  • 1. Data: 2007-06-12 17:03:17
    Temat: rozpoczynanie dzialalnosci gospodarczej [1]
    Od: Szpaq <s...@p...gov.pl>

    Witam,
    rozpoczynam dzialalnosc gospodarcza. W zwiazku z tym zapewne bede mial duzo
    pytan dotyczacych roznych zagadnien. Licze na Wasza pomoc i wyrozumialosc.

    Tak wiec pytanie:

    Chcialbym wniesc do dzialalnosci rzeczy, ktore posiadalem przed jej
    rozpoczeciem. Czy takie rzeczy moga byc kosztem? Chodzi mi o takie rzeczy
    jak:
    - komputery itp.
    - sprzet sieciowy
    - telefon
    - meble
    - wyposazenie (lampki, karnisze itp.)

    Meble i wyposazenie sa w lokalu przeznaczonym na biuro (wynajmuje je z takim
    przeznaczeniem).

    Jezeli moge to jakosc ujac po stronie kosztow to w jaki sposob? Prowadze
    KPiR i jestem 'Vatowcem'.

    Z tego co czytalem nie moge zrobic tego spisem z natury (tylko materialy i
    towary handlowe). Czy moge zrobic to przez srodki trwale? Jakim dokumentem
    w takim razie przyjac je na stan? Co z amortyzacja przedmiotow mniejszej
    wartosci? Musze wrzucic je od razu w koszty? Czy moge je tez rozlozyc w
    jakims czasie?

    Generalnie dobre pytanie o powiekszenie kosztow dzialalnosci ;)

    Z gory wielkie dzieki za pomoc,

    Poczatkujacy dzialacz gospodarczy Young SzpaQ

  • 2. Data: 2007-06-12 20:11:20
    Temat: Re: rozpoczynanie dzialalnosci gospodarczej [1]
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 12 Cze, 19:03, Szpaq <s...@p...gov.pl> wrote:

    No to spróbujmy si z tym zmierzy ;)

    > Chcialbym wniesc do dzialalnosci rzeczy, ktore posiadalem przed jej
    > rozpoczeciem. Czy takie rzeczy moga byc kosztem? Chodzi mi o takie rzeczy
> [...]

    Oczywiscie, ze moga byc kosztem. Musisz jednak uwazac z wycena tego
    wszystkiego, posilkujac sie ustawa o rachunkowosci zalecam zasade
    ostroznej wyceny ;)
    Mowiac potocznie, uwzglednic date produkcji, stopien zuzycia i
    ewentualna cene, ktora mozna by za to uzyskac, czyli wartosc rynkowa.

    > Meble i wyposazenie sa w lokalu przeznaczonym na biuro (wynajmuje je z takim
    > przeznaczeniem).

    W zwiazku z tym sa juz kosztem w wartosci czynszu. Klopot z glowy.

    > Jezeli moge to jakosc ujac po stronie kosztow to w jaki sposob? Prowadze
    > KPiR i jestem 'Vatowcem'.

    VAT sobie podaruj w tym wypadku, bo nic tu do odliczenia nie ma. Do
    Kpir wpisac nalezy do kolumny 14, czyli w pozostale wydatki.

> [...]
    > w takim razie przyjac je na stan? Co z amortyzacja przedmiotow mniejszej
    > wartosci? Musze wrzucic je od razu w koszty? Czy moge je tez rozlozyc w

    Najlepszym dokumetnem bedzie protokol przekazania do prowadzonej
    dzialalnosci nastepujacego wyposazenia:
    tu umiescic nalezy wszystkie sprzety okreslajac cene kazdego z nich
    osobno, podsumowujac na koncu.
    Gdybys byl nadgorliwy, mozesz do kazdej czesci wyposazenia zrobic
    osobny protokol, ale skoro bedzie tego troche, to ja (leniwa z natury)
    zrobilabym sobie zbiorczy :)

    Osobno radzilabym wnosic sprzet o wartosci pojedynczej sztuki od
    3.500,00 zl, bo to nie nadaje sie do wpisania w koszty, ale do
    wpisania do ewidencji srodkow trwalych i do amortyzacji.

    > Generalnie dobre pytanie o powiekszenie kosztow dzialalnosci ;)

    Mozna skorzystac z ulatwienia, jakie daje ustawa o p.d.o.f. i wrzucic
    w koszty nawet srodki o wartosci powyzej 3.500 zl, do ogolnej wartosci
    50 tys. euro rocznie, ale radzilabym sie zastanowic nad takim
    postepowaniem, bo za jakis czas bedziesz potrzebowal zawrzec umowe
    kredytu, czy leasingu, albo na przyklad starac sie o jakas dotacje, a
    wtedy musisz wykazac sie jakimis zyskami, wiec generowanie duzych
    kosztow niekoniecznie zrobi Ci przysluge.

