  • 1. Data: 2007-09-04 06:55:34
    Temat: nieruchomosciowy zawrot glowy
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    Witam w lipcu 2003 został sporzadzony akt notarialny , (akt darowizny w 2005
    roku - nie wiem dlaczego daty sa inne..) W ktorym to dostalem od dziadka w
    darowiznie mieszkanie.
    Mieszkanie to zostalo zakupione po preferencyjnych warunkach (jakiś tam %
    wartości). Następnie mieszkanie zostało przepisane na mnie w darowiznie.
    Z tego co mi wiadomo w tym wypadku (zakup po preferencyjnych warunkach) nie
    można mieszkania sprzedać przez okres 5 lat, tak?
    W marcu br. zmarł mój dziadek, teraz dostałem wezwanie do US, i będę musiał
    zapłacić podatek od darowizny.
    Czy w związku z tym mogę to mieszkanie sprzedać już teraz (okres 5 letni
    mija w lipcu 2008). Ew. czy mogę to mieszkanie zamienić? Bo prawdopodobnie
    to mieszkanie będę zamieniał na inne, spółdzielcze za dopłatą (moje
    mieszkanie jest stare, a zamiana na spółdzielcze będzie o zdecydowanie
    wyższym standardzie).
    Czy przypadek 1 lub 2 wchodzi w grę ( w 1 i w 2 chcę pieniadze/mieszkanie
    zamienic na inne, a słyszałem że to też może mieć znaczenie... ?)

    I jeszcze jedno, gdzie najlepiej z takim zapytaniem oficjalnym zglosic sie
    (do jakiej instytucji) aby mi to potwierdzila na pismie (zeby np, nie
    okazalo sie ze przez moj pospiesz i nie poczekanie do lipca 2008 bede musial
    zaplacic za cale mieszkanie... czyli doplacic ponad 90% wartosci z
    preferencyjnych warunkow).

    Pozdrawiam i serdecznie prosze o odpowiedzi.

    z poważaniem
    Łukasz

  • 2. Data: 2007-09-04 07:55:45
    Temat: Re: nieruchomosciowy zawrot glowy
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "strzeli" <i...@n...pl> napisał w wiadomości news:

> [...]
    > to mieszkanie będę zamieniał na inne, spółdzielcze za dopłatą (moje
    > mieszkanie jest stare, a zamiana na spółdzielcze będzie o zdecydowanie

    Podatkowo nie ma przeszkód.
    Ale możesz mieć zakaz związany z zapisem w akcie którym dokonano wykupu.
    I to musisz sprawdzić w tymże akcie, a nie pytać na grupie, skąd możemy
    wiedzieć co tam miasto wpisało.

  • 3. Data: 2007-09-04 08:20:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Sep 2007, strzeli wrote:

    > Witam w lipcu 2003 został sporzadzony akt notarialny , (akt darowizny w 2005
    > roku - nie wiem dlaczego daty sa inne..) W ktorym to dostalem od dziadka w
    > darowiznie mieszkanie.

    Witam.
    Rozumiem, że to ma być dalszy ciąg poprzedniego wątku - "podatek od
    nieruchomosci (darowizna)" ?
    Możesz wyjaśnić, dlaczego zapodajesz nowy wątek, zamiast wyjaśnić
    wątpliwości wyrażone w starym wątku?
    Z tego co *teraz* piszesz, mamy:
    - akt notarialny niby *czego* dotyczy, jeśli *nie* darowizny?
    - ów "akt darowizny" z 2005 to niby jaką ma formę (notarialną?), i czego
    dotyczy, skoro nie mieszkania?

    Własnosci nieruchomości *nie można* przenieść inaczej niż aktem
    notarialnym (śladowe wyjątki tu zastosowania jak rozumiem nie mają),
    więc pytanie co to za "akt z 2005"?
    Wróżek nie używamy, gdybanie nie ma sensu.

    > Mieszkanie to zostalo zakupione po preferencyjnych warunkach (jakiś tam %
    > wartości).

    Od kogo i na jakich warunkach?
    Nie odniosłeś się do mojego postu, w którym żartobliwie komentowałem
    "podejrzenie o zakup mieszkania komunalnego".

    > Następnie mieszkanie zostało przepisane na mnie w darowiznie.

    To jest mozliwe WYŁĄCZNIE aktem notarialnym.
    Natomiast równie mozliwe było sporządzenie umowy przedwstępnej,
    tyle, że my tego na pewno NIE wymyślimy!
    O tym decydują treści umów, o których piszesz tak enigmatycznie,
    iż w efekcie NIC nie wiadomo.
    Samo stwierdzenie że była umowa (nawet nie wiadomo w jakiej formie)
    nie daje prawie nic.

    > Z tego co mi wiadomo w tym wypadku (zakup po preferencyjnych warunkach) nie
    > można mieszkania sprzedać przez okres 5 lat, tak?

    A kto tak powiedział?
    Pytaniem było, jakie konsekwencje to miało powodować.
    I wcale nie konsekwencje podatkowe musiały byc największe!
    W umowach "sprzedaży preferencyjnej" dokonywanej np. przez gminy często
    były zastrzeżenia, że w razie zbycia przed iluś-tam laty zamieszkania
    trzeba *zwrócić otrzymany opust* (a bywał on na poziomie 90%).
    I nie ma to NIC do podatków!
    Ani do zakazu sprzedaży... jak najbardziej było WOLNO sprzedać! (a że
    dopłacić kilkadziesiąt tysięcy... :>)

    > W marcu br. zmarł mój dziadek, teraz dostałem wezwanie do US, i będę musiał
    > zapłacić podatek od darowizny.

    Jesteś pewien, że chodzi o darowiznę? Może jednak zapisał nie
    w darowiźnie a w testamencie, i chodzi o spadek?

> [...]
    > Czy przypadek 1 lub 2 wchodzi w grę ( w 1 i w 2 chcę pieniadze/mieszkanie
    > zamienic na inne, a słyszałem że to też może mieć znaczenie... ?)

    Ależ AFAIK *ZAKAZU* nie ma!
    Pic w tym, ile trzeba będzie ew. *zwrócić* z otrzymanych ulg :)
    Tyle, że bez znajomości treści umów tego powiedzieć się nie da.

> [...]
    > za cale mieszkanie... czyli doplacic ponad 90% wartosci z preferencyjnych

    Możliwości są ze dwie:
    - do notariusza, bo bez notariusza mieszkania i tak sprzedać się nie da,
    i jest wysoce prawdopodobne że on przy okazji wszystko wyjaśni.
    Nie sądzę żeby był skłonny wziąć finansową odpowiedzialność.
    - do doradcy podatkowego i adwokata. Bo najwyraźniej wrzucasz do jednego
    worka dwie odrębne rzeczy: fakt zakupu mieszkania "preferencyjnie" (to
    jest JEDNO i ew. pieniądze trzeba oddać SPRZEDAWCY) oraz podatki (to
    jest drugie, bo może wchodzić w rachubę zapłata "zawieszonego" podatku).
    Skuteczność ew. dochodzenia roszczeń (w razie, jakby wyszło że porada
    była do kitu) również zależy od treści umowy, nie od faktu pójścia
    i zapłacenia!

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-09-04 09:43:12
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    wiadomości news:

    > Z tego co *teraz* piszesz, mamy:
    > - akt notarialny niby *czego* dotyczy, jeśli *nie* darowizny?

    Zapewne zakup mieszkania od miasta.

  • 5. Data: 2007-09-04 10:55:51
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    Witam, poki co wysylam dokumenty darowizny:
    http://www.0.org.pl/nieruchomosc/darowizna/

    Dlaczego tylko to?
    Zapraszam do obejrzenia strony 3 , paragraf 11.
    Tam jest info ( i wiem ze tak mowili tez specjalisci z branzy) ze na
    nieruchomosci kupiona po preferencyjnych warunkach jest nalozony okres 5
    letni, kiedy to nie mozna nieruchomosci sprzedac, zamieniec itd....

    Dziadek zmarł w marcu 2007, teraz US kaze placic, na szczescie nie jest to
    duza kwota, zaplace.
    Jeden z grupowiczow powiedzial ze jezeli mieszkanie sie sprzedaje lub
    zamienia to okres 5 lat nie obowiazuje, to prawda czy sciema?
    Do kogo sie tak napraawde udac? Pytam bo nie widze sensu placic za 2-3
    porady... radca podatkowy czy notariusz kto mi tu bardziej pomoze?

    P.S. Mam skany reszty dokuemntow takich jak protokol rokowan, testament,
    umowa sprzedazy lokalu (gmina z dziadkiem)

    z poważaniem
    Łukasz

  • 6. Data: 2007-09-04 11:14:02
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Witam, poki co wysylam dokumenty darowizny:
    > http://www.0.org.pl/nieruchomosc/darowizna/
    >
    > Dlaczego tylko to?
    > Zapraszam do obejrzenia strony 3 , paragraf 11.

    No i wszystko jasne, stosowne oświadczenie złożyłeś przed notariuszem.

    > Tam jest info ( i wiem ze tak mowili tez specjalisci z branzy) ze na
    > nieruchomosci kupiona po preferencyjnych warunkach jest nalozony okres 5
    > letni, kiedy to nie mozna nieruchomosci sprzedac, zamieniec itd....

    Został rok, IMO poczekaj.
    Możesz znaleźć przez ten czas kupna, wziąć sporą zaliczkę przy umowie
    przedwstępnej, wydać mieszkanie, a formalności sprzedaży dopełnić za rok.

    Albo wystaw nam jeszcze ten akt notarialny kupna mieszkania przez Twojego
    dziadka, może jest jakieś zwolnienie.

    > Dziadek zmarł w marcu 2007, teraz US kaze placic, na szczescie nie jest to
    > duza kwota, zaplace.

    Ale po co, skoro chcesz te środki przeznaczyć na cele mieszkaniowe to nie
    musisz płacić podatku od tego mieszkania..

    > Jeden z grupowiczow powiedzial ze jezeli mieszkanie sie sprzedaje lub
    > zamienia to okres 5 lat nie obowiazuje, to prawda czy sciema?

    Prawda.
    Ale nie chodzi o to co się sprzedaje, tylko co się robi z środkami z tego
    pozyskanymi.
    Inaczej - kasa za mieszkanie musi przejść W CAŁOŚCI na INNE mieszkanie
    (działkę, dom, remont).
    Wtedy podatku nie płacisz.

  • 7. Data: 2007-09-04 11:36:36
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    http://www.0.org.pl/nieruchomosc/sprzedaz/

    strona 4 - paragraf 8 i chyba wszystko jasne nie???

    P.S.
    JA TO MIESZKANIE CHCE ZAMIENIC.
    Na nastepujacej zasadzie:
    Oddaje moje mieszkanie wlasnosciowe, w zamian biore od mowiac brzydko pijaka
    mieszkanie spoldzielcze o wysokim standardzie, splacam jego zadluzenie...
    itd... Mowiac inaczej oddaje mieszkanie warte ok 30-35 tys, splacam
    zadluzenie do 15tys , czyli za lacznie ok 50tys mam mieszkanie spoldzielcze
    w stosunkowo nowej dzielnicy miasta....

    Ale czy to ma jakiekolwiek znaczenie... chyba paragraf 8 wszystko przekresla
    i mowiac wprost jestem "pozamiatany"

    A co do US - juz sie zglosili, ustalili ze nie jestem zameldowany i bede
    placil 5% podatek od darowizny... z tym ze mieksznaie wycenione bylo na
    25tys, od tego jeszcze ponad 9 tys jest zwolnione wiec tak naprawde wyszlo
    podatku chyba 600zl ;]

    z poważaniem
    Łukasz

  • 8. Data: 2007-09-04 11:43:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > nieruchomosci kupiona po preferencyjnych warunkach jest nalozony okres 5
    > letni, kiedy to nie mozna nieruchomosci sprzedac, zamieniec itd....

    Dobra. Ale w takim "odkupionym" lokalu w rachubę mogą wchodzić dwie
    *odrębne* sprawy, czego nie chcesz jakoś przyjąć do wiadomości.
    Może tej drugiej u Ciebie nie ma, ale nikt z nas tego NIE WIE!

    Rzeczony punkt jest wprost napisany "pod zwolnienie" z podatku od
    darowizn.
    A jest wysoce prawdopodobne *drugie*, *odrębne* zobowiązanie, przy
    czym nikt z nas nie wie, *czy* ono ma miejsce!
    Istotna część (większość?) gmin przy sprzedaży mieszkań "z upustem"
    stosowała różne zapisy, dotyczące zbycia lokalu.
    Te co widziałem dotyczyły zapisów z hipotece.
    Trzeba przyznać, że podana treść zawiera oświadczenie dziadka iż
    mieszkanie NIE jest obciążone.
    Jeśli to prawda, to treść umowy zakupu (od gminy) jest nieistotna.
    Ale weź i sam ją sobie sprawdź, czy tam nie ma jakichś zastrzeżeń
    "w razie zbycia".
    Zapiski które ja widziałem wyglądały tak:
    - był wpis na hipotekę, na pewien okres
    - było zastrzeżenie, że w razie sprzedaży "przed czasem" zbywca
    musi dopłacić do wartości rynkowej
    - było wyłączenie, że nie dotyczy to zbycia na rzecz zstępnych
    (dzieci, wnuków itp)
    ALE...
    Ale właśnie fakt zbycia nie oznaczał unieważnienia hipoteki :)
    Ona "zostawała" (do okresu z pierwotnej umowy sprzedaży)
    I *TEGO* nikt z nas nie wie.

    > Dziadek zmarł w marcu 2007, teraz US kaze placic, na szczescie nie jest to
    > duza kwota, zaplace.

    Za co każą zapłacić?
    Bo to nie może wyglądać tak, że napisali "ma Pan zapłacić XXX zł
    za podatek od spadków nie wiadomo od czego i na jakiej podstawie
    prawnej i do widzenia". Niewątpliwie określili.

    > Do kogo sie tak napraawde udac? Pytam bo nie widze sensu placic za 2-3
    > porady...

    Problem w tym, że chcesz "gwarantowanej" porady, a w sumie nie wiadomo
    czego ma dotyczyć :)
    Doradca podatkowy, jak sądzę, nie udzieli "gwarantowanej" porady na
    ew. sprawę "czy gmina może wystąpić z żądaniem dopłacenia udzielonej
    bonifikaty", bo to nie jego działka (nie ma uprawnień).
    A adwokat "cywilny" dla odmiany nie będzie się chciał wtrącać w sprawy
    podatkowe...

    > umowa sprzedazy lokalu (gmina z dziadkiem)

    Tę sobie przeczytaj, sam, czy nie zawiera zastrzeżeń co do zbycia lokalu.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-09-04 11:47:57
    Od: "strzeli" <i...@n...pl>

    Wyslalem link:

    http://www.0.org.pl/nieruchomosc/sprzedaz/

    i tu jest paragraf 8....

    Spoko pojde po 1 do notariusza z ktorym to wszystko zalatwialismy a jak on
    powie ze jest szansa to pojade do gminy wypytac o szczegoly.

    z poważaniem
    Łukasz

  • 10. Data: 2007-09-04 11:52:22
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]
    >

    > Spoko pojde po 1 do notariusza z ktorym to wszystko zalatwialismy a jak on
    > powie ze jest szansa to pojade do gminy wypytac o szczegoly.

    A po cholerę zadajesz pytanie na grupie, skoro nie chcesz czytać odpowiedzi?