eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiInterpretacje i wyjaśnienia › Brak zapłaty a przychód podatkowy firmy

Brak zapłaty a przychód podatkowy firmy

2009-11-03 06:57

Przeczytaj także: Usługi transportowe: moment powstania przychodu


Analizując przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy uznać, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz swoich klientów usługi telekomunikacyjne. Jednakże jak wskazuje Spółka dochodzi do sytuacji, w których klienci posługują się fałszywymi, nieaktualnymi, bądź cudzymi dokumentami w celu zawarcia umowy, a następnie nie dokonują płatności za usługi wyświadczone na ich rzecz w związku z zawartymi umowami.

W kontekście przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w ramach zawieranych z klientami umów świadczy usługi telekomunikacyjne, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem PDOP, jednakże w przedmiotowych okolicznościach nie otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenia, niemniej jednak ustawa nie uzależnia opodatkowania czynności od otrzymania zapłaty. Podstawą opodatkowania stanowi przychód, jako kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku, a nie kwota faktycznie zapłacona.

Należy podkreślić, że jedynie w przypadku czynności niemogących być przedmiotem prawnie skutecznej umowy nie realizuje się przedmiot opodatkowania i nie powstaje obowiązek podatkowy. Oznacz to, że w przypadku czynności, które – co do zasady – mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, lecz wystąpiła ich wadliwość w danej sytuacji, skutki takich czynności pozostają opodatkowane. Dotyczy to również sytuacji, gdy nie doszło do faktycznego otrzymania kwoty wynikającej z takiej transakcji, to znaczy, gdy kwota taka pozostała tylko należna. Prawo podatkowe interesuje się bowiem skutkiem takiej czynności, a nie jej cywilnoprawnym przebiegiem. Jeżeli natomiast doszło do faktycznego otrzymania należności, przychód powstaje z innego tytułu, tj. kwoty faktycznie otrzymanej, która również stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu.

Za datę powstania przychodu należnego z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień wystawieniu faktury albo uregulowania należności (art. 12 ust. 3a updop).

Jeżeli strony ustalają, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku (art. 12 ust. 3c pdop).
W pozostałych przypadkach za datę powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej uznaje się dzień otrzymania zapłaty (art. 12 ust. 3e updop).

Przepisy regulujące moment powstania przychodu należnego z pozarolniczej działalności gospodarczej odwołują się do zdarzeń o charakterze faktycznym – a więc: w ostateczności nie później niż dzień wystawienia faktury, uregulowania należności (otrzymania zapłaty), upływu roku dla usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych lub faktycznego otrzymania zapłaty.

Jeżeli doszło do faktycznej realizacji transakcji, przychód ustala się w momentach dokładnie określonych we wskazanych powyżej przepisach, nawet gdyby umowa, na podstawie której realizowana jest dana działalność, okazała się wadliwa – ustaw podatkowa odwołuje się tutaj do zdarzeń o charakterze faktycznym.

Zdaniem organu, sankcja wadliwości czynności cywilnoprawnej nie ma znaczenia dla powstania przychodu należnego w odniesieniu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Istotne jest faktyczne wykonanie czynności, z której podatnik uzyskuje korzyści ekonomiczne.

Powyższy wniosek koresponduje z dokładnie określonymi granicami opodatkowania wprowadzonymi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – tylko bowiem czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, nie rodzą obowiązku podatkowego w podatku dochodowym.

W przedmiotowej sprawie pomiędzy Spółką, a jej klientami występuje relacja zobowiązaniowa tj. Spółka zobowiązuje się do wyświadczenia usług telekomunikacyjnych na rzecz klientów, natomiast klienci zobowiązują się do zapłaty wynagrodzenia należnego wynikającego z zawartej umowy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług, usługa została wykonana, za którą podatnikowi zgodnie z warunkami umowy przysługuje zapłata. Przychodu tego co prawda podatnik faktycznie nie otrzymał ale jest on przychodem należnym, który na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega opodatkowaniu.(…)”


Pełną treść interpretacji można przeczytać na stronie Ministerstwa Finansów

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: