eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Wydatki na gadżety reklamowe a koszty firmy

Wydatki na gadżety reklamowe a koszty firmy

2009-08-03 08:27

Przyjrzyjmy się następującej sytuacji: Spółka z o.o. przekazuje swoim obecnym i potencjalnym kontrahentom gadżety reklamowe opatrzone logo przedsiębiorstwa. Są one rozdawane podczas targów, spotkań z kontrahentami, itp. Wartość jednostkowa przekazywanych przedmiotów nie przekracza kwoty 100 zł brutto. Czy wydatki na takie gadżety reklamowe stanowią koszt podatkowy?

Przeczytaj także: Marketing czyli reprezentacja i reklama w kosztach podatkowych

Odpowiedź
Tak, wydatki tego rodzaju stanowią koszty o charakterze reklamowym, które można uznać za koszt uzyskania przychodu firmy. Koszty reklamowe, w przeciwieństwie do kosztów reprezentacji, w całości stanowią koszty podatkowe (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

Definicja reklamy
Przepisy podatkowe, jak wiadomo, nie określają definicji reklamy. W jednym z wyroków WSA stwierdził, że można uznać za reklamę promowanie określonej firmy bez konieczności jednoczesnego bezpośredniego promowania oferowanych przez nią towarów lub usług. Reklama firmy lub oferowanych przez nią towarów lub usług może być prowadzona poprzez lansowanie znaku firmowego, logo czy też nazwy (wyrok WSA z 27 kwietnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 2644/06).

A zatem za reklamę uznamy wszelkie działania przedsiębiorcy, które kształtują popyt poprzez poszerzanie wiedzy przyszłych i aktualnych klientów o towarach i usługach, w celu zachęcenia ich do nabywania właśnie od tego, a nie innego przedsiębiorcy. Przy czym, jak stwierdził jeden z organów podatkowych, znaczenie ma nie tylko promocja towaru i usługi, ale też samej firmy, jako podmiotu świadczącego; podkreślenie samego istnienia i obecności podmiotu na rynku.

Reklamę poprzez wszelkiego rodzaju upominki z logo firmy, takie jak: długopisy, kalendarze, otwieracze do butelek, a tym samym też i portfele oraz albumy i kosze upominkowe opatrzone logo firmy, uznaje się za rodzaje tzw. reklamy specjalnej (takie stanowisko zajął np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 26 marca 2009 r. nr ILPB3/423-34/09-3/MC).

A zatem wskazane we wstępie wydatki stanowią koszty podatkowe jako koszty reklamy a nie reprezentacji. Warto też dodać, że zwolnieniem od podatku dochodowego została objęta wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, jeśli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza kwoty 100 zł. Zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (art. 21 ust. 1 pkt 68a updof).


Czy wiesz jak rozliczać podatki dochodowe? Odpowiedź znajdziesz w poradniku "Podatki dochodowe w praktyce". Znajdziesz w nim porady i praktyczne przykłady dotyczące rozliczeń podatkowych w firmie.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: