  • 1. Data: 2003-08-25 07:56:54
    Temat: wynajem mieszkania wlasnosciowego w bloku - pytanie
    Od: "mpj" <t...@t...kielce.pl>

    Czesc,
    mam pytanie do Czanownych Grupowiczow, ktorzy pewnie w takich sprawa sa
    doswiadczeni ... Ja jestem calkowitym laikiem.
    Czy jeżeli chcę wynająć mieszkanie, którego jestem właścicielem (akt
    notarialny), a którym zarządza tzw. PGM (stare mieszkania komunalne -
    kiedys, ja odkupilam od bylej wlascicielki) - to moge wynajac bez zadnego
    problemu? PGM zarzadza calym budynkiem (co roku jest wybierany przez
    Wspolnote Mieszkaniowa). Czy musze chodzic po sasiadach i otrzymywac od nich
    zgode, lub isc do zarzadcy i prosic o zgode?
    Jestem strasznie skolowana, a wiadomo, ze ludzie dzis czesto nie sa
    zyczliwi.
    Czy zarzadca moze podniesc mi, wobec - zakladam - wynajmu, czynsz?
    I jeszcze jedno male pytanie: czy moge wynajac tez strych? (tez wlasnosc, po
    remoncie, najemcy tez chca uzytkowac).
    Gdzie w internecie mozna znalezc "dobra" umowe najmu?
    Bardzo prosze o pomoc, pozdrawiam wszystkich.
    Magda

  • 2. Data: 2003-08-25 10:46:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Aug 2003, mpj wrote:
    [...]
> [...]
    >+ kiedys, ja odkupilam od bylej wlascicielki) - to moge wynajac bez zadnego

    Dopóki będzie "zwykle użytkowane" to tak.
    AFAIK jeśli lokator uruchomi tam jakąś *uciążliwą* działalność
    gospodarczą - to może być inna rozmowa; ale to dotyczy również
    wykorzystania mieszkania przez ciebie :)
    [...]
    >+ Czy musze chodzic po sasiadach i otrzymywac od nich
    >+ zgode, lub isc do zarzadcy i prosic o zgode?

    Bez przesady, to jest *twoje* !
    [...]
    >+ Czy zarzadca moze podniesc mi, wobec - zakladam - wynajmu, czynsz?

    Ty przecież czynszu NIE PŁACISZ !!
    WRRRRRRRRRRR..........
    Ludzie najpierw powołują zarządcę żeby za nich płacił za wodę
    i inne takie, a później mówią że płacą "czynsz" ;)
    Czynsz to jest opłata za *najem* mieszkania !

    >+ I jeszcze jedno male pytanie: czy moge wynajac tez strych? (tez wlasnosc,

    Twoja "osobista" ?

    >+ Gdzie w internecie mozna znalezc "dobra" umowe najmu?

    A to gorsza sprawa :[
    Właśnie na .prawo ktoś pyta jak się zabezpieczyć: jesteś na
    gorszej pozycji niż lokator. Chyba że poczytasz archiwum
    i różne pomysły typu wynajęcia 95% mieszkania :>

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-08-26 22:47:31
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    nich
    > zgode, lub isc do zarzadcy i prosic o zgode?

    Ja tam bym nikogo nie pytal i nie prosil (tak dla zasady :-)
    A wynajmowalbym najchetniej na czarno, tez dla zasady,
    choc wiem, ze to ryzyko, choc przy obecnym prawie,
    to wynajmowanie legalnie na umowe jest jeszcze wiekszym
    ryzykiem (dla wlasciciela).

    Ale powazniej - to o co pytasz, moze zalezec od regulaminu
    waszej wspolnoty mieszkaniowej.
    Akurat obecnie aktywnie uczestnicze w zyciu takiej modej wspolnoty,
    i wlasnie przeglosowalismy nowy regulamin, w ktorym jest punkt
    zobowiazuajcy wlascicieli lokali do informowania zarzadu wspolnoty
    o fakcie wynajmu. Ale podkreslam, ze chodzi o _informowanie_,
    a nie o pytanie o zgodę. A potrzeba informowania wynika glownie
    ze wzgledow bezpieczenstwa.

    Zreszta.... nasza wspolnota ma inne, bardzo specyficzne problemy....
    Dla ciekawskich link:
    http://www.skorosze.pl/_phpbb/viewtopic.php?p=11390#
    11390
    :-))))))

    Pzdrwm,

    latet

  • 4. Data: 2003-08-27 06:44:58
    Od: "mpj" <t...@t...kielce.pl>

    Dzieki za informacje, rzeczywiscie czlowiekowi robia wode z mozgu.
    Tak zastanawiajac sie - logika wskazuje, ze jesli jestem nadal zameldowana w
    mieszkaniu, to placic mam oplaty zaliczkowe (za zarzadzanie) oraz place za
    wode, scieki, wywoz smieci i tyle. Jeszcze zostaje fundusz remontowy. Z
    jakiej wiec racji ktos moglby mi podniesc oplaty?
    Zobaczymy.
    Czy moze zameldowac sie w innym mieszkaniu na pobyt czasowy, w mieszkaniu
    zostawic pobyt staly?
    Moze troche bredze, ale moja wiedza na ten temat nie jest za duza. Moze ktos
    poradzi mi - co jest bardziej korzystne?
    Przyszly najemca ma zamiar otworzyc w moim mieszkaniu szkole - brzmi na
    wyrost - jakies kursy i korepetycje dla mlodych ludzi. Bedzie to zatem
    prowadzenie dzialalnosci gospodarczej. Jak rozwiazac "technicznie" kwesie
    oplat: czynszu za najem i "czynszu" (zaliczki i oplaty komunalne). Czy ja
    powinnam wystawiac rachunek? Jako osoba fizyczna. A jesli tak - to jak ma on
    wygladac? "Zwykly" rachunek z bloczku?
    Chyba i tak powinnam sie wybrac na porade prawna, ale jesli ktos cos
    podrzuci, bedzie mi bardzo milo.
    Pozdrowienia i dzieki za pomoc,
    Magda

    wiadomości
    n.zabrze.pl...

  • 5. Data: 2003-08-27 21:43:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Aug 2003, Latet wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zobowiazuajcy wlascicieli lokali do informowania zarzadu wspolnoty
    >+ o fakcie wynajmu. Ale podkreslam, ze chodzi o _informowanie_,

    ...przy czym dla mnie nie jest oczywiste, czy taki zapis jest
    ...jak mu tam: "kostytutywny" ? - po naszemu: obowiązujący :)
    Znaczy, czy można *zmusić* właściciela do spowiadania się
    co robi ze swoją własnością :) ?
    Ewentualnie - czy może prowadzić do wyegzekwowania owego
    nakazu, czy też jest równie "ważny" jak obywatelski obowiązek
    głosowania czy nakaz "posiadania podpisu odbiorcy na fakturze".
    Co konkretnie zrobicie/możecie zrobić właścicielowi który
    głosował przeciw i *nie* powiadomi zarządcy ? Bo lokatorowi
    w myśl ustawy "o ochronie" to pewnie nie zrobicie nic ;) !

    [...]
    >+ Zreszta.... nasza wspolnota ma inne, bardzo specyficzne problemy....

    ROTFL :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    ("mała wspólnota, wZW")

  • 6. Data: 2003-08-27 21:50:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    ..uzupełnienie:

    On Wed, 27 Aug 2003, Latet wrote:
    [...]
    >+ zobowiazuajcy wlascicieli lokali do informowania zarzadu wspolnoty
    >+ o fakcie wynajmu.

    W sumie... koryguję się, bo jeśli z innych punktów umowy
    wynika że pewne składniki opłat są zależne od ilości
    osób, no to informacja "ilu mieszka" jest niezbędna
    - i wtedy jakis "przymus ekonomiczny" do składania przez
    włascicieli zeznań zarządcom by się znalazł :)
    A kwestia czy można tak czy siak liczyć koszty "ogólne" była
    AFAIR już w tym stuleciu wałkowana :) (bo były zastrzeżenia
    czy można wymusić podział wg innych zasad jak opisane
    w ustawie - choć przyznam że nie pamiętam czy w ustawie
    jest 'od metra' [chyba tak] czy 'od osoby' [chyba nie]).
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-08-27 21:56:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 27 Aug 2003, mpj wrote:
    [...]
> [...]
    >+ wyrost - jakies kursy i korepetycje dla mlodych ludzi. Bedzie to zatem
    >+ prowadzenie dzialalnosci gospodarczej.

    No to tu cię zmartwię: z tytułu DG można "w uzasadnionym zakresie"
    podnieść udział w ponoszeniu kosztów ogólnych. Sprawdź regulamin,
    czy i co mówi. Zeznaję że już nie pamiętam szczegółów :( czy
    i jakie są ograniczenia w owym "podnoszeniu" - zdaje się że
    NSA się w tej kwestii wypowiadał i był artykuł w GP, ale to już
    chwilę temu było.

> [...]
    >+ powinnam wystawiac rachunek? Jako osoba fizyczna. A jesli tak - to jak ma on
    >+ wygladac? "Zwykly" rachunek z bloczku?

    W tym stylu. I niestety masz składać PIT-5 (przy zasadach ogólnych)
    lub inny jakiś (przy ryczałcie) - niestety czeka cię wybór rodzaju
    podatku i później płacenie owego (podatku) !

    >+ Chyba i tak powinnam sie wybrac na porade prawna,

    ....chyba tak. A postów na okoliczność 'najem najmu' parę
    googlem znajdziesz - wiesz jak szukać ?
    [...]

    wKF: a możesz odpowiadać *pod* cytatem ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-08-28 07:58:27
    Temat: wynajem mieszkania wlasnosciowego - jaki podatek, ryczalt?
    Od: "mpj" <t...@t...kielce.pl>

    Doczytalam w tekstach na sieci z 2002 r (XII), ze jesli najemca placic mi
    bedzie jako czynsz kwote X i do zarzadcy oplaty (za zarzadzanie i inne
    komunalne) w kwocie Y, to podatek powinnam placic w kwocie X+Y; jezeli
    natomiast mnie do rak (powiedzmy dam "zwykly" rachunek) placic bedzie
    rowniez oplaty (za zarzadzanie i inne komunalne) w kwocie Y, to w kosztach
    uzyskania przychodu w PIT moge wstawic te kwote, a oczywiscie dochod wtedy
    bedzie X+Y (jak zawsze), ale wtedy faktycznie moge placic podatek tylko od
    kwoty X.
    I jeszcze jedno: co wybrac: rozliczanie w PIT-5 i podatek (chyba) 20%, czy
    tez ryczalt (o tym na razie niewiele wiem). Znalazlam informacje, ze jesli
    jestem wlascicielem mieszkania i mimo, ze wynajmuje mieszkanie na
    prowadzenie dzialalnosci gospodarczej, gdy dochod w ciagu roku nie
    przekroczy 10 tys. euro - to moge placic mniejszy podatek ryczaltowy (chyba
    8,5 %)? Czy wykazuje wtedy tylko w rocznym PIT?
    Czy to prawda? Jeszcze aktualne? I czy mnie dotyczyloby przy spelnieniu
    warunkow (mniej niz 10 tys. euro rocznie kwoty X i Y)? Czy trzeba specjalnie
    opisac w umowie najmu?
    Dzieki za odpowiedzi i pozdrawiam,
    Magda

  • 9. Data: 2003-08-28 15:43:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Aug 2003, mpj wrote:

> [...]
    >+ bedzie jako czynsz kwote X i do zarzadcy oplaty (za zarzadzanie i inne
    >+ komunalne) w kwocie Y, to podatek powinnam placic w kwocie X+Y; jezeli

    Mniej więcej tak pisano...

> [...]
    >+ bedzie X+Y (jak zawsze), ale wtedy faktycznie moge placic podatek tylko od

    Ustal jaki podatek chcesz płacić: "zasady ogólne" - wtedy *odliczasz*
    koszty, płacąc podatek od *dochodu* - czy "ryczałt" (dokładniej:
    jedną z form ryczałtu przewidzianą dla najmu) - wtedy podatek
    płacisz od *przychodu* i żadnych kosztów nie masz prawa "odliczać" !
    Przy zasadach ogólnych dochód z najmu sumujesz z innymi dochodami
    (z pracy itp) i od tego płacisz podatek "wg skali" (19..40%)

    >+ I jeszcze jedno: co wybrac: rozliczanie w PIT-5 i podatek (chyba) 20%, czy
    >+ tez ryczalt (o tym na razie niewiele wiem).

    Już wiesz że płaci się go od *całego dochodu* :)

    [...szczegóły ryczałtu: co za formularze się składa - nie wiem...]
    [...]
    >+ Czy trzeba specjalnie opisac w umowie najmu?

    Nie, lokatora nic nie obchodzi jak rozliczasz podatek.
    Oczywiście zapisy z umowy mogą mieć "odbicie" w kwitkach
    (np. dokumentowanie wpłat), ale nie w druga stronę.
    Jak idziesz do sklepu to też nie pytasz czy prowadzi PK
    czy jest na ryczałcie :), no chyba że potrzebna ci
    faktura i interesuje cię czy VAT/zw/VAT_MP !! :)

    pozdrowienia, Gotfryd