Samochód firmowy: diesel czy benzyna?
2011-12-06 12:04
Przeczytaj także: Samochód firmowy "lepszy" niż prywatny w firmie?
Zakup samochodu osobowego wiąże się już ze znacznymi ograniczeniami na gruncie podatkowym. Kupując taki samochód przedsiębiorcy mogą odliczyć tylko 60 % VATu wykazanego na fakturze, przy czym nie może to być więcej niż 6 000 zł. Zakup paliwa nie daje natomiast w ogóle prawa do pomniejszenia podatku należnego o zapłacony VAT. Również na gruncie podatku dochodowego użytkowników czekają ograniczenia. Podatnicy będą mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów amortyzację takiego samochodu tylko do limitu 20.000 euro (przeliczenia na zł dokonuje się według kursu NBP z dnia przekazania do używania). Oznacza to, że zakup droższego samochodu nie zostanie w całości wliczony w koszty. Jedynym możliwym rodzajem amortyzacji będzie amortyzacja liniowa.
Decydujące zużycie paliwa i rodzaj samochodu
Tax Care sprawdził, jaki samochód i dla kogo będzie najkorzystniejszym wyborem. Dokonana analiza uwzględnia różne traktowanie na gruncie podatkowym samochodu ciężarowego i osobowego, rodzaj silnika, podwyżkę akcyzy na olej napędowy od stycznia 2012 r. oraz różne ceny samochodów z silnikiem diesla i benzynowym. Do porównania wybrany został samochód ciężarowy i osobowy. Każdy z nich kosztuje poniżej 100 000 zł. W badaniach przyjęto trzy warianty: przedsiębiorcy, który pokonuje rocznie: 20 000 km, 40 000 km i 60 000 km w roku.
Diesle są droższymi samochodami. Obecnie droższe jest też do nich paliwo. Niższe jest natomiast zużycie paliwa, które jak się okazało ma znaczący wpływ na koszt eksploatacji auta. Przedsiębiorca, który rocznie jeździ około 40 000 km już po dwóch latach od zakupu diesla będzie ponosił niższe koszty utrzymania tego samochodu niż auta z silnikiem benzynowym. Pokonując rocznie 60 000 km faktycznie niższe koszty użytkowania wystąpią już po pierwszym roku eksploatacji. Co ciekawe, zależność ta podobnie kształtowała się w styczniu 2011 r., kiedy ceny oleju napędowego były niższe od benzyny o 19 groszy.
fot. mat. prasowe
Przewidywany koszt używana samochodu przy cenach paliwa zwiększonych o podwyżkę akcyzy od stycznia
Przewidywany koszt używana samochodu przy cenach paliwa zwiększonych o podwyżkę akcyzy od stycznia
Mało jeździsz? Diesel nie jest dla Ciebie
Zakup diesla nie będzie jednak atrakcyjnym rozwiązaniem dla tych przedsiębiorcy, który w ciągu roku pokonuje firmowym autem mniej niż 40 000 km. Przy przebiegu 20 000 przez 4 pierwsze lata niższy będzie koszt użytkowania samochodu z silnikiem benzynowym. Dopiero w piątym roku proporcja ta ulegnie zmianie i tańszy będzie diesel. A to dość długi okres jak na użytkowanie firmowego auta z salonu.
Jednocześnie z przeprowadzonych obliczeń płynie inny wniosek: bez względu na roczny przebieg auta, wybór samochodu ciężarowego i to nawet w droższej wersji z silnikiem diesla będzie już od pierwszego roku korzystniejszym rozwiązaniem niż samochód osobowy w tańszej wersji, czyli z silnikiem benzynowym. Łączne koszty, uwzględniające zakup samochodu i paliwa, ewentualne odliczenie VAT oraz amortyzację będą w przypadku auta ciężarowego od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych niższe.
Dokonując wyboru nowego samochodu do firmy warto więc wziąć pod uwagę nie tylko preferencje podatkowe, które zdecydowanie obniżają koszty zakupu i używania samochodu ale także prognozowany przebieg. Im więcej samochód będzie używany, tym atrakcyjniejszym w dalszym ciągu będzie diesel. I na odwrót – przedsiębiorcy, którzy mało jeżdżą szybciej skorzystają na samochodzie z silnikiem benzynowym. Sytuacja ta może jednak ulec zmianie, jeśli różnica między ceną za benzynę i olej napędowy będzie się dalej zwiększać na niekorzyść tego drugiego.
Katarzyna Rola-Stężycka, Kierownik zespołu analiz podatkowych Tax Care
1 2
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Podatki
-
Pół roku po zmianach w podatku od nieruchomości: chaos, ryzyko, ale i szansa na oszczędności
-
Działka w spadku lub darowiźnie czy sprzedaż działki i przekazanie pieniędzy? Jakie obowiązują podatki i co jest korzystniejsze?
-
Wakacje przedsiębiorcy a koszty firmowe - co i kiedy można odliczyć?
-
Rzeczywisty właściciel w podatku u źródła - kluczowe objaśnienia MF po latach oczekiwania