  • 41. Data: 2005-06-23 21:58:34
    Temat: Re: odliczanie VAT-u za czesci samochodowe
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Jun 2005, Cavallino wrote:
    [...]
    > + Na chłopski rozum - jeśli auto nie jest wprowadzone do ewidencji, to znaczy
    > + że nie jest własnością firmy.

    ...to ja ze standardowym pytaniem: czyją własnością jest mój komputer
    wprowadzony do EST mojej działalności gospodarczej ?
    Poproszę o wskazanie jak to rozumieć w znaczeniu cywilnoprawnym
    tudzież podatkowym :)
    I obiecuję nie uchylać się od prezentacji własnego stanowiska ;)

    > + A nie można odliczać VAT od kosztów kogoś innego

    ...od kogoś nie ;)
    Ale od używania *czegoś* przez siebie ??

    > + może to zrobić właściciel

    Jasne.
    Może krótkie ćwiczenie: wypożyczam wiertarkę. Powiedzmy że będę miał
    uzasadnienie wystarczające żeby US się nie czepiał. Powiedzmy że
    będzie potrzebna do "roboty u mnie na miejscu".

    Powiadasz waść że prąd zużyty przez ową wiertarkę - no MOJA to
    ona nie jest... - muszę zrefakturować na właściciela żeby on
    zaliczył go do własnych kosztów ? ;)

    > + Na tej samej zasadzie nie możesz odliczyć VAT od kosztów napraw prywatnego
    > + samochoduTwojego pracownika.

    ...chyba że go wynajmiesz :] - legalnie, "umowa najmu"...
    Widzisz coś przeciw ? Bo ja nie. IMO krytyczne jest aby to *podatnik
    VAT* potrzebował samochodu - do własnych celów, a nie *pracownik*
    tym podatnikiem nie będący - do realizacji umowy o pracę !
    Bo to dwie *różne* rzeczy....
    A mowa o przypadku kiedy to wprost podatnik VAT używa ST nie
    stanowiącego jego własności.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 42. Data: 2005-06-23 22:11:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Jun 2005, Cavallino wrote:

    > + Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał
    > + > Cavallino wrote:
    > + >
    > + > > > na mnie, a samochód to nie musi być nawet mój.
    > + > >
    > + > > Ciekawe jak uzasadnisz ponoszenie kosztów niefirmowego samochodu....
    > + >
    > + > Tak jak każdy, kto użytkuje np auto w leasingu.
    > +
    > + To już deczko co innego.

    ...w którym momencie ???
    Co za różnica czy samochód jest:
    - w leasingu
    - wynajęty
    - użyczony
    ?
    Oczywiście zakladając iż *pozostałe* rozliczenia podatkowe (w tym
    "nieodpłatne świadczenie" przy użyczeniu) są prawidłowo rozliczone
    pod względem podatkow :]

    > + Kupuję sobie do własnego auta gaz i nie dość że odliczam VAT to mam prawo
    > + wrzucenia go w koszty tejże firmy?

    "dlaczego nie" ?
    Powiadasz że toneru który kupiłem do "osobistej" drukarki też nie
    mogłem "w koszty" ?

    > + Bo na fakturze napiszę sobie nazwę firmy, zamiast moje nazwisko?
    > +
    > + Takoż zeznał Urząd Skarbowy - a co z ulepszeniem środka trwałego? Ulepszenie
    > + w samochodzie niefirmowym - w koszty, a w firmowym nie?

    Zeznaję iż tu mam wątpliwości.
    Oczywiście mowa TYLKO o "ulepszeniu w rozumieniu ustawy".

    Zauważ że w zapodanym stanowisku US jest wyraźnie:
    częsci ZAMIENNYCH !
    To NIGDY nie jest "ulepszenie" !

    > + To jakaś paranoja....

    Spróbuj poukładać sobie na spokojnie :)
    IMO - nie w ten sposób jak piszesz.
    IMHO jest tak, że wydatki stanowiące "ulepszenie" albo nie będą KUP
    albo jako "inne składniki rzeczowe" będą wchodziły w skład majątku
    związanego z prowadzoną DG - a tym samych muszą być wpisane do EW !

    > + > Zresztą poczytaj sobie posty Andrzeja R.
    > +
    > + Zapoznałem się, przyjmuję do wiadomości, choć nie uważam za słuszne takiego
    > + stanowiska.

    ...ale ty sobie nadinterpretujesz.
    Na przykład z zapisu o "częsciach zamiennych" wywodząc wnioski dotyczące
    ulepszenia. Jak rozwalisz silnik wart 20 000 zł to jego wyniana na
    nowy *nie* jest "ulepszeniem w rozumieniu ustawy" ! Nigdy !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 43. Data: 2005-06-24 16:17:30
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > On Tue, 21 Jun 2005, Cavallino wrote:
    > [...]
    >
    > ...to ja ze standardowym pytaniem: czyją własnością jest mój komputer
    > wprowadzony do EST mojej działalności gospodarczej ?

    Gdzieś napisałem że nie jest własnością podatnika?
    Chodziło TYLKO o to że podatnik nie przeznaczył go do celów działalności
    gospodarczej, a co za tym idzie powinien być taktowany podobnie jak bielizna
    osobista podatnika.... ;-)

    > ...od kogoś nie ;)
    > Ale od używania *czegoś* przez siebie ??

    Siebie, nie siebie - nie to powinno być decydujące.

    > ...chyba że go wynajmiesz :] - legalnie, "umowa najmu"...
    > Widzisz coś przeciw ?

    Nic.
    Powiedzmy że odpowiednikiem tejże umowy najmu jest wpisanie do ewidencji.
    W obu przypadkach właściciel nie użytkuje auta prywatnie.

  • 44. Data: 2005-06-24 16:23:50
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > ...w którym momencie ???
    > Co za różnica czy samochód jest:
    > - w leasingu
    > - wynajęty
    > - użyczony
    > ?

    Żadna.
    Tyle ze każdy z tych stanów jest odmienny od stanu "użytkuję samochód
    jednocześnie w firmie i do wyjazdów na działkę, wrzucając w koszty całość
    jego eksploatacji i nie tylko eksploatacji".
    Każdy z wymienionych przez Ciebie początek, ma koniec i bezprzeczne jest że
    koszty które nie zostały poniesione pomiedzy początkiem i końcem nie są
    kosztami, a tym bardziej od nich nie można odpisać VAT. Clear?

    > "dlaczego nie" ?

    Dlatego że kupuję SOBIE, a nie kupuję NA POTRZEBY FIRMY.
    Z tej samej przyczyny nie odliczasz wszystkich kosztów samochodów całej
    swojej rodziny, tylko dlatego że raz w roku ktoś Cię nimi przewiezie na
    potrzeby firmy.

    > Powiadasz że toneru który kupiłem do "osobistej" drukarki też nie
    > mogłem "w koszty" ?

    Formalnie nie.

    > Zeznaję iż tu mam wątpliwości.
    > Oczywiście mowa TYLKO o "ulepszeniu w rozumieniu ustawy".

    Chyab nie masz wątpliwości e dorzucenie gazu o wartości 4000 do auta o
    wartości 2000 to ulepszenie?

    > Zauważ że w zapodanym stanowisku US jest wyraźnie:
    > częsci ZAMIENNYCH !

    Taaa?
    A ja widziałem też stanowisko o instalacji gazowej.
    Omamy mam?

    > IMHO jest tak, że wydatki stanowiące "ulepszenie" albo nie będą KUP
    > albo jako "inne składniki rzeczowe" będą wchodziły w skład majątku
    > związanego z prowadzoną DG - a tym samych muszą być wpisane do EW !

    A o czym ja piszę?
    Tyle że skarbówka napisała inaczej.....

    > ...ale ty sobie nadinterpretujesz.
    > Na przykład z zapisu o "częsciach zamiennych" wywodząc wnioski dotyczące
    > ulepszenia.

    Ktoś z nas czyta niedokładnie.

  • 45. Data: 2005-06-24 19:45:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

> [...]
    > jednocześnie w firmie i do wyjazdów na działkę, wrzucając w koszty
    > całość jego eksploatacji i nie tylko eksploatacji".

    Zaraz, zaraz, kto mówi, że całość?
    Przecież wrzucamy tylko te wydatki, które
    zostały poniesione w celu uzyskania przychodu.
    Uważasz po prostu, że każdy "ładuje"
    w koszty wszelkie wydatki?

    > Dlatego że kupuję SOBIE, a nie kupuję NA POTRZEBY FIRMY.

    I tu jest istota. Zauważ, że katalog kosztów jest otwarty.
    Zatem każdy wydatek poniesiony w celu uzyskania
    przychodu jest kosztem i jeśli nie ma dodatkowych
    ograniczeń, to VAT można odliczyć. Nie ma znaczenia
    czy drukarka, samochód itp jest Twój jeśli tylko
    kwestie związane z używaniem są uregulowane odpowiednio
    (użyczenie, dzierżawa czy użycie rzeczy własnej)
    Jedynie na samochód nałożono w ustawie ograniczenia.
    Innych rzeczy możesz używać do woli.
    Np ustawodawca nie wprowadził limitu "z tytułu używania
    nie wprowadzonej do ewidencji środków trwałych
    drukarki, w tym także drukarki stanowiącej własność
    podatnika dla potrzeb działalności gospodarczej do
    wysokości kwoty wynikającej z przemnożenia ilości
    zaewidencjonowanych u podatnika
    dokumentów A4 przez wskaźnik
    generowania druków w organach administracji
    ustalony w specjalnym rozporządzeniu ministra."
    Ważny jest tylko cel wydatku.
    I jeśli będę musiał na mojej drukarce
    nie będącej ŚT wydrukować kilka tysięcy
    kartek A4 czegoś co uznam za związane z przychodem,
    to na tusze do drukarki mogę wydać setki złotych i VAT odliczyć.
    I mam do tego prawo.

    > Formalnie nie.

    Patrz wyżej. Formalnie jednak tak.
    Tematyki "gazu" nie będę poruszał,
    bo tu kwestią sporną nie jest bezpośrednio
    możliwość odliczenia VAT
    (o czym dyskusja była od początku) lecz kwestia
    uznania czy instalacja jest "wydatkiem z tytułu używania"
    i czy z tego powodu wogóle może być kosztem.

  • 46. Data: 2005-06-24 20:41:00
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości news:

    > Zaraz, zaraz, kto mówi, że całość?

    Urząd skarbowy, w przytoczonej interpretacji pozwala odliczać VAT od
    całości....

    > Przecież wrzucamy tylko te wydatki, które
    > zostały poniesione w celu uzyskania przychodu.
    > Uważasz po prostu, że każdy "ładuje"
    > w koszty wszelkie wydatki?

    A mylę się? :-))

> [...]
    > kartek A4 czegoś co uznam za związane z przychodem,
    > to na tusze do drukarki mogę wydać setki złotych i VAT odliczyć.

    Ano.
    Drukarkę też możesz kupić, wrzucić w koszty i dokładnie tak jak samochód
    jeśli wyjdzie na jaw,że używałeś jej do innych celów niż dg, oraz że nie
    wrzuciłeś jej do EW lub nie zmodernizowałeś nią ŚT dostaniesz od skarbówki
    po kieszeni.

    > Patrz wyżej. Formalnie jednak tak.

    A jednak nie - no chyba że faktycznie jej nie używasz do celów innych niż
    związane z dg.

  • 47. Data: 2005-06-24 21:43:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Urząd skarbowy, w przytoczonej interpretacji pozwala odliczać VAT od
    > całości....

    Całości wydatku związanego z DG,
    a nie od całości wydatków.

    > A mylę się? :-))

    Mam sporo wydatków związanych np z samochodem
    nie wprowadzonym do EŚT,
    których nie zaliczam do KUP,
    więc się mylisz :-)

> [...]
    > samochód jeśli wyjdzie na jaw,że używałeś jej do innych celów niż dg,
    > oraz że nie wrzuciłeś jej do EW lub nie zmodernizowałeś nią ŚT

    Ale ja nie wrzucam w koszty zakupu drukarki.
    Drukarka jest nie związana z DG.
    To osobista drukarka.
    Kupiona do użytku prywatnego.
    Wykorzystywana do DG okazjonalnie.

    Drukarka nie jest ŚT ani w EW.
    Więc mogę jej używać prywatnie
    i czasem też do DG.

  • 48. Data: 2005-06-24 21:46:23
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:
    > Całości wydatku związanego z DG,
    > a nie od całości wydatków.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    Powinienem raczej napisać
    od "wszystkich wydatków"
    tzn również tych poniesinych nie w celu
    uzyskania przychodu.

  • 49. Data: 2005-06-24 22:23:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Jun 2005, Cavallino wrote:
    [...]
> [...]
    > +
    > + A jednak nie - no chyba że faktycznie jej nie używasz do celów innych niż

    Ano właśnie.
    Kto powiedział że *tego* toneru używam do innych celów ?
    Odpowiedziałeś na pytanie dotyczące *wyłącznie* zakupu "do osobistej
    drukarki". A drukarka nie została wprowadzona do EST/EW z bardzo
    prostego powodu: nabyta przed rozpoczęciem DG, odliczyłem nabycie
    w uldze "pracowniczej na sprzęt komputerowy".
    No to motywacji we "wprowadzaniu do EST" nie miałem :]
    Co zresztą jest bez znaczenia dla reszty rozważań :)
    IMO nie ma przeszkód do odliczania VAT i zaliczeniu w KUP kosztu
    materiałów eksploatacyjnych...
    A w razie "korzystania osobistego" zaliczenie KUP (i VAT) nie
    przysługuje w takim samym stopniu jak w drukarce nabytej
    "na firmę" - żadnej różnicy !
    I coś jeszcze: niby dlaczego warunkiem ma być nieużywanie TEJ
    DRUKARKI do celów innych niż DG ???
    Jak dla mnie wymóg niezrozumały - i znacząco różniący się np.
    od wymogu nieużywania tonera nabytego "na firmę".

    I IMO nie mający nic do samej drukarki... a w razie korzystania
    z "firmowego" tonera rozliczenie (takie samo przy drukarce
    "firmowej" jak i "osobistej wykorzystywanej w DG z tonerem
    nabytym w celu DG" :], bez różnicy) powinno wyglądać tak:
    - korekta części KUP, przez obniżenie KUP wykorzystanego w celu
    osobistym, IMO można wpisać ujemną wartość KUP do kol. 14 KPiR
    - jeśli VAT został już odliczony przy zakupie - wystawienie
    FW na kwotę skorygowanego KUP i wykazanie VATu do odprowadzenia.
    Nie ma konieczności korygowania VATu "wstecz" - art. 7.2.1
    ustawy o VAT, słowa "jeśli...przysługiwało prawo do obniżenia..."

    Coś nie tak ??
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 50. Data: 2005-06-24 22:44:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > + > wprowadzony do EST mojej działalności gospodarczej ?
    > +
    > + Gdzieś napisałem że nie jest własnością podatnika?

    Napisałeś "nie jest własnością firmy", mogę zmienić pytanie
    w ten deseń: "co to jest firma".

    > + Chodziło TYLKO o to że podatnik nie przeznaczył go do celów działalności
    > + gospodarczej,

    Owszem.

    > + a co za tym idzie powinien być taktowany podobnie jak bielizna
    > + osobista podatnika.... ;-)

    ...i słusznie :)

    Brak "przeznaczenia" powoduje niemożność zaliczenia kosztu
    nabycia do KUP. Tyle i tylko tyle. IMO oczywiście :)
    Jeśli podatnik nabywa materiał eksploatacyjny *PRZEZNACZONY*
    dla celów DG - co deklaruje podając dane dotyczące własnej
    DG do faktury - to warunek PRZEZNACZENIA spełnia.
    Nadal nie może odliczyć kwot wydanych za zakup "materialnego
    składnika" czy to drukarka, samochód czy... owa bielizna ;)
    Ale *jeśli* używa rzeczonej drukarki, samochodu czy bielizny
    (hm...) no to zakupione *w celu używania* tychże materialnych
    skladników równie materialne materiały eksploatacyjne, towary
    jak i niematerialne usługi, WNiP (programy !) i inne takie
    warunek "nabycia w celu DG" jak najbardziej spełniają !

    Waunkiem zaliczenia w KUP nie jest "poszerzanie bazy
    materialnej DG i dbanie o nią" - ale "wydatek poniesiony
    w celu osiągnięcia przychodu".
    I nie jest ważne czy toner zostanie wsypany do drukarki
    nabytek "w celu DG" czy bez takiego celu - ważne w jakim
    celu został poniesiony wydatek na toner i czy jest w tym
    celu wykorzystywany !

> [...]
    > + > Ale od używania *czegoś* przez siebie ??
    > +
    > + Siebie, nie siebie - nie to powinno być decydujące.

    Ale *jest*.
    Jeśli podatnik dokonuje zakupu materiałów eksploatacyjnych
    aby to on korzystał *w celu DG* z czyjejkolwiek własności
    ... to co stoi na przeszkodzie odliczeniu VAT ?

> [...]
    > + Nic.
    > + Powiedzmy że odpowiednikiem tejże umowy najmu jest wpisanie do ewidencji.

    A nie nie. Ty sobie powiedz, ja się nie zgadzam ;)
    Wpisanie do ewidencji nie jest "najmem" - jest przekazaniem na cele DG.
    Odpowiednikiem takiego "najmu u samego siebie" (a raczej - ściślej
    - użytkowania) jest właśne używanie samochodu BEZ wpisania do EST....
    "Przekazanie na cele DG" nie ma odpowiednika w formie umowy stron
    cywilnych - a przynajmniej ja nie kojarzę. To czysto podatkowy manewr,
    nie związany z własnością... Powiązanie z umową cywilną ma wyłącznie
    w przypadku spółki osobowej.
    I sprowadza się do specjalnego statusu takiego "wprowadzonego" składnika
    majątku: jego wartość można wliczyć w KUP (wprost lub amortyzując).

    > + W obu przypadkach właściciel nie użytkuje auta prywatnie.

    Moment.
    Ja rozgraniczałem przypadki:
    - kiedy to PRACOWNIK korzysta z samochodu w celu realizacji *stosunku
    pracy*
    - kiedy ty *pracodawca* korzysta z samochodu pracownika w celu
    realizacji *własnych* celów; ponieważ samochód jest nie jego
    to powinna być umowa najmu - i jeśli korzysta w celu DG
    to koszty tej umowy może zaliczyć w KUP. A VAT w dozwolonym
    zakresie odliczyć...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)