    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-06-13 06:52:20
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 12 Jun 2007 13:11:20 -0700, Jagna napisał(a):

    > No to sprbujmy si z tym zmierzy ;)

    > Oczywiscie, ze moga byc kosztem. Musisz jednak uwazac z wycena tego
    > wszystkiego, posilkujac sie ustawa o rachunkowosci zalecam zasade
    > ostroznej wyceny ;)

    A co ma do tego ustawa o rachunkowości? Ja słusznie Szpaq dalej zauważył
    jedyna metode wpuszczenia w koszty czegoś co nie jest towarem lub
    materiałem to Ewidencja Środków Trwałych. Sposób wyceny takich środków
    określa ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. I ma to być po
    prostu cena nabycia, jeśli można ją określić. W praktyce oznacza to: "jeśli
    posiadamy fakturę/rachunek/paragon". O dziwo, nie ma żadnych zaleceń co do
    uwzględniania stopnia zużycia. Dopiero gdy określenie ceny zakupu jest
    niemożliwe bierzemy pod uwagę własną wycene według cen z grudnia roku
    ubiegłego.

    > Mowiac potocznie, uwzglednic date produkcji, stopien zuzycia i
    > ewentualna cene, ktora mozna by za to uzyskac, czyli wartosc rynkowa.

    > W zwiazku z tym sa juz kosztem w wartosci czynszu. Klopot z glowy.

    Szpaq nie napisał, że te przedmiotu są włąsnością wynajmującego, tylko że
    znajdują się w lokalu wynajętym. Jeśli nie anleża do niego i są po
    prostu wliczone w czynsz to oczywiście nie ma możliwości ich amortyzacji

    > VAT sobie podaruj w tym wypadku, bo nic tu do odliczenia nie ma. Do Kpir
    > wpisac nalezy do kolumny 14, czyli w pozostale wydatki.

    A dokładnie należy EŚT potraktować jako dokument źródłowy do tego wpisu i
    wpisać amortyzację. Numerem dokumentu powinien być numer pozycji w EŚT. Co
    do VAT-u zgoda.

> [...]
    > dzialalnosci nastepujacego wyposazenia: ... ... ... tu umiescic nalezy
    > wszystkie sprzety okreslajac cene kazdego z nich osobno, podsumowujac na

    A po co protokół przekazania? Jedyny ewentualny dokument oprócz EŚT, to
    może być "protokół własny wyceny środka trwałego" gdy wyceniamy wg cen z
    grudnia ub. r.

> [...]
    > 3.500,00 zl, bo to nie nadaje sie do wpisania w koszty, ale do wpisania
    > do ewidencji srodkow trwalych i do amortyzacji.

    Akurat nie ma innej metody wrzucenia w koszty czegoś o wartości poniżej
    3500 co kupiliśmy przed rozpoczęciem DG niż wrzucenie w środki trwałe.
    Środkiem trwałym może być nawet nawet młotek o wartości 2 zł. Jedyny
    warunek to okres użytkowania co najmniej 1 rok.

> [...]
    > wtedy musisz wykazac sie jakimis zyskami, wiec generowanie duzych
    > kosztow niekoniecznie zrobi Ci przysluge.

    Ściśle biorąc nie ma czegoś takiego jak proste "wrzucenie w koszty"
    środków trwałych. Jest tylko amortyzacja jednorazowa lub rozłożona w
    czasie. Jednorazowo możemy (to nie znaczy musimy) amortyzować środki o
    wartości do 3500 zł, oraz w ramach pomocy de minimis inne do łącznej
    wartości 50000 EUR rocznie.

  • 4. Data: 2007-06-13 07:21:16
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 13 Cze, 08:52, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
> [...]

    > A co ma do tego ustawa o rachunkowo ci? Ja s usznie Szpaq dalej zauwa y
    > jedyna metode wpuszczenia w koszty czego co nie jest towarem lub
    > materia em to Ewidencja rodków Trwa ych. Sposób wyceny takich rodków
    > okre la ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. I ma to by po
    > prostu cena nabycia, je li mo na j okre li . W praktyce oznacza to: "je li
    > posiadamy faktur /rachunek/paragon". O dziwo, nie ma adnych zalece co do
    > uwzgl dniania stopnia zu ycia. Dopiero gdy okre lenie ceny zakupu jest
    > niemo liwe bierzemy pod uwag w asn wycene wed ug cen z grudnia roku

    Jasne, ja jedynie okre li am, ze "zalecam" To nie jest tylko moje
    widzimisie, znam z praktyki przypadki, kiedy urzad podwazyl zawyzone w
    ten sposob koszty, przykladem moze byc komputer, ktory uzywasz
    wczesniej przez okres 2 lat i wnosisz to do prowadzonej dzialalnosci w
    wartosci zakupu.
    Ja sama bym podwazyla, nawet, gdyby byla do tego faktura.

    > Szpaq nie napisa , e te przedmiotu s w sno ci wynajmuj cego, tylko e
    > znajduj si w lokalu wynaj tym.

    A tu juz sie czepiasz! :)
    Przeciez jesli sa w lokalu, to trudno nie domniemywac, ze sa
    wlasnoscia wynajmujacego.

    > A dok adnie nale y E T potraktowa jako dokument ród owy do tego wpisu i
    > wpisa amortyzacj . Numerem dokumentu powinien by numer pozycji w E T. Co
    > do VAT-u zgoda.

    A ja sie zgadzam z EST :)

    > A po co protokó przekazania? Jedyny ewentualny dokument oprócz E T, to
    > mo e by "protokó w asny wyceny rodka trwa ego" gdy wyceniamy wg cen z
    > grudnia ub. r.

    A po to by grzebiac w starych papierach za lat kilka nie szukac
    dokumentu zrodlowego. Potraktowalabym to jako "dowod wewnetrzny"

    > Akurat nie ma innej metody wrzucenia w koszty czego o warto ci poni ej
    > 3500 co kupili my przed rozpocz ciem DG ni wrzucenie w rodki trwa e.
    > rodkiem trwa ym mo e by nawet nawet m otek o warto ci 2 z . Jedyny
    > warunek to okres u ytkowania co najmniej 1 rok.

    Racja. Choc w praktyce, przy ustaleniu wartosci ponizej 3,5 tys.
    wpisanie ich do ewidencji wyposazenia nie napotyka oporow ze strony US

    > ci le bior c nie ma czego takiego jak proste "wrzucenie w koszty"
    > rodków trwa ych. Jest tylko amortyzacja jednorazowa lub roz o ona w
    > czasie. Jednorazowo mo emy (to nie znaczy musimy) amortyzowa rodki o
    > warto ci do 3500 z , oraz w ramach pomocy de minimis inne do cznej
    > warto ci 50000 EUR rocznie.

    Co jest dok adnie zaksiegowaniem tej wartosci w kosztach w momencie
    wprowadzenia do ewidencji srodków trwalych, czyli potocznie
    "wrzuceniem w koszty". Czyz nie?
    Semantyka...

    Wiem, masz racje, jak informowac, to rzetelnie.
    Dzieki i pozdrawiam
    Jagna

  • 5. Data: 2007-06-13 07:34:53
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 13 Jun 2007 00:21:16 -0700, Jagna napisał(a):

> [...]
    > wartosci zakupu.
    > Ja sama bym podwazyla, nawet, gdyby byla do tego faktura.

    Ależ w tym wypadku ustawa jest całkowicie jednoznaczna i prosta. Ma być
    cena zakupu. I jakiekolwiek podważanie przez US nie ma szansy utrzymać się
    przed sądem. Po prostu takie niedopatrzenie ustawodawcy - 10-letni
    samochód amortyzowany jak nowy.

    > A po to by grzebiac w starych papierach za lat kilka nie szukac
    > dokumentu zrodlowego. Potraktowalabym to jako "dowod wewnetrzny"

    Podejrzewam, że przy ewentualnej kontroli żaden taki dowód wewnętrzny nie
    będzie miał znaczenia. Będzie potrzebna Ewidencja ŚT z wpisem i faktura
    zakupu lub jakieś uzasadnienie wyceny własnej czyli właśnie protokół
    wyceny.

    > Racja. Choc w praktyce, przy ustaleniu wartosci ponizej 3,5 tys.
    > wpisanie ich do ewidencji wyposazenia nie napotyka oporow ze strony US

    Nie ma żadnej zgodnej z ustawą metody wpisania do ewidencji wyposażenia
    czegoś posiadanego przed rozpoczęciem DG.

  • 6. Data: 2007-06-13 08:10:59
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 13 Cze, 09:34, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
    > Dnia Wed, 13 Jun 2007 00:21:16 -0700, Jagna napisa (a):

    > Ale w tym wypadku ustawa jest ca kowicie jednoznaczna i prosta. Ma by
    > cena zakupu. I jakiekolwiek podwa anie przez US nie ma szansy utrzyma si
    > przed s dem. Po prostu takie niedopatrzenie ustawodawcy - 10-letni
    > samochód amortyzowany jak nowy.

    Sprawdzilam w ustawie - rzeczywiscie masz racje w 100% :)
    I jak mniemam, mozna go amortyzowac jako uzywany przez okres 30
    miesiecy, prawda?

    > Podejrzewam, e przy ewentualnej kontroli aden taki dowód wewn trzny nie
    > b dzie mia znaczenia. B dzie potrzebna Ewidencja T z wpisem i faktura
    > zakupu lub jakie uzasadnienie wyceny w asnej czyli w a nie protokó
    > wyceny.

    Tak tez jest w rzeczywistosci, ale o dowodzie pisalam w tym sensie, ze
    przydatny dla wystawiajacego. Choc konieczny nie jest.

    > Nie ma adnej zgodnej z ustaw metody wpisania do ewidencji wyposa enia
    > czego posiadanego przed rozpocz ciem DG.

    Tu sie nie podepre semantyka - sprawdzilam, chyle czola!

    Jagna :)