  • 11. Data: 2014-12-25 20:46:24
    Temat: Re: Re: dot.spółdzielni mieszkaniowej - przedawnienie zobowiązania
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Dec 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Tylko który sąd zasądzie wierzycielowi

    Moment.
    Ten element pytania bierze się z pytania które postawiłeś
    obok: w jaki właściwie sposób sp-nia weszła w posiadanie
    tych pieniędzy.
    IMO odpowiedź leży w orzeczeniu na podstawie którego sprzedano
    to mieszkanie. Kto je sprzedał i dlaczego "resztę" wydał sp-ni.

    W zupełności zgoda - jest to ciekawe, i choćby pro publico bono,
    dobrze jakby wątkotwórca objaśnił źródło takiej dyspozycji.
    Przecież komornik nie powinien przelać sp-ni więcej niż się
    należało z JEJ wierzytelności "bo nikt się nie zgłosił po resztę".

    > więcej niż mu się należy
    > i każe zarządzać tym w imieniu dłużnika?

    Ale tu przemyciłeś "element odwrotny", zamieniając kolejność zdarzeń.
    Sąd pewnikiem nie nakazał zarabiania na tych pieniądzach, ale
    ZAKŁADAJĄC że legalnie pozostały w dyspozycji sp-ni, to skoro
    sp-nia dobrowolnie na nich zarobiła, wykazując się prawidłowym
    zarządzaniem pieniędzmi wierzyciela, to zysk jest jego zyskiem.
    Od tego sp-nia oczywiście może potrącić rozsądną "opłatę
    za zarządzanie", bo niby dlaczego nie?

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2014-12-25 21:08:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Dec 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "wg" <w...@n...pl> napisał

    > Ja bym raczej się zastanowił nad konsekwencjami przywłaszczenia tych
    > pieniędzy, a nieodebrania.

    Moment.
    Podaj dokładną treść przepisu który ma stanowić zarzut.
    Przyznam, że ja tu przywłaszczenia nie widzę.

    > Zacznijmy od ustalenia, w jaki sposób SPółdzielnia, czy Wspólnota
    > - bo już nie wiem kto - weszli w posiadanie nienależacych do nich środków. Czemu
    > komornik im przekazał więcej, niż było w tytule wykonawczym?

    O to to.
    W zupełności się zgadzam.

    Tak przy okazji - gdzieś tam "wg" wspominał o przedawnieniu.
    Na mój rozum, JEŚLI prawidłowo mi wychodzi, nie ma o tym mowy.

    Te pieniądze to nie są pieniądze NALEŻNE byłej właścicielce,
    tak jak wynagrodzenie za usługę lub zwrot pożyczki, bo w przypadku
    depozytu są to JEJ pieniądze!
    (dla porządku przypomnę, że przy pożyczce pożyczone pieniądze
    przechodzą na *własność* pożyczkobiorcy).

    I rzeczywiście, próba "przedawnienia" takiego roszczenia byłaby
    próbą potraktowania tych pieniędzy "jak własne", czyli przywłaszczeniem.
    Ale dopóki leżą na wyodrębnionym celowym koncie, IMVHO sprawa
    tak nie wygląda.
    Również zgadzam się z tym o czym wspominałeś - jeśli sp-ni
    nie widzi się konieczność trzymania czyichś pienięzy na swoim
    koncie, powinna skorzystać ze swoistego "biura rzeczy znaleznionych",
    znaczy depozytu sądowego :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2014-12-25 21:52:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 24 Dec 2014, wg wrote:

    > Bo od wyjazdu (ponad 12 lat) nie było z poprzednią właścicielka kontaktu,

    Ale już ustalenie że zmarła tudzież próba uznania za zmarłą zmieni
    diametralnie sprawę terminów.
    No i pojawią się spadkobiercy (w tym możliwość, że będzie nią gmina
    lub skarb państwa).

    > Zarząd swego czasu próbował odnaleźć kogoś z rodziny.

    Jasne.

    > Uświadomiłem sobie, że właściwym pytaniem w tej sprawie byłaby próba
    > ustalenia konsekwencji prawnych 10-cio letniego nieodebrania pieniędzy.
    > I procedur przy tym obowiązujących.

    IMVHO pytając o przedawnienie przedstawiłeś błędne założenie:

    > Widząc tylko kontówkę z rozliczeniem należności na nazwisko byłej
    > właścicielki i wyciągi z konta lokaty przyjąłem, że jest to zobowiązanie
    > podobne do innych.

    ...ano właśnie.
    A jest wysoce prawdopodobne, że to nie są pieniądze jej należne
    (tak jak np. zwrot nadpłaty), lecz JEJ pieniądze (zdeponowane).
    Nie bardzo mi pasuje wersja, że "roszczenie się przedawnia".

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2014-12-27 10:48:09
    Od: wg <w...@n...pl>

    > Zacznijmy od ustalenia, w jaki sposób SPółdzielnia, czy Wspólnota - bo
    > już nie wiem kto - weszli w posiadanie nienależacych do nich środków.
    > Czemu komornik im przekazał więcej, niż było w tytule wykonawczym?

    Spółdzielnia nie wspólnota.
    Komornik nie sprzedawał tego mieszkania, jak formalnie spółdzielnia to
    załatwiła nie wiem na pewno.
    Wyobrażam sobie, że właścicielka wyjeżdżając pozostawiła upoważnienie
    dla spółdzielni - to jest chyba wytłumaczenie do przyjęcia.

    > Zarząd nie powinien w ogóle mieć tego problemu.

    Ale Twoje przekonania nie zmienią rzeczywistości.
    Są pieniądze i chciałem porozmawiać o różnych aspektach problemu.
    Dzięki za dyskusję.

    witek

    ---
    Avast.

  • 15. Data: 2014-12-27 11:04:50
    Od: wg <w...@n...pl>

    > ZAKŁADAJĄC że legalnie pozostały w dyspozycji sp-ni, to skoro
    > sp-nia dobrowolnie na nich zarobiła, wykazując się prawidłowym
    > zarządzaniem pieniędzmi wierzyciela, to zysk jest jego zyskiem.

    _na pewno legalnie_,
    prawdopodobnie była właścicielka pozostawiła upoważnienie dla spółdzielni,

    co do terminu to w 2015 roku mija 10 lat od kiedy pieniądze znalazły się
    na koncie spółdzielni

    dziękuję za dyskusję
    pozdrawiam witek

    ---
    Avast.

  • 16. Data: 2014-12-27 11:49:00
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-12-27 o 11:04, wg pisze:

    > _na pewno legalnie_,
    > prawdopodobnie była właścicielka pozostawiła upoważnienie dla spółdzielni,

    Upoważnienie do czego?

    > co do terminu to w 2015 roku mija 10 lat od kiedy pieniądze znalazły się
    > na koncie spółdzielni

    A kiedy minął termin wypłaty pieniędzy? To znaczy kiedy właścicielka
    pieniędzy zażądała ich wypłaty od depozytariusza? Od tego czasu co
    najwyżej można liczyć przedawnienie.

    --
    Liwiusz

  • 17. Data: 2014-12-27 12:07:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 27 Dec 2014, wg wrote:

    > _na pewno legalnie_,
    > prawdopodobnie była właścicielka pozostawiła upoważnienie dla spółdzielni,

    A widzisz.
    To zmienia postać rzeczy - na początek pojawia się pytanie o zakres
    owego upoważnienia.
    Bo oczywiscie sp-nia ma prawo sprzedać mieszkanie (jeśli było na to
    upoważnienie) i potrącić swoje wierzytelności (jeśli było na to
    upoważnienie), ale nie może tego zrobić "sama" jako pełnomocnik
    (pełnomocnik nie może być stroną transakcji ze sobą, o ile nie
    wynika to z umowy lub przepisu, czy jak to tam dokładnie w KC
    idzie).
    Ergo, sporo piany nabiliśmy na podstawie krótkiego opisu: "brak
    danych wejściowych" :D

    > dziękuję za dyskusję

    Wzajem, napisz co i jak było, bo ciekawie wygląda :)
    (może tylko bez avasta w stopce ;))

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2014-12-27 16:47:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Moment.
    > Podaj dokładną treść przepisu który ma stanowić zarzut.
    > Przyznam, że ja tu przywłaszczenia nie widzę.

    Niejasny dla mnie pozostaje sposób wejścia w posiadanie przez Spółdzielnię
    tych środków. Jeśli mieszkanie sprzedawał Komornik, to powinien on
    spółdzieolni wypłącić tyle,ile sąd zasądził - chyba,że ejst jakiś
    szczególny przepis, którego nie znam - tu pewnie 231 kk dla Komornika.
    Natomiast jeśli to są środki,które powinny być wypłacone, a nie zostały, no
    to przede wszystkim należą się odsetki ustawowe - i to miałem na myśli
    mówiąc o skutkach przywłaszczenia. Niekoniecznie od razu zarzut karny.

> [...]
    > próbą potraktowania tych pieniędzy "jak własne", czyli przywłaszczeniem.
    > Ale dopóki leżą na wyodrębnionym celowym koncie, IMVHO sprawa

    A ja uważam,ze samotrzymanie na wyodrębnionym koncie to za mało, by się
    ustrzec przed odsetkami karnymi. Saprocedury, co zrobić, jak nie wiemy,
    komu oddać.

    I o to mi chodzi.

  • 19. Data: 2014-12-27 16:50:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wg" <w...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wyobrażam sobie, że właścicielka wyjeżdżając pozostawiła upoważnienie
    > dla spółdzielni - to jest chyba wytłumaczenie do przyjęcia.

    Oczywiście. Wówczas powinni jej nadwyżkę przekazać, albo oddać do depozytu
    sądowego - by uniknąć odsetek ustawowych. Co wiecej, jeśli działali na jej
    zlecenie, to otwiera sie keirunek oszustwa, czy niegospodarności.

  • 20. Data: 2014-12-27 16:53:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > spółdzielni,
    >
    > co do terminu to w 2015 roku mija 10 lat od kiedy pieniądze znalazły się

    To nie ma znaczenia. Jeśli spółdzielnia działała na zlecenie włąścicielki,
    to te pieniądze nigdy nie będą ich, a co więcej jeśli nie zaczeli szukać
    włąścicielki, to beda się odsetki ustawowe należało - jej albo
    spadkobiercom.