnota musi "osobiście" dokonać rozliczeń,
    > jeśli powierzono zarząd.
    > Ale spytam (*spytam*, bo nie wiem czy w dużej wspólnocie tak
    > wolno - bo w małej na pewno !):

    W dużej wspólnocie tak samo Panie Godrydzie.
    Zawsze to wspólnota się rozlicza de facto z Urzędem Skarbowym.
    Art. 18. [ Zarząd nieruchomością wspólną ]
    1. Właściciele lokali mogą w umowie o ustanowieniu odrębnej własności lokali
    albo w umowie zawartej później w formie aktu notarialnego określić sposób
    zarządu nieruchomością wspólną, a w szczególności mogą powierzyć zarząd
    osobie fizycznej albo prawnej.
    3. Jeżeli sposobu zarządu nie określono w umowie, o której mowa w ust. 1,
    lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza, obowiązują zasady określone
    w niniejszym rozdziale.
    Art. 20. [ Wybór i odwołanie zarządu ]
    1. Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami niewyodrębnionymi, jest
    więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze
    jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być
    wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich
    grona.
    2. Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą być w każdej chwili na mocy
    uchwały właścicieli lokali zawieszeni w czynnościach lub odwołani.

    > ...czy istnieje powód, dla którego umowę musiałaby zawierać
    > wspólnota ? Patrząc na twój cytat:

    Bo istnieje coś takiego jak nieruchomości wspólne i każdy współwłaściciel
    MUSI "uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem
    nieruchomości wspólnej".
    To Wspólnota, którą reprezentuje Zarząd lub Zarządca, z którym zawarto umowę
    o zarządzanie, zawiera umowy na utrzymanie nieruchomości wspólnej i na
    potrzeby swoich członków.
    Art. 21. [ Zadania zarządu ]
    1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i reprezentuje ją na
    zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a poszczególnymi właścicielami
    lokali.
    2. Gdy zarząd jest kilkuosobowy, oświadczenia woli za wspólnotę mieszkaniową
    składają przynajmniej dwaj jego członkowie.
    3. Zarząd na podstawie pełnomocnictwa, o którym mowa w art. 22 ust. 2,
    składa oświadczenia w celu wykonania uchwał w sprawach, o których mowa w
    art. 22 ust. 3 pkt 5, 5a i 6, ze skutkiem w stosunku do właścicieli
    wszystkich lokali.

    > ...a jeśli "nie powierzono" ?

    Jeśli "nie powierzono" to obowiązują przepisy Ustawy o własności lokali
    art.18 ust.3

    > Co stoi na przeszkodzie żeby każdy lokator zawarł umowę z kim
    > innym niż wspólnota ?

    (UWL) art.21 ust.1. Zarząd kieruje sprawami wspólnoty mieszkaniowej i
    reprezentuje ją na zewnątrz oraz w stosunkach między wspólnotą a
    poszczególnymi właścicielami lokali.
    Art.6 Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania,
    pozywać i być pozwana.

    Albo robi to Zarządca, któremu udzielono takich pełnomocnictw w umowie o
    zarządzanie. No przecież po to UWL została uchwalona, aby mogły zacząć
    działać Wspólnoty mieszkaniowe, które reprezentują właścicieli lokali. I
    tylko z nią firmy powinny i MUSZĄ zawierac umowy. Inaczej 100 członków
    pojedynczo zrobiłoby bałagan, za który wszyscy by musieli solidarnie
    odpowiadać ???

> [...]
    > Owszem, widzę problem: kto ma zawrzeć umowę na oświetlenie
    > klatki schodowej i innych części wspólnych :)
    > - przy zakupie wody mogłoby tak być. Żaden zakład wodociągowy
    > (prawdopodobnie) nie zgodzi się na patyczkowanie się z osobnymi
    > lokalami; niemniej: dlaczego nie pośrednik ? Owszem, widzę
    > problem: rozliczanie strat... :]
    > - przy zakupie ciepła... w zasadzie, poza próbą "uchylania się"
    > też mogłoby tak być.
    >
    > Hm...
    > [...]
    >
    > ...o ile umowy były zawarte przez wspólnotę.

    Umowy powinny być zawarte przez Wspólnotę. Jest to w interesie niezależności
    członków Wspólnoty,
    Nie muszą obawiać się o ich realizacje przy zmianach Zarządu lub Zarządcy.
    Po co kombinować z zapisami w umowach.

    > Oczywiście.

    > NO TO DLACZEGO ADM, PGM i inni zarządcy VAT-owi doliczają jakiś VAT do
    kosztów mediów we Wspólnocie, która zarządza, skoro WSPÓLNOTA NIE jest
    VAT-owcem ?

    > Wygląda że tak :), na pewno z praktycznego punktu widzenia.
    > Trzymając się przykładu z prądem:
    > - umowę o dostawę do lokalu zawiera każdy właściciel
    > - umowę o dostawę "na klatkę" zawiera... no i właśnie. Tu
    > chyba problem jest - bo w małej wspólnocie *na pewno*
    > mogą ją zawrzeć współwłaściciele (po prostu podpisują
    > *wszyscy* !), a w dużej - po pierwsze nie wiem czy
    > mogą a po drugie mogłoby to być lekko skomplikowane :)

    Ale właśnie po to Ustawodawca w 1994 roku powołał do życia Wspólnoty
    Mieszkaniowe, aby to one reprezentowały współwłaścicieli w sprawach między
    nimi a dostawcami mediów i usług :
    . do nieruchomości wspólnej
    oraz
    . do ich lokali.