eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Zaliczka na podatek pracownika a brak wypłaty

Zaliczka na podatek pracownika a brak wypłaty

2009-11-02 07:41

Przeczytaj także: Zawyżone wynagrodzenie a zaliczka na podatek dochodowy


Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że jeżeli pracodawca reguluje składki na przedmiotowe ubezpieczenie za pracowników z własnych środków, to dla pracownika jest to przychód ze stosunku pracy w świetle szeroko rozumianego zapisu art. 12 ust. 1 w związku z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Na podstawie art. 30 § 1 Ordynacji podatkowej płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niedobrany lub pobrany a nie wpłacony.

W przypadku gdy przepisy ustawy podatkowej nakazują pobranie i wpłacenie podatku przez płatnika podmiotem zobowiązanym jest płatnik, nie zaś podatnik.

Przechodząc na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy stwierdzić, iż nakładają one na płatników będących zakładami pracy obowiązek obliczenia w prawidłowej wysokości, pobrania i wpłacenia zaliczek za poszczególne miesiące od stycznia do grudnia od wynagrodzeń i innych świadczeń wypłacanych lub postawionych do dyspozycji pracownika.

Opłacana przez Spółkę za pracownika składka z tytułu ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków oraz poważnego zachorowania pracownika stanowi jego przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, od którego płatnik jest obowiązany pobrać zaliczkę na podatek dochodowy w ściśle określonym ustawą terminie.

Brak możliwości poboru zaliczki na podatek od wynagrodzenia ze stosunku pracy za dany miesiąc nie zwalnia płatnika z obowiązku pobrania i wpłacania w prawidłowej wysokości zaliczek na podatek.

Należy zauważyć, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązał podatnika do wpłaty na rzecz płatnika zaliczki na podatek dochodowy lub należnego zryczałtowanego podatku w ściśle określonych sytuacjach wymienionych w art. 41 ust. 7 i ust. 8 ustawy, obligując płatnika tylko do obowiązku przekazania we właściwym terminie pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku (art. 41 ust. 1 ustawy). Natomiast nie ustanowił, żadnego przepisu dotyczącego zwolnienia z poboru zaliczki poboru zaliczki na podatek od przychodów ze stosunku pracy w przypadku braku możliwości poboru zaliczki.

Mając na uwadze powyższe w przypadku, gdy przepisy prawa podatkowego przewidują pobór zaliczki na podatek dochodowy przez płatnika, odpowiedzialność za niepobranie zaliczki na podatek lub jej niewpłacenie w terminie, co do zasady ponosi płatnik, a tylko wyjątkowo podatnik. Sytuacja taka ma miejsce, gdy odrębne przepisy stanowią inaczej, albo podatek nie został pobrany z winy podatnika.

Ponieważ w odniesieniu do przychodów ze stosunku pracy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidują pobór zaliczki na podatek przez płatnika, odpowiedzialność za niepobranie zaliczki na podatek dochodowy ponosi tylko płatnik, brak możliwości poboru zaliczki na podatek od wynagrodzenia ze stosunku pracy nie zwalnia płatnika z obowiązku poboru i przekazania zaliczki na podatek dochodowy.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: