Strata a koszty uzyskania przychodów
2008-09-24 13:11
Przeczytaj także: Wydanie towarów nierotujących i gratisowych w podatkowych kosztach spółki
Przykład:
Szczecin, 15 sierpnia 2008 r.
DOWÓD WEWNĘTRZNY NR 5/08/2008
W dniu 14 sierpnia 2008 r. w wyniku upadku z wózka widłowego uszkodzeniu uległo:
5 kartonów płytek typu A o wymiarach 30 x 30 cm – cena zakupu: 700 zł,
3 kartony płytek typu B o wymiarach 20 x 20 cm: - cena zakupu: 150 zł.
Ze względu na fakt, że przyczyną uszkodzenia płytek nie był błąd magazyniera, ale uszkodzenie wózka widłowego, nie ustalono osoby odpowiedzialnej za powstanie niedoboru.
W załączeniu:
- Protokół podpisany przez świadka zdarzenia.
- Zdjęcia uszkodzonych płytek.
Zamieszczanie zdjęć uszkodzonych towarów nie jest powszechnie wymagane, ale pozwala uprawdopodobnić poniesioną stratę. Dzięki temu zyskuje się pewność, że niedobór jest właściwie udokumentowany i w razie kontroli z urzędu skarbowego nie zostanie się poproszonym o przedstawienie dodatkowych dowodów zniszczenia towarów.
Warto również pamiętać, że uszkodzonych towarów nie wykazuje się w spisie z natury na koniec roku.
Z interpretacji wydawanych przez organy skarbowe wynika, że w przypadku niedoborów niezawinionych nie ma obowiązku dokonywania korekty naliczonego podatku. Przykładem może być postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z 24 lipca 2007 r., nr 1439/ZV/P/Pr-37/07/AS, w którym stwierdzono, że:
(…) Określając prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego należy mieć na względzie przeznaczenie zakupionego towaru czy usługi w momencie zakupu. Fakt późniejszego wystąpienia zdarzenia losowego, jakim jest kradzież lub zniszczenie towaru nie pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem tego towaru. Dodać należy, że dla celów dowodowych fakt wystąpienia powyższego zdarzenia losowego winien być przez podatnika należycie udokumentowany (…).
W nawiązaniu do przykładu z płytkami, zakup był niewątpliwie związany ze sprzedażą opodatkowaną i nie ma znaczenia, że do sprzedaży nie doszło wskutek zniszczenia towaru. Oznacza to, że nie ma obowiązku korygowania naliczonego podatku VAT.
Podstawa prawna:
- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),
- rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.).
„Portal FK” to serwis umożliwiający indywidualne konsultowanie swoich wątpliwości w zakresie podatków dochodowych, VAT, rachunkowości i ZUS. Możesz zadać pytanie z danej dziedziny.
1 2
oprac. : Stanisław Hońko / Portal FK
Przeczytaj także
-
Konsekwencje podatkowe zaniechania inwestycji
-
Środki trwałe i towary handlowe: kradzież a podatki
-
Stara faktura a korekta deklaracji i podatku
-
Ograniczenia w obrocie gotówką w działalności gospodarczej
-
Diety za podróż służbową w kosztach uzyskania przychodu
-
Zakup okularów korekcyjnych w podatku VAT i dochodowym
-
Podróż służbowa pracownika/zleceniobiorcy w podatku dochodowym
-
Podróż służbowa: wypłacona delegacja w kosztach podatkowych
-
Wydzielenie nowej firmy: rozliczenie faktur korygujących w VAT/CIT