  • 1. Data: 2002-04-22 13:11:11
    Temat: delegacja a KPiR
    Od: "Smart Group" <s...@w...pl>

    Witaj ponownie :-)))
    no i mam juz nastepne pytanie, moze jesli ktos z Was bedzie mial czas i
    ochote - to
    mi pomoze, o co bardzo prosze :-)))
    Przegladnelam archiwum grypy, ale nie znalazlam konkretnych informacji na
    ten temat .
    Otoz:
    bylam w sprawach sluzbowych w Warszawie... jak to wszystko wpisuje w KPiR?
    1- bilety kolejowe? normalnie w kolumne 14? i czy tez tak jak wszystko do
    tej pory w ewidencje zakupów VAT?
    2-nocleg? pytania jak wyzej
    3- dieta tu sobie wypisuje nalezna diete ( wg stawek) np na druku delegacji?
    i w 14?
    4-i jeszcze - czy ktos mi wyjasni, co to jest z tymi noclegami i obiadkiem?
    jak to
    wpisuje? bo chyba wg tego nie wpisuje tych pozycji w rejestr zakupów VAT.
    Tu przytaczam co znalazlam w jakim s poradniku internetowym:"Na zakończenie
    należy przypomnieć, że zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt 3b ustawy z dnia 8
    stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
    (Dz.U. nr 11, poz. 50 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy
    podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług
    noclegowych i gastronomicznych. Nabycie przez podatnika usług noclegowych
    podczas delegacji ma zatem ten skutek, że podatek naliczony na fakturach
    dokumentujących nabycie tych usług nie może pomniejszać podatku należnego. W
    tym przypadku, gdy zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnikowi nie
    przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, podatek
    naliczony od nabycia tej usługi zgodnie z przepisem art. 23 ust. 1 pkt 43a
    u.p.d.o.f. stanowi koszt uzyskania przychodu. A zatem w tej sytuacji wartość
    nabytej usługi noclegowej wraz z naliczonym VAT pomniejszy przychód
    podatnika."
    czyli co? wpisuje normalnie fakture, netto i podatek nalizczony - ale potem
    nie wpisuje w ewidencje zakupu VAT? i to wystarczy? czy wpisuje kwote
    brutto? gdzie?

    pozdrawiam serdecznie
    Basia

  • 2. Data: 2002-04-22 19:18:06
    Temat: Re: delegacja a KPiR
    Od: a...@p...onet.pl (Arjos)

    Dn 22 kwi 2002, przeczytalem na grupie pl.soc.prawo.podatki:

> [...]
    >czyli co? wpisuje normalnie fakture, netto i podatek nalizczony - ale
    >potem nie wpisuje w ewidencje zakupu VAT? i to wystarczy? czy wpisuje

    1. Tak
    2. Fakturę w kwocie brutto
    3.Jesli jestes osoba prow. DG - tylko rachunki, zadnych diet
    4. Jak pkt.2 wpisujesz kwote brutto - w ewidencji VAT jest rubryka "zakupy
    ze stawka 0 ,zwolnione i od których odliczenie nie przysluguje"

    --
    Na poczatku byl chaos,
    a potem entropia wciaz rosla...

  • 3. Data: 2002-04-22 21:55:50
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Apr 2002, Arjos wrote:
    [...]
    >+ 3.Jesli jestes osoba prow. DG - tylko rachunki, zadnych diet

    -:O
    A ja to sobie po 18 zł wpisuję ;)
    (nie mam zdrowia w tej chwili szukać - koło 5.00 muszę wstać :>)
    Oczywiście ryczałtu *za nocleg* i innych takich (o ile są)
    to nie ma !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-04-22 22:14:26
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Apr 2002, Smart Group wrote:
    [...nie mam czasu ani ochoty, ale trudno ;)...]
    >+ 1- bilety kolejowe? normalnie w kolumne 14? i czy tez tak jak wszystko do
    >+ tej pory w ewidencje zakupów VAT?

    a. do odliczenia VAT kwalifikują się tylko bilety ponad 50 km
    (czy ja wiem gdzie ty mieszkasz ? :)!)
    Do tego powinny zostać wyposażone w atrybut "VATowości", czyli
    pieczątkę z NIPem - sprawa pt. "chyba można wpisać ręcznie"
    była już na grupie.
    Piszę tak dlatego, że skoro pytasz to pewnie nie wiesz
    że kasy mają stempelek którym "on request" uVATowiają bilet,
    czyli NIPując robią z niego legalną fakturę :) (nabywcy być
    na bilecie nie musi, minister odpuścił)
    b. Możesz odliczać sumę brutto (NIE MUSISZ) odliczać VAT, ale
    jak rozumiem masz chęć (i popieram)
    c. nie znalazłem przepisu pozwalającego zrobić zestawienie
    *zakupów* VAT (sprzedaży - i owszem, w kilku miejscach);
    Niemniej - ponieważ księgowanie delegacji się "rozłazi" :(
    przełuchałem US (niestety -ustnie; zapytanie papierowe ciągle
    czeka na lepsze czasy :() i "pani stwierdziła" że jak będzie
    czytelnie to nikt się nie przyczepi. Zrobiłem druk delegacji
    na którym mam rozliczenia przejazdów *z podsumowaniem VAT*
    (jak na fakturze), fontem 4pt :) zapis że:
    "Podsumowanie przejazdów stanowi również rozliczenie VAT za przejazdy
    ponad 50 km dla potrzeb ewidencji VAT"
    Głowy nie dam...

    >+ 2-nocleg? pytania jak wyzej

    Tylko "papier" (faktura) i w koszty brutto (od usług
    turystycznych nie odlicza się VAT :)!)

    >+ 3- dieta tu sobie wypisuje nalezna diete ( wg stawek) np na druku delegacji?
    >+ i w 14?

    AFAIK tak - sprawdź:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_oq=diata%20die
    ty&as_ugroup=*.podatki&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=
    1&as_miny=2001&as_maxd=22&as_maxm=4&as_maxy=2002&num
    =100&hl=pl
    (chyba ktoś podawał podstawę)

    >+ 4-i jeszcze - czy ktos mi wyjasni, co to jest z tymi noclegami i obiadkiem?

    Nici z biznesu - tylko "goła" diate ryczałtowa 18zł za dzień (na dziś),
    plus technologie zaokrąglania po 12 godzin; mowa o "obiadku" !
    Nocleg oczywiście w koszty. Zdaje się że "sniadanie w rachunku"
    (niektóre hotele oferują) jest ok.
    [...]
> [...]
    >+ nie wpisuje w ewidencje zakupu VAT? i to wystarczy? czy wpisuje kwote

    Zaraz, chwila moment !!!
    Przecież wypełniasz DELEGACJĘ, która jest dowodem wewnętrznym !
    (odmianą DW). Druk możesz kupić, zdobyć lub wymyśleć :)

    Co można - to do delegacji, ładnie podsumować - i wynik
    (jednym wpisem) do KPiR. Dlatego VAT mi bruździł (no bo co:
    skoro bilet, to głupio miejcówki nie wpisywać; a wtedy pojawią
    się pozycje po parę groszy, toż linijka drukowanej ewidencji
    drożej wyjdzie ;>)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    BTW: bilety komunikacji miejskiej tez wpisuję. Jeśli ktoś zna
    przeciwwskazania to bardzo proszę skomentować... !

  • 5. Data: 2002-04-22 23:34:49
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    stanpol.com.pl...
    > On Mon, 22 Apr 2002, Arjos wrote:
    > [...]
    rachunki, zadnych diet

    > -:O
    > A ja to sobie po 18 zł wpisuję ;)

    Ja też, kiedys nie było wolno ale teraz tak
    (przepisu też ne pomnę)

    > Oczywiście ryczałtu *za nocleg* i innych takich
    (o ile są)
    > to nie ma !

    A ryczałt za dojazdy, dlaczego by nie ?

    Sark

  • 6. Data: 2002-04-22 23:39:45
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    stanpol.com.pl...

    > BTW: bilety komunikacji miejskiej tez wpisuję.
    Jeśli ktoś zna
    > przeciwwskazania to bardzo proszę
    skomentować... !

    Tez wpisuję (wałemm), ale jak wychodzi że będę
    dużo korzystał to kupuję pakiet biletów na
    fakturę, prościej

    Sark

  • 7. Data: 2002-04-24 20:09:38
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Apr 2002, Sark wrote:
    [...]
    >+ A ryczałt za dojazdy, dlaczego by nie ?

