  • 1. Data: 2004-05-31 16:47:55
    Temat: odpowiedzialnośc zarządu sp. z o.o.
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

    Art. 116 Ordynacji podatkowej stwierdza, że członek zarządu odpowiada za jej
    zobowiązania podatkowe, jeżeli nie dowiedzie, że "we właściwym czasie"
    zgłoszono wniosek o ogłoszenie upadłości lub wszczęto itd.

    Ponieważ spółka, w której znany mi pan X. jest członkiem zarządu utraciła
    właśnie płynność zastanawia się on, co oznacza owe "we właściwym czasie".

    I przy okazji dwa inne pytania z tej beczki:
    1. Wspomniany przepis stosuje się również do byłego członka zarządu (art.116
    $4). Ponieważ pan X. skorzystał z możliwości przejścia na zasiłek
    przedemerytalny i przestanie być członkiem zarządu, powstaje pytanie, jak
    się zabezpieczyć przed odpowiedzialnością z tego paragrafu. Czyli jak
    wykazać, że niezgłoszenie wniosku nastąpiło bez jego winy, co zwolniłoby go
    z tej odpowiedzialności. Czytałem taki artykuł w Rzeczpospolitej, że gość
    był w zarządzie sp. z o.o., potem przestał być, a w tym czasie, po kilku
    latach, US doszedł, że spółka nienależnie odliczyła VAT naliczony w okresie
    kiedy gość był członkiem zarządu (tzn. dostawca "zgubił" kopie faktury). I
    zaczęli go, zresztą skutecznie, ganiać. Tak w ogóle, czy ktoś mi może
    wyjaśnić o co chodzi w $2 i $4 tego artykułu - jak to czytać?
    2. Czy oprócz odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe członek zarządu
    odpowiada jeszcze za jakieś inne zobowiązania i w jakiej sytuacji.

    Z góry dziękuję

    tp

  • 2. Data: 2004-05-31 18:51:44
    Temat: Re: odpowiedzialno?c zarz?du sp. z o.o.
    Od: "leslaw" <f...@v...pl>

    Użytkownik "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
    1.
    właściwy czas upływa wtedy kiedy spółka nie jest w stanie wywiązać się
    ze swoich zobowiązań bieżących i długoterminowych i nie ma możliwosci
    zdobycia środków finansowych z zewnatrz .to zarząd decyduje czy już
    czy jeszcze nie musi ogłosić upadłości
    2 spółka jak pada to zarząd ma swiadomośc upadku i ten pan X musiałby
    odejść w okresie kiedy nie było trwałej tendencji załamania finansów
    spółki
    3.niezgłoszenie upadłości powoduje że zarząd odpowiada za wszystkie
    długi i zobowiazania całym majatkiem ...art 198
    4.zarząd odpowiada za wszelkie czynności wykraczające poza zarząd
    głowny czyli za wszystkie decyzje które uregulowane w kh lub statucie
    spółki przypisane są konieczności posiadania zgody wspólników oraz za
    umyślne doprowadzenie spółki do upadłości

    Lesław

  • 3. Data: 2004-05-31 19:21:37
    Temat: Re: odpowiedzialnośc zarządu sp. z o.o.
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

    Użytkownik "leslaw" <f...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ze swoich zobowiązań bieżących i długoterminowych i nie ma możliwosci
    > zdobycia środków finansowych z zewnatrz .to zarząd decyduje czy już

    A w sądzie kto decyduje, czy zrobiono to za późno, czy we właściwym czasie?
    Na podstwie jakich kryteriów?

    > 2 spółka jak pada to zarząd ma swiadomośc upadku i ten pan X musiałby
    > odejść w okresie kiedy nie było trwałej tendencji załamania finansów
    > spółki

    No tak. To co zrobić w sytuacji pana X? Trwała tendencja trwa od paru
    miesięcy. Cz-ć zarządu chce jeszcze walczyć (zamierza wynając jakąś firmę,
    która ma przeprowadzić jakiś program poprawy kondycji) a cz-ć z racji wieku
    mogła i chciała skorzystać ze starych zasad przechodzenia na emeryturkę. Na
    chwilę obecną bieżące zobowiązania spłacają (nie wiem jak terminowo), ale na
    zakup materiału na nową produkcję już nie ma. Po odejściu pan X. nie będzie
    miał wpływu (ani wiedzy) o bieżącej sytuacji. Skąd będzie mógł wiedzieć, że
    nadszedł "właściwy czas". (wprawdzie jest udziałowcem)

    > 3.niezgłoszenie upadłości powoduje że zarząd odpowiada za wszystkie
    > długi i zobowiazania całym majatkiem ...art 198

    art 198 czego ? KSH?

> [...]
    > spółki przypisane są konieczności posiadania zgody wspólników oraz za
    > umyślne doprowadzenie spółki do upadłości

    Tu problemu nie powinno być, gdyż członkowie zarządu mają większe bądź
    mniejsze udziały

  • 4. Data: 2004-05-31 20:06:59
    Od: "leslaw" <f...@v...pl>

    > Użytkownik "leslaw" <f...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Na podstwie jakich kryteriów?
    stanu środków finansowych , zobowiązań, umów, posiadanych zabezpieczeń
    ,majątku trwałego i stanu wysokości zapasów bilansu,przepływu środków
    finansowych

    2. jak jest w zarzadzie to musi zdecydować sam czego chce i jakie są
    konsekwencje podjetych decyzji ,idzie na emeryturę ma udziały a jak nie
    widzi sensu działania spółki to powinien ogłosić upadłość .optymiści
    zaraz zgłoszą wniosek o odrzucenie wniosku o upadłość i tym samym
    zwolnią tego pana od odpowiedzialności wtedy gdy sąd upadłość odrzuci a
    spółka rypnie się za kilka miesięcy
    3.art 198 kodeksu handlowego
    4,jak ma udziały to ma też i ryzyko z faktu ich posiadania w postaci
    ustalenia wysokości dywidendy na walnym zgromadzeniu wspólników
    udział w spółce to nie jest własność prywatna tego pana a prawo do
    podejmowania decyzji strategicznych i prawo do dywidendy czyli podziału
    z zysku .zarząd wykonuje zadania strategiczne taktyką prowadzona na
    własne ryzyko niejako na zlecenie wspólników .
    5,upadłosć może zgłosić każdy członek zarządu

    Lesław

  • 5. Data: 2004-05-31 21:27:54
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

    > stanu środków finansowych , zobowiązań, umów, posiadanych zabezpieczeń
    > ,majątku trwałego i stanu wysokości zapasów bilansu,przepływu środków
    > finansowych

    Znaczy się powołują biegłego. Przecież ustalenie "właściwego momentu" nie
    jest obiektywne. Czy może jest gdzieś zestaw wartości granicznych
    podstawowych wskaźników finansowych?

    > 2. jak jest w zarzadzie to musi zdecydować sam czego chce i jakie są
    > konsekwencje podjetych decyzji ,idzie na emeryturę ma udziały a jak nie
    > widzi sensu działania spółki to powinien ogłosić upadłość .

    Udział pana X. jest niewielki. Głowni udziałowcy zadecydowali, że będą
    spółkę ciągnąć dalej. Pan X. chciałby się tylko zabezpieczyć, żeby go po
    sądach na starość nie ciągali. Mówiąc krótko on sam nie wie, czy jest sens
    czy nie. Ale gdyby został w zarządzie i po roku wszystko diabli wzięli nie
    miałby prawa do emeryturki (zasiłku przedemerytalnego) a tak się jeszcze
    załapał (po prostu z jego pktu widzenia tak jest bezpieczniej). Zostawia
    sobie udziały i chciałby móc spać spokojnie.

    > optymiści
    > zaraz zgłoszą wniosek o odrzucenie wniosku o upadłość i tym samym
    > zwolnią tego pana od odpowiedzialności wtedy gdy sąd upadłość odrzuci a
    > spółka rypnie się za kilka miesięcy

    hm. No tak. Rozumiem, że sugerujesz zgłoszenie wniosku.

    > 3.art 198 kodeksu handlowego

    Przecież nie ma już KH. Zastąpił go KSH. Czy są jakieś wyjątki w tym
    względzie?

    > 4,jak ma udziały to ma też i ryzyko z faktu ich posiadania w postaci
    > ustalenia wysokości dywidendy na walnym zgromadzeniu wspólników

    No o dywidendzie to nikt tam dawno nie słyszał ;)

    > udział w spółce to nie jest własność prywatna tego pana

    ee, no przecież udział to forma majątku.

    > zarząd wykonuje zadania strategiczne taktyką prowadzona na
    > własne ryzyko niejako na zlecenie wspólników .

    W tym akurat przypadku zarząd tworzą wspólnicy.

    > 5,upadłosć może zgłosić każdy członek zarządu

    A jaka jest procedura?

    tp

  • 6. Data: 2004-05-31 23:55:41
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 31 May 2004 23:27:54 +0200, Tomasz Pietrzak naskrobał(a):

    > Znaczy się powołujš biegłego. Przecież ustalenie "właœciwego momentu" nie
    > jest obiektywne. Czy może jest gdzieœ zestaw wartoœci granicznych
    > podstawowych wskaŸników finansowych?

    zaraz zaraz przeciez ustawa wprost pisze - do 2 tygodni od chwili trwałego
    zaprzestania płacenia zobowiązań

    > A jaka jest procedura?

    zgodnie z ustawą. Generalnie robota dla ksiegowej na nadgodziny (bilans,
    spis zobowiązań i wierzytelnosci z podziałem na kategorie, majatek trwały,
    zabezpieczenia wierzycieli, sprawy sadowe i administracyjne itd....) .

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl

  • 7. Data: 2004-06-01 00:02:25
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Mon, 31 May 2004 22:06:59 +0200, leslaw naskrobał(a):

    > 5,upadłosć może zgłosić każdy członek zarządu

    no nie bardzo art 201 par 1 KSH mowi ze nie, natomiast art 20 par 2 pt 2
    prawa upadlosciowego jest juz mniej jednoznaczny.

    --
    www.grid.org
    l...@a...pl

  • 8. Data: 2004-06-01 07:36:16
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/1/2004 1:55 AM, Sebol wrote:
    > Dnia Mon, 31 May 2004 23:27:54 +0200, Tomasz Pietrzak naskrobał(a):

    [...]
    > zaraz zaraz przeciez ustawa wprost pisze - do 2 tygodni od chwili trwałego
    > zaprzestania płacenia zobowiązań

    Jest to bardzo głupi i jednocześnie pojemny zapis - w ortodoksyjnej
    wersji wystarczy, że spółka nie zapłaci żadnego rachunku przez 2
    tygodnie, by musiała ogłaszać upadłość - co blokuje się w ten sposób, że
    raz na dwa tygodnie "coś" się płaci, np fakturę za 50 zł.

    Spółka nie musi trwale zaprzestać płacenia zobowiązań, by wystąpił stan,
    w którym należy ogłosić upadłość - np. za pół roku będzie do spłacenia
    kredyt, który nie będzie mógł być spłacony - to nawet gdy sp. reguluje
    zobowiązania na bieżąco i nieselektywnie, należy upaść.

    Upadłość jest dobrodziejstwem, tzn. uwalnia od zobowiązań, by tak się
    stało musi być niezawiniona - inaczej zarząd ląduje w pierdlu.

    Generalnie istnieje kilka szkół, kiedy firma powinna być uznana za
    upadłą - ktróe oscylują pomiędzy stanem faktycznego zaprzestania
    płacenia zobowiązań a takim, w którym był do przewidzenia.

    Procesowo ogłoszenie upadłości i uwolnienie od winy (bądź nie) zależy w
    dużej mierze od umiejętności dobierania sobie towarzystwa do spędzania
    czasu wolnego.

    Kluczowym kryterium dla decyzji, czy spóka upadnie, czy nie jest fakt
    przynoszenia przez nią zysku (jeżeli nie ma zysku a są problemy, to
    upadnie na pewno) - oraz płynnośc finansowa - nawet gdy jest zysk, ale
    fizycznie brak środków na płacenie, to przy braku możliwości zmiany tego
    stanu rzeczy spółka upadnie (należy to ogłosić).

    Pzdr: Catbert

  • 9. Data: 2004-06-01 09:23:23
    Od: "nasztata" <n...@w...pl>

    > zaraz zaraz przeciez ustawa wprost pisze - do 2 tygodni od chwili trwałego
    > zaprzestania płacenia zobowiązań

    Jak rozumiem ustawa "Prawo upadłościowe i ..."

    > zgodnie z ustawą. Generalnie robota dla ksiegowej na nadgodziny (bilans,
    > spis zobowiązań i wierzytelnosci z podziałem na kategorie, majatek trwały,
    > zabezpieczenia wierzycieli, sprawy sadowe i administracyjne itd....) .

    Od strony księgowej to ja rozumiem, ale co on - członek zarządu (wbrew
    poglądom reszty członków zarządu) powinien fizycznie zrobić? Napisać wniosek
    o ogłoszenie upadłości do sądu?

    tp