  • 1. Data: 2003-03-06 08:03:23
    Temat: Ulga remontowa - czy nieodliczone przechodzi dalej???
    Od: p...@p...onet.pl (Pawel B.)

    Witam i mam pytanie:
    Czy w przypadku ulgi remontowej nieodliczone w 2002 roku a poniesione koszty
    mozna odliczyc w 2003r? Gazete Wyborcza i Gazeta Prawna pisaly ze tak,
    ale jakos niejasno. A jezeli tak to jak to nalezy "zaksiegowac" w picie za 2002?.
    I moze jeszcze zeby bylo jasne o co mi chodzi: w 2002 wydalem na remonty
    10000zf, moge odliczyc 1900zl, mam zaplacone 1000zl podatku, wiec
    brakuje mi 900zl podatku. Czy te 900 bede mogl odzyskac z podatku za 2003?
    Tak jest ze stara budowlana, a czy z remontowa tez?
    Pawel B

  • 2. Data: 2003-03-06 09:14:40
    Od: "Rafał Brzoskwinia" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Pawel B." <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > brakuje mi 900zl podatku. Czy te 900 bede mogl odzyskac z podatku za 2003?
    > Tak jest ze stara budowlana, a czy z remontowa tez?

    Tak, możesz odliczyć niewykorzystany limit w przyszłym roku.
    W PIT 37 w poz. 120 wpisujesz kwotę 1000 zł, a w poz. 121 wpisujesz kwotę
    900 zł do odliczenia w przyszłym roku.

    pozdrawiam
    Rafał

  • 3. Data: 2003-03-06 10:06:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2003, Rafał Brzoskwinia wrote:

> [...]
    >+ > koszty mozna odliczyc w 2003r?
    >+ > Gazete Wyborcza i Gazeta Prawna pisaly ze tak, ale jakos niejasno.
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Tak, możesz odliczyć niewykorzystany limit w przyszłym roku.

    Ostatnio kiedy podobna sprawa stanęła to wyraziłem wątpliwość:
    chodzi o to, że ulga jest 3-letnia i w zeszłym roku właśnie
    się "okres skończył". Któraś z grupowiczek później potwierdzała
    że rzeczywiście nie można przenosić 2002 -> 2003.
    Macie pod ręką namiar na komentarze ?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-03-06 11:08:47
    Od: "magdap" <m...@a...net.pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

> [...]
    > się "okres skończył". Któraś z grupowiczek później potwierdzała
    > że rzeczywiście nie można przenosić 2002 -> 2003.

    ulga remontowa jest 3 letnia,na kazdy trzyletni okres jest okreslony limit.
    Rok 2002 jest trzecim rokiem. Od 2003 zaczyna sie kolejny okres
    trzyletni.Nie mozna wydatkow poniesionych w 2002 odliczac od podatku za 2003
    magda

  • 5. Data: 2003-03-06 11:58:29
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "magdap" <m...@a...net.pl> wrote in message

> [...]
    > Rok 2002 jest trzecim rokiem. Od 2003 zaczyna sie kolejny okres
    > trzyletni.Nie mozna wydatkow poniesionych w 2002 odliczac od podatku za

    Dokładnie.
    Okres trzyletni zapisany w ustawie liczy sie od momentu wejscia ustawy w
    życie i w 2003 rozpoczyna się kolejny trzyletni okres.

  • 6. Data: 2003-03-06 13:01:50
    Od: p...@p...onet.pl (Pawel B.)

    In article <b47d5b$268$1@absinth.dialog.net.pl>, "KK" <p...@g...pl> says:

> [...]
    >Okres trzyletni zapisany w ustawie liczy sie od momentu wejscia ustawy w
    >życie i w 2003 rozpoczyna się kolejny trzyletni okres.

    I wiem, ze nic nie wiem.....
    To jak to wlasciwie jest?
    Jeszcze raz zwracam uwage, ze nie chodzi o przekroczenie limitu
    a brak podatku na zwrot ...

    Teraz kawalek informacji z Rzeczpospolitej:
    "02.12.02 Nr 280
    Prawo co dnia...

    IZABELA LEWANDOWSKA

    Koniec roku za pasem....
    [ciach]

    odliczenie przysługujące z racji wydatków poniesionych w danym roku,
    nie mające pokrycia w podatku należnym od podatnika za dany rok, można odliczać od
    podatku
    w roku lub latach następnych, aż do pełnego ich skonsumowania. "

    Koniec cytatu
    pelny tekst
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_021202/p
    rawo/prawo_a_7.html

    co potwierdza poglad Rafala Brzoskwiny (post 8113)...
    Pozdrawiam wszystkich i licze na ostateczne wyjasnienie...(mam nadzieje, ze przyda
    sie nie tylko mi)
    PB

  • 7. Data: 2003-03-06 13:29:28
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Pawel B." <p...@p...onet.pl> wrote in message news:b47gru$8p3
> [...]
    odliczać od podatku
    > w roku lub latach następnych, aż do pełnego ich skonsumowania. "

    Nie, nie, nie.

    Ona miała namyśli jeden trzyletni okres tzn., że jak w 2003 roku coś kupisz
    i nie starczy ci podatku, to odliczysz to w 2004.

    Ponieżej tekst z tego samego artykułu, który mówi, że z 2002 na 2003 rok nic
    się przenieść nie da.

    -----------------------------------

    To są górne limity. Odlicza się od podatku 19 proc. wydatków objętych ulgą,
    ale nie więcej niż te limity. Jeśli więc remontująca dom osoba, która w
    latach 2000-2001 nie korzystała z ulgi, wyda np. w grudniu 2002 r. ponad
    24.315,79 zł, z nadwyżki nic już od podatku nie odliczy. Warto więc
    planowane wydatki, które przekraczałyby ten limit, odłożyć na 2003 r.

  • 8. Data: 2003-03-06 17:57:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2003, Pawel B. wrote:

> [...]
    [...]
    >+ >> trzyletni.Nie mozna wydatkow poniesionych w 2002 odliczac od
    [...]
    >+ I wiem, ze nic nie wiem.....
    >+ To jak to wlasciwie jest?
    >+ Jeszcze raz zwracam uwage, ze nie chodzi o przekroczenie limitu
    >+ a brak podatku na zwrot ...

    Nie widzę różnicy :(

    >+ Teraz kawalek informacji z Rzeczpospolitej:
    >+ "02.12.02 Nr 280
    >+ Prawo co dnia...
    >+
    >+ IZABELA LEWANDOWSKA
    >+
    >+ Koniec roku za pasem....
    >+ [ciach]

    To może było trzeba przeczytać przed ciachaniem:

    +++++++
    Jeœli więc remontujšca dom osoba, która w latach 2000-2001 nie
    korzystała z ulgi, wyda np. w grudniu 2002 r. ponad 24.315,79 zł,
    z nadwyżki nic już od podatku nie odliczy. Warto więc planowane
    wydatki, które przekraczałyby ten limit, odłożyć na 2003 r.
    ------

    Widziałeś ?

    [...cd, cytat...]
    >+ odliczenie przysługujšce z racji wydatków poniesionych w danym roku,
    >+ nie majšce pokrycia w podatku należnym od podatnika za dany rok, można odliczać od
    podatku
    >+ w roku lub latach następnych, aż do pełnego ich skonsumowania. "

    IMHO: "w trakcie trwania ulgi".

    >+ Koniec cytatu
    >+ pelny tekst
    >+ http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_021202/p
    rawo/prawo_a_7.html

    Ciekawe jaki art. 2a autorka miała na myśli ;) !

    >+ co potwierdza poglad Rafala Brzoskwiny (post 8113)...

    Pogląd poglądem, a podstawę prawną można prosić ?

    Zajrzawszy do ustawy:
    +++++++
    Art. 27a. 1. Podatek dochodowy [...] zmniejsza się
    na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli
    w roku podatkowym podatnik:
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ------
    .... jak widać: "w roku podatkowym" !

    A dalej jest:
    +++++++
    5. Zmniejszenie podatku na zasadach [...]
    może być dokonane w roku podatkowym, w którym suma wydatków poniesionych
    przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej
    -------

    Czyli prosto - IMHO tu jest zezwolenie na "przenoszenie"
    rozliczania, ale *wewnątrz okresu 3-letniego*.
    Bo ogólna zasada art. 27 jest "rok w rok".

    >+ Pozdrawiam wszystkich i licze na ostateczne
    >+ wyjasnienie...(mam nadzieje, ze przyda sie nie tylko mi)

    FYI: jestem tylko skromnym podatnikiem... Kieruj się opinią
    doradców :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-03-06 22:40:36
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl

> [...]
    >
    > Czyli prosto - IMHO tu jest zezwolenie na "przenoszenie"
    > rozliczania, ale *wewnątrz okresu 3-letniego*.
    > Bo ogólna zasada art. 27 jest "rok w rok".

    Mieszasz dwie _różne_ sprawy, choć dotyczą one jednej ulgi.
    1. WYDATKI muszą być ponoszone w okresie trzyletnim i liczy się ich SUMA
    NARASTAJĄCO od początku okresu.
    Za małe ( do 462 zł ) nie dają prawa do ulgi.
    Przekraczające górny limit, nie dadzą kwoty do odliczenia i "przepadną".
    2. Uzyskana ulga ( odliczenie od podatku ) może być rozliczana do
    wyczerpania.

    Krótko. Same wydatki mogą "przepaść" i nie dać ulgi, ale raz uzyskana ulga
    nie przepada nigdy.

    > FYI: jestem tylko skromnym podatnikiem... Kieruj się opinią
    > doradców :)
    > pzdr, Gotfryd

    pozdrawiam wzajemnie
    Ryszard ( nie doradca a księgowy )

  • 10. Data: 2003-03-08 14:00:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Mar 2003, Ryszard G wrote:

> [...]
    >+ > Bo ogólna zasada art. 27 jest "rok w rok".
    [...]
    >+ Mieszasz dwie _różne_ sprawy, choć dotyczą one jednej ulgi.

    IMO - bynajmniej *nie mieszam*.
    Odnoszę się *wyłącznie* do kwestii *kiedy* można odliczyć
    poniesiony wydatek - uzasadnienie jw, art. 27a.1 stanowi
    że "w roku podatkowym" (masz argument przeciw temu, że
    chodzi o "rok podatkowy odniesienia wydatku" ?), zaś .5
    zezwala na odliczenie w *innym* roku podatkowym okresu
    trzyletniego. Zgody na odliczenie w innnym okresie nie
    widzę...

> [...]
    >+ Za małe ( do 462 zł ) nie dają prawa do ulgi.
    >+ Przekraczające górny limit, nie dadzą kwoty do odliczenia i "przepadną".

    Nie ma wątpliwosci, ale nie do tego się odniosłem.

    >+ 2. Uzyskana ulga ( odliczenie od podatku ) może być rozliczana do
    >+ wyczerpania.

    Możesz uzasadnić z ustawą w ręku ?
    Ja nie mam nic przeciw, ale z tego co widzę - to ustawodawca
    ma...

    [...]
    >+ pozdrawiam wzajemnie

    ...i jeszcze raz :)