    Prawdę mówiąc...to powodu nie widzę, ale jakieś
    zastrzeżenia pamiętam; chyba po prostu przepisy nie
    przewidują (dla właściciela DG) niczego poza dietą.
    -:(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2002-04-24 20:14:05
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Apr 2002, Sark wrote:
    [...]
    >+ > BTW: bilety komunikacji miejskiej tez wpisuję.
    [...]
    >+ Tez wpisuję (wałemm), ale jak wychodzi że będę
    >+ dużo korzystał to kupuję pakiet biletów na
    >+ fakturę, prościej

    ...i kiedy wliczasz w KUP ?
    Przy zakupie ? (myślę o zarzucie: przecież Pan
    jeździ prywatnie -:[ !) A może w delegacji ?
    (ale wtedy wskazując "bilety z zakupu nr..." ?)
    Hm...

    BTW: kilka razy widziałem pytanie o bilety miesięczne;
    jeśliba twoja technologia była "podatkowo koszerna" -:)
    to b.m. też powinien... Mi nie zależy to nie sprawdzałem,
    ale proste rzeczy a ile ciekawych wątpliwości :( :>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-04-24 21:22:23
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    .stanpol.com.pl...

    > ...i kiedy wliczasz w KUP ?
    > Przy zakupie ?

    Tak, od razu w tym mommencie

    > (myślę o zarzucie: przecież Pan
    > jeździ prywatnie -:[ !)

    A jak w takim razie odeprzesz zarzut związany z
    zakupem papieru czy tuszu do drukarki "przecież
    Pan może drukować całkiem prywatnie, prowadzi Pan
    dg w domu ? to pewnie dzieci zuzyły na pisanie
    wypracowań, a zakup dyskietek, skąd ja mam miec
    pewność że uzywa ich Pan w dg a dał ich pan swoim
    dzieciom ? ..... i tak dalej aż doprowadzimy to do
    paranoi .....
    Zresztą zawsze można zdać pytanie czy aby
    wszystkie rozmowy telefoniczne wychodzące z US sa
    związane z działałnośią tej "firmy" i czy nie ma
    tam rozmów prywatnych (telefon do szkoły w sprawie
    dziecka, rejestracja do lekarza, tel. do domu bo
    dziecko chore ...)

    > A może w delegacji ?
    > (ale wtedy wskazując "bilety z zakupu nr..." ?)
    > Hm...

    jasne jeszcze na tym bilecie każ sobie postawić
    pieczątke firmową usługobiorcy z datą i jego
    podpisem oraz oświadczeniem że to TY byłeś u niego
    (na wypadek gdyby us twierdził że to "przecież
    mogła Pana żona jechać tramwajem w tamtą stronę"

    a tak generalnie to ja poruszam się "per pedes"
    (bo komputer rzozmiękcza mięśnie :-) ale jak sie
    trafi zlecenie na peryferiach miasta i mam
    podpisana umowę to kupuję od razu bloczek biletów
    (15-20 szt) "na firmę". Zreszta tak mi kiedyś
    powiedziała pani z US.

    > BTW: kilka razy widziałem pytanie o bilety
    miesięczne;
    > jeśliba twoja technologia była "podatkowo
    koszerna" -:)
    > to b.m. też powinien...

    No jak napisałem powyżej, ja tego nie robię
    regularnie ale sporadycznie, jeżeli miąłbym pracę
    związana z codziennymi dojazdami do klienta i
    potrafiłbym wykazać taki związek to nie miałbym
    żadnych zachamowań aby kupić bilet miesięczny (bo
    tak po prostu jest taniej).

    Inna sprawa że te wsszystkie powyższe obawy są
    śmieszne w konfrontacji np. ze sp. z o.o. których
    właściciele wykorzystuja samochody firmowe do
    prywatnych celów bez ograniczeń i zachamowań w tym
    wyjazdy na zagraniczne wakacje (i jest to norma).
    Czy którakolwiek tego typu firma rozlicza się z
    rozmów telefonicznych na podstawie bilingu
    (mieliśmy tyle tyle rozmów firmowych a tyle
    prywatnych) a czy tak robią US'y :-) ?

    Sark

  • 10. Data: 2002-04-24 21:40:28
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl>
    napisał w wiadomości

    > Tak, od razu w tym mommencie

    Dzisiaj zrezygnowalem z komunikacji miejskiej i
    pojechałem do klienta taksówką :-), pobrałem
    rachunek (taksówkaż wpisał "jazda po mieście" a ja
    na drugiej stronie dopisałem cel wyjazdu + podpis
    i data

    Sark

    p.s. uważam że jak cos jest w granicach rozsądku i
    ma uzasadnienie w prowadzonej dg to jest do
    przyjęcia idla us nawet te b.m.