    From: "MooSHEL" <m...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: zdolnosci produkcyjne
    Date: Fri, 2 Jul 2004 09:29:22 +0200

    Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Ale tez zastanowmy sie tylko nad okresleniem uzasadniona czesc kosztow
    > stalych.
    > Za normalny poziom wykorzystania zdolności produkcyjnych uznaje się
    > przeciętną, zgodną z oczekiwaniami w typowych warunkach, wielkość
    produkcji
    > za daną liczbę okresów lub sezonów, przy uwzględnieniu planowych remontów.
    > Czy oznacza to, ze kazdego roku powinem zmieniac model kalkulacji kosztow
    > posrednich odnoszac go do sytuacji rynkowej, przewidywanej struktury i
    > dynamiki sprzedazy? A co, jezeli w ciagu roku bede mial np. przez 2-3
> [...]

    Kurde, ale namieszałeś. Model alokacji kosztów zmienia się wraz ze zmianą
    zdolności produkcyjnych (a dokładniej normalnego poziomu ich wykorzystania),
    ewentualnie wielkości kosztów stałych. NIE WRAZ ZE ZMIANĄ WIELKOŚCI
    PRODUKCJI!!! Jeśli dobrze zrozumiałem to co napisałeś, to idczytałeś
    intencje ustawodawcy NA OPAK.

    Idea jest taka, aby koszt wytworzenia produktu był w miarę constans z okresu
    na okres niezależnie od tego czy wyprodukujesz tysiąc czy milion. Masz
    fabrykę, która ma zdolności produkcyjne 1 mln sztuk łyżek rocznie (z
    uwzględnieniem typowych czynników jak okresowe przestoje, remonty). Dzielisz
    swoje koszty stałe produkcji na 1 milion i wychodzi ci X złotych, które
    będzie zwiększało koszty wytworzenia twoich produktów.

    Jeśli w opisanych powyżej założeniach nic się nie zmienia, poza tym, że np.
    odszedł twój najlepszy handloweiec i sprzedaż siadła a ty dostosowując
    poziom produkcji do poziomu sprzedaży zminejszasz ją do 0,1 mln sztuk
    rocznie to nadal koszty wytworzenia obciąża X złotych per sztuka. Reszta w
    koszty okresu.

    Koszty wytworzenia zatem nie zmienią się - i słusznie. To nie wytwarzanie
    stało się droższe, tylko ponosisz dodatkowe koszty niewykorzystania swoich
    mocy przerobowych. Dzięki takiemu podejściu unikasz zawyżenia wyceny zapasów
    w swoim bilansie.

    Pozdro,
    MooSHEL