  • 1. Data: 2004-09-27 10:42:05
    Temat: Zakup samochodu osobowego - VAT i amortyzacja
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    Witam,

    Zakup samochodu osobowego przy prowadzeniu DG. Wartość brutto
    samochodu ok. 55.000 zł. Zakup na kredyt. Wpłata własna 25.000, kredyt
    30.000 zł.

    Przeszukując archiwa wiem już, że:
    - mogę odliczyć 50% VAT, nie więcej niż 5.000 zł,
    - mogę wliczyć w koszty amortyzację liczoną metodą liniową,
    - nie mogę liczyć amortyzacji metodą degresywną.

    Nie mogę jednak znaleźć odpowiedzi na pytania:
    - amortyzację liczę od ceny netto (ok. 45.000), czy od ceny brutto
    pomniejszonej o odpis pod. VAT (50.000)?
    - raty odsetkowe wliczam w koszty pomniejszając tym samym podstawę
    opodatkowania?
    - przy kredycie jest coś takiego jak prowizja przygotowawcza, ok. 5%
    wartości całego kredytu (prowizja doliczana jest do kredytu). Przy
    kredycie 30.000 zł, na samochód mam 28.500 zł, 1.500 zł, to owa
    prowizja; czy stanowi to koszt pozwalając tym samym na obniżenie w
    miesiącu zawarcia umowy kredytowej podstawy do opodatkowania, czy
    prowizja zwiększa wartość samochodu netto i tym samym miesięczną
    ratę amortyzacji?
    - czy nic się nie zmieniło odnośnie zastosowania amortyzacji
    degresywnej odnośnie samochodów osobowych?
    - jak wygląda kwestia późniejszej sprzedaży? jeśli mam samochód w
    EST i odliczyłem VAT, to przy sprzedaży muszę wystawić fakturę
    VAT, ale przy zakupie odliczyłem tylko 50% VAT... Jaki VAT z
    faktury sprzedaży będę musiał zanieść do US?

    Dziękuję za wszelkie wskazówki
    Andrzej

  • 2. Data: 2004-09-27 11:52:07
    Temat: Re: Zakup samochodu osobowego - VAT i amortyzacja
    Od: "pawelWN" <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    w najnowszym "Proficie" jest ciekawy artykuł na temat rozliczania samochodów
    zarówno osobowych jak i ciężarowych.

    --
    pozdrawiam
    pawelWN

  • 3. Data: 2004-09-27 14:01:53
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

> [...]
    > - mogę wliczyć w koszty amortyzację liczoną metodą liniową,
    > - nie mogę liczyć amortyzacji metodą degresywną.

    JESLI SAMOCHOD JEST UZYWANY MOZESZ AMORTYZOWAC GO 30 M-CY(DODATKOWO)

    > Nie mogę jednak znaleźć odpowiedzi na pytania:
    > - amortyzację liczę od ceny netto (ok. 45.000), czy od ceny brutto
    > pomniejszonej o odpis pod. VAT (50.000)?
    OD CENY NETTO+NIEODLICZONY VAT

    > - raty odsetkowe wliczam w koszty pomniejszając tym samym podstawę
    > opodatkowania?
    TAK
> [...]
    > miesiącu zawarcia umowy kredytowej podstawy do opodatkowania, czy
    > prowizja zwiększa wartość samochodu netto i tym samym miesięczną
    WAZNY JEST MOMENT PRZYJECIA DO UZYWANIA(PRZEZ CIEBIE) JESLI NP. PRZYMUJESZ
    GO DO UZYWANIA 10.10.04(ZGODNIE Z DATA REJESTRACJI) WSZYSTKIE KOSZTY
    PONIESIONE PO TEJ DACIE DAJESZ W KOSZTY, PRZED TA DATA PODNOSISZ WARTOŚĆ
    SAMOCHODU
> [...]
    > VAT, ale przy zakupie odliczyłem tylko 50% VAT... Jaki VAT z
    > faktury sprzedaży będę musiał zanieść do US?
    NO (WYDAJE SIE) ZE PRZY SPRZEDAZY MUSISZ NIESTETY ODPROWADZIC DO URZEDU CALY
    VAT, NIEZLAEZNIE OD TEGO ILE ODLICZA SOBIE TAMTA STRONA I TY PRZY ZAKUPIE.
    > Dziękuję za wszelkie wskazówki
    > Andrzej
    GDYBYS CHCIAL WIECEJ WSKAZOWEK MOJE GG 3591527
    POZDR.
    KJ

  • 4. Data: 2004-09-27 15:48:16
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    On Mon, 27 Sep 2004 16:01:53 +0200, "Profil1" <j...@n...pl>
    wrote:

    >GDYBYS CHCIAL WIECEJ WSKAZOWEK MOJE GG [...]

    Dziękuję bardzo za odpowiedź :-)

    Pozdrawiam
    AS

  • 5. Data: 2004-09-27 19:29:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Sep 2004, Profil1 wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > faktury sprzedaży będę musiał zanieść do US?
    >+ NO (WYDAJE SIE) ZE PRZY SPRZEDAZY MUSISZ NIESTETY ODPROWADZIC DO URZEDU CALY

    Hm... dobrze że się wydaje... ;)
    Nie zapodawał ktoś tu przepisu wskazującego że taka sprzedaż jest
    zwolniona ? Jakoś tak z pamięcią nietęgo, ale AFAIR to komentowałem
    wnioski z któregoś artykułu w prasie: sprzedaż jest ZWOLNIONA, ale
    być może trzeba będzie dokonać korekty *VATu naliczonego*.
    Czyli "oddać" z owego VATu. Ale część. I z połowy a nie z całości,
    jakby nie patrzeć...

    >+ NIEZLAEZNIE OD TEGO ILE ODLICZA SOBIE TAMTA STRONA I TY PRZY ZAKUPIE.

    Jakoś tam mam wątpliwości :] (szczególnie co do odliczania czegokolwiek
    przez "tamtą stronę" !)
    BTW: PISANIE WIELKIMI LITERAMI INTERPRETOWANE JEST JAKO KRZYKI ! :)

    >+ GDYBYS CHCIAL WIECEJ WSKAZOWEK MOJE GG 3591527

    Nieładnie tak poza grupą... podyskutować nie można ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 6. Data: 2004-09-28 11:40:46
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    wrote:

    >TAK

    W US (Tychy) jedna taka pani poinformowała mnie, że <cytat>kredyt nie
    jest na firme, a na samochód, i jest moim kredytem a nie kredytem na
    DG; w związku z czym nie mogę traktować odsetek od kredytów jako koszt
    DG. Poza tym samochód jest współwłasnością banku</cytat>. Nie dało się
    jej wyjaśnić, że bank ma tylko cesje praw z AC i zastaw, który nie
    przenosi własności, a jedynie wymaga, by np. przed zbyciu pojazdu bank
    był o tym poinformowany.

    Oczywiście nie dałem wiary tym wyjaśnieniom, więc zapytałem w banku
    :-) I jak sądziłem, odsetki od kredytu stanowią koszt DG i jak
    najbardziej mogą być kosztem uzyskania przychodu. Bardziej wierzę pani
    z banku, niż pani z US, no... ale ta ostatnia ma tu więcej do gadania,
    niestety... Jak więc jest z tymi odsetkami? Są kosztem prowadzonej DG
    czy nie?

> [...]
    >GO DO UZYWANIA 10.10.04(ZGODNIE Z DATA REJESTRACJI) WSZYSTKIE KOSZTY
    >PONIESIONE PO TEJ DACIE DAJESZ W KOSZTY, PRZED TA DATA PODNOSISZ WARTOŚĆ

    Pani z banku stwierdziła, że prowizja jest kosztem DG, a więc mogę
    pomniejszyć podstawę opodatkowania w miesiącu zawarcia umowy
    kredytowej. Mogą być jednak dwa przypadki:
    1) prowizja płacona od zawarcia umowy w dniu jej zawierania,
    2) prowizja wliczona w kredyt, i spłacana w ratach z pozostałą kwotą
    kredytu, oraz z naliczanymi od niej odsetkami.
    Jakby to wyglądało w pkt. 2?

    >czy nic się nie zmieniło odnośnie zastosowania amortyzacji

    Wyjaśnienia US (Tychy!) są pokrętne. Otrzymuję informację, że mogę
    odliczyć w pierwszym roku 30%, potem 20% (art. 22k ust. 4), po czym na
    moje uciążliwe jak mniemam dla tej pani dopytywanie, czy aby na pewno
    dotyczy to nowych samochodów osobowych, po jakiś 10 min. poinformowano
    mnie, że nie mogę skorzystać z tego przepisu, hmm? Jak więc z tym
    jest? Pozostaje tylko liniowa 20% rocznie?

