eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Odliczenie VAT a duplikat faktury

Odliczenie VAT a duplikat faktury

2007-03-19 13:32

Przeczytaj także: Zasady rozliczania VAT z duplikatu faktury


Zatem, jeżeli podatnik np. otrzyma fakturę w styczniu i zdąży odliczyć z niej VAT w tym miesiącu, po czym faktura zaginie – występuje do sprzedawcy o wystawienie duplikatu. Ten wystawia duplikat faktury i przesyła go podatnikowi w marcu. Podatnik nie składa korekty faktury VAT za styczeń. Duplikat faktury w takiej sytuacji jest traktowany jako potwierdzenie uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego, z którego skorzystano w miesiącu styczniu. Nie ma on także wpływu na wysokość podatku naliczonego w miesiącu marcu (czyli w miesiącu wystawienia duplikatu).

Inaczej przy usługach powszechnych

Od podstawowej zasady odliczenia podatku VAT w okresie w którym otrzymano fakturę lub w okresie następnym istnieje jednak kilka wyjątków. Jednym z nich jest odliczenie VAT dokumentujących zakup tzw. usług powszechnych, do których zalicza się m.in. energię elektryczną, cieplną, usługi telekomunikacyjne i radiotelekomunikacyjne, usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów czy usługi sanitarne. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup tego rodzaju usług powstaje w rozliczeniu za miesiąc (kwartał), w którym przypada termin płatności, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy. Jeżeli jednak podatnik nie dokona odliczenia w miesiącu płatności, podatek naliczony z ww. faktury może być odliczony w miesiącu następującym po tym, na który przypadał termin płatności.

Zatem stosując zasadę, iż duplikaty faktur traktowane są na równi z fakturami VAT – odliczenia podatku z takiej faktury można dokonać w terminie płatności oznaczonym na duplikacie. Przy duplikatach bowiem należy stosować te same – szczegółowe przepisy dotyczące odliczania podatku z faktur dokumentujących nabycie usług powszechnych. W związku z tym rozliczenia duplikatu faktury należy dokonać w okresie rozliczeniowym zawierającym termin płatności określony na fakturze lub w okresie następnym. Jeżeli natomiast okresy te już upłynęły – należy złożyć korektę deklaracji. Zatem jeżeli np. podatnik wystąpił o duplikat faktury dokumentującej nabycie energii elektrycznej za miesiąc grudzień, której termin płatności przypadał w miesiącu styczniu, a duplikat otrzymano w marcu – podatnik powinien dokonać korekty deklaracji VAT za styczeń – uwzględniając w zakupach duplikat faktury za energię elektryczną.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: