  • 11. Data: 2004-07-01 09:31:07
    Temat: Re: zdolnosci produkcyjne
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SLO" <a...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:cc0g38$pb3$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > całkowicie sie z toba zgadzam , moze faktycznie ogólnikowo sformułowałam
    > pytanie o zdolnościach produkcyjnych i, no ale mniejsza z tym , bardzo mi
    > sie podab twój sposób na rozwiazywanie problemów , gratulacje
    prosze bardzo... chociaz moze pomoglem zobaczyc nieco dokladniej w co
    wdepnelas:-)

    (ps. nadal nie piszesz pod postem i cytujesz caly niepotrzebny list)
    lg

  • 12. Data: 2004-07-01 09:43:17
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "adi" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > [...]
    > produkcji
    > remontów.

    > kosztow
    > U mnie zmieniamy własnie co roku biorąc pod uwage dane historyczne no i
    > nowe budzety wydziałow.
    Ale - tutaj jest skok myslowy - Ty masz duza firme, a MSP sa wrazliwe na
    zmiany juz przy poziomie 100-200tys rocznie... Zaliczysz sie na smierc.

    > kosztow
    > slownictwo -
    >
    > Napisałes spadek sprzedaży chyba powinno być produkcji. Wg mnie
    Uproscilem - na jedno wychodzi, jezeli masz spadek sprzedazy, to
    automatycznie zmniejszasz produkcje (chyba, ze technlogia nie pozwala - ale
    to temat na dywagacje o innych rodzajach kosztow i ryzyka).

    > nieuzasadnione koszty stałe nie moga stanowic czesci kosztu wytworzenia i
    > powinny lądowac do 'worka' pt 'pozostale koszty operacyjne'. oczywiscie to
    Oczywiscie...
    > jest teoria, bo od czasu nowelizacji ustawy jeszcze nie wpadlem na to jak
    > technicznie wyodrebnic te koszty. Wydaje mi sie ze jakies wskazniki
    ... ale staralem sie do tego podejsc praktycznie.

    > procentowe - np 80% wykorzystalismy to 80% stanowi koszt wytworzenia a 20%
    > nie - nie mają sensu, bo spadek mogłby byc spowodowany np awaria maszyn i
    > tu nieuzasadnionym kosztem bylaby tylko amortyzacja. Pisze tu z
    Wlasnie, poza tym naliczysz sie, a przyjdzie jakis USowiec i powie, ze zle.
    I mozesz miec wyliczenia podparte wiedza i doswiadczeniem, a ustawa jest tak
    plynna, ze pozwala na podwazenie Twojej pracy. Moze nawet wygrasz po kilku
    latach, ale IMO rachunkowosc powinna byc precyzyjna.

    > perspektywy duzej firmy gdzie nie mam mozliwosci na uzyskanie danych na
    > temat kosztu rzeczywistego wyrobu i całe rozliczenie opiera sie na koszcie
    > normatywnym.
    Czyli - skromnie sie nie chwalac - u Ciebie z uwagi na skale dzialania
    wyglada to zupelnie inaczej niz w MSP, o ktorych pisalem. Po prostu wielkie
    liczby, statystyka i mniejsza wrazliwosc na zmiany...

    > Jest jeszcze jedna kwestia, wg mnie te nieuzasadnione koszty stale nie sa
    > kosztami podatkowymi, bo nie zostały poniesione w celu uzyskania
    > przychodu. I gdy uznajemy ze wyskorzystujemy 100% mocy a tego nie robimy
    > zanizamy podatek doch....
    Hmmm, wychodze z zalozenia, ze podchodzi to pod premie za ryzyko
    dzialalnosci. W koncu zakladalem jakas skale firmy, a to ze nie wychodzi nie
    powinno jeszcze dodatkowo dzialac na moja niekrorzysc na gruncie podatkowym.
    Moze nie do konca sie z tym zgodzisz, ale tak uwazam. Poza tym jest druga
    strona medalu, ktos musi podwazyc Twoje lub moje wyliczenia opierajace sie
    na przewidywanej wielkosci wykorzystania potencjalu produkcyjnego... A tu
    sprawa jest jeszcze trudniejsza. Inna kwesria, ze np. moge sobie z czystym
    sumieniem pozwolic na takie przemowy, poniewaz od kilku lat mam wzrost
    sprzedazy/produkcji wiec zalozenie wykorzystania 100% mocy jest logiczne.
    Gorzej, jezeli ktos ma wahania na przestrzeni kilku lat, wtedy latwiej mu
    zarzucic brak poprawnosci.

    > ustawy
    > przeprowadzenia.
    > Wg mnie kalkulacji kosztu wyrobu nie zmienia sie, chyba ze nastąpily
    > jakies zmiany w pozycjach kodztowych - np zmiana technologii, wzrost cen
    > materiałow itp
    Mialem na mysli zmiane udzialu uzasadnionych kosztow stalych, czyli klucza
    podzialowego w systemie FK... Kalkulacja pozostaje ta sama, ale % udzial
    kluczy powinien ulec zmianie, jezeli sie nie myle.

    (nono, coraz ciekawiej:-)
    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 13. Data: 2004-07-01 10:23:52
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    > a twoj zegar? :)
    Moj jest OK, natomiast informatyka pracuje w innej czaso-przestrzeni;-)

    LG

  • 14. Data: 2004-07-01 11:01:35
    Od: "adi" <s...@f...org.invalid>

    Łukasz Góralczyk <l...@p...onet.pl> popełnił w
    news:cc0joi$btt$1@nemesis.news.tpi.pl co nastepuje
> [...]
    > Ale - tutaj jest skok myslowy - Ty masz duza firme, a MSP sa wrazliwe na
    > zmiany juz przy poziomie 100-200tys rocznie... Zaliczysz sie na smierc.
    Hmm. Wiesz nie mam doswiadczenia z mniejszymi firmami, ale zawsze wydawalo
    sie ze tam łatwiej wszystko pozbierac do 'kupy'. Moze u ciebie to kwestia
    systemu, moze jest za slaby do obsługi takiej dzialalnosci.

> [...]
    > jest tak plynna, ze pozwala na podwazenie Twojej pracy. Moze nawet
    > wygrasz po kilku latach, ale IMO rachunkowosc powinna byc precyzyjna.
    Moim tez. Ale tu mozemy zaczac o wielu innych rzeczach mowic, jakie
    powinny byc a nie są.

    > Czyli - skromnie sie nie chwalac - u Ciebie z uwagi na skale dzialania
    > wyglada to zupelnie inaczej niz w MSP, o ktorych pisalem. Po prostu
    > wielkie liczby, statystyka i mniejsza wrazliwosc na zmiany...
    Na pewno wygląda to inaczej ale wcale to nie oznacza ze w duzej
    organizacji jest to łatwiejsze. Po prostu inne. Tak jak wczesniej pisalem,
    caly czas wydaje mi sie ze w mniejszej firmie byloby latwiej, a tobie
    odwrotnie :))

> [...]
    > nie powinno jeszcze dodatkowo dzialac na moja niekrorzysc na gruncie
    > podatkowym. Moze nie do konca sie z tym zgodzisz, ale tak uwazam.

    Moze tak: art 16c pkt 5 updop.

> [...]
    > zalozenie wykorzystania 100% mocy jest logiczne. Gorzej, jezeli ktos ma
    > wahania na przestrzeni kilku lat, wtedy latwiej mu zarzucic brak
    Dokładnie, tak jak nam jest trudno podzielic te koszty, tak samo jemu
    bedzie trudno udowodnic ze zrobilismy to źle.

    > Mialem na mysli zmiane udzialu uzasadnionych kosztow stalych, czyli
    > klucza podzialowego w systemie FK... Kalkulacja pozostaje ta sama, ale %
    > udzial kluczy powinien ulec zmianie, jezeli sie nie myle.
    Zalezy to od sposobu podziału nieuzasadnionych kosztów...

    pozdrawiam
    adi

  • 15. Data: 2004-07-01 12:35:17
    Od: "adi" <s...@f...org.invalid>

    Łukasz Góralczyk <l...@p...onet.pl> popełnił w
    news:cc0vi2$eo9$1@atlantis.news.tpi.pl co nastepuje
    > Ok, dyskutantow nie ma, a my zaczynamy sie zgadzac, kiwac sobie
    > glowami... Pogoda taka, ze proponuje sie umowic w jakims krakowskim
    > ogrodku na rynku:-)
    własnie to samo mi przyszło do głowy, szkoda tylko ze do rynku mam jakies
    250km:))

    pozdrawiam,
    adi

  • 16. Data: 2004-07-01 13:21:00
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

> [...]

    > sie ze tam łatwiej wszystko pozbierac do 'kupy'. Moze u ciebie to kwestia
    > systemu, moze jest za slaby do obsługi takiej dzialalnosci.
    To nie kwestia latwo/trudno tylko skali/czestotliwosci zmian. Duza firma
    IMHO moze sobie pozwolic na stabilne dlugookresowe planowanie (mam na mysli
    wymiar rachunkowy oczywiscie), mala musi sie dostosowywac:-(

    > Moim tez. Ale tu mozemy zaczac o wielu innych rzeczach mowic, jakie
    > powinny byc a nie są.
    To nie moze jednak nie rozpoczynajmy ulubionej dyskusji Polakow:-)

> [...]
    > organizacji jest to łatwiejsze. Po prostu inne. Tak jak wczesniej pisalem,
    > caly czas wydaje mi sie ze w mniejszej firmie byloby latwiej, a tobie
    To nie tak (patrz poczatek maila). Po prostu w malej firmie
    widzisz/pamietasz wiele poszczegolnych pozycji kosztowych (pojedynczych
    faktur na smieszne kwoty), co mnie osobiscie irytuje i powoduje, ze stale
    bym cos poprawial. W duzej zaczynasz sie martwic kiedy odchylenie od
    sredniej na analityce siegnie powyzej np. 5 tys PLN. Poza tym np MSP i
    budzetowanie to nieraz marzenie finansisty... A w duzych obowiazkowa pozycja
    rocznego planowania.

    > Moze tak: art 16c pkt 5 updop.
    To jest sprawa oczywista - chociaz spotkalem sie z sytuacja, kiedy nikt na
    to nie zwracal uwagi (popatrz np. na srodki trwale wykorzystywane sezonowo -
    o czym wie tak na prawde tylko firma - a amortyzowane z maksymalna
    dopuszczalna stawka:-).
    Myslalem raczej o tym, ze masz np. hale produkcyjna wykorzystana w 80%... I
    teraz wypadaloby te pozostale 20% kosztow stalych potraktowac troche
    inaczej.

    > Poza
    > Dokładnie, tak jak nam jest trudno podzielic te koszty, tak samo jemu
    > bedzie trudno udowodnic ze zrobilismy to źle.
    :-)

    > Zalezy to od sposobu podziału nieuzasadnionych kosztów...
    Ano tak... Ale rozwiniecie tematu zdecydowanie wymagaloby spelnienia
    postulatu z poczatku maila:-)

    Pozdrawiam
    Lukasz

  • 17. Data: 2004-07-02 07:29:22
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

> [...]
    > przygotowac jakis przelaczniczek w systemie FK, ktory bedzie kalkulowal
    > tylko uzasadniona czesc kosztow na produkty, a reszte wrzuci do jednego

    Kurde, ale namieszałeś. Model alokacji kosztów zmienia się wraz ze zmianą
    zdolności produkcyjnych (a dokładniej normalnego poziomu ich wykorzystania),
    ewentualnie wielkości kosztów stałych. NIE WRAZ ZE ZMIANĄ WIELKOŚCI
    PRODUKCJI!!! Jeśli dobrze zrozumiałem to co napisałeś, to idczytałeś
    intencje ustawodawcy NA OPAK.

    Idea jest taka, aby koszt wytworzenia produktu był w miarę constans z okresu
    na okres niezależnie od tego czy wyprodukujesz tysiąc czy milion. Masz
    fabrykę, która ma zdolności produkcyjne 1 mln sztuk łyżek rocznie (z
    uwzględnieniem typowych czynników jak okresowe przestoje, remonty). Dzielisz
    swoje koszty stałe produkcji na 1 milion i wychodzi ci X złotych, które
    będzie zwiększało koszty wytworzenia twoich produktów.

    Jeśli w opisanych powyżej założeniach nic się nie zmienia, poza tym, że np.
    odszedł twój najlepszy handloweiec i sprzedaż siadła a ty dostosowując
    poziom produkcji do poziomu sprzedaży zminejszasz ją do 0,1 mln sztuk
    rocznie to nadal koszty wytworzenia obciąża X złotych per sztuka. Reszta w
    koszty okresu.

    Koszty wytworzenia zatem nie zmienią się - i słusznie. To nie wytwarzanie
    stało się droższe, tylko ponosisz dodatkowe koszty niewykorzystania swoich
    mocy przerobowych. Dzięki takiemu podejściu unikasz zawyżenia wyceny zapasów
    w swoim bilansie.

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 18. Data: 2004-07-02 09:54:02
    Od: "Łukasz Góralczyk" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MooSHEL" <m...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > ewentualnie wielkości kosztów stałych. NIE WRAZ ZE ZMIANĄ WIELKOŚCI
    > PRODUKCJI!!! Jeśli dobrze zrozumiałem to co napisałeś, to idczytałeś
    Niewykluczone, ale teraz chcialbym rozwiac swoje watpliwosci:

> [...]
    > swoje koszty stałe produkcji na 1 milion i wychodzi ci X złotych, które
    > będzie zwiększało koszty wytworzenia twoich produktów.
    Czy rozumiesz przez powyzsze sztywna wartosc wyrazona w PLN na produkt?
    Bo dopiero odpowiedz na to pytanie pozwoli mi na kontynuacje.

> [...]
    > stało się droższe, tylko ponosisz dodatkowe koszty niewykorzystania swoich
    > mocy przerobowych. Dzięki takiemu podejściu unikasz zawyżenia wyceny
    Tego nie wycinam, przyda sie na pozniej:-)

    Pozdrawiam
    LG

  • 19. Data: 2004-07-02 15:24:36
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

    > Idea jest taka, aby koszt wytworzenia produktu był w miarę constans z
    okresu
    > na okres niezależnie od tego czy wyprodukujesz tysiąc czy milion.

    To nie byłoby lepiej co by ustawodawca przeszedł na rachunek kosztów
    zmiennych?

> [...]
    > poziom produkcji do poziomu sprzedaży zminejszasz ją do 0,1 mln sztuk
    > rocznie to nadal koszty wytworzenia obciąża X złotych per sztuka. Reszta w

    Z tym że narzut kosztów pośrednich na przedmiot kalkulacji liczysz na
    podstawie produkcji dla normalnego wykorzystania zdolności (a nie dla max
    wykorzystania)

> [...]
    > stało się droższe, tylko ponosisz dodatkowe koszty niewykorzystania swoich
    > mocy przerobowych. Dzięki takiemu podejściu unikasz zawyżenia wyceny

    I masz niższy wynik. Mam tylko głupie pytanie co na to skarbowy?

  • 20. Data: 2004-07-02 15:51:13
    Od: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>

    > okresu
    > Dzielisz
    > Czy rozumiesz przez powyzsze sztywna wartosc wyrazona w PLN na produkt?
    > Bo dopiero odpowiedz na to pytanie pozwoli mi na kontynuacje.

    Ja to widzę tak. Powiedzmy masz dwa produkty A i B. NIech "normalna"
    sprzedaż wynosi 2000szt A i 3000szt B. Wiesz, że do wytworzenia takiej
    produkcji (ciche założenie, że produkcja = sprzedaż) potrzeba powiedzmy
    przepracować 8000 maszynogodzin (albo znajdziesz jescze jakąś inną miarę tej
    produkcji, ja przyjąłem, że na produkt A trzeba 1mh/szt a na B 2mh/szt). Z
    danych historycznych wiesz (lub sobie zaplanujesz), że dla takiego
    obciążenia koszty stałe pośrednie = 24000zł, czyli 3zł/mh

    NO i teraz okazuje się, że:

    wariant a) sprzedaż spada i produkujesz 1500szt A i 2500szt B. Ponosisz
    koszty pośrednie stałe (nie pytaj tylko jak je podzielić na stałe i zmienne)
    w wysokości np. 23000zł. Liczysz teraz koszty uzasadnione: Powinieneś był
    przepracować 1500 x 1 + 2500 x 2 = 6500maszynogodzin. (Załóżmy jeszcze, że
    przepracowałeś 6800mh, czyli nie zmieściłeś się w normie) To daje 81,25%
    normalnego wykorzystania. I taki procent planowanych kosztów jest
    uzasadnione, czyli 81,25% z 24000= 19500. Reszta jest nieuzasadniona. Albo
    inaczej. 6800 mh przepracowanych x stawka na mh czyli 3 = 20400 i reszta to
    nieuzasadnione. Wybór rozwiązania zależy od tego, czy koszt niewykonania
    normy zużycia mh na szt produktu powinien obciążać produkt czy okres (a tu
    nie mam pomysłu)

    wariant b) sprzedaż rośnie i produkujesz 2300szt A i 3200szt B, wtedy całe
    koszty pośrednie stałe są oczywiście uzasadnione.

    I co Wy na to?