  • 1. Data: 2002-05-22 20:30:39
    Temat: Środki trwałe
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    prowadzę SC na PKPiR. Dzisiaj dowiedziałem się od teściowej, że
    _podobno_ wszelkie zakupy powyżej 200zł powinienem wciągać na Środki
    Trwałe. Do tej pory nie prowadziłem takiej ewidencji. Czy to błąd? Jak
    z tego wybrnąć?

    --
    Jego Eminencja Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 2. Data: 2002-05-22 21:52:28
    Temat: Re: ?rodki trwałe
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > _podobno_ wszelkie zakupy powyżej 200zł powinienem wciągać na Środki
    > Trwałe. Do tej pory nie prowadziłem takiej ewidencji. Czy to błąd? Jak
    Spokojnie, ST sa od wartosci powyzej 3.500,00 PLN... Jezeli nie wciagnales
    takich zakupow do EST to juz klopot...

    Pozdrawiam
    Łukasz

  • 3. Data: 2002-05-22 23:38:26
    Temat: Re: Œrodki trwałe
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 May 2002, Tristan Alder wrote:

> [...]
    >+ _podobno_ wszelkie zakupy powyżej 200zł powinienem wciągać na Środki
    >+ Trwałe. Do tej pory nie prowadziłem takiej ewidencji. Czy to błąd? Jak

    Grupy waść nie czytasz ?? -:O
    (jeden z częsciej wałkowanych tematów !)
    Obowiązkowe zaliczenie w ŚT - 3500zł.
    Obowiązkowe zaliczenie w EW - 1500zł.
    Oczywiście zakazu dawania czegoś "za 200" do EŚT nie ma.

    Natomiast "nieprowadzenie" EŚT i EW to rzeczywiście jest
    błąd - wg. rozp. ministra o prow. KPiR masz mieć.
    Może być pusta :) (przeczytaj to rozporządzenie, krzywdy
    ci nie zrobi :)) A naprawa błędu polega na założeniu
    ewidencji (jak chcesz to są gotowe do kupienia: wtedy
    tylko stempel i autograf...)

    I pytanie kontrolne: czy twoja teściowa miała coś wspólnego
    z pełną księgowością ??
    -:)
    (objaśnienie: w PK nie ma ewidencji wyposażenia, ale faktycznie
    wyposażenie wedle "zasady istotności" jest rejestrowane;
    widać było "u niej" 200zł :). [komentarz do objaśnienia: wiedza
    o PK pochodzi z czytania grupy, nie ustaw ! :)])

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-05-22 23:44:57
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 May 2002, Łukasz Góralczyk wrote:

> [...]
    >+ Spokojnie, ST sa od wartosci powyzej 3.500,00 PLN... Jezeli nie wciagnales
    >+ takich zakupow do EST to juz klopot...

    IMO to kłopot jest *tylko* o ile wrzuciłby taki ŚT bezpośrednio
    w koszt ! -:)
    (wiem, wiem, ale napisałeś że "nie...do EŚT" a wcale nie napisałeś
    czy do KPiR tak :) Nie bić za czepianie się, ale ktoś *może*
    poprawnie (nie) wpisać *w KPiR* nie wiedząc o EŚT :])

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-05-23 22:18:42
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 23 May 2002 01:44:57 +0200), Gotfryd
    Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> był(a) napisał(a):

    >IMO to kłopot jest *tylko* o ile wrzuciłby taki ŚT bezpośrednio
    >w koszt ! -:)

    Nie, takich dzikich wydatków nie miałem, ale kupowałem np. lady za
    300zł albo szafy za 400zł... Miałem to gdzieś wpisać?

  • 6. Data: 2002-05-23 22:22:59
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Thu, 23 May 2002 01:38:26 +0200), Gotfryd

    > Grupy waść nie czytasz ?? -:O

    Czytam, alem jeno człowiek, choć szlacheckiej krwi :-), i część mi
    umyka...

    >(jeden z częsciej wałkowanych tematów !)

    :-O Widać mnie omijał

    > Obowiązkowe zaliczenie w ŚT - 3500zł.
    > Obowiązkowe zaliczenie w EW - 1500zł.
    > Oczywiście zakazu dawania czegoś "za 200" do EŚT nie ma.

    No chyba że to darmowy linux... Wtedy może być kłopot :-)

> [...]
    >ci nie zrobi :)) A naprawa błędu polega na założeniu
    >ewidencji (jak chcesz to są gotowe do kupienia: wtedy

    O! To muszę poszukać... Ale pewnie gdzieś jest wzór... Po co kupować?
    Można wydrukować i już...

    > I pytanie kontrolne: czy twoja teściowa miała coś wspólnego
    >z pełną księgowością ??

    Nie. Ma butik na PKPiR i twierdzi właśnie, że od 200zł. Ale ona
    twierdzi różne dziwne rzeczy. Ostatnio stwierdziła, że nie wolno
    sprzedać taniej niż się kupiło. No paranoja, zwłaszcza w branży
    komputerowej. Jak kupię procesor i stanieje, to mam go zjeść zamiast
    sprzedać ze stratą, ale sprzedać?

    No w każdym razie, wolałem się upewnić.

> [...]
    > widać było "u niej" 200zł :). [komentarz do objaśnienia: wiedza
    > o PK pochodzi z czytania grupy, nie ustaw ! :)])

    Moja wiedza z ksiąg handlowych jest zerowa i na razie wolę sobie tym
    nie zaśmiecać głowy zbytnio...

  • 7. Data: 2002-05-24 11:49:20
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    ciach

> [...]
    > sprzedać taniej niż się kupiło. No paranoja, zwłaszcza w branży
    > komputerowej. Jak kupię procesor i stanieje, to mam go zjeść zamiast

    No własnie, jak z tym jest? Z tego co wiem faktycznie nie za bardzo wolno
    sprzedawać poniżej ceny zakupu.
    Jak jest taka sprzedaż to trzeba to jakoś opisać. W przypadku komputerów to
    uzasadnienie jest jak najbardziej poprawne.
    Ale np. duże ilości kosmetyków, art. biurowych..itp nie za bardzo US się to
    podoba. Zachodzi wtedy podejrzenie że podatnik nie wpisuje rzeczywistej
    kwoty sprzedaży, zaniżając dochód.
    Co innego okazjonalna wyprzedaż artykułów, np takich które kupiliśmy rok
    temu i leżą.

    WS

  • 8. Data: 2002-05-24 12:29:55
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl> wrote in message
    > ciach

    Mysle, ze jak nma butik, to pewnie miala i "za komuny"
    WTEDY tak sie nauczyla i tak jej zostalo.

    Nie ma problemu, Moze Pan smialo sprzedac.
    "za komuny" nie mozna bylo sprzeawac drozej niz z 20% marza
    (o ile mnie pamiec co do butikow nie myli) teraz moze byc i 1000%.

> [...]
    > Ale np. duże ilości kosmetyków, art. biurowych..itp nie za bardzo US się
    > podoba. Zachodzi wtedy podejrzenie że podatnik nie wpisuje rzeczywistej

    No sam Pan widzi.
    Jesli ktos systematycznie kupuje i sprzedaje ponizej cenyzakupow to mu
    przeciez caly czas wyjdzie "strata". A jak sprzeda "partie" to skad u diabla
    ma wiedziec US
    przy KPiR za ile kupiono i za ile sprzedano ?
    Poza tym dlaczegos sprzedano - wystarczy rzypomniec sobie dlaczego.
    (moze zblizal sie termion "przydatnosci") ?

    Boguslaw

  • 9. Data: 2002-05-24 22:08:32
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 24 May 2002 14:29:55 +0200), "Boguslaw
    Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> był(a) napisał(a):

    >Mysle, ze jak nma butik, to pewnie miala i "za komuny"
    >WTEDY tak sie nauczyla i tak jej zostalo.

    Dziwna dedukcja, bo butiki powstały właśnie po zmianie ekipy rządzącej
    z PZPRu na Szkołę Aktorską i Kabaretową. A ona nawet nie wtedy, a
    jeszcze później zakładała... coś z 10 lat to prowadzi...

    >Nie ma problemu, Moze Pan smialo sprzedac.

    No chyba że jestem supermarketem. Wczoraj usłyszałem w radio, że SM
    nie mogą sprzedawać poniżej kosztów. Pewnie to teściowa usłyszała i
    znadinterpretowała.

    >No sam Pan widzi.

    cóżeśmy zawiniliśmy, że tak od Panów nas Waćpan wyzywasz?

  • 10. Data: 2002-05-25 19:50:53
    Od: "Bolek LTC" <b...@g...com>

> [...]
    > _podobno_ wszelkie zakupy powyżej 200zł powinienem wciągać na Środki
    > Trwałe. Do tej pory nie prowadziłem takiej ewidencji. Czy to błąd? Jak
    ciach

    wg nowej ustawy o rachunkowosci (po zmianach od stycznia 2002) srodki trwale
    musza spelniac 3 warunki:
    1) wartosc zakupu powyzej 3500,-
    2) musza byc sprawne i kompletne w momencie przekazania do uzycia
    3) musza byc wykorzystywane przez wlasciciela (czyli tego, kto kupil)

    tylko takie rzeczy TRZEBA traktowac jako ST, reszte mozna, ale nie zawsze
    jest sens.

    To co Twoja Tesiowa powiedziala moze byc spowodowane jeszcze jednym: w
    niektorych firmach uznaje sie inne zasady odnosnie ST - nie sprzeczne z
    prawem, ale je zaostrzajace. Mozna np. uznac w firmie, ze wszystko o
    wartosci jednostkowej pow. wartosci 100 zlotych wpisuje sie jako
    WYPOSAZENIE - i w tedy Twoje lady i szafki takie by byly. Wtedy wpisuje sie
    to do ksiag inwentarzowych i potem, kiedys, ew. spisuje na straty :). Moze
    sie po prostu pomylilo, lub tak uslyszala od koleznaki ktora zle uslyszala i
    tak dalej....

    Co do sprzedawania ponizej wartosci zakupu, to jest to obostrzone
    przepisami, ze glownie wzgledu na hipermarkety, ale niestety nie wiem
    dokladnie na czym stanelo i czy juz weszlo w zycie.

    pzdr.

    Bolek