  • 1. Data: 2005-05-09 19:54:23
    Temat: komputer - osoba fizyczna --> DG
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Załozyłem DG i chciałbym wrzucic w koszty posiadany przeze mnie (osobę
    fizyczną) komputer.
    Kompa wyceniam na ok. 1000 PLN, więc do EW się nie kwalifikuje.

    1) Czy musze wrzucić go do EŚT aby jednorazowo zamortyzować czy też istnieje
    możliwość wrzucenia tego tysiąca bezpośrednio w KUP (bez uwzględniania
    sprzętu w EW ani EŚT)?

    2) Kompa chciałbym w przyszłości "ulepszać". Rozumiem że każdy podzespół o
    wartość poniżej 1500 PLN mogę walić prosto w KUP. Dobrze rozumiem?

    3) Jakie są konsekwencje podatkowe posiadania czegokolwiek w EŚT podczas
    prowadzenia DG oraz w momencie jej likwidacji lub zawieszenia?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 2. Data: 2005-05-10 23:53:49
    Temat: Re: komputer - osoba fizyczna --> DG
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Tak jeszcze mi się dodatkowo nasunęło:

    1) Wyceniać w ogóle tego kompa czy wziąć cenę zakupu sprzed roku? A może
    wyceniać na 31 grudnia 2004 r.?

    2) Jeśli wyceniać, to w jaki sposób najlepiej ustalić jego wartość rynkową?
    Na podstawie (i) obecnych sklepowych cenników poszczególnych podzespołów czy
    może (ii) wartość analogicznych podzespołów używanych (np. ceny ustalane na
    Allegro)

    3) Co w przypadku gdy na coś nie mam dowodu zakupu (np. telefon komórkowy
    kupiony rok temu na allegro)? Wycaniać go po obecnej cenie rynkowej?

    4) Ostatnie pytanie wiąże się z pytaniami zadanymi w poprzednim poście.
    Niezależnie od ujęcia sprzętu (EŚT, EW lub bezpośrednio w koszty) - czy
    lepiej ujmować oddzielnie kompa, monitor i drukarkę czy wszystko ująć razem
    jako zestaw komputerowy? Dodam, że paragon mam tylko na kompa. Paragonów za
    drukarkę i monitor już chyba nie odnajdę.

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 3. Data: 2005-05-11 09:11:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 May 2005, Greg wrote:

    >+ 4) Ostatnie pytanie wiąże się z pytaniami zadanymi w poprzednim poście.
    >+ Niezależnie od ujęcia sprzętu (EŚT, EW lub bezpośrednio w koszty) - czy
    >+ lepiej ujmować oddzielnie kompa, monitor i drukarkę

    Przecież brak podstawy prawnej do zaliczenia w KUP "osobno kompa,
    monitor i drukarkę" :) powiedzmy że drukarkę da się obejść. Choć
    nie w tym przypadku :)
    Albo coś jest towarem handlowym bądź materiałem (jednak o tym
    nie rozmawiamy) albo ma "wartość użytkową".
    Jeśli komp nie jest serwerem stojącym "normalnie" bez monitora
    - to bez tego monitora *nie ma* "wartości użytkowej". A wtedy
    brak podstawy zaliczenia w KUP.

    To raz.

    A dwa - to proste pytanie: jaka miałaby być postawa zaliczenia
    "po prostu w KUP" komputera który *nie był kupiony w celu
    wykonywania DG* ?

    Sprawa kwalifikuje się na FAQ :] - o...(szukam...) ostatnio
    choćby tu:

    Streszczenie:
    "podstawą zaliczenia w KUP jest wydatek poniesiony
    *W CELU* uzyskania przychodu".
    ^^^^^^^
    Komp kupiony "dla celów osobistych" kilka lat przed rozpoczęciem
    DG nie bardzo da się obronić jako "nabyty *w celu*" :]

    Natomiast jest wyjątek:
    "amortyzacji podlegają stanowiące własność...podatnika...
    maszyny i urządzenia... nazywane środkami trwałymi" !!

    Od czasu jak czytam grupę (gdzieś 2000/2001) nikt nigdy nie
    podważył owych wniosków zapodawanych wtedy przez Orkę.

    >+ czy wszystko ująć razem
    >+ jako zestaw komputerowy?

    Nie widzę innej możliwości uznania za KUP !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-05-11 21:15:37
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > maszyny i urządzenia... nazywane środkami trwałymi" !!
    >
    > Od czasu jak czytam grupę (gdzieś 2000/2001) nikt nigdy nie
    > podważył owych wniosków zapodawanych wtedy przez Orkę.

    > Nie widzę innej możliwości uznania za KUP !

    Sytuacja wygląda tak, że oddzielnie kupowane były:
    - komputer (mam paragon),
    - monitor (nie mam paragonu; monitor kupiony od osoby fizycznej - płacone
    przelewem, w którego tytule znajduje się dokładny opis marki i modelu
    monitora),
    - drukarka (zgubiłem paragon).

    Podsumowując: Czy będzie OK, jeśli przyjmę następujący scenariusz:

    Wszystkie trzy "komponenty" łączę w jedną całość pt. "zestaw komputerowy".
    Taki zestaw wyceniam w następujący sposób:
    1) komputer - wg ceny nabycia z paragonu,
    2) monitor:
    - wg ceny nabycia zgodnej z potwierdzeniem przelewu czy,
    - wg ceny rynkowej takiego samego monitora (jeśli tak, to jak ją ustalić?
    Mogą być ceny na allegro?) czy,
    - wg ceny rynkowej takiego samego ale nowego monitora (cena sklepowa).
    3) drukarka - j.w.

    Wartość zestawu nie przekroczy 3500 PLN. Wpisuję go do EŚT oraz dokonuję
    jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, który zaliczam w KUP.

    Czy wszystko jest OK?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 5. Data: 2005-05-11 23:14:55
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Greg" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Wartość zestawu nie przekroczy 3500 PLN. Wpisuję go do EŚT oraz dokonuję
    > jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, który zaliczam w KUP.

    Jeszcze jedno pytanie:
    Jaki dokument muszę wystawić aby przyjąć taki zestaw komputerowy do EŚT? Co
    musi zawierać taki dokument?

  • 6. Data: 2005-05-12 01:10:50
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    >
    > Wartość zestawu nie przekroczy 3500 PLN. Wpisuję go do EŚT oraz dokonuję
    > jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, który zaliczam w KUP.

    Przepraszam że tyle pytań, ale nasuwaja mi się jedne za drugim :(

    Rozumiem że zestaw komputerowy mam przyjąć do EŚT za pomocą dokumentu OT.
    Ale żeby móc go przyjąć do EŚT, to czy muszę wcześniej "stworzyć" ten zestaw
    za pomocą jakiegoś odrębnego dokumentu?

    Co wpisuję w poszczególne pozycje OT:
    - data nabycia (czy wpisać datę przyjęcia do EŚT?),
    - numer dokumentu nabycia (nie mam faktury na zestaw, więc co wpisać?),
    - numer inwentarzowy.

    Odpisuję jednorazowo amortyzację. Co wpisać w poszczególne pozycje KPiR:
    - numer dokumentu (na podstawie jakiego dokumentu dokonuję odpisu?),
    - kontrahent (ja?),

    Amortyzację księguję na koniec miesiąca czy mogę już w dniu wprowadzenia ŚT
    do EŚT?

  • 7. Data: 2005-05-12 15:59:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 May 2005, Greg wrote:

> [...]
    >+ Wszystkie trzy "komponenty" łączę w jedną całość pt. "zestaw komputerowy".
    >+ Taki zestaw wyceniam w następujący sposób:

    Tu jest pewien zgryz.
    Mianowicie *literalnie* z ustawy wynika iż jeśli znana jest cena
    nabycia - to ona jest WP. Natomiast zeznaję iż sam osobiście
    (to było na początku DG :)) wyceniłem wg "grudnia poprzedniego
    roku".
    Nie korygowałem, jako iż jeśliby US chciał uznać że coś jest źle
    to jedynym efektem mogłoby być podwyższenie WP :)

    >+ 1) komputer - wg ceny nabycia z paragonu,
    >+ 2) monitor:
    >+ - wg ceny nabycia zgodnej z potwierdzeniem przelewu czy,

    Zastanów się ile kosztował - a jak ponad 1000 zł to gdzie masz
    kopię deklaracji PCC ;)

    >+ - wg ceny rynkowej takiego samego monitora (jeśli tak, to jak ją ustalić?
    >+ Mogą być ceny na allegro?)

    IM*H*O byłoby OK - ja mam trochę różnych cenników z komisów
    i hurtowni "na tamten okres" :)

    >+ - wg ceny rynkowej takiego samego ale nowego monitora (cena sklepowa).

    IMO - nie. Przecież nie nabyłeś NOWEGO kompa ??

> [...]
    >+ Wartość zestawu nie przekroczy 3500 PLN. Wpisuję go do EŚT oraz dokonuję
    >+ jednorazowego odpisu amortyzacyjnego, który zaliczam w KUP.

    IM*H*O OK.
    Ale ja doradcą nie jestem.
    I powiem ci co zrobiłem po kwartale prowadzenia KPiR: polazłem
    do doradcy. I też ci doradzam :) (poleźć).
    Zaczęło się od pierwszej pozycji KPiR: "a gdzie jest wpisany
    remanent początkowy ??" :> !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-05-12 16:01:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 May 2005, Greg wrote:

    >+ Jeszcze jedno pytanie:
    >+ Jaki dokument muszę wystawić aby przyjąć taki zestaw komputerowy do EŚT?

    Użyj googla :)

    >+ Co musi zawierać taki dokument?

    Zastanów się: a *co* on dokumentuje ?
    Jak nazywa się takie "cóś": wkładasz x kg blachy, zużywasz y kW
    prądu i wychodzi n sztuk pudełek po 5 zł szt. ;) ... ???

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-05-12 16:05:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 May 2005, Greg wrote:

    >+ Ale żeby móc go przyjąć do EŚT, to czy muszę wcześniej "stworzyć" ten zestaw
    >+ za pomocą jakiegoś odrębnego dokumentu?

    :)
    IMHO: "to zależy". Napisz co on dokumentuje :) (już wysłałem poprzedni
    post...)

    >+ Odpisuję jednorazowo amortyzację. Co wpisać w poszczególne pozycje KPiR:
    >+ - numer dokumentu (na podstawie jakiego dokumentu dokonuję odpisu?),

    IMHO - tak.
    Spytaj googla, "od zawsze" uważam iż pozycja w EST jest samodzielnym
    "innym dokumentem kosztowym" :) wg rozp. ds. KPiR.
    Niektórzy wystawiają DW - IMO "niesłusznie".

    >+ - kontrahent (ja?),

    Ha...

    >+ Amortyzację księguję na koniec miesiąca czy mogę już w dniu wprowadzenia ŚT
    >+ do EŚT?

    ...zajrzyj do ustawy :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-05-17 20:37:16
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    > Zastanów się ile kosztował - a jak ponad 1000 zł to gdzie masz
    > kopię deklaracji PCC ;)

    A to nie jest problem sprzedającego?