eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiPorady podatkowe › Soczewki kontaktowe a zwolnienie z podatku

Soczewki kontaktowe a zwolnienie z podatku

2011-01-13 13:36

Aby pracownik mógł skorzystać ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 ust. 11 updof, soczewki kontaktowe powinny zostać przekazane pracownikowi w formie świadczenia rzeczowego.

Przeczytaj także: Praca przy komputerze: soczewki korekcyjne a podatek

Pytanie: Pracodawca zwraca pracownikom pracującym przy monitorach komputerowych koszty ponoszone przez tych pracowników na zakup soczewek kontaktowych. Czy pracodawca ma pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, czy też pracownik ma prawo do zwolnienia z podatku?

Odpowiedź: Pracodawca powinien pobrać zaliczkę na podatek dochodowy, chyba że zostaną wypełnione warunki zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 11 updof.

Zwolnienie przysługuje tylko w sytuacji, gdy pracodawca zakupił soczewki kontaktowe zgodnie z zaleceniami lekarza i przekazał je pracownikowi. Nie można jednak z tego zwolnienia skorzystać, w przypadku gdy najpierw pracownik kupuje okulary z własnych środków, a następnie otrzymuje ich zwrot od pracodawcy.

Uwaga
Kompromisem pomiędzy tymi dwoma sytuacjami jest zakup soczewek przez pracownika, który jednak dokonuje zakupu z pieniędzy przekazanych przez pracodawcę i działając w imieniu pracodawcy. Faktura wtedy jest wystawiana na pracodawcę. Po dostarczeniu soczewek do pracodawcy zostają one przekazane do używania przez pracownika, co potwierdza np. protokół.

Przepisy przewidują zwolnienie dla pracownika

Artykuł 21 ust. 1 pkt 11 updof zwalnia z opodatkowania świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Stanowisko Ministerstwa Finansów

W sprawie zasad korzystania ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 11 updof przez pracownika, który otrzymał soczewki kontaktowe od pracodawcy, zabrał głos Minister Finansów.

Interpretacje organów podatkowych

W piśmie z 27 lipca 2009 r. Ministerstwa Finansów (Departament Podatków Dochodowych, nr DD3/066/46/CRS/09/586) czytamy: (…) soczewki kontaktowe (...) pełnią tę samą funkcję co okulary korekcyjne, tzn. znoszą lub zmniejszają skutki wrodzonej lub nabytej wady wzroku, takiej jak nadwzroczność, krótkowzroczność, astygmatyzm (niezborność) czy starczowzroczność.

Z wyjaśnień Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w pewnych przypadkach pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy do zapewnienia pracownikowi również soczewek kontaktowych. Chodzi tu o sytuacje, kiedy lekarz specjalista, w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zaleci stosować przy obsłudze monitora zamiast okularów – soczewki kontaktowe, gdyż przy danej wadzie wzroku pracownika nie jest możliwe skorygowanie wzroku przy pomocy okularów, tj. w szczególności:
  • gdy różnica wady wzroku pomiędzy jednym okiem a drugim jest większa niż 4 dioptrie (wada w jednym oku jest duża, a w drugim mała lub jej wcale nie ma),
  • przy dużym astygmatyzmie wzroku.
W takiej sytuacji, zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, soczewki kontaktowe przeznaczone – zgodnie z zaleceniem lekarza – do korekty wzroku pracownika przy obsłudze monitora spełniają ten sam cel co okulary korygujące wzrok i wówczas pracodawca powinien je pracownikowi zapewnić.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd skarbowy lub izbę skarbową.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: