    Date: Tue, 09 Nov 2010 14:57:26 +0100
    From: elephanto <e...@c...it.gmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: podatek od nieruchomości a działalność gospodarcza

    W dniu 09-11-2010 12:12, rt pisze:
    > Witam
    >
    > zarejestrowałem działaności gospodarcxza w domu rodziców, jeden z pokoi
    > jest "przeznaczony" dla celów działalności. W pokoju meble i wyposazenie
    > pozostało to samo co przed działalnościa - normalnie słuzy do celów
    > mieszkalno-sypialnych a oprocz tego trzymam tam swoje papiery i komputer z
    > drukarką. Widziałem ze dopoki miejsce wykonania nie jest przystosowane i
    > pozbawione funkcji mieszkalnych nie placi sie dodatkowego podatku od
    > nieruchomosci- opinia jakiegos doradzcy podatkowego w intencie - czy mozecie
> [...]

    Działalność gospodarczą prowadzę w domu. Na ten cel przeznaczyłam jeden
    pokój. Jednak w rzeczywistości moja działalność nie wymaga specjalnie
    wyodrębnionego pomieszczenia i pokój ten używany jest również w celach
    mieszkaniowych. Jaką stawkę podatku od nieruchomości powinnam zastosować?

    W odniesieniu do nieruchomości, które wykorzystywane są w ramach
    prowadzonej działalności gospodarczej, przedsiębiorca zobowiązany jest
    opłacać podatek od nieruchomości według stawek najwyższych. Wynika to z
    art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r.
    nr 95, poz. 613 ze zm.). Dotyczy to również budynków mieszkalnych lub
    ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. W świetle
    powyższego, jeżeli część powierzchni mieszkalnej zajęta jest na
    prowadzenie firmy, wówczas od tej części wnosi się podatek od
    nieruchomości z zastosowaniem stawki najwyższej, a od pozostałej - jak
    dla powierzchni mieszkalnych.

    Warto w tym miejscu przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z
    dnia 11 sierpnia 1992 r. (sygn. akt SA/Wr 650/92), w którym Sąd orzekł,
    iż dla celu opodatkowania części budynku mieszkalnego stawką najwyższą,
    konieczne jest, aby ta część wykorzystywana była wyłącznie na cele
    związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - czyli aby nie pełniła
    żadnych funkcji mieszkalnych. W sprawie opodatkowania podatkiem od
    nieruchomości mieszkania, w którym zlokalizowana jest firma, stanowisko
    zajął również Prezydent Łodzi. W piśmie z dnia 3 sierpnia 2007 r. (nr
    IIIRF 31100/1/02/07) przeczytać możemy m.in., że: "(...) Jeżeli (...) lokal
    mieszkalny lub jego część został zajęty na prowadzenie działalności
    gospodarczej, ale powierzchnie zajmowane na prowadzenie działalności
    gospodarczej służą jednocześnie celom mieszkalnym, to będą one
    korzystały ze stawki (...) jak dla budynków mieszkalnych. Należy zwrócić
    uwagę, że potwierdzeniem faktycznego zajęcia budynku mieszkalnego lub
    jego części na prowadzenie działalności gospodarczej może być między
    innymi fakt rozliczania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej
    kosztów związanych z utrzymaniem budynku mieszkalnego lub jego części
    (np. kosztów zużycia energii, wody, centralnego ogrzewania, wywozu
    śmieci itp.) lub wprowadzenie tego budynku lub jego części do ewidencji
    środków trwałych".

    W świetle powyższego, jeżeli pokój Czytelniczki równocześnie
    wykorzystywany jest na cele prowadzonej działalności gospodarczej oraz
    na cele mieszkalne, to całe mieszkanie powinno być opodatkowane według
    stawek określonych dla budynków mieszkalnych.

    - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 88 (712) z dn. 2010.11.04, strona 4

    --
    Adam