    ***

    A jak to wygląda w przypadku leasingu? Nie pytam o szczegóły, a raczej
    o wady i zalety - może ktoś ma jakieś ciekawe doświadczenia. Martwi
    mnie taka sytuacja: utrata pojazdu (np. w przypadku kradzieży lub
    wypadku) - jak to wygląda w przypadku leasingu? W przypadku kredytu
    bank ma cesje AC do wysokości pozostałych rat kapitałowych, reszta
    jest moja; w przypadku leasingu właścicielem jest leasingodawca, a
    więc czy ja pozostaję z niczym?

    Pozdrawiam
    AS

  • 7. Data: 2004-09-28 13:29:27
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

> [...]
    > DG; w związku z czym nie mogę traktować odsetek od kredytów jako koszt
    > DG. Poza tym samochód jest współwłasnością banku</cytat>.
    UMOWE KREDYTOWA MASZ PODPISANA NA FIRME. PIENIEDZE IDA Z TWOJEGO RACHUNKU
    BANKOWEGO-FIRMOWEGO.SAMOCHOD JEST W EWIDENCJI SRODKOW TRWALYCH WIEC JAK
    MOZNA TWIERDZIC ZE TO KREDYT NIE JEST ZWIAZANY Z DG??? W TAKIM RAZIE NIKT Z
    OSOB FIZ.PROW.DZIAL.GOSP. NIE MOZE WYKORZYTYWAC KREDYTOW W SWOJEJ
    DZIALALNOSCI?? JAKAS BZDURA. MASZ GO W EWIDENCJI A WIEC WSZSTKO JEST
    KOSZTEM.
> [...]

    > pomniejszyć podstawę opodatkowania w miesiącu zawarcia umowy
    > kredytowej. Mogą być jednak dwa przypadki:
    TZN. NIE W MIESIACU ZAWARCIA UMOWY ALE W MOMENCIE FAKTYCZNEGO PONIESIENIA
    KOSZTU, CZYLI JAK CI POTRACA PROWIZJE.
    > 1) prowizja płacona od zawarcia umowy w dniu jej zawierania,
    JESLI ZAPLACILES JA PRZED DATA PRZYJECIA DO UZYWANIA SAMOCHODU, PROWIZJA TA
    PODNOSI JEGO WARTOSC.PO TEJ DACIE JEST KOSZTEM.
    > 2) prowizja wliczona w kredyt, i spłacana w ratach z pozostałą kwotą
    > kredytu, oraz z naliczanymi od niej odsetkami.
    > Jakby to wyglądało w pkt. 2?
    CZYLI PO DACIE PRZYJECIA DO UZYWANIA - JEST KOSZTEM.
    ANO NIC. EWENTUALNIE TAK JAK PISALEM JELI JEST UZYWANY 30 M-CY AMORTYZACJA.
> [...]
    > mnie, że nie mogę skorzystać z tego przepisu, hmm? Jak więc z tym
    > jest? Pozostaje tylko liniowa 20% rocznie?
    NO I 30 M-CY.
    AHA I JESZCZE JEDNO. MOZESZ TEZ WRZUCIC TEN SAMOCHOD JEDNORAZOWO W KOSZTY
    ALE MUSISZ GO SPRZEDAC PO 12 MIESIACACH. DOBRE ROZWIAZANIE DLA ZMNIEJSZENIA
    PODATKU.
    TRZEBA TYLKO PAMIETAC ZE ZA ROK ZAPLACISZ PODATEK OD CZYSTEGO PRZYCHODU(BEZ
    KOSZTOW).
    PRAWDOPODONIE PANI SIE POMYLILO Z SRODKAMI TRWALYMI DLA GRUPY CHYBA 6. GDZIE
    MOZESZ WYBRAC AMORTYZACJE DEGRESYWNA LUB JEDNORAZOWY ODPIS 30% ROCZNIE.
> [...]
    > bank ma cesje AC do wysokości pozostałych rat kapitałowych, reszta
    > jest moja; w przypadku leasingu właścicielem jest leasingodawca, a
    PRACOWALEM W FIRMIE LEASINGOWEJ PARE LAT, I POWIEM CI ZE WSZYSTKIE
    KALKULACJE GDZIE WYKAZUJE SIE PRZEWAGE LEASINGU NA KREDYTEM SA DOSC
    POKRETNE. WKONCU FIRMA LEASINGOWA TEZ KORZYSTA Z KREDYTU ABY KUPIC CI TEN
    SAMOCHOD NO I DOLICZA SWOJA MARZE.
    > Pozdrawiam
    KJ

  • 8. Data: 2004-09-28 14:38:40
    Od: Andrzej Solich <a...@n...pl>

    On Tue, 28 Sep 2004 15:29:27 +0200, "Profil1" <j...@n...pl>
    wrote:

    >CZYLI PO DACIE PRZYJECIA DO UZYWANIA - JEST KOSZTEM.

    Tylko nie rozumiem jak mam ją rozliczać w kosztach? Kredyt np. na 36
    rat, czyli co miesiąc z kwoty prowizji wliczam 1/36 w koszty? Gdyby
    kredyt był zaciągnięty na 60 rat, niczym by się to nie różniło od
    amortyzacji. Przy krótszym okresie kredytowania wydaje się być to
    niewiele, acz korzystniejsze. Czy wystarczającym dowodem poniesienia
    kosztu jest umowa kredytowa, w której jest wykazana kwota prowizji
    oraz okres trwania umowy?

> [...]
    >KALKULACJE GDZIE WYKAZUJE SIE PRZEWAGE LEASINGU NA KREDYTEM SA DOSC
    >POKRETNE. WKONCU FIRMA LEASINGOWA TEZ KORZYSTA Z KREDYTU ABY KUPIC CI TEN

    Słusznie, przy czym zawierane umowy pomiędzy leasingodawcą a bankiem
    są znacznie korzystniejsze niż z indywidualnymi klientami, jak i
    zarazem firma leasingowa zazwyczaj taniej kupuje również samochody.

    Ale co z utratą pojazdu (kradzież, zniszczenie, etc.)? Firma
    leasingowa ma ubezpieczenie AC, więc żadne problem, przerzuca ryzyko
    na firmę ubezpieczeniową. Co jednak z leasingobiorcą? Czy umowy
    leasingowe są jakoś ubezpieczone?

    Pozdrawiam
    AS

  • 9. Data: 2004-09-28 15:21:53
    Od: "Profil1" <j...@n...pl>

    no tak jest kosztem,
> [...]
    > niewiele, acz korzystniejsze. Czy wystarczającym dowodem poniesienia
    > kosztu jest umowa kredytowa, w której jest wykazana kwota prowizji
    najlepiej gdybys mial potwierdzenie wplaty(zaplaty) ewentualnie wyciag na
    ktorym jest pobrana prowizja lub umowa ktora np. okresla ze zostanie
    uruchomiona kwota kredytu z ktorego zostanie potracona prowizja. Jesli masz
    KPiR w koszty dajesz w momencie faktycznej zaplaty jesli masz pelna
    ksiegowosc rozliczasz miedzyokresowo dzielisz na ilosc rat kredytu.

    > Słusznie, przy czym zawierane umowy pomiędzy leasingodawcą a bankiem
    > są znacznie korzystniejsze niż z indywidualnymi klientami, jak i
    > zarazem firma leasingowa zazwyczaj taniej kupuje również samochody.
    Na kredycie moga miec 2 pkt.mniej, przy zakupie flotowym samochodow od 6-10
    %.
    Mozna zrobic mini kalkulacje - przyslij dane.(j...@p...fm)

    > Ale co z utratą pojazdu (kradzież, zniszczenie, etc.)? Firma
    > leasingowa ma ubezpieczenie AC, więc żadne problem, przerzuca ryzyko
    > na firmę ubezpieczeniową. Co jednak z leasingobiorcą?
    Czy umowy leasingowe są jakoś ubezpieczone?- PRZED CZYM??

    Przy kradziezy zalezy co to za firma(proponuje duze spolki bankowe).
    Zazwyczaj naliczaja ci kare umowna, czyli dyskontuja wszystkie pozostale
    raty na pokrycie tego zadluzenia przeznaczaja wplyw z tytulu odszkodowania.
    Jesli wychodzi nadwyzka oddaja ci kase w innym przpadku musisz doplacic.
    POZDR.
    KJ