  • 1. Data: 2004-01-23 08:59:44
    Temat: niesciagalne wierzytelnosci a vat
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    Witam
    Co z vatem naleznym gdy f-ra nie zaplacona i uznana za niesciagalna?
    jest mozliwosc korekt deklaracji?
    moze pomniejsza vat nalezny w biezacej deklaracji?
    oczywiscie wyrok sadu jest
    prosze o rady
    pozdrawiam
    danuta

  • 2. Data: 2004-01-23 09:12:20
    Temat: Re: niesciagalne wierzytelnosci a vat
    Od: "ata" <a...@r...pl>

> [...]
    > jest mozliwosc korekt deklaracji?
    > moze pomniejsza vat nalezny w biezacej deklaracji?

    przykro mi ale z tego co ja wiem to nie ma takiej mozliwosci, netto jest
    kosztem uzyskania przychodu jesli spelnione sa warunki ....... pewnie wiesz
    ale vat ....niestety nie.

    Ata

  • 3. Data: 2004-01-23 09:34:46
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    > przykro mi ale z tego co ja wiem to nie ma takiej mozliwosci, netto jest
    > kosztem uzyskania przychodu jesli spelnione sa warunki ....... pewnie
    wiesz
    > ale vat ....niestety nie.

    czyli kolejny przyklad jak ustawodawca bije w plecy??
    nie ma na to rady?
    moze jakis wyrok nsa?

    danuta

  • 4. Data: 2004-01-23 09:51:01
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik daanuta napisał:

    > czyli kolejny przyklad jak ustawodawca bije w plecy??
    > nie ma na to rady?
    > moze jakis wyrok nsa?

    Nie ma co szukać wyroku NSa bo nie bardzo jest o czym wyrokowac. Ustawa
    jest dośc jednoznaczna.

    "Art. 23 Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    43)podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:
    [...]
    b) podatek należny w przypadku:
    - importu usług, jeżeli nie stanowi on podatku naliczonego w rozumieniu
    odrębnych przepisów,
    - przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług
    na potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi
    przepisami,"

    A więc podatek nalezny nie jest kosztem, poza dwoma ścile określonym
    przypadkami.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2004-01-23 10:34:29
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    > "Art. 23 Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    > [...]
    > 43)podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów:

    tak kosztem uzyskania przychodu vat nalezny byc nie moze
    jednak czy jest sposob aby dokonac zmniejszenia tegoz vatu na podstawie
    uwierzytelnienia niesciagalnosci wierzytelnosci?
    czy ten vat juz stracony?
    a co w przypadku postepowania ukladowego, gdy wynik to 50% odzyskanej
    wierzytelnosci
    czy naprawde nie ma sposobu aby odzyskac ten vat?

    1. Opodatkowaniu podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na
    terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

    jesli podwazyc odplatne swiadczenie uslug?
    z definicji, faktura wystawiona na odplatne swiadczenie uslugi
    lecz...okazuje sie ze odpaltnosci nie bylo wiec...moze uznac ze czynnosci
    podlegajacych opopdatkowaniu vat tez nie bylo?
    szukam jakiegos rozwiazania...

    pozdrawiam
    danuta

  • 6. Data: 2004-01-23 11:16:13
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    koniec moich poszukiwan

    ustawa o vat jest tak skonstruowana, ze czy sie sprzedalo czy tez nie placic
    trzeba
    poniekad przenosi i jednoczesnie zrzuca na podatnika obowiazek sciagania
    wierzytelnosci budzetu panstwa
    bo czymze innym jest brak mozliwosci anulowania f-ry w chwili gdy kontrahent
    nie wywiazuje sie z umowy i nie zaplaci
    moment podatkowy zaistnial, podatek "dla" panstwa odprowadzic trzeba
    tylko dlaczego to na podatniku spoczywa egzekucja tegoz podatku dla panstwa?
    czy jest to zgodne z Art. 31. konstytucji?

    2. Każdy jest obowiązany szanować wolności i prawa innych. Nikogo nie wolno
    zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.

    w ktorej ustawie panstwo nakazuje sciagac wierzytelnosci panstwa?
    dlaczego w sytuacji gdy kontrahent nie wywiazuje sie z umowy i nie zaplaci,
    "obciaża" sie podatnika podatkiem naleznym, ktorego nie potrafil
    wyegzekwowac od kontrahenta
    to nie jest przeciez podatek dla niego a dla panstwa
    niech panstwo sciaga swoje wierzytelnosci, a podatnik ma prawo do anulowania
    f-ry lub chocby zmniejszenia vatu naleznego
    a tak kontrahent oszukal i zaplata za usluge w plecy...
    podatnik nie sciagnal od kontrahenta vatu wiec i vat w plecy, gdyz panstwu
    sie nalezy...i odprowadzic trzeba
    koniec, kropka
    pozdrawiam
    danuta

  • 7. Data: 2004-01-23 14:46:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Jan 2004, daanuta wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wierzytelnosci budzetu panstwa [...]
    >+ tylko dlaczego to na podatniku spoczywa egzekucja tegoz podatku dla panstwa?

    To jest słuszne pytanie. Ale czasami czytuję artykuły GP, pod nimi
    są "komentarze czytelników". I żebyś się nie zdziwiła: wcale niemało
    oburza się na teksty które protestują wobec takim rozwiązaniom :]
    Po prostu: większość społeczeństwa to nie są przedsiębiorcy; a że
    ta "większość" nie widzi że to *w nich* bije... cóż.

> [...]
    >+
    >+ w ktorej ustawie panstwo nakazuje sciagac wierzytelnosci panstwa?

    Przecież zacytowałaś: w ustawie o VAT !
    Skoro w zacytowanym kawałku jest "prawo", to znaczy że taki obowiązek
    może nawet minister rozporządzeniem nałożyć :> - jeszcze z tego nie
    wynika że *rzeczywiście* może (pewnie inne przepisy się temu
    sprzeciwiają), niemniej... dura lex... :]

    [...]
    >+ a tak kontrahent oszukal i zaplata za usluge w plecy...

    Nie inaczej :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-01-23 19:50:09
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik "daanuta" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > tak kosztem uzyskania przychodu vat nalezny byc nie moze
    > jednak czy jest sposob aby dokonac zmniejszenia tegoz vatu na podstawie
    > uwierzytelnienia niesciagalnosci wierzytelnosci?

    IMHO nie ma

    > czy ten vat juz stracony?

    IMHO nie calkiem, o ile... patrz nizej

    > a co w przypadku postepowania ukladowego, gdy wynik to 50% odzyskanej
    > wierzytelnosci
    > czy naprawde nie ma sposobu aby odzyskac ten vat?

    Nie znalazlem (moze mnie ktos "wyprostuje") przeciwwskazan dla takiego
    rachunku:
    1. Faktura na 1000zl +VAT 220, razem 1220zl. 1000zl do przychodu, 220zl VAT
    do US
    2. W postepowaniu ukladowym sad redukuje wartosc naleznosci do 50% czyli
    610zl
    3. 1000zl w koszty, VAT w plecy (na razie)
    4. Dluznik placi 610zl
    5. 220zl VATu odzyskuje, reszta czyli 390zl do przychodu.

    BTW ten problem stawiam po raz trzeci w tej grupie.
    Poprzednie 2 posty jakos zaginely...;-)

    --
    Pozdrowienia

  • 9. Data: 2004-01-23 21:16:19
    Od: "daanuta" <d...@w...pl>

    > 5. 220zl VATu odzyskuje, reszta czyli 390zl do przychodu.

    matematyka, matematyka
    tylko gdzie logika?
    podatnik wypruwa sobie zyly aby walczyc o zaplate, nie dla siebie a dla
    panstwa?
    zauwaz ze 390 zl obciazone 220 zl podatku to jak nic prawie 57 %
    czyzby sad nakazywal w pierwszej kolejnosci splacic vat?
    alez nie 50% odnosi sie do calej wierzytelnosci
    ty zas wykazales przykladem, ze podatnik w pierwszej kolejnosci dba o
    interes panstwa, zapominajac o swoim
    czyzby nie zaplacone 50% wierzytelnosci nie bylo z obciazeniem podatkiem?
    bylo, nie bylo podatnik interes panstwa musi przedkladac ponad swoj
    dlaczego ma sie sadzic z wierzycielem o cos nie dla siebie a dla panstwa?
    danuta

  • 10. Data: 2004-01-24 09:54:44
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    > matematyka, matematyka
    > tylko gdzie logika?
    > podatnik wypruwa sobie zyly aby walczyc o zaplate, nie dla siebie a dla
    > panstwa?

    Chyba mowimy o roznych sprawach.
    Ten, ktory fakture wystawil VAT JUZ ZAPLACIL w kwocie 220zl.
    Teraz "wypruwa sobie zyly" zeby go odzyskac DLA SIEBIE.
    Jesli odzyska CALY VAT to podatek dla panstwa zaplaci od MNIEJSZEJ podstawy.
    Przyblizylem?

    --
    Pozdrowienia