  • 31. Data: 2005-06-22 21:09:04
    Temat: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." napisał w wiadomości ...

    > Użytkownik "Dariusz Stefan" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Re : No to spróbujmy jeszcze raz od początku :

    Andrzej to było prowokacyjne pytanie bo oczywiście IMHO
    Ty masz rację a nie osoby "przywoływane"...

    pozdr. Darek SP2BZW

  • 32. Data: 2005-06-22 21:20:45
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Tak jak każdy, kto użytkuje np auto w leasingu.

    To już deczko co innego.

    > Wystarczy cel wydatku.

    Dobra - cel mam taki: odbywam własnym autem (wartym np. 2000 zł) podróż
    służbową - powiedzmy do Hiszpanii - żeby było jakieś 5000 km, czyli mam
    kilometrówki coś pod 4000.
    Kupuję sobie do własnego auta gaz i nie dość że odliczam VAT to mam prawo
    wrzucenia go w koszty tejże firmy?
    Bo na fakturze napiszę sobie nazwę firmy, zamiast moje nazwisko?

    Takoż zeznał Urząd Skarbowy - a co z ulepszeniem środka trwałego? Ulepszenie
    w samochodzie niefirmowym - w koszty, a w firmowym nie?

    To jakaś paranoja....

    > A to co piszesz, to już kompletne poplątanie.
    > Dla wydatków od których odliczam vat,
    > kwota do kilometrówki idzie netto.

    Nie o to idzie.
    Pamiętasz skąd się wzięły kwoty kilometrówki?

    > Zresztą poczytaj sobie posty Andrzeja R.

    Zapoznałem się, przyjmuję do wiadomości, choć nie uważam za słuszne takiego
    stanowiska.

  • 33. Data: 2005-06-22 22:56:26
    Od: "BAH" <b...@c...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:d9cc02$rs3$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    > VAT-u , a w związku z tym wydatki w kosztowej części kilometrówki zechce
    > księgować w kwotach BRUTTO - to pierwsza kontrola VAT-u zakwestionuje
    mu
    > takie księgowanie i :
    > 1) Wyrzuci z kosztów VAT, który mimo prawa do jego odliczenia - odliczony
    > nie został
    > 2) Postawi zarzut uszczuplenia podatku dochodowego w związku z wpisaniem w
    > ciężar kosztów (poprzez kilometrówkę) owego VAT-u
    > 3) Naliczy do zwrotu uszczuplony podatek (dochodowy) wraz z odsetkami (2

    Przytoczone interpretacje nie dają jednoznacznej odpowiedzi ile VAT wolno
    odliczyć.

    Np. kupiłem wycieraczki do szyb za 40 PLN + VAT 8,80 PLN
    Wg kilometrówki przejechałem 4 km
    a w celach prywatnych 3996 km

    Przyjmijmy, że po tym urlopie wycieraczka jest do ponownej wymiany
    (a innych wydatków chwilowo nie ponosiłem)

    Czy mogę odliczyć całe 8,80 ?
    W koszty wpisałem 3,14 (stawka 0,7846 PLN/km)
    /3,14 < 48,80/

    Mnie wychodzi, że "KUP" to "0,001 wycieraczki" ( 4 gr + vat)

    Z drugiej strony nie prowadzi się "prywatnej kilometrówki"
    więc trudno określić ile jest KUP.

    A może jeszcze inaczej
    3,14 mam podzielić na
    koszty (do PKPiR) 2,57 zł
    i na vat 0,57 zł

    BAH

  • 34. Data: 2005-06-23 04:39:02
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "BAH" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Przytoczone interpretacje nie dają jednoznacznej odpowiedzi ile VAT wolno
    > odliczyć.
    (tu przykład z wycieraczkami i 4 km przebiegu "firmowego"))

    Re : Oj, dają, dają. Tylko przeczytać się nie chciało :-)

    Po pierwsze : W jednym z postów pisałem, że przy obecnym stanie prawnym
    (ustawa o PTU) również kwota VAT-u naliczonego możliwa do odliczenia
    limitowana jest kilometrówką. W poprzedniej wersji ustawy limitu VAT-u nie
    było.
    Po drugie : W jednej z interpretacji, które wkleiłem - sprawa ta jest
    również omówiona . Przypominam jednak, że ta część dotyczy poprzedniego
    stanu prawnego.
    Po trzecie : Dla uzyskania odpowiedzi na pytanie "ile VAT-u wolno odliczyć"
    nie potrzeba żadnej interpretacji. Wystarczy zmusić się do przeczytania
    przepisów starych i nowych, a następnie wykonać wielce skomplikowaną
    czynność polegającą na ich porównaniu. W poprzedniej wersji istniał przepis
    stwierdzający, że limity dot. PDoOF nie ograniczają VAT-u, zaś w wersji
    aktualnej przepis ten zniknął.

    Inny przedpiśca wspomniał o wyjeździe do Hiszpanii. Piękny kraj i zapewne
    warto pojechać. Ale wpisując go do kilometrówki pamiętajmy, że to na
    podatniku spoczywa ciężar dowodu w sprawie wykazania, iż ów wyjazd miał
    generować przychód. Sam wpis w kilometrówce "Warszawa-Granada" nie ma mocy
    sprawczej potencjalnego jego generowania.

    Kolejna sprawa to faktyczna modernizacja (vide instalacja gazowa). I znów
    sięgnijmy do stosownych przepisów. Rozróżnijmy pojęcie "wydatków z tytułu
    używania" ( a takiego pojęcia ustawodawca używa przy kilometrówce) od
    kosztów eksploatacji. Pierwsze pojęcie jest szersze i zawiera w sobie
    drugie. A zatem co to jest wydatek z tytułu użytkowania nie będący kosztem
    eksploatacyjnym ?
    Próba wykazania pozornego paradoksu polegającego na tym, że przy ŚT zakup
    instalacji gazowej będzie modernizacją, zwiększeniem wartości tegoż ŚT, zaś
    przy kilometrówce będzie "wydatkiem z tytułu użytkowania" dowodzi
    niezrozumienia istoty kilometrówki jako swoistego OGRANICZNIKA kosztów -
    zastępującego "ograniczniki" w innej postaci, z jakimi mamy do czynienia
    przy ŚT.

  • 35. Data: 2005-06-23 19:10:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > generować przychód. Sam wpis w kilometrówce "Warszawa-Granada" nie ma mocy
    > sprawczej potencjalnego jego generowania.

    Sure.
    Problem w tym że taki wyjazd w aucie niefirmowym pozwala odliczyć więcej niż
    w firmowym....

  • 36. Data: 2005-06-23 19:31:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Sure.
    > Problem w tym że taki wyjazd w aucie niefirmowym pozwala odliczyć
    > więcej niż w firmowym....

    Jeśli chodzi o ten "gaz', to nie mam pewności,
    bo gugiel wypluwa coś takiego:
    http://www.google.pl/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe=UT
    F-8&th=a9c6d7bd1e45efe3&rnum=8

    stan prawny na dzień 21 stycznia 2003 r.

    [...] W komentowanym przepisie jest
    mowa o kosztach używania, gdy tymczasem założenie instalacji gazowej do
    samochodu nie mieści się w pojęciu "używanie" (zob. wyrok NSA z dnia 28
    maja 1999 r. - sygn. akt I SA/Gd 760/97; opublikowany program LEX nr
    38706). Skoro więc poniesiony wydatek przekracza zakres tego pojęcia -
    nie można go zaliczyć do kosztów uzyskania pojazdu, o którym mowa w
    pytaniu, nawet jeśli mieści się on w ramach limitu.

  • 37. Data: 2005-06-23 19:32:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:
    > nie można go zaliczyć do kosztów
    uzyskania pojazdu
    ^^^^^^^^^^^

    Oczywiście: "używania"

  • 38. Data: 2005-06-23 20:44:20
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał
    (zob. wyrok NSA z dnia 28 maja 1999 r. - sygn. akt I SA/Gd 760/97;
    opublikowany program LEX nr
    > 38706).

    Re : To ważna informacja. Nie pierwszy, a i zapewne nie ostatni przypadek
    dokładnie odmiennej interpretacji w identycznej sprawie. Uważam, że w
    przypadku takiej, albo podobnej modernizacji samochodu nie wprowadzonego do
    EŚT należałoby poprosić właściwy dla podatnika US o interpretację (w trybie
    art. 14 a OP)- w opisie własnego stanowiska przytaczając na potwierdzenie
    interpretację USX-443/11/04 z 2004.04.13 Urzędu Skarbowego w Żarach. A
    treść zapytania warto dokładnie przepisać z zapytania podatnika do US Żary.
    O przytoczonym przez Kol. Cef'a wyroku nie wspominałbym. Jeśli US go
    znajdzie - niech się martwi. Nie znajdzie - to możliwe (i prawdopodobne), że
    udzieli odpowiedzi "że można". A taka odpowiedź wprawdzie nie wiąże
    podatnika, ale wiąże US w relacji pytający - jego US. I chyba o to nam
    chodzi w aspekcie gwarancji bezpieczeństwa, gdyż jeśli po udzieleniu
    odpowiedzi ów US doszuka się wyroku NSA - to i tak w przypadku tego
    podatnika będzie miał związane ręce.

  • 39. Data: 2005-06-23 21:31:43
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@n...pl> napisał w
    wiadomości news:d9f78a$2m8$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]
    >
    > Re : To ważna informacja. Nie pierwszy, a i zapewne nie ostatni przypadek
    > dokładnie odmiennej interpretacji w identycznej sprawie.

    I dokładnie to samo podejrzewam w przypadku odliczania VAT od
    kilometrówkowych zakupów.
    Warto się zabezpieczyć pytanie do SWOJEGO urzędu.

  • 40. Data: 2005-06-23 21:45:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Jun 2005, Andrzej R. wrote:

    >+ Użytkownik "Hubert Sokolowski" <w...@o...pl> napisał
    >+ > Czy ma to jakies znaczenie, ze uzywam go zarowno w DG
    >+ > jak i prywatnie?
    >+
    >+ Re : Oczywiście, że ma.

    Dotąd zgoda.

    >+ Samochód wprowadzony do EŚT jest samochodem FIRMOWYM.

    Załóżmy że rozmawiamy o 1-osobowej DG.
    Poproszę o formalnoprawną definicję takiej firmy ! (sugeruję
    że mi się wydawało że znam :>)

    >+ Jeśli użyjesz go dla celów prywatnych - to osiągasz wirtualny
    >+ przychód

    ...pierwsze słyszę !
    Jak *sam sobie* wykorzystuję *swój* sprzęt - to mam ów przychód ;)
    To co piszesz miałoby miejsce przy spółce będącej osobą prawną :)
    Albo jakby KOMUŚ dać go do użytku...

    >+ - jednocześnie takiż przychód osiąga Twoja firma.

    Ykhm... podwójne opodatkowanie ma zastosowanie *tylko* przy
    nieodpłatnym korzystaniu z nieruchomości ! A przynajmniej
    ja do dziś tak myślałem... mogę poprosić o przepisy potwierdzające
    że w innych przypadkach też tak jest ? ;)
    IMO taki "podatek od niczego" należy się tylko raz - oczywiście
    nie w przypadku kiedy ktoś korzysta ze SWOJEGO sprzętu !

    Natomiast *prawdą jest* że:
    - trzeba by wywalić z kosztów wszystko związane z "korzystaniem
    prywatnym"...
    - trzeba by *doliczać VAT* fakturą wewnętrzną (wszystko to
    co piszesz o "dochodzie", o ile IMO *nie* ma zastosowania
    do "dochodu właściwego" - rzeczywiście podlegałoby jednak
    pod opodatkowanie VATem - za pomocą FW !)

    ...albo:

    >+ Formalnie na
    >+ jazdy prywatne musiałbyś wynajmować samochód od firmy

    ...właśnie tak mogłoby wygladać "rozliczenie", choć raczej
    "wynajem od samego siebie" by to *nie* był...

    Krócej mówiąc: skutek finansowy zbliżony, ale nazywać się
    rozliczenie powinno inaczej (i chyba bardziej skomplikowanie
    porozpisywana).

    >+ Ale to jest bardziej w teorii.

    :)
    Moje wywody w związku z tym